Gewijzigd ISP per 1 maart 2015

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Gewijzigd ISP per 1 maart 2015

Bericht door jacpetanque » 26 feb 2015, 13:38

Volgens berichten op het forum van Boulistenaute.com (de inzender is een Franse nationaal scheidsrechter) zijn er een behoorlijk aantal wijzigingen aangebracht in het internationale spelreglement. Eén van de wijzigingen betreft een algemeen rookverbod tijdens de partij (in ons land al vele jaren opgenomen in het toernooireglement). Nieuw is ook, en dat voor het eerst in de geschiedenis van de FIPJP, dat er een minimum- en maximumgewicht gaat gelden voor buts, te weten minimaal 10 en maximaal 18 gram. Dat laatste gewicht is tamelijk opmerkelijk, gegeven het feit dat het zwarte kunststof but van Obut, dat met een magneet op te rapen is, 22 gram weegt!

Opmerkelijk is wel dat de tekst op de FIPJP-website nog niet te vinden is.

In bijgaande bijlage zijn alle wijzigingen te vinden. De rode tekst is de gewijzigde, de blauwe een commentaar. Hoewel de Nederlandse vertaling nog niet voorhanden is, treedt de nieuwe tekst volgens de FIPJP-regels voor alle aangesloten bonden per 1 maart a.s. in werking. Dus ook voor de NJBB!
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 26 feb 2015, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Re: Gewijzigd ISP per 1 maart 2015

Bericht door Henk de Kw » 26 feb 2015, 17:30

Dat wordt leuk komend weekend.
NK Verenigingen van zaterdag volgens de oude regels en zondag volgens de nieuwe?
Ik neem aan dat er een overgangstijd is ivm vertaling van het origineel?
mijn geluksgetal is 13

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 26 feb 2015, 18:23

Eindelijk geen butjes van waaibomenhout meer?

Dat betekent dan toch ook dat die OBUT niet mag toch?

Zitten er ook schokkende veranderingen in?

Andries

Sent from my iPhone using Tapatalk

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 26 feb 2015, 19:18

Eerder vorig jaar had ik van een FIPJP-bestuurslid vernomen dat de minimum- en maximum gewichten van het but resp. 12 en 18 gram zouden worden. Verbazing daarom dat het uiteindelijk 10 g geworden. Buts van beukenhout wegen om en nabij 10 g. Dat zijn de butjes die ook wel waaibomenhoutbutjes worden genoemd, dit terwijl beukenhout eigenlijk geen waaibomenhout genoemd zou mogen worden. Een goed houten butje is gemaakt van buxushout en weegt tegen de 15 g.

Inderdaad lijkt er een grote tegenstrijdigheid m.b.t. het zwarte kunststoffen but van OBUT. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. (Overigens heb ik het zelf niet kunnen nameten, de informatie over het gewicht van het zwarte but heb ik van de OBUT-distributeur in Nederland).

In grote lijnen heb ik geen schokkende veranderingen gezien, wel enkele aanvullingen m.b.t. de mogelijkheid van het op tijd spelen. Voor de rest zou ik zeggen, lees het zelf zo goed mogelijk na.

Overigens ben ik wel verbaasd dat de FIPJP-website nog in alle zwijgt. Het bericht op het forum van Boulistenaute.com sloeg op een bericht namens het bestuur van de Franse bond, maar ik mag toch aannemen dat de FFPJP niet op eigen houtje handelt. Want dat zou in strijd zijn met de FIPJP-bepalingen. Om die reden heb ik de zinsnede over een bericht van de FIPJP naar alle nationale bonden in mijn eerste bericht geschrapt. Dit in afwachting van een officieel bericht of mededeling van de FIPJP.
a.wijand schreef:Eindelijk geen butjes van waaibomenhout meer?
Dat betekent dan toch ook dat die OBUT niet mag toch?
Zitten er ook schokkende veranderingen in?
Andries

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 27 feb 2015, 16:38

En nu.... Alle scheidsrechters met een weegschaal uitrusten. Of wordt het gewicht ook op het butje gegraveerd?
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 feb 2015, 17:13

Ook al zou het gewicht erop staan, dan nog... Boules worden geleidelijk aan ook lichter!
Paul Wagenaar schreef:En nu.... Alle scheidsrechters met een weegschaal uitrusten. Of wordt het gewicht ook op het butje gegraveerd?

ducasque
4 Stars
4 Stars
Boules: Obt M 115 Dia 75 700
Contacteer:

Bericht door ducasque » 27 feb 2015, 18:24

En ik moet al een schuifmaat mee om de diameter van de but vast te stellen, en nu ook nog een weegschaal.

Pfff
Zolang het geen 13 is, heb je nog niet verloren

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 27 feb 2015, 19:29

Gewoon vaststellen dat die But van Obut te zwaar is kan ook natuurlijk.

Hij is goed herkenbaar.

NJBB ReglCie
0 Stars
0 Stars

Bericht door NJBB ReglCie » 01 mar 2015, 16:13

De post van jacpetanque is helemaal juist, maar zet toch de lezer op het verkeerde been. De wijziging van de regels die hij gevonden heeft geldt voor de Franse bond (de FFPJP), maar (nog?) niet voor de FIPJP.

Afgezien van het feit dat de namen erg veel op elkaar lijken is het misverstand heel begrijpelijk gezien het rotsvaste vertrouwen van Jacques in de FIPJP. Niet helemaal terecht. Natuurlijk is het ISP leidend, maar nationale bonden hebben enige ruimte om voor de nationale competities de regels aan te passen. Zo wil de Franse Bond in dit geval blijkbaar niet wachten op een mogelijke aanpassing van het ISP in de toekomst.

In Nederland geldt voor de nationale toernooien competities alleen en uitsluitend het door de Reglementencommissie in het Nederlands vertaalde en door de NJBB vastgestelde spelreglement aangevuld met de door de reglementencommissie vastgestelde uitleg (vastgelegd en te lezen in de rubriek "veelgestelde vragen" op de website van de NJBB. Zie ook huishoudelijk reglement NJBB artikel 63).

De NJBB heeft er wel nadrukkelijk voor gekozen zo dicht mogelijk bij het Franstalige door de FIPJP (niet te verwarren met FFPJP) vastgestelde ISP te blijven. Voor internationale toernooien is wel het Franstalige ISP onverkort van toepassing of de Engelstalige vertaling ervan.

Het is te verwachten, dat de nu vastgestelde wijzigingen op het reglement van de FFPJP uiteindelijk ook door de FIPJP in het ISP en vervolgens in de Nederlandse vertaling zullen worden doorgevoerd, maar dat kan nog wel even duren.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 01 mar 2015, 20:13

Kan de reglementencommissie mij uitleggen hoe het mogelijk is dat een ISP geldig kan zijn voor één land - in dit geval de Frankrijk - en (nog) niet voor de de rets van de wereld? Ik mag toch aannemen dat de enige bevoegde instantie die het ISP kan vaststellen de FIPJP is en niet de Franse bond FFPJP.
Los daarvan was er bij ook mij sprake van enige onduidelijkheid en verwarring als gevolg van het bericht op het forum van Boulistenaute.com. Logischerwijze (zie boven) ging ik ervan uit dat het wel degelijk aanpassingen betrof die afkomstig waren van de FIPJP, doch gelet op de redactie van het oorspronkelijke bericht en de reacties daarop,ging ik toch twijfelen. Die twijfel heb ik zowel op deze plaats als op het forum van Boulistenaute geuit door van het plaatsen van de nodige vraagtekens. Omdat dik daar geen antwoord op kreeg, ben ik verder op onderzoek gegaan en vond in een recent verslag van de Franse scheidsrechterscommisie (d.d. 23 januari jl.) op de website van de FFPJP de volgende tekst:

Les nouveautés du règlement de jeu de pétanque envoyées par la FIPJP ont été présentées au Pool (= de Franse scheidsrechterscommissie, JV) le 24 et envoyées aux Présidents de CD, de Ligue et aux référents après la réunion du Comité Directeur qui a décidé d’appliquer ces nouveautés dès le 1er MARS 2015.

Daaruit blijkt dat het wel degelijk gaat om door de FIPJP aangebrachte vernieuwingen, waarvan het bestuur van de FFPJP heeft bepaald dat die in Frankrijk per 1 maart 2015 zullen ingaan.
NJBB ReglCie schreef:De post van jacpetanque is helemaal juist, maar zet toch de lezer op het verkeerde been. De wijziging van de regels die hij gevonden heeft geldt voor de Franse bond (de FFPJP), maar (nog?) niet voor de FIPJP.
Ik kan me niet voorstellen dat er binnen het ISP enige ruimte zou zijn om de regels voor de eigen 'nationale competities' (ik neem aan dat hier bedoeld wordt competities in de ruimste zin van het woord, dus alle typen wedstrijden) aan te passen. Het lijkt me dat daarvoor de landelijke toernooireglementen bedoeld (Frankrijk kent bijv. een vergelijkbaar règlement adminstratif et sportif). Een goed voorbeeld is het rookverbond in het nieuwe ISP, Nederland kent dat verbod al jarenlang, een regel die is vastgelegd in het toernooi(romp)reglement (art. 32, met bovendien nog enkele andere gedragsregels) en niét in het Nederlandse ISP.
NJBB ReglCie schreef:Afgezien van het feit dat de namen erg veel op elkaar lijken is het misverstand heel begrijpelijk gezien het rotsvaste vertrouwen van Jacques in de FIPJP. Niet helemaal terecht. Natuurlijk is het ISP leidend, maar nationale bonden hebben enige ruimte om voor de nationale competities de regels aan te passen. Zo wil de Franse Bond in dit geval blijkbaar niet wachten op een mogelijke aanpassing van het ISP in de toekomst.
Ik heb mijn twijfels over de onderstaande tekst, want dan zouden er twee soorten ISP bestaan: één voor binnenlands gebruik en een ander voor internationale toernooien. Als e.e.a. zou zijn geregeld in het huishoudelijk reglement van de NJBB, dan vraag ik mij serieus af dit niet in strijd is met de statuten of andere regels van de FIPJP. Daarinn staat immers uitdrukkelijk vermeld dat de regels van de aangesloten bonden niet in strijd mogen zijn met die van de FIPJP, die altijd van een andere orde (behalve dan uiteraard waar het om landelijke wetgeving van overheidswege gaat).
Het zou geen kwaad kunnen als het bestuur van de NJBB, of anders de reglementencommissie, hierover informatie inwint bij de FFPJP.

Tegelijkertijd zou dan ook geïnformeerd kunnen worden naar de status van vertalingen van het ISP in een landstaal ten opzicht van de officiële Franse en Engels tekst. Dit temeer daar met enige regelmaat blijkt dat de Nederlandse vertaling niet op alle punten correct is. Voorbeelden zijn op dit forum terug te vinden.

En het spreekt voor zich dat het ISP (in welke taal of vertaling dan ook) uitsluitend van kracht kan worden nadat de FIPJP de aangesloten bonden daarover heeft bericht. Vooralsnog lijkt het erop dat de Franse bond een beetje voor de muziek uit loopt...
NJBB ReglCie schreef:In Nederland geldt voor de nationale toernooien competities alleen en uitsluitend het door de Reglementencommissie in het Nederlands vertaalde en door de NJBB vastgestelde spelreglement aangevuld met de door de reglementencommissie vastgestelde uitleg (vastgelegd en te lezen in de rubriek "veelgestelde vragen" op de website van de NJBB. Zie ook huishoudelijk reglement NJBB artikel 63).

De NJBB heeft er wel nadrukkelijk voor gekozen zo dicht mogelijk bij het Franstalige door de FIPJP (niet te verwarren met FFPJP) vastgestelde ISP te blijven. Voor internationale toernooien is wel het Franstalige ISP onverkort van toepassing of de Engelstalige vertaling ervan.

Het is te verwachten, dat de nu vastgestelde wijzigingen op het reglement van de FFPJP uiteindelijk ook door de FIPJP in het ISP en vervolgens in de Nederlandse vertaling zullen worden doorgevoerd, maar dat kan nog wel even duren.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 02 mar 2015, 12:43

Vanochtend bevestigde een collega-redactielid van Boulistenaute.com, tevens nationaal scheidsrechter in Frankrijk, dat de recente wijzigingen wel degelijk afkomstig zijn van de FIPJP en níet van de FFPJP (al scheelt het dan maar twee kleine streepjes...) en zijn vastgesteld door het FIPJP-congres tijdens het WK t.à.t. in januari van dit jaar.
Dat zou dus betekenen dat inmiddels ook de NJBB al meer dan een maand op de hoogte zou moeten zijn van deze aanpassingen. Het lijkt me dus zaak dat er zo snel mogelijk een nieuwe versie van de Nederlandse vertaling van het ISP verschijnt. En hopelijk worden dan meteen ook de oude vertaalfouten gerectificeerd!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 12 mar 2015, 16:33

Er is eindelijk enige duidelijkheid gekomen met betrekking tot een nieuw reglement dat per 1 maart jl in werking getreden zou zijn. Stéphane Pintus uit Monaco en lid van het bestuur van de FIPJP heeft vandaag (12 maart 2015) een kopie van een antwoord geplaatst dat Claude Azéma, voorzitter van de FIPJP, heeft gegeven aan MIke Pegg, lid van de internationale scheidsrechterscommissie en tevens voorzitter van de CEP.

Bonjour Mike,
A la suite de la réunion de Toulouse nous aurions souhaité que les quelques modifications soient applicables dès le mois de janvier, après avoir été présentées au Congrès de....Tahiti. Comme il n'y a rien eu avant la fin de l'année et que le Congrès n'a eu lieu que fin janvier, il était difficile de commencer en cours de saison. J'avais d'ailleurs eu des échanges avec Jean-Claude Dubois sur les modifications discutées à Toulouse - et d'ailleurs pas toutes retenues ! - mais aucune décision n'a été prise.
La France a cependant choisi de tester certaines de ces mesures dès le mois de mars ce qui explique le communiqué dont tu me parles et que je n'ai d'ailleurs pas vu.
Il y aura d'ailleurs une réunion de la commission internationale en cours d'année pour les mettre définitivement en forme.

Vertaald:

Hallo Mike,
Naar aanleiding van de vergadering van Toulouse (een vergadering van nationale en internationale scheidsrechters vorig jaar in Toulouse - JV) zouden we graag gezien hebben dat de paar wijzigingen al van kracht zouden zijn gegaan met ingang van januari, na te zijn voorgelegd aan het (FIPJP-) Congres van.... Tahiti. Aangezien er verder niets gebeurd is voor het einde van het jaar en het Congres pas eind januari heeft plaatsgevonden, was het moeilijk om in de loop van het seizoen van start te gaan. Overigens heb ik gesprekken gehad met Jean-Claude Dubois (de voorzitter van de Franse scheidsrechterscommissie - JV) over de in Toulouse besproken wijzigingen - en die overigens niet allemaal zijn overgenomen! - maar er is geen enkele beslissing genomen.
Frankrijk heeft er echter voor gekozen om sommige van de maatregelen van maart uit te te testen, hetgeen het bericht verklaart waarover je (Mike Pegg dus - JV) me spreekt en ik overigens niet gezien heb.
Er zal in de loop van het jaar overigens een vergadering zijn van de internationale commissie om ze (de bedoelde wijzigingen blijkbaar - JV) definitief vorm te geven.

Het heeft er alle schijn van dat Frankrijk een beetje al te voortvarend van start is gegaan - op het forum van Boulistenaute.com had ik daar al enkele keren vragen over gesteld - en dat er een soort compromis is gevonden in de vorm van een 'pilot-reglement' dat in Frankrijk van start is gegaan. We zullen de ontwikkelingen aldaar en binnen de FIPJP verder afwachten.

Plaats reactie