Onzichtbaar buutje

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
Jaap Koning
0 Stars
0 Stars

Onzichtbaar buutje

Bericht door Jaap Koning » 04 okt 2016, 15:33

Voor het toernooi begon had het flink geregend en hier en daar was het speelveld nogal modderig. Het buutje lag in een modderig gebied en mijn teamgenoot gooide een boule hoog door de lucht precies op het buutje, waardoor het buutje de modder ingedrukt werd en de boule erop bleef liggen. Waarop één van de tegenstanders triomfantelijk riep: 'Het buutje is vanuit de cirkel onzichtbaar, dus moet de mène over worden gespeeld!' Wij waren het daar niet mee eens. Noemden als voorbeeld de situatie dat wanneer een boule tegen een buutje aanligt, in rechte lijn tussen cirkel en buutje, dat dan het buutje vanuit de cirkel ook niet zichtbaar is. Na veel geharrewar, een scheidsrechter was er die dag niet want het was een 'zwart' toernooi, werd onder protest van onze kant, de mène overgespeeld. Is er een wijs mens onder de lezers die hierover iets verstandigs kan zeggen? Wat zou een scheidsrechter hebben beslist in zo'n geval?

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Onzichtbaar buutje

Bericht door jacpetanque » 04 okt 2016, 16:48

Als scheidsrechter - maar dat ben ik niet - zou ik de boule, na die goed gemarkeerd te hebben, tijdelijk verwijderen. Als het butje nu wel zichtbaar is vanuit de cirkel dan zou ik de werpronde gewoon laten uitspelen. En niet te vergeten, de boule op zijn oude plek terug te leggen!

Overigens, een werpronde wordt nooit overgespeeld, wel kan die puntenloos of onbeslist eindigen (nulle in het Frans) en wordt er een volgende aangevangen.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 05 okt 2016, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 04 okt 2016, 22:03

Inderdaad gewoon doorspelen. Kijken of de but zichtbaar is vanuit de cirkel is niet eens nodig. De but kan ook achter of onder een steen of zand terecht komen. Ook dan speel je gewoon door. Je moet wel onthouden onder welke boule het butje ligt.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 05 okt 2016, 09:16

Hier het antwoord van Mike Pegg (Facebookpagina Petanque Rules - ask the empire) op een vergelijkbare vraag.

Vraag:

A question I was asked recently :
The cochonnet being shot, went towards a tree and below the tree there are a LOT of leaves, not just 1-2 but a whole bunch, the cochonnet went straight into/under the pile and is no longer seen from the circle (or from anywhere else without moving the leaves), I'm assuming that if the same occured with stones/pebbles/sand, the mene is considered dead and the scoring would be as if the cochonnet went "out of bounds", is it the same with leaves ?
To be 100% precise, there is no wind, it's not the case where wind moves a leaf to the position it's hiding the cochonet.

Antwoord Mike Pegg:

Had it been a leaf that had blown onto the terrain and masked the jack the advice would be to remove the leaf and continue play.... however, in this case the jack has been knocked or rolled into a lot of leaves so art 9 (2) applies and the jack is considered dead.

Met andere woorden, het door Paul Wagenaar gegeven antwoord is niet geheel correct!

Jaap Koning
0 Stars
0 Stars

Bericht door Jaap Koning » 27 okt 2016, 17:35

Ik vind genoemd voorbeeld niet vergelijkbaar, immers, het buutje was niet verplaatst. Het was slechts onzichtbaar geworden door een perfect geworpen boule,zo perfect dat hij de plaats van het buutje innam. Hoe mooi wil je het hebben!

franky
1 Stars
1 Stars

Bericht door franky » 27 okt 2016, 18:39

Jaap Koning schreef:Voor het toernooi begon had het flink geregend en hier en daar was het speelveld nogal modderig. Het buutje lag in een modderig gebied en mijn teamgenoot gooide een boule hoog door de lucht precies op het buutje, waardoor het buutje de modder ingedrukt werd en de boule erop bleef liggen. Waarop één van de tegenstanders triomfantelijk riep: 'Het buutje is vanuit de cirkel onzichtbaar, dus moet de mène over worden gespeeld!' Wij waren het daar niet mee eens. Noemden als voorbeeld de situatie dat wanneer een boule tegen een buutje aanligt, in rechte lijn tussen cirkel en buutje, dat dan het buutje vanuit de cirkel ook niet zichtbaar is. Na veel geharrewar, een scheidsrechter was er die dag niet want het was een 'zwart' toernooi, werd onder protest van onze kant, de mène overgespeeld. Is er een wijs mens onder de lezers die hierover iets verstandigs kan zeggen? Wat zou een scheidsrechter hebben beslist in zo'n geval?

Geen idee wat de scheidsrechter zou beslissen. In dit specifieke geval gewoon doorspelen lijkt mij, zolang de op de but liggende boule niet verplaatst wordt. Mocht de op de but liggende boule wel verplaatst worden en is de but vervolgens niet zichtbaar, omdat ie geheel of nagenoeg geheel in de grond gedrukt is, dan pas kan een werpronde onbeslist eindigen. Per slot van rekening kan er dan ook niet meer gemeten worden wie er op punt ligt.
Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 okt 2016, 21:32

Je schrijft zelf in je eerste bericht dat het butje in de grond is gedrukt. En ook dat de gespeelde boule de plaats van het butje innam. Welnu, dan is het butje toch verplaatst. Of vergis ik me nu? Alleen als de boule pal voor het butje was komen te liggen - over de grond rollend of rechtstreeks uit de lucht - en het but wordt afgedekt door de boule, dan wordt er in elk geval doorgespeeld.

Om aan iedere twijfel bij een in de grond gedrukt butje een eind te maken, doen wat ik in mijn eerste reactie schreef: de boule, na die eerst goed gemarkeerd te hebben, voorzichtig optillen en dan vanuit de cirkel kijken of het but al dan niet zichtbaar is. Zo ja, de boule weer terugleggen op zijn plek en doorspelen. Zo niet, werpronde geannuleerd (onbeslist).
Jaap Koning schreef:Ik vind genoemd voorbeeld niet vergelijkbaar, immers, het buutje was niet verplaatst. Het was slechts onzichtbaar geworden door een perfect geworpen boule,zo perfect dat hij de plaats van het buutje innam. Hoe mooi wil je het hebben!

Plaats reactie