Gezellig meekijken door tegenpartij bij meten

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
hansmolier@ziggo.nl
0 Stars
0 Stars

Gezellig meekijken door tegenpartij bij meten

Bericht door hansmolier@ziggo.nl » 12 nov 2016, 00:56

Het is mij meerdere malen overkomen dat bij meting, bijvoorbeeld om te meten - met hoeveel punten je ligt en/of je schiet voor één of meerdere punten- de tegenstander die géén bal meer te spelen heeft, gezellig op zijn hurken op zo'n 30/40 cm afstand komt meekijken. Het is niet zo dat ik er nerveus van wordt maar wel hoogst geïrriteerd en zeker als ik hem vraag om 2 meter afstand te bewaren, als antwoord krijg: "Ik mag hier zitten omdat ik wil zien of je wel goed meet".
Ik heb menig scheidsrechter om raad gevraagd in deze, maar niet één heeft mij expliciet gelijk gegeven zoals volgens mij: het ISP Artikel 16 derde lid mij gelijk geeft. En dan hoeft de tegenstander zich van mij niet perse voorbij de but te bevinden, mag ook vóór mij of achter mij, als hij maar niet vanaf 40 cm in mijn nek hijgt. Antwoorden waren o.m.: " Als hij maar op gepaste afstand blijft" of " Als het maar niet hinderlijk is" of "ik weet het niet vraag het maar aan het Petanqueforum". Een Belgische scheidsrechter zei eens: "Allee manneke als Gij geen bouleke meer te smeiten hèt moet Gij het plein verlaten. Kijk, die was dus wèl duidelijk. Geacht Forum, het is jammer dat Artikel 25 bedroevend weinig te vertellen heeft over gedrag tijdens meten, vandaar mijn vraag!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Gezellig meekijken door tegenpartij bij meten

Bericht door jacpetanque » 12 nov 2016, 19:30

Als de tegenstanders geen boules meer te spelen hebben, dienen die zich op ruime afstand - d.w.z. op ten minste 2 m - van het but te bevinden. Bij een meting is echter het toegestaan dat één van de tegenstanders meekijkt. Niet om er zich van te vergewissen dat of er juist wordt gemeten - aan het eind van de werpronde kan hij immers een hermeting vragen of dat zelf doen - maar om toe te zien dat er niets bewogen wordt. Beide teams hebben immers de verantwoordelijkheid naar elkaar toe dat er volgens de regels wordt gespeeld. Iets wat ook geldt voor het meten. Hij moet dat uiteraard op een niet hinderlijke manier doen. Staand toekijken op enige afstand is doorgaans meer dan voldoende.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Re: Gezellig meekijken door tegenpartij bij meten

Bericht door Paul Wagenaar » 14 nov 2016, 10:54

Het mag/moet dus, maar niet hinderlijk, helemaal eens met Jac. Nog toegevoegd dat ik bij het meten met bijvoorbeeld de krompasser goed wil zien of er niets verplaatst wordt. Een scheidsrechter die de meting uitvoert, controleer ik overigens nooit.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Plaats reactie