Pauze bij NPC

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
jeu de bouler
1 Stars
1 Stars

Pauze bij NPC

Bericht door jeu de bouler » 13 nov 2016, 10:50

Is de minimale cq de maximale pauzetijd tussen de speelrondes op een speeldag van de NPC ergens geregeld??

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Pauze bij NPC

Bericht door jacpetanque » 13 nov 2016, 11:19

Ik heb in het NPC-reglement gezocht op pauze, tijd en tussen, maar heb niets kunnen vinden. Ik ga dus uit van de redelijkheid van een 'normale' pauzetijd, d.w.z. om en nabij de 15 minuten. Maar aangezien er per ronde 2 of 3 partijen zijn die doorgaans niet allemaal even lang duren, zullen de afzonderlijke pauzetijden ook zeer verschillend zijn.

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 03 feb 2017, 17:09

Typisch een Nederlands probleem: pauze.
Ik speel veel toernooien in Frankrijk tijdens mijn verblijf daar, maar daar heeft niemand het over pauze. Bij hele grote toernooien wordt er alleen een pauze ingelast voor iedereen om een uur of twaalf.
recht op een kwartier? Ik zou het daar niet durven zeggen...
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 03 feb 2017, 18:20

Klopt helemaal, Kees!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 03 feb 2017, 20:20

jacpetanque schreef:Ik heb in het NPC-reglement gezocht op pauze, tijd en tussen, maar heb niets kunnen vinden. Ik ga dus uit van de redelijkheid van een 'normale' pauzetijd, d.w.z. om en nabij de 15 minuten. Maar aangezien er per ronde 2 of 3 partijen zijn die doorgaans niet allemaal even lang duren, zullen de afzonderlijke pauzetijden ook zeer verschillend zijn.
Het Toernooireglement Petanque geldt ook voor de NPC. Dus de verschillende pauzetijden vindt je in elk toernooi en competitie.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jeu de bouler
1 Stars
1 Stars

Bericht door jeu de bouler » 04 feb 2017, 12:45

Kees Besseling schreef:Typisch een Nederlands probleem: pauze.
Ik speel veel toernooien in Frankrijk tijdens mijn verblijf daar, maar daar heeft niemand het over pauze. Bij hele grote toernooien wordt er alleen een pauze ingelast voor iedereen om een uur of twaalf.
recht op een kwartier? Ik zou het daar niet durven zeggen...
Het boeit me totaal niet waar iemand zijn toernooien speelt. De simpele vraag was of de pauzes bij de NPC geregeld waren.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 05 feb 2017, 17:38

Het boeit mij niet of pauzes ergens zijn geregeld. Ik geef alleen maar aan dat wanneer pauzes geregeld zijn zij voor alle toernooien en competities gelden dus inclusief de NPC. Waarom je het nooit voor toernooien hebt willen weten en nu wel voor de NPC duidt erop dat je blijkbaar tijdens de NPC een keer een probleem met de pauze hebt gehad. Maar volgens mij zijn pauzes nergens geregeld, dus ook niet voor de NPC.

jeu de bouler
1 Stars
1 Stars

Bericht door jeu de bouler » 05 feb 2017, 20:41

Ik ben bij twee ontmoetingen in de 2e divisie gaan kijken en de pauze tussen het einde van de 1e ronde en het begin van de 2e ronde was ongeveer 45 en 55 minuten. Niet echt uitnodigend voor toeschouwers tenzij je voor de kantine komt…. Ik kan dus alleen maar uit deze ervaring putten. Bij iedere andere wedstrijdsport zijn pauzes wel geregeld.
Het zou de secretaris van de commissie wedstrijdsport nationaal sieren als het hem dus wel zou boeien en het bespreekbaar maken in de commissie dan wel mee te nemen in een evaluatie.
Dat pauzes niet geregeld zijn voor toernooien klopt m.i. niet want uit de door de NJBB opgestelde taken en bevoegdheden van de wedstrijdleider blijkt:
Artikel 6, Rusttijd tussen de partijen
6.1. Tussen twee partijen heeft iedere equipe recht op een rusttijd van ten hoogste 15 minuten.
6.2. Voor een equipe die niet direct na afloop van de rusttijd op de plaats van de volgende partij aanwezig is artikel 31 van het ISP van toepassing, met dien verstande dat voor iedere vijf minuten door de wedstrijdleider een strafpunt kan worden toegekend.

Daar we geen WL kennen bij de NPC stelde ik de simpele vraag over de pauzes.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 06 feb 2017, 17:42

Wat betreft de lange pauzes tussen twee ronden kan ik je alleen maar gelijk geven, niet zo aantrekkelijk voor toeschouwers. Het beste is om dat met de clubs te bespreken. Met pauzes die geregeld zijn duidt dat op een reglement. Dat de wedstrijdleider instructies krijgt door middel van een document taken en bevoegdheden is zo, maar dat is geen reglement. Overigens kloppen dat artikel 6 niet, omdat een rusttijd van ten hoogste 15 minuten niet kan. Dat moet zijn minimaal 15 minuten. Immers wanneer je (volgende) tegenstander nog aan het spelen is, zou de tijdregel ingaan wanneer je een beroep zou doen op 6.2. De genoemde 15 minuten zijn bedoeld om equipes rust te gunnen van minimaal 15 minuten. Dus 45 minuten mag dan ook. Bij toernooien zal een wedstrijdleider het kwartier in de gaten houden voor de equipes die het laatste klaar waren in de ronde ervoor. Op die manier kan de wedstrijdleider er voor zorgen dat een toernooi minder ver uitloopt. Bij de NPC gaat het om twee teams die er zelf last van hebben en er zelf voor kunnen kiezen. Overigens is bij de NPC geen wedstrijdleider aanwezig maar (hopelijk meestal) wel een scheidsrechter. Maar wanneer een scheidsrechter ook geen last heeft van een later tijdstip dat de wedstrijd klaar is, dan zal hij/zij ook niet ingrijpen.
Maar nogmaals overleggen met de clubs die het doen en aangeven wat dan de consequenties zijn. De commissie wedstrijdzaken nationaal zal daar geen regel van maken in een reglement. Wanneer je dat persé wilt, moet je het meegeven aan een bondsraad afgevaardigde, die het op de agenda van een bondsraad zou kunnen krijgen.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 feb 2017, 18:45

Een clubteamcompetitie zoals de NPC kun je niet vergelijken met een normale competitie of met een toernooi. In een clubteamcompetitie kun je pas met de volgende ronde starten als alle partijen uit de vorige ronde zijn uitgespeeld. Per ronde kunnen de teams immers van samenstelling verschillen.
In een 'normale' competitie, of in een toernooi, gaat het om enkelvoudige teams. Daar zal het afhangen van het schema of de loting, maar vooral van het feit of je volgende tegenstander zijn partij heeft geëindigd. Vooral dit laatste valt nooit goed in te schatten. Eigenlijk vind ik het 'recht' op pauze een beetje geneuzel. Het is de taak van de wedstrijdleider (en de scheidsrechter) erop toe te zien dat een toernooi zo vlot mogelijk verloopt. En het is ook de verantwoordelijkheid van de spelers zelf. Kortom, ga niet op je strepen staan voor je 'recht' op een bepaalde pauzelengte. Een beetje invoelingsvermogen en flexibiliteit lijken me meer op hun plaats.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 06 feb 2017, 19:53

Dit keer ben ik het helemaal met Jac eens.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 feb 2017, 19:59

't Wordt nog wel eens wat, Paul! :lol:

jeu de bouler
1 Stars
1 Stars

Bericht door jeu de bouler » 06 feb 2017, 20:50

Om meer publiek te trekken zal er allereerst aan gewerkt moeten worden om onze toernooien, kampioenschappen en competities aantrekkelijker te maken voor toeschouwers. Citaat van Jac uit december 2011.

Het begin om het aantrekkelijker te maken kan dus zijn om de duur van de pauzes te beperken. Dus vastleggen.

Misschien wordt het dan nog wel eens wat met onze (tob) sport.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 feb 2017, 21:17

O, maar daar sta ik nog steeds helemaal achter. Met 'geneuzel' bedoelde ik het zogeheten 'recht' van spelers op een minimale pauze. In de praktijk zullen die pauze, zoals ik zei, altijd variabel zijn. Te wijten aan allerlei factoren die je niet altijd in de hand, zoals de lengte van een partij. Daarom zal er bij de spelers van zo'n lange partij de bereidheid moeten zijn om akkoord te zijn met een wat kortere pauze om in te lopen. Wedstrijdleiding en scheidsrechters kunnen daar op toezien door de spelers een beetje achter hun vodden te zitten. Bijvoorbeeld door de geluidsinstallatie gebruiken en om te roepen dat partij X tegen Y een aanvang kan nemen. Zo werkt het in Frankrijk bij grote toernooien al jarenlang. En als beide teams die ronde wat sneller spelen, kunnen ze daarna misschien wel genieten van een wat langere pauze.

Bij een clubteamcompetitie als de NPC ligt het, zoals ik al zei, wat ingewikkelder, omdat je daar altijd zult moeten wachten op de laatste partij van een ronde. Degenen die het eerste klaar zijn, hebben een lange pauze, en degenen die het laatst klaar zijn een wat kortere. Maar zowel in deze, als in de bovenstaande situatie van normale toernooien, gaat het mij te ver om een pauze van een minimale of maximale lengte te mogen claimen. Spelers dienen zich te voegen naar de instructies van wedstrijdleiding en scheidsrechters. Punt! (Om maar eens een recente uitspraak aan te halen...).

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 06 feb 2017, 22:57

Vergeet niet dat sommige teams 's morgens om 09.00 al van huis gaan. 12.00 uur de eerste partij spelen. Dan lijkt het me logisch dat er na de eerste partij gelegenheid is om een lunch te gebruiken.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 feb 2017, 23:34

Een lunchpauze is natuurlijk een verhaal apart! Die staat buiten kijf.

jeu de bouler
1 Stars
1 Stars

Bericht door jeu de bouler » 07 feb 2017, 00:52

Uiteraard moet men kunnen lunchen. De (richt) aanvangstijd naar 12.30 uur. Probleem opgelost. Of komt men dan met het avondeten in de problemen?
Dus geen lange pauzes tussen het einde en het begin van de speelrondes.

pcdegooiers
0 Stars
0 Stars

Re: RE: Re: Pauze bij NPC

Bericht door pcdegooiers » 04 mar 2017, 14:00

jacpetanque schreef:Een clubteamcompetitie zoals de NPC kun je niet vergelijken met een normale competitie of met een toernooi. In een clubteamcompetitie kun je pas met de volgende ronde starten als alle partijen uit de vorige ronde zijn uitgespeeld. Per ronde kunnen de teams immers van samenstelling verschillen.
In een 'normale' competitie, of in een toernooi, gaat het om enkelvoudige teams. Daar zal het afhangen van het schema of de loting, maar vooral van het feit of je volgende tegenstander zijn partij heeft geëindigd. Vooral dit laatste valt nooit goed in te schatten. Eigenlijk vind ik het 'recht' op pauze een beetje geneuzel. Het is de taak van de wedstrijdleider (en de scheidsrechter) erop toe te zien dat een toernooi zo vlot mogelijk verloopt. En het is ook de verantwoordelijkheid van de spelers zelf. Kortom, ga niet op je strepen staan voor je 'recht' op een bepaalde pauzelengte. Een beetje invoelingsvermogen en flexibiliteit lijken me meer op hun plaats.
Hallo Jacobs

Daar raak je echt het probleem bij een aantal spelers

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 06 mar 2017, 10:10

hallo allen

zoals de meesten inmiddels zullen weten lunchen wij (puk) altijd gezamenlijk van 11 tot 11.30.
Dit doen wij om diverse redenen. Een van de redenen is dat het lunchprobleem tussen de partijen door in ieder geval is opgelost.
misschien een idee voor de anderen?

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 mar 2017, 14:04

Ik behoor niet bij de 'meesten' en lunch liever op een wat later tijdstip. Dus bijv. na een start om 12.00 uur, rond 13.30 uur. Overigens ging de aanvankelijke vraag niet uitsluitend over de lunchpauze. Ik blijf het onderwerp pauze een non-issue vinden.

Plaats reactie