but itgooien.

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
Gerrit Meijer
0 Stars
0 Stars

but itgooien.

Bericht door Gerrit Meijer » 30 mar 2017, 06:47

mijn vraag is:
speler gooit but uit en gooit zijn eerste bal.
Hij komt dicht bij de but en tegenstander zegt but is te kort gegooid en tegenstander verplaatst na meting but naar zijn afstand, wat gebeurd er met de geworpen boule.
Is dit een ongeldig geworpen boule of mag deze opnieuw worden uit geworpen.

delftenaar
0 Stars
0 Stars

Re: but itgooien.

Bericht door delftenaar » 30 mar 2017, 09:54

Zelfde gehad twee weken terug, tegenstander gooit but uit en direct eerste bal erachteraan. Toen ging ik pas meten en bleek het 10 meter 20 te zijn. Ik mocht de but verplaatsen en de gegooide bal moest uit het spel! Onreglemantair gegooide bal werd er gezegd door de scheidsrechter. Daarna moest de tegenstander dus zijn tweede bal als eerste gooien.

Het is niet meer dan normaal om, als je een but uitgooit waarvan je kan vermoeden dat hij te kort of te lang is, je het even zelf naloopt of zelfs nameet. Zo voorkom je problemen.

Ik als tegenstander zal altijd de eerste bal afwachten voordat ik iets af- of goedkeur....

delftenaar
0 Stars
0 Stars

Bericht door delftenaar » 30 mar 2017, 10:05

Als je de but uitgooit op bijvoorbeeld 9 meter 90 en je neemt hem mee met je eerste bal zonder dat de but gemarkeerd is mag hij (mits hij dan verder dan 10 meter ligt) alsnog afgekeurd worden. Zorg dus dat je vanaf het begin van het spel (de but uitgooien dus) al weet waar je mee bezig bent.

jeu de bouler
1 Stars
1 Stars

Bericht door jeu de bouler » 30 mar 2017, 17:18

M.i. kun je geen ongeldige 1e boule gooien als de but al niet reglementair is uitgegooid.
Ik ben overigens wel benieuwd wat je doet als je ziet dat de but niet op de juiste afstand ligt en de 1e boule wordt toch geworpen en dan een meter voor de but blijft liggen?

augustf
0 Stars
0 Stars
Boules: OBUT RCX 690 75

Bericht door augustf » 31 mar 2017, 05:39

M.i. is er in deze regel niets veranderd t.o.v. het ISP. Met de ISP-regel was het zo, dat als de afstand van de but niet correct was en de eerste boule werd gegooid, de tegenstander had de afstand gecontroleerd dan werden but en de eerst geworpen boule opgepakt en er werd opnieuw gestart met de menne. Dus in deze kan een boule nooit uit het spel genomen worden.

kalebouler
4 Stars
4 Stars
Boules: CX Cou, 690, 73
Contacteer:

Bericht door kalebouler » 03 apr 2017, 16:04

De vraag is voorgelegd aan de reglementencommissie. Het antwoord daarop luidt:

Eigenlijk regelt het RPS dat niet net zo min als het ISP in het verleden.
De voorlaatste alinea van artikel 7 van het RPS luidt; “In elk geval behoudt de equipe die er niet in was geslaagd het but reglementair uit te werpen wel het recht op het werpen van de eerste boule.”.
Dat kan eerst als het but geldig is uitgegooid. De eerder geworpen boule mag dus opnieuw geworpen worden.

Er is niets veranderd, zoals deed vermoeden. Helaas voor de speler heeft de scheidsrechter een onjuiste beslissing genomen. ;)
If you're confused about what to do,
it's a sign that your enemy is winning. :idea:

Plaats reactie