Gewijzigde spelreglementen 2017

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Gewijzigde spelreglementen 2017

Bericht door jacpetanque » 29 dec 2016, 16:41

Dit heeft te maken met een nummerwijziging. Artikel 10bis is genormaliseerd tot artikel 11, waardoor alle volgende artikelen één cijfer zijn opgeschoven. Per saldo dus geen vermeerdering van het aantal artikelen.
RC schreef:Lijk er tevens op dat de nummering van de artikelen is versprongen, want de sancties staan in de nieuwe versie van de FIPJP nu onder artikel35, terwijl ze in de huidige nederlandse versie van het ISP nog onder artikel 34 staan.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 29 dec 2016, 22:39

Volgens het nieuwe reglement zouden de zwarte kunststof buts van Obut, die opraapbaar zijn met een magneet, niet meer gebruikt mogen worden. Ik heb me laten vertellen dat die buts 22 gram wegen. Het is wachten op de nieuwe FIPJP-lijst met goedgekeurde boules en buts, momenteel is die lijst in het Engels niet beschikbaar op de FIPJP-website. Wel nog de oude in het Frans. Obut zal er waarschijnlijk niet blij mee zijn...

janquax
1 Stars
1 Stars

Bericht door janquax » 03 jan 2017, 11:34

Ik weet niet precies de gang van zaken in geval van een nieuwe regel maar ik mag toch aannemen dat de FIPJP in eerste instantie de nationale bonden op de hoogte stelt. Uitermate vreemd dat Mike Pegg dit soort dingen publiceert op een naar mijn mening niet officieel Face Book.
Er zijn genoeg mensen zonder FB.
Geldt de nieuwe regel nu wel of niet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 03 jan 2017, 14:06

De nieuwe regels zijn vrijwel gelijktijdig ook officieel gepubliceerd op de website van de FIPJP. De betreffende Facebookpagina die wordt onderhouden door Mike Pegg, lid van de scheidsrechterscommissie van de FIPJP, is in eerste instantie een soort vraagbaak. Maar uiteraard heeft hij daar gebruik van gemaakt om de regels zo snel mogelijk te publiceren en ik mag toch aannemen dat hij dit niet doet buiten medeweten van de FIPJP. Inmiddels zouden alle aangesloten bonden de Franse en Engelse teksten in huis moeten hebben.

Verder liet Mike me weten dat nationale bonden mogen wachten met het invoeren van de nieuwe regels totdat er een vertaling in de eigen landstaal beschikbaar is. Wel is het zo dat, bijvoorbeeld in geval van twijfel of een verschil van inzicht over de juiste interpretatie, de Franse en Engelse te allen tijde preferent zijn, dus voorrang hebben op de Nederlandse tekst.
janquax schreef:Ik weet niet precies de gang van zaken in geval van een nieuwe regel maar ik mag toch aannemen dat de FIPJP in eerste instantie de nationale bonden op de hoogte stelt. Uitermate vreemd dat Mike Pegg dit soort dingen publiceert op een naar mijn mening niet officieel Face Book.
Er zijn genoeg mensen zonder FB.
Geldt de nieuwe regel nu wel of niet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 03 jan 2017, 16:12

Met het oog op het komende congres van de FFPJP, de Franse bond, dit weekend in Caen, heeft Boulistenaute.com vandaag een interview gepubliceerd met de twee belangrijkste kandidaten voor het voorzitterschap, de huidige voorzitter Alain Cantarutti en zijn tegenstrever Michel Desbois, een van de huidige vice-voorzitters. Opvallend is, naast een grote overeenkomst van standpunten tussen beiden, de mening van de Franse voorzitter Cantarutti over de recente wijzigingen van het spelreglement. Op een vraag van Pierre Fieux laat hij weten dat ook hij van mening is dat het nieuwe reglement tamelijk overhaast is ingevoerd en bovendien zonder inbreng van het FIPJP-congres (zie ook een van mijn eerste opmerkingen hierover). Hij citeert in dat verband Claude Azéma, de voorzitter van de internationale FIPJP: 'Les textes règlementaires, le code de discipline ou les règlements des championnats du monde relèvent de la compétence du Comité Exécutif International et non du Congrès, sinon imaginez la durée du Congrès alors que nous n’avons qu’une matinée.' Vertaald in het Nederlands: 'De reglementaire teksten, het spelreglement of de WK-reglementen behoren tot de competentie van het bestuur van de FIPJP en niet tot het internationale congres (zeg maar de algemene ledenvergadering van de FIPJP, JV), zo niet, stel je dan eens voor hoe lang het congres dan wel niet zou duren, terwijl we daar maar één ochtend voor hebben.' Inderdaad, een opmerkelijke beleidswijziging van de FIPJP, terwijl ik me kan herinneren dat het er in het verleden heel wat democratischer toeging.

Cantarutti kan zich overigens wel vinden bij het 'gladstrijken' van een aantal teksten, waardoor over bepaalde zaken meer duidelijkheid is gekomen. Over de wijziging met betrekking tot het slechts éénmaal mogen uitwerpen van het but, toont hij weinig begrip. Juist op dit punt zou een discussie binnen het congres van groot belang zijn geweest, dit omdat deze aanpassing van grote invloed kan zijn op het spelverloop en bovendien kan leiden tot een onprettige sfeer in een partij. Hij heeft er begrip voor dat deze regel wordt toegepast bij het op tijd spelen (voorronden WK's en EK's, zij het slechts met een geringe tijdwinst), maar niet bij een gewone partij, die bij voorkeur normaal tot 13 punten behoort te worden gespeeld.

Ik vermoed dat over deze kwestie het laatste woord nog niet is gezegd!

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 12 jan 2017, 17:45

Ik had gehopt dat ook eindelijk geregeld zou worden dat een but 2 m van elke in gebruik zijjnde cirkel en elke in gebruik zijnde but moet worden uitgeworpen. Net als dat geldt voor de afstand van cirkel tot cirkel.

Dit heeft in frankrijk minimaal een jaar in het reglement gestaan maar is nit in het neiuwe reglement van de FIPJP terecht gekomen

Dat had me een zeer nuttige regel geleken. in het reglement voor Provencale staat dat ook.

Erg jammer.

maakte het laatst bij NPC me dat een partij naast ons de but zowat tegen onze cirkel uitgooide. Wilden ze ook nog gewoon gaan spelen, maar toen heb ik ze duidelijk gemaakt dat ze moesten wachten omdat ze met hun but hinderlijk in ons spel lagen.

Je gooit de but toch ook niet uit dwars door een andere partij heen, alsof je op een kruispunt staat te spelen?

Andries

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 13 jan 2017, 19:06

Dit staat er op de website van de Duitse bond:

FIPJP gibt neues, überarbeitetes Reglement heraus

Am 04.12.16 beschloss das Exekutivkommitee FIPJP das neue, überarbeitete Reglement.

Dieses Reglement ist ab 01.01.2017 gültig und damit verbindlich. Die deutsche Übersetzung ist in Arbeit, an dieser Stelle sind zunächst die Fassungen in französischer und englicher Sprache zugänglich.
willemverwer schreef:Op de site van de Duitse bond las ik dat het oude reglement van kracht blijft totdat de officiële vertaling is vastgrsteld door het bondsbestuur.
Ligt het primaat voor toepassing van het ISP niet bij de organiserende instantie? Dus nationale evenementen bij de nationale bonden en internationale toernooien bij de FIJJP?

Plaats reactie