gekleurde boules

Welke soorten boules zijn er te koop ? Wat zijn de voor- en nadelen van een bepaalde boule ? Hoe moet je trainen?
Plaats reactie
SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

gekleurde boules

Bericht door SandraGill » 28 feb 2014, 14:21

Gekleurde boules aan de horizon?

Bron: http://www.cmsboules.com/fr/news.cfm?id=357

Paul
Bijlagen
gekleurde petanque boules.jpg
Voorzitter van de CMSB, M. Rizzoli, showt de nieuw ontworpen gekleurde petanque boules: nieuwe kansen voor sport petanque
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: gekleurde boules

Bericht door jacpetanque » 28 feb 2014, 14:54

Interessante ontwikkeling. Ik ben zeer benieuwd naar de specificaties van deze boules. De andere boules (beach bocce, waarschijnlijk een variant van het raffa) zijn van kunststof. Overigens heb ik, in een gezamenlijke actie met Martin van der Linden (toen HD Sports, nu JDC Sport), in 2005 contact gezocht met de - inmiddels niet meer bestaande - Italiaanse fabrikant van boules voor lyonnaise en raffa (kunststof boules) CAST in Turijn in verband met de mogelijkheid van gekleurde petanqueboules, bijvoorbeeld van kunststof. Ze reageerden toen met veel enthousiasme, maar ik heb verder niets meer van ze mogen vernemen. Misschien is dit toch nog het resultaat daarvan...
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 28 feb 2014, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 28 feb 2014, 15:34

Deze boules hebben in Nederland geen schijn van kans volgens een uitspraak van de reglementencommissie op de site van de NJBB, veel gestelde vragen. Mag ik een boule kleuren met een stift.

Zij stellen daar onder meer:

Het is niet de bedoeling dat iedere speler zijn boules gaat kleuren om zo zijn eigen boules beter te kunnen onderscheiden. Nog afgezien van bovenstaande formele argumenten is de mogelijke verwarring die door ongekleurde boules kan optreden een wezenlijk onderdeel van het spel.

Alle veelgestelde vragen: http://www.njbb.nl/OverNJBB/FAQ.aspx

Deze uitspraak vind ik overigens niet passen bij een sport die je zo zuiver mogelijk wilt beoefenen.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 28 feb 2014, 16:43

Deze uitspraak van de NJBB-reglementencommissie heeft geen enkele rechtsgeldigheid. Slechts de FIPJP kan uitspraken doen over het spelreglement, dat overigens nergens het kleuren van boules verbiedt. Dit laatste heb een tijd terug nog gecheckt bij Mike Pegg van de FIPJP-reglementencommissie. De opmerking over 'mogelijke verwarring als wezenlijk onderdeel van het spel' slaat al helemaal nergens op. Overigens gaat het bij gekleurde boules niet om de eigen boules te kunnen onderscheiden, maar om het publiek - denk ook aan de TV - het spel beter te kunnen laten volgen. Onze reglementencommissie blijkt er helaas weinig kaas van te hebben gegeten, zou ik zeggen.
Theo vd M. schreef:Deze boules hebben in Nederland geen schijn van kans volgens een uitspraak van de reglementencommissie op de site van de NJBB, veel gestelde vragen. Mag ik een boule kleuren met een stift.

Zij stellen daar onder meer:

Het is niet de bedoeling dat iedere speler zijn boules gaat kleuren om zo zijn eigen boules beter te kunnen onderscheiden. Nog afgezien van bovenstaande formele argumenten is de mogelijke verwarring die door ongekleurde boules kan optreden een wezenlijk onderdeel van het spel.

Alle veelgestelde vragen: http://www.njbb.nl/OverNJBB/FAQ.aspx

Deze uitspraak vind ik overigens niet passen bij een sport die je zo zuiver mogelijk wilt beoefenen.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 28 feb 2014, 19:19

In dit kader zie ook het volgende filmpje. Helaas nog niet full colour...

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 26 okt 2016, 13:03

Samenvatting van een zeer recente discussie over het onderwerp 'spelen met zelf gekleurde boules' op de Facebookpagina 'Petanque rules, ask the umpire':

Brian Harris: As a consequence it appears to be common practice to mark the boule by coloring the patterns or writing your initials in indelible ink on the boule. The question I was asked was " Is it legal or illegal to color/mark a boule?". I look forward to hearing from you.

Mike Pegg: It is perfectly ok to mark the boules this was as the only advantage will be the player should know which boules to pick up!

Brian Harris: Thanks Mike.

Jac Verheul: In the Nederlands we sometimes mark boules completely with thick markers to have a better sight for the spectators around or on web-tv. Some say that it is forbidden, because the internationals rules should say that it is forbidden to make any changement on your boules. I don't agree with them.

Mike Pegg: what the rules mean by tampering or modifying the boules is to change that characteristics of boule....

Jac Verheul: I know, Mike, and I've told that many times, but still there remain people who doesn't believe that...

Lijkt me klip en klaar! Nu de NJBB-reglementencommissie nog!
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 30 aug 2017, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 27 okt 2016, 00:08

Is de mening van Mike Pegg een geautoriseerde mening? Zou wel heel mooi zijn.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 okt 2016, 08:23

Zoals je weet is Mike Pegg lid van de scheidsrechters- en reglementencommissie van de FIPJP. Trek je conclusies, zou ik zeggen.

Boulamis
1 Stars
1 Stars

Bericht door Boulamis » 28 okt 2016, 06:17

Vanaf 1 januari 2017 gaat La Boule uit Naarden de gekleurde boules van Boulenciel verkopen. Door de speciale constructie zijn de ballen extreem stabiel. Kijk hiervoor maar op de website van Boulenciel de filmpjes. Prijzen zijn nog niet bekend,

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 28 okt 2016, 08:43

Wat ik intussen van MIke Pegg begrepen heb zijn deze van gekleurde plastic noppen voorziene boules niet goedgekeurd door de FIPJP en is het desbetreffende bericht in het laatste nummer van Petanque uit de lucht gegrepen! Al was het alleen maar vanwege een bepaling in het spelreglement dat boules van metaal moeten zijn. Vooralsnog worden deze boules alleen voor het boule lyonnaise gemaakt. We zullen het zien.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 28 okt 2016, 15:05

jacpetanque schreef:Zoals je weet is Mike Pegg lid van de scheidsrechters- en reglementencommissie van de FIPJP. Trek je conclusies, zou ik zeggen.
Je geeft dus geen antwoord op mijn vraag. Ik moet maar mijn conclusies trekken. Mijn conclusie is dan dat Mike Pegg niet geautoriseerd is zijn mening als waar te verkondigen. De scheidsrechters- en reglementencommissie van de FIPJP lijkt me dan de autoriteit. Mike is daar slechts lid van. En wanneer zijn mening geautoriseerd is, dan zal het toch wel ergens in een reglement staan. Beter om dat reglement aan te halen en niet een niet geautoriseerd persoon. Ik zeg ook wel eens wat en ben lid van de Toernooicommissie, maar daarom hoeft het nog niet de mening van de Toernooicommissie te zijn.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 30 aug 2017, 21:38

Een andere tamelijk recente discussie over het onderwerp 'Gekleurde boules', of eigenlijk het zelf kleuren van boules, op het Facebookforum 'Petanque Rules - Ask the umpire' van 26 mei 2017:

Andy Walker, 26 mei :
A newbie question.
Would all or any of the following would be considered a tampered boule.:
1. A lisse boule with a felt tip marking to differentiate it from other lisse boules.
2. A striated boule with coloured paint in the striations.
3. A boule completely covered in paint new(ala boule bleu).
4.A boule such as 3. repainted by its owner.
Many thanks in advance.

Mike Pegg:
Hi Andy, non of your examples would be considered as tampering with a boule - tampering with a boule is to change the characteristics applied by the manufacturer - weight, hardness etc.
Your suggestions 1 & 2 will make no difference to the boules other than making it easier for you to identify them.
3 & 4 will probably reduce the grip you have on your boules but the paint won't last long given that they will be hitting gravel/sand and are likely to be a great target for the shooter! ;-)

Andy Walker:
Thank you very much for clarifying that. Referring to your answer will certainly silence some 'barrack room' umpires.

Mike Pegg:
There's quite a few of those around Andy.... and most likely well meaning.

Kortom, wel iets geheel anders dan de NJBB-reglementencommissie, die nog steeds de mening is toegedaan dat het kleuren van boules, bijvoorbeeld om de zichtbaarheid van het spel voor toeschouwers te verbeteren, niet is toegestaan!

P.S. Ter info, hier de definitie van de door Andy Walker gebezigde term 'barrack room umpires':
Barrack-room lawyer: A person who likes to give authoritative-sounding opinions on subjects in which they are not qualified, especially legal matters.
(Bron: https://en.oxforddictionaries.com/defin ... oom_lawyer)

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 30 aug 2017, 22:10

Deze boules - Boulenciel IRIS - zijn sinds kort te koop. Ze blijken ook goedgekeurd te zijn door de FIPJP, al was dat aanvankelijk niet erg duidelijk doordat niet te zien was om welke type boule het ging.

Je kunt echter serieuze vragen stellen omtrent het nut van deze boules. Zeker als je denkt aan het grote belang om de zichtbaarheid van het spel voor toeschouwers (op de tribune, voor de beeldbuis of het computerscherm) te verbeteren.
  • De kleur van de IRIS boules bestaan uit kleine gekleurde kunststof noppen in de buitenlaag van de boule. Op enige afstand, denk bijvoorbeeld aan een wijd shot van een partij, is de kleur nauwelijks herkenbaar.
  • De kleuren van de IRIS boules zijn pasteltinten: lichtgroen, lichtblauw, fuchsia en zwart. Helaas geen erg felle kleuren.
  • Voor een optimale zichtbaarheid zijn felle contrastrijke kleuren nodig bovendien over het gehele oppervlak van de boules en niet enkele tientallen kleine stippen van enkele millimeters groot.
  • Boulenciel IRIS heeft vier verschillende kleuren met alle risico van dien dat er vier verschillende kleuren in één partij voorkomen. Houdt dan maar eens uit elkaar wie met wie en tegen wie speelt. Het spelen met gekleurde boules heeft alleen zin als er slechts twee, door de FIPJP vastgestelde, kleuren zijn. Indien iedere (top)speler over twee sets in deze twee kleuren beschikt, wordt door de toss bepaald welk team met welke kleur speelt.
  • Vooralsnog ziet het er naar dat de gekleurde boules van Boulenciel - hoe goed bedoeld dan ook - slechts een leuke gadget zijn voor de recreatieve spelers. Maar dan wel een heel erg duur gadget!
Zoals gezegd, het initiatief van Boulenciel is zeer prijzenswaardig, maar er moet nog heel wat water door de Rijn voordat er een goede oplossing is voor het spelen met gekleurde boules. En Parijs 2014 nadert!
Boulamis schreef:
28 okt 2016, 06:17
Vanaf 1 januari 2017 gaat La Boule uit Naarden de gekleurde boules van Boulenciel verkopen. Door de speciale constructie zijn de ballen extreem stabiel. Kijk hiervoor maar op de website van Boulenciel de filmpjes. Prijzen zijn nog niet bekend,

Plaats reactie