markeren bij te kort uitgooien but

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
bartboules
5 Stars
5 Stars

Re: markeren bij te kort uitgooien but

Bericht door bartboules » 30 jan 2015, 12:28

Als je denkt dat je tegenstander last heeft van een obstakel in het speelveld omdat er bv een steen ligt in de buurt van de donnee of te schieten bal
ben je dan verplicht het obstakel te markeren zodat je deze terug kan leggen als de tegenstander deze listig probeert weg te moffelen.

mvg Bart

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 30 jan 2015, 13:48

Dat is een leuke vraag Bart.

Gaan we steentjes markeren.

;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut Match 74mm K04
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 31 jan 2015, 13:48

Ik constateer wederom dat sommige scheidsrechters ZOMAAR iets roepen omdat ze dat zelf logisch vinden, zonder dat hier expliciet iets over staat geschreven in het ISP.
Deze wildgroei van meningen word vervolgens wijd verspreid en verdraaid toegepast.
Net als dat spelletje dat je in een kring gaat zitten en iemand fluistert een woordje door..... ken je dat?
Aan het eind van de kring is het een totaal ander woord.
Dit gebeurd dus ook met het napraten van elkaar zonder een expliciete bron er op te raadplegen.
Er is in dit geval maar één bron en dat is het ISP.
Wellicht is deze bron niet altijd duidelijk of schiet deze te kort

In tegenstelling tot Jac die wel z'n bron vermeld lijkt het mij verstandig dat de roepers nu eens met feiten komen i.p.v. hun vermeende kennis van de spelregels rond te bazuinen.
Is deze bron niet duidelijk dan zal deze discussie zinvol kunnen worden in de zin van "Ik vind dat het zus of zo zou moeten zijn."

Het gaat er namelijk niet om wie er gelijk heeft op deze vraag maar om het antwoord.
Staat het wel of niet in het ISP dan is het duidelijk.
Daarna kun je de discussie starten hoe het zou moeten zijn!
Ik weeg mijn woorden op een schaaltje.
Een goed lezer heeft maar een half woord nodig!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 01 feb 2015, 22:26

Op de NJBB site onder de kop Veel gestelde vragen, staat:

Mag ik tussen twee werprondes in gaten dichtmaken?
In principe mag er, gedurende de gehele partij, niets aan het terrein worden veranderd.
Hierop zijn enkele uitzonderingen. Dit zijn:
Iedere speler mag, voorafgaand aan het gooien van een boule, één inslag van een eerder geworpen boule dichtmaken (dit moet voorzichtig gebeuren, opdat niet "per ongeluk" meerdere zich dicht bij elkaar bevindende gaten tegelijk worden dichtgemaakt)
Na het trekken van een cirkel is men verplicht om "oude" cirkels in de nabijheid van de nieuwe cirkel te verwijderen, om verwarring te voorkomen
Spelers mogen but en boules markeren.
Het is daarnaast toegestaan en ook verstandig om zulke bewust aangebrachte veranderingen van het terrein weer weg te halen wanneer deze niet meer nodig zijn, om verwarring later te voorkomen
Het doet er niet toe of er sprake is van het begin of einde van een werpronde: deze uitzonderingen op de hoofdregel gelden altijd.
Buiten de genoemde drie uitzonderingen geldt dus altijd de hoofdregel: er mag niets aan het terrein worden veranderd.
Tussen twee werprondes in mag dus alleen degene die de eerste boule van de volgende werpronde gaat gooien (of een van zijn medespelers) één inslag dichtmaken. De andere spelers mogen slechts hun boules oprapen en toekijken.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 02 feb 2015, 16:57

Hoe goed bedoeld ook Paul, maar er is maar één regelement en dat is het ISP

Ik denk zomaar dat Jac het dichtste in de buurt komt van de waarheid met de Artikel 10 uit dit regelement.
Maar helaas ook hier moeten we het met een aanname doen en zoals Jac zelf schrijft: "Hoewel het daar niet letterlijk staat..." en "Het moge duidelijk zijn..."
Hoe moeilijk kan het zijn om dit duidelijk in het ISP te vermelden? Deze discussie word namelijk maar al te vaak gevoerd met uiteenlopende meningen.
Het word dus tijd om deze regel wat uitgebreider op papier te zetten, zodat er duidelijk over komt te bestaan.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 03 feb 2015, 17:09

Het is heel moeilijk om het duidelijk in het ISP te krijgen. Je moet voor veranderingen veel landen mee krijgen. Het wat duidelijker en uitgebreider op papier zetten is gedaan in de rubriek Veel gestelde vragen op de NJBB site. Deze rubriek wordt beheerd door de Reglementencommissie en zijn een nadere toelichting op het ISP. Ze zijn dus geldig voor spelers en scheidsrechters.
Je kunt natuurlijk zeggen dat er maar één ISP is (en dat is ook zo), maar toelichtingen en uitleg gelden net zo goed als het ISP zelf. Het alternatief is om op dit forum net zo lang te discussiëren tot het ISP veranderd is. Dat kan heel lang duren. Laten we dus blij zijn met de rubriek van de Reglementencommissie.

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 03 feb 2015, 17:13

:cheers: HOSANNA :cheers:

Motto is dus : Berusten en gelukkig zijn 8)

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 03 feb 2015, 17:46

Er is ook nog zoiets als logisch redeneren en vooral nadenken.

Als er nu staat dat degene die de But gaat werpen alleen drie keer op de grond mag kloppen betekent dat impliciet dat alle andere bewerkingen van de ondergrond niet mogen.

Andries

Sent from my iPhone using Tapatalk

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 03 feb 2015, 18:08

Volledig eens met Andries.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 03 feb 2015, 19:09

jacpetanque schreef:Ik denk dat de rest van artikel 10 - hoewel daar niet letterlijk staat dat het terrein niet veranderd mag worden - daar tamelijk duidelijk over is:

'Het is de spelers verboden een klein obstakel dat zich op het terrein bevindt te verwijderen, te verplaatsen, in de grond te drukken of plat te stampen. De speler die het but gaat uitwerpen, mag niettemin de plek onderzoeken waar hij zijn boule wil laten neerkomen (de donnee), door daar ten hoogste drie keer met een van zijn boules op te kloppen.'

Met name de laatste regel legt de nodige beperkingen op aan de spelers. Daarnaast zal het duidelijk zijn dat art. 10 van toepassing is voor de gehele duur van een partij en uiteraard ook vóór het uitwerpen van het but. Of artikel 10 ook van toepassing is bij aanvang van een partij, dus voordat het but geldig is uitgeworpen, zou nog ter ter discussie kunnen staan, maar mij dunkt dat dat niet het geval is. De partij is dan immers nog niet begonnen.
De laatste vraag heb ik voorgelegd aan de Reglementencommissie. Het antwoord heb ik hieronder integraal opgenomen.

Beste Paul,
Via e-mail ontvingen wij op 1 februari je vraag met betrekking tot artikel 10 van het internationaal spelreglement petanque.
Je vraag luidde:
Gezien de discussie over artikel 10 van het ISP is het goed om duidelijkheid te scheppen. De vraag is: gaat artikel 10 over het gehele toernooi of alleen over een gehele partij. Dit wordt verschillend geïnterpreteerd.
De reglementencommissie heeft geconstateerd dat in het Règlement de Jeu Officiel de Pétanque het begrip "terrain" in diverse artikelen verschillende betekenissen kent, die ook terugkomen in de Nederlandse vertaling van het internationale spelreglement petanque.
In artikel 5 staat:
La Pétanque se pratique sur tous les terrains. Une aire de jeu délimite un nombre indéterminé de terrains limités par des ficelles (...)
Petanque kan op ieder terrein worden gespeeld. Een speelveld omvat een onbepaald aantal terreinen die zijn afgebakend met touwen (…)
De reglementencommissie interpreteert het begrip "terrein" in de eerste volzin als "iedere ondergrond" die geschikt is om petanque op te spelen. De daaropvolgende zin duidt evenwel op de verzameling van individuele speelterreinen, oftewel de in Nederland gebruikelijke term "banen".
Artikel 6 luidt:
Les joueurs doivent procéder à un tirage au sort pour déterminer laquelle des deux équipes choisira le terrain et lancera la première le but. (...)
De equipes tossen om te bepalen welke equipe het terrein kiest en het but als eerste uitwerpt. (…)
Hier wordt bedoeld dat binnen het totale toegestane terrein door de winnaar van de toss een baan wordt gekozen. Het begrip "terrein" betekent hier dus eveneens een afzonderlijke baan.
Artikel 10, eerste volzin, luidt:
Il est formellement interdit aux joueurs de supprimer, déplacer ou écraser un obstacle quelconque se trouvant sur le terrain de jeu. (…)
Het is de spelers verboden een klein obstakel dat zich op het terrein bevindt te verwijderen, te verplaatsen, in de grond te drukken of plat te stampen. (…)
De reglementencommissie is van mening dat hier met “terrain de jeu” wordt teruggegrepen op de impliciete definitie van "terrain" in (de tweede volzin van) artikel 5 en artikel 6. Er is derhalve sprake van het speelterrein van één afzonderlijke partij. Zodra conform het gestelde in artikel 6 door de winnaar van de toss een terrein is gekozen, mag aan dat specifieke terrein — de baan — niets meer worden veranderd.
Daar waar de baankeuze niet door de spelers door middel van een toss wordt bepaald, maar wordt toegewezen door de wedstrijdleiding, geldt in feite hetzelfde. Bij toewijzing van de banen voor alleen de eerste partij geldt dit dus voor alleen de eerste partij, en daarna in de volgende speelronden na de toss. Bij toewijzing door de wedstrijdleiding van de banen in elke speelronde, geldt dit dus voor elke speelronde en daarmee de gehele toernooidag.
Kortom: zodra men weet op welke baan men moet gaan spelen, mag aan die baan niets meer worden veranderd.
Met vriendelijke groet, Jacques Vuurpijl, secretaris reglementencommissie.

Samenvattend komt het er op neer dat een partij begint nadat de toss is gewonnen en je een baan kiest (of deze is aangewezen). Er mag dan niets meer veranderd worden. Dus het slepen/harken van banen is nooit toegestaan. Een terrein (meerdere banen) mag alleen voorafgaand aan een toernooi worden gesleept/geharkt. Dus geen streepjes. Markeren natuurlijk wel omdat boules en but ongewild kunnen worden verplaatst.

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 03 feb 2015, 22:47

Wow dat heb je grondig gedaan Paul complimentje hoor.
Ik denk dat dit antwoord het dichtste bij komt van de uiteindelijke oplossing van de vraag.
We zullen ons hier dan maar bij moeten neerleggen.

Hopelijk kan er met een simpel zinnetje een toevoeging gemaakt worden in het ISP.
Het terrein mag na de toss niet meer verandert worden anders dan tot doel objecten te markeren.
O.i.d.

Bedankt Paul

Dit is wel een mailtje waard naar alle scheidsrechters!

Plaats reactie