Afstand ligging but tot de uitlijnen bij NPC 1mtr of 50 cm?

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
hansmolier@ziggo.nl
0 Stars
0 Stars

Afstand ligging but tot de uitlijnen bij NPC 1mtr of 50 cm?

Bericht door hansmolier@ziggo.nl » 01 nov 2016, 16:36

Als er bij de NPC (door één divisieteam) gespeeld wordt op een terrein dat voldoet aan de gestelde eis van 9 meter bij 12 meter wordt dan bij het werpen van het but ten aanzien van de ligging ten opzichte uitlijnen het Internationaal Spelreglement gehanteerd, dus de afstand van het but tot de uitlijnen bedraagt ten minste één meter. Of mag de scheidsrechter (van de thuisspelende vereniging) deze afstand terugbrengen naar 50 centimeter, dus de afstand van het but tot de uitlijnen mag dan 'n halve meter zijn?

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Afstand ligging but tot de uitlijnen bij NPC 1mtr of 50 cm?

Bericht door jacpetanque » 01 nov 2016, 16:44

Is het zo dat het internationaal spelreglement alleen in het buitenland van toepassing is? Ik denk het niet, ook ons land en onze scheidsrechters dienen zich eraan te houden. En als de NJBB van mening is dat 9 bij 12 m te krap is, waarom dan niet uitgegaan van 10 bij 12 m?

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 02 nov 2016, 00:55

De minimale afstand is 9 bij 12 meter zodat de drie doubletten tegelijkertijd kunnen worden gespeeld en dus ieder gemiddeld 3 meter heeft. De spelregels blijven het zelfde, dus 1 meter vanaf de uitlijnen.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

hansmolier@ziggo.nl
0 Stars
0 Stars

Bericht door hansmolier@ziggo.nl » 02 nov 2016, 22:49

Paul, naar mijn idee was het ook fout van de scheidsrechter om in dit geval van de internationale spelregel af te wijken omdat de NJBB zelf de maximale maat van 9 x 12 meter in twee verschillende spelreglementen heeft beschreven en vastgelegd.
Echter in de motivatie/redenatie is er hierbij sprake van enkele tegenstrijdigheden.
In Artikel 5 op pag. 10 van het ISP staat vrij vertaald:
Voor andere toernooien, dan het landelijk gedeelte van nationale kampioenschappen, kan de bond afwijkingen toestaan tot een minimum van 3 bij 12. (Maakt de NPC wèl of géén deel uit van het landelijk gedeelte, vraag ik me af?).
De omschrijving in het TRP wijkt hier echter van af:
Want in Artikel 9.5 staat dat in de kwartfinales en hoger van nationale en landelijke toernooien het speelveld 4 bij 15 meter moet zijn.
En in Artikel 9.6 staat dat Voor alle overige toernooien en partijen de minimale ruimte 3 bij 12 m. bedraagt.
Uit het totaal van bovenstaande maak ik op dat voor alle nationale en landelijke toernooien-niet zijnde kwartfinales of hoger- en alle overige toernooien en partijen de maat van het speelveld 3 bij 12 bedraagt.
En tevens ook omdat het hier gaat om nationale en landelijke toernooien van de NJBB en de NPC er óók een is, dat de beslissing van de scheidsrechter om bij een NPC wedstrijd af te wijken van de 1 meter afstandsregel een beslissing was die in strijd is met het ISP.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 03 nov 2016, 16:34

Je moet verschil maken tussen banen van bijvoorbeeld 3 x 12 meter en 4 x 15 meter en speelvakken. Een speelvak hoeft niet een veelvoud te zijn van het aantal banen. Op een speelveld van 9 x 12 meter (zonder afbakeningslijnen kun je best met 3 teams spelen. Wanneer teams meer dan 3 meter breedte gebruiken moeten andere teams mogelijk even wachten. Het gemiddelde is 3 meter breedte, maar teams hebben in principe 9 meter breedte.
Er zijn nog hele groepen spelers die denken dat het 0,5 meter is vanuit de uitlijn. Die halve meter is nooit een regel geweest. Maar bij het ontstaan van speelhallen moesten we zuinig met de ruimte omgaan. Baantjes van minder dan 2,5 meter kom je nog steeds tegen. Wanneer je dan de meter gaat hanteren kun je het butje bijna niet goed uitgooien. Toen is bedacht om een afwijking van de meter toe te staan van een halve meter. Dat is echter nooit een regel geweest. Er zijn dus blijkbaar zelfs scheidsrechters die dat propageren.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

hansmolier@ziggo.nl
0 Stars
0 Stars

Bericht door hansmolier@ziggo.nl » 11 nov 2016, 21:59

Gisteren gesproken met de scheidsrechter die onze NPC-partijen morgen gaat leiden en samen tot de slotsom gekomen dat de afstand but-uitlijn/obstakel volgens de ISP-regel 1 meter, op een terrein van 9 x 12 meter of meer, de juiste is en (natuurlijk overal in Nederland) voortaan voor de NPC gehanteerd wordt.

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 03 feb 2017, 17:11

Lees ook de toelichting in het ISP-plus. 1 meter dus.
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

Plaats reactie