Butje uitgooien

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
cokdev
0 Stars
0 Stars

Butje uitgooien

Bericht door cokdev » 02 dec 2016, 10:16

Als de But uitgegooid wordt en komt op de baan er naast waar niet gespeeld wordt mag dan doorgespeelt worden of opnieuw uitgooien. De banen zijn niet met lijnen afgezet.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Re: Butje uitgooien

Bericht door Paul Wagenaar » 02 dec 2016, 13:35

Wanneer er geen lijnen zijn, dan is er geen baan ernaast. Formeel moet het blijven liggen, zelfs wanneer je iemand anders hindert. Maar wanneer je iemand hindert dan in overleg met je tegenstander opnieuw gooien. Meestal wordt het butje dan opzij geschoven, maar dat mag niet.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 02 dec 2016, 18:56

Ook als er wel tussenlijnen zouden zijn, blijft het but geldig. Dat geldt ook voor boules over de lijn. Pas als een but of boules over de volgende tussenlijn zouden gaan, worden ze ongeldig. Kortom, buts en boules op een van de onmiddellijk naastgelegen banen zijn gewoon geldig. De lijnen zijn er in eerste instantie om aan te geven waar het but steeds moet worden uitgeworpen. Dat betekent dann ook dat, indien het but is verplaatst naar een naastgelegen baan, het but in de volgende werpronden weer in de oorspronkelijk toegewezen baan moet worden uitgeworpen.

In een recent verleden waren alle afgebakende banen naast de eigen baan toegestaan terrein, Toen gold wel de maximum afstand van 20 tussen een verplaatst but en de werpcirkel. Omdat dat vaak veel overlast gaf, te veel partijen moesten wachten op die ene waarvan het but was verplaatst, is een aantal jaren geleden besloten tot het huidige compromis. Voor die tijd werden de tussenlijnen vaak uitgeroepen tot verlieslijnen, hetgeen dus in strijd was met het reglement.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 04 dec 2016, 23:24

jacpetanque schreef:Ook als er wel tussenlijnen zouden zijn, blijft het but geldig. .........
De vraag is: wanneer het but wordt uitgegooid?".
Jouw verhaal behandeld een ander onderwerp. Maar ook dan geldt jouw verhaal alleen maar wanneer de tussenlijnen afbakeningslijnen zijn. Bij de NK's waar op tijd wordt gespeeld zijn de tussenlijnen allen uitlijnen.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 05 dec 2016, 09:19

Mijn antwoord was min of meer een uitbreiding van de gestelde vraag. Tussenlijnen of afbakeningslijnen hebben dezelfde betekenis, normaal gesproken zijn het geen verlieslijnen. Alleen bij het op tijd spelen - niet uitsluitend bij NK's, maar ook bij EK's en WK's, dus bij het Zwitserse systeem - zijn het verlieslijnen.

Overigens was de vraag niet 'wanneer het but wordt uitgeggooid', maar 'waar het but wordt uitgegooid'. Vanaf welke plek dus nadat het verplaatst is naar een - niet afgebakend - nabijgelegen terrein.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 05 dec 2016, 13:32

Het was dus min of meer geen antwoord op de vraag. Het "nadat het verplaatst is" bedenk je er nu ter plekke bij. Valt niet mee hè om te zeggen, dat je het even verkeerd gelezen hebt.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 05 dec 2016, 15:26

Ok, ok. Het antwoord zal duidelijk zijn. Indien geen lijnen, geldige uitworp. Indien wel lijnen, but opnieuw uitwerpen.

Plaats reactie