Gewijzigde spelreglementen 2017

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Gewijzigde spelreglementen 2017

Bericht door jacpetanque » 19 dec 2016, 21:28

Mike Pegg, lid van de scheidsrechterscommissie van de FFPJP, heeft vandaag op zijn Facebookpagina 'Petanque Rules - Ask the umpire' twee nieuwe spelreglementen gepubliceerd.Het gaat om het internationale spelreglement petanque en om het reglement van het precisieschieten. De wijzigingen t.o.v. de oude reglementen zijn in het blauw aangebracht.

Opvallende verandering in het ISP is dat een team slechts één poging krijgt om het but geldig uit te werpen. Als dat laatste niet het geval is, mag de tegenstander het but op een willekeurige, doch wel geldige, plek neerleggen. Dus zoals bij het op tijd spelen dus.
Een tweede opvallende aanpassing betreft het dichtmaken van een oude inslag. Het met de schoen vlakvegen van het terrein vlak voor een te schieten boule, zal voortaan worden bestraft.

Het wachten is nu op een zo spoedig mogelijke Nederlandse vertaling, dit terwijl de nieuwe regels volgens de FIPJP formeel al per 1 januari 2017 in de gehele wereld in werking zullen treden.
Rules-ENG-Modifications2016.pdf
(205.54 KiB) 212 keer gedownload
-
Reglement-FRA-Modification2016.pdf
(211.04 KiB) 82 keer gedownload
Rules_of_Precision_shooting-2017English.pdf
(879.16 KiB) 73 keer gedownload
-
Règlement_du_tir_de_Précision-2017français.pdf
(852.13 KiB) 48 keer gedownload

FrankVs
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut Match115 74/730

Re: Gewijzigde spelreglementen 2017

Bericht door FrankVs » 21 dec 2016, 11:34

Dat vind ik niet per definitie een verbetering.
Het tactische aspect van willen spelen op lange of juist korte afstand wordt hierdoor beperkt. De kans dat je het but dan te lang of te kort uitgooit is groot en dan gaat het voordeel naar de tegenstander.
Ik zou 2x uitgooien een betere optie hebben gevonden.

Bovendien is een but niet gauw ongeldig als er - zoals in Nederland en daarbuiten veel gebeurt - in vakken gespeeld wordt. Dan is een but ook geldig als hij dwars door de partij naast je wordt uitgegooid...
Dus terug naar banen?

Trouwens ook heel jammer dat dit weer zo laat bekend wordt gemaakt. Welke zichzelf respecterende bond publiceert -out of the blue - reglementswijzigingen die 11 dagen daarna wereldwijd moeten ingaan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Frank

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 21 dec 2016, 14:46

Frank, ik ben het met je eens of het de vraag is of slechts eenmaal mogen uitwerpen van het but een verbetering is. Inderdaad, het uitwerpen van het but is onderdeel van de strategie en de daarna uit te voeren tactiek. Ook in Frankrijk lees je veel reacties dat tweemaal mogen uitwerpen wel acceptabel is.

Bij het in banen spelen - en zoals je weet is dat in het buitenland, en zeker bij belangrijke toernooien en/of kampioenschappen, al jarenlang usance; ik ben er ook een groot voorstander van, al was het maar alleen om te laten zien dat petanque een serieuze sport is - kun je overigens het but niet vrijuit uitwerpen, het moet in het eigen speelvak worden uitgeworpen. Pas als het but in de loop van de werpronde in een van de naastliggende banen terecht komt, blijft het geldig.

Los van de inhoudelijke aanpassingen, kun je je ook afvragen in hoeverre er over dit onderdeel gecommuniceerd is. Met spelers (al dan niet van topniveau), met scheidsrechters, met toernooiorganisatoren, etc. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de beweegredenen van een en ander. Onderdeel van goed communiceren is ook het op tafel leggen van je kaarten. Uitleggen van de beweegredenen van een verandering. Dan vergroot je ook de bereidheid om aanpassingen te accepteren. Allemaal niet gebeurd, helaas.

In dit verband zij ook opgemerkt dat de FIPJP zich de laatste week van november in Parijs heeft gebogen over de definitieve versie van het nieuwe reglement, terwijl het, gezien de dagtekening onderaan het reglement, anderhalve week later is goedgekeurd tijdens het WK in Madagaskar. De vraag is dan ook gerechtvaardigd of alle nationale bonden tijdig op de hoogte zijn gebracht van de op stapel staande wijzigingen. Los nog van het feit of die tijd voldoende zou zijn geweest om er zich over te beraden. Anders gezegd, de FIPJP verdient met deze flitsactie niet bepaald de schoonheidsprijs!

FrankVs
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut Match115 74/730

Bericht door FrankVs » 22 dec 2016, 01:06

Nog 1 vraag: we mogen er toch van uitgaan dat in Nederland pas gespeeld zal/mag gaan worden als de officiële Nederlandse vertaling beschikbaar is.
Met andere woorden: niet op de eerstvolgende NPC dag volgens de nieuwe regels spelen, maar pas per door de NJBB (bondsbestuur dus) aan te geven ingangsdatum.

Ik zal deze vraag overigens ook per mail aan bondsbureau en bondsbestuur stellen, want daar zal het enige valide antwoord vandaan moeten komen

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Frank

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 22 dec 2016, 08:44

Is niet te hopen dat velen deze vraag gaan stellen aan het bondsbureau. Ze lijken me wel meer te doen te hebben. Zeker in deze vakantieperiode. Lijkt me trouwens een overbodige vraag. Wanneer er niets bekend gemaakt is via de 'valide' kanalen, verandert er niets. In formele zin weten scheidsrechters niets van veranderingen.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 dec 2016, 09:39

Een tamelijk discutabele stellingname, ook al wordt dit bevestigd door de NJBB-reglementen. De NJBB is gebonden de FIPJP-regels over te nemen, en wel vanaf het moment dat de FIPJP die in werking stelt. In dit geval 1 januari 2017 dus. Het lijkt me een kleine moeite om vanuit het bondsbureau de Nederlandse scheidsrechters hiervan via een mailing of andere valide kanalen met bijlagen (de Engelse en Franse tekst van het ISP) hiervan op de hoogte te brengen. NIet al te lang daarna kan er een Nederlandse vertaling verschijnen. Een Nederlandse vertaling die niet meer dan een hulpmiddel is aangezien de Engelse en de Franse teksten de bindende zijn. Dat e.e.a. midden in een lopende competitie gebeurt, is geen argument, op elk willekeurig ander tijdstip loopt er ergens wel een competitie.
Paul Wagenaar schreef:Is niet te hopen dat velen deze vraag gaan stellen aan het bondsbureau. Ze lijken me wel meer te doen te hebben. Zeker in deze vakantieperiode. Lijkt me trouwens een overbodige vraag. Wanneer er niets bekend gemaakt is via de 'valide' kanalen, verandert er niets. In formele zin weten scheidsrechters niets van veranderingen.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 22 dec 2016, 20:43

hoe is e.e.a. geregeld in andere landen?

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 dec 2016, 22:54

Geen idee. Maar ook die landen zijn formeel gebonden aan de statuten van de FIPJP, ook al weet ik dat sommige landen er zich weinig van aantrekken. Zo hoorde ik via Facebook dat verschillende Belgische provincies hun eigen en dus van elkaar afwijkende spelregels hebben.

Een ander voorbeeld zou kunnen zijn de Europese wetgeving. Als er in Brussel iets besloten wordt (uiteraard op democratische wijze) dan mag ik aannemen dat dat besluit overal binnen de EU in werking treedt op de dag van ingang en dat er niet gewacht wordt totdat er eerst een vertaling in de eigen landstaal is. De FIPJP kent twee bindende voertalen: het Frans en het Engels. En ik neem aan dat iedere speler en scheidsrechter in Nederland de Engelse taal voldoende beheerst om de spelregels te kunnen begrijpen.
buutjuh schreef:hoe is e.e.a. geregeld in andere landen?

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 23 dec 2016, 16:08

jacpetanque schreef:Een tamelijk discutabele stellingname, ook al wordt dit bevestigd door de NJBB-reglementen. De NJBB is gebonden de FIPJP-regels over te nemen, en wel vanaf het moment dat de FIPJP die in werking stelt. In dit geval 1 januari 2017 dus. Het lijkt me een kleine moeite om vanuit het bondsbureau de Nederlandse scheidsrechters hiervan via een mailing of andere valide kanalen met bijlagen (de Engelse en Franse tekst van het ISP) hiervan op de hoogte te brengen. NIet al te lang daarna kan er een Nederlandse vertaling verschijnen. Een Nederlandse vertaling die niet meer dan een hulpmiddel is aangezien de Engelse en de Franse teksten de bindende zijn. Dat e.e.a. midden in een lopende competitie gebeurt, is geen argument, op elk willekeurig ander tijdstip loopt er ergens wel een competitie.
Paul Wagenaar schreef:Is niet te hopen dat velen deze vraag gaan stellen aan het bondsbureau. Ze lijken me wel meer te doen te hebben. Zeker in deze vakantieperiode. Lijkt me trouwens een overbodige vraag. Wanneer er niets bekend gemaakt is via de 'valide' kanalen, verandert er niets. In formele zin weten scheidsrechters niets van veranderingen.
Mijn schrijven is dus niet een tamelijk discutabele stellingname. Je schrijft precies hetzelfde als ik schreef, namelijk dat iedereen beginnend met de scheidsrechters geïnformeerd moeten worden. Zolang dat niet is gebeurd geldt het huidige vigerende Nederlandstalige ISP. Jij geeft alleen het proces aan dat altijd al wordt gebruikt. Je legt alleen de nadruk op het tempo. Overigens is voor de Nederlandse scheidsrechters de vertaling van de Reglementencommissie bindend.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 23 dec 2016, 17:06

Ik schrijf niet hetzelfde wat jij schrijft, ik schreef namelijk dat er al meteen kan worden gestart met het toepassen van het nieuwe reglement, zij het voorlopig op basis van de Franse en Engelse tekst. De Engelse tekst zou toch niet al te veel problemen hoeven op te leveren, lijkt me.

Voor de rest lijkt het interessant zijn om te weten wat de FIPJP van deze gang van zaken denkt. Want waar ligt het primaat van het ISP? Bij de NJBB of bij de FIPJP? Is dat ooit al eens uitgezocht of geïnformeerd?
Paul Wagenaar schreef: Mijn schrijven is dus niet een tamelijk discutabele stellingname. Je schrijft precies hetzelfde als ik schreef, namelijk dat iedereen beginnend met de scheidsrechters geïnformeerd moeten worden. Zolang dat niet is gebeurd geldt het huidige vigerende Nederlandstalige ISP. Jij geeft alleen het proces aan dat altijd al wordt gebruikt. Je legt alleen de nadruk op het tempo. Overigens is voor de Nederlandse scheidsrechters de vertaling van de Reglementencommissie bindend.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 24 dec 2016, 01:02

Het is jouw mening en geen feit dat de Engelse tekst niet al te veel problemen hoeft op te leveren. Daarmee zeg je trouwens dat het wel zou kunnen dat de Engelse tekst problemen kan opleveren. Het zou toch een slechte zaak zijn dat scheidsrechters niet helemaal op de hoogte zijn van de betekenis van wat er geschreven is, laat staan dat zij allemaal hetzelfde denken. We hebben afgesproken dat nieuwe regels pas geldig zijn wanneer zij in het Nederlands gecommuniceerd zijn. Het zou ook slecht zijn wanneer we ons niet aan onze eigen afspraken houden, temeer daar het een heel goede afspraak is. Je doet alsof de wereld vergaat wanneer we niet op 1 januari de regels zouden invoeren. Het is dan ook een non-discussie en daarom stop ik ermee. Jouw volgende reactie (waarvan ik zeker weet dat die gaat komen) zal ik dus niet op reageren.

RC
3 Stars
3 Stars
Boules: OBUT-Match73/720
Contacteer:

Bericht door RC » 24 dec 2016, 20:31

Lijk er tevens op dat de nummering van de artikelen is versprongen, want de sancties staan in de nieuwe versie van de FIPJP nu onder artikel35, terwijl ze in de huidige nederlandse versie van het ISP nog onder artikel 34 staan.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience

willemverwer
0 Stars
0 Stars

Bericht door willemverwer » 24 dec 2016, 22:35

Op de site van de Duitse bond las ik dat het oude reglement van kracht blijft totdat de officiële vertaling is vastgrsteld door het bondsbestuur.
Ligt het primaat voor toepassing van het ISP niet bij de organiserende instantie? Dus nationale evenementen bij de nationale bonden en internationale toernooien bij de FIJJP?
0-12 achter en wat denk je...............nog verloren!!!!

willemverwer
0 Stars
0 Stars

Bericht door willemverwer » 24 dec 2016, 22:40

FIPJP
0-12 achter en wat denk je...............nog verloren!!!!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 25 dec 2016, 10:09

Het primaat van het internationale spelreglement ligt wel degelijk bij de FIPJP en niet bij de nationale bonden. Zulks blijkt allereerst uit de statuten van de FIPJP waarin staat dat alle aangesloten landen gebonden zijn aan de FIPJP-reglementen (of woorden van gelijke strekking) en maar vooral uit de koptekst boven het spelreglement:

OFFICIAL RULES FOR THE SPORT OF PÉTANQUE
Applicable to all territories of the national federations, members of the FIPJP.

Met andere woorden, de spelregels zijn van toepassing op het grondgebied van alle bij de FIPJP aangesloten nationale federaties.

Merk op dat er een wezenlijk verschil is tussen het spelreglement (ISP) en toernooi- en andere wedstrijdreglementen. Op dat laatste punt - dus de wijze waarop toernooien, wedstrijden, kampioenschappen e.d. zijn ingericht - zijn de nationale bonden autonoom, op het eerste punt (het ISP dus) niet.

Wat betreft de vertaling van het ISP in een landstaal, daarvover heeft een lid van de FIPJP-arbitragecommissie mij ooit gezegd dat een vertaling in de landstaal slechts een - zij het meestal noodzakelijk - hulpmiddel is en dat te allen tijde de Franse en Engelse teksten daar boven staan. Het zou goed zijn als er in de Nederlandse reglement (statuten, huishoudelijk reglement, ISP, etc.) een zin van dergelijke strekking zou staan. Als was het alleen maar om aan te duiden dat in geval van twijfel over de Nederlandse tekst teruggevallen dient te worden op de oorspronkelijke Franse en/of Engelse tekst.
willemverwer schreef:Op de site van de Duitse bond las ik dat het oude reglement van kracht blijft totdat de officiële vertaling is vastgrsteld door het bondsbestuur.
Ligt het primaat voor toepassing van het ISP niet bij de organiserende instantie? Dus nationale evenementen bij de nationale bonden en internationale toernooien bij de FIPJP?

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 27 dec 2016, 09:46

hallo allen

Na geconstateerd te hebben dat Jac en Paul inderdaad het zelfde hebben geschreven, en het enige verschil is dat de een alles wat sneller wil laten ingaan dan de ander. Wil ik het over de voordelen en nadelen hebben van slechts 1x de but uitgooien.

Met de voordelen ben ik snel klaar want die zie ik niet.

Nadeel vind ik dat je het voordeel van het but uitwerpen op je favoriete afstand erg moeilijk wordt gemaakt met slechts 1 poging.

Ook een nadeel gaat zijn dat deze regel veel meer tijd gaat kosten omdat ik denk dat er veel meer gebruik gaat worden gemaakt van het exact nameten van de afstand waarvoor je of een 10 meter lint bij de arbiter moet halen of zelf aan de slag moet gaan met de veel kortere zelf meegenomen meter.
terwijl 3x een but uitwerpen een stuk sneller gaat.

Verder vind ik over het tijdstip van ingaan 2 dingen.

Of de bond heeft hier actief over meebeslist (zoals het zou moeten volgens mij)en dan hadden ze het per 1 januari geregeld moeten hebben.
Of de bond heeft dit ook zonder overleg op haar bordje gekregen en dan (vind ik) heeft de bond alle recht zelf te bepalen wanneer en of het reglement ingaat.
De FIPJP is in mijn ogen niet heilig verklaart en voor die stuk of 4 officiële toernooien per jaar zoals WK's en EK's en Eurocup passen we ons dan wel aan.

mvg Bart

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 27 dec 2016, 18:16

Bart,

Ben het helemaal met je eens! En dat komt niet vaak voor. :lol:

Sake
bartboules schreef:hallo allen

Na geconstateerd te hebben dat Jac en Paul inderdaad het zelfde hebben geschreven, en het enige verschil is dat de een alles wat sneller wil laten ingaan dan de ander. Wil ik het over de voordelen en nadelen hebben van slechts 1x de but uitgooien.

Met de voordelen ben ik snel klaar want die zie ik niet.

Nadeel vind ik dat je het voordeel van het but uitwerpen op je favoriete afstand erg moeilijk wordt gemaakt met slechts 1 poging.

Ook een nadeel gaat zijn dat deze regel veel meer tijd gaat kosten omdat ik denk dat er veel meer gebruik gaat worden gemaakt van het exact nameten van de afstand waarvoor je of een 10 meter lint bij de arbiter moet halen of zelf aan de slag moet gaan met de veel kortere zelf meegenomen meter.
terwijl 3x een but uitwerpen een stuk sneller gaat.

Verder vind ik over het tijdstip van ingaan 2 dingen.

Of de bond heeft hier actief over meebeslist (zoals het zou moeten volgens mij)en dan hadden ze het per 1 januari geregeld moeten hebben.
Of de bond heeft dit ook zonder overleg op haar bordje gekregen en dan (vind ik) heeft de bond alle recht zelf te bepalen wanneer en of het reglement ingaat.
De FIPJP is in mijn ogen niet heilig verklaart en voor die stuk of 4 officiële toernooien per jaar zoals WK's en EK's en Eurocup passen we ons dan wel aan.

mvg Bart

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 27 dec 2016, 20:20

bartboules schreef:...........
Ook een nadeel gaat zijn dat deze regel veel meer tijd gaat kosten omdat ik denk dat er veel meer gebruik gaat worden gemaakt van het exact nameten van de afstand waarvoor je of een 10 meter lint bij de arbiter moet halen of zelf aan de slag moet gaan met de veel kortere zelf meegenomen meter. terwijl 3x een but uitwerpen een stuk sneller gaat.
..............................
Ik ben het met je eens Bart, maar toch. Bij de NK's op zaterdag is deze regel al toegepast omdat we op tijd spelen. Er is niet noemenswaardig geklaagd (er waren wel een paar klachten) maar jouw nadeel over dat het meer tijd gaat kosten hebben we nooit ervaren. Er is niet extra gemeten, ik zou ook niet weten waarom dat zou moeten gebeuren. Dus integendeel, de regel is gemaakt bij het op tijd spelen om tijd rekken (door meerdere keren de but uit te gooien en te laten meten) te voorkomen. Het nadeel dat het meer tijd gaat kosten lijkt dus niet aanwezig. Daarnaast lees ik in het nieuwe reglement dat bij het op tijd spelen er uitlijnen tussen de banen liggen en dat het but 50 cm dichter bij deze uitlijnen mogen worden uitgegooid. Het smalle pad van 1 meter voor het uitgooien van een but wordt daarmee 2 meter. Ik maak me wel zorgen over het feit dat twee butjes in naast elkaar liggende banen een meter uit elkaar komen te liggen. Dat spelers op elkaar gaan wachten lijkt wel tijd te gaan kosten.
Laatst gewijzigd door Paul Wagenaar op 27 dec 2016, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 28 dec 2016, 07:26

hoi Paul

Bij op tijd spelen komen weer heel andere aspecten en belangen om de hoek kijken.
jij schreef verder:
Ik maak me wel zorgen over het feit dat twee butjes in naast elkaar liggende banen een meter uit elkaar komen te liggen. Dat spelers op elkaar gaan wachten lijkt wel tijd te gaan kosten.
Ik denk dat je daar een punt hebt waarbij boules van de 2 partijen ook nog wel is door elkaar kunnen komen te liggen

mvg Bart

ps . verder ben ik het helemaal met Sake eens :lol:

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 29 dec 2016, 10:03

De allerbelangrijkste wijziging m.i. Is de titel van het reglement!
Er wordt eindelijk over sport gesproken!

REGLEMENT OFFICIELS POUR LE SPORT DE PETANQUE
mijn geluksgetal is 13

Plaats reactie