markeren bij te kort uitgooien but

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
laurent
1 Stars
1 Stars

markeren bij te kort uitgooien but

Bericht door laurent » 24 jan 2015, 13:50

Ik zie nog al eens dat spelers:
* als de but te kort wordt uitgegooid het but oppakken (zonder de tegenstander te vragen) en de plaats markeren
* in genoemd geval ook/of op de minimale afstand van 6 meter een streepje plaatsen.
Ik kan hier niets over vinden in het ISP.
Volgens een scheidsrechter is in beide gevallen het niet toegestaan om te markeren en/of een streepje te plaatsen.

Graag jullie mening.

hansvanderwouden
0 Stars
0 Stars

Re: markeren bij te kort uitgooien but

Bericht door hansvanderwouden » 24 jan 2015, 14:14

Een overbodige gewoonte, naar mijn smaak. Gewoon even kortsluiten met de tegenpartij dat de but niet ver genoeg is uitgegooid, en je hoeft niets te markeren.

Ruben
1 Stars
1 Stars
Boules: MS Inox (LSZ)

Bericht door Ruben » 24 jan 2015, 14:28

Het but moet gemarkeerd worden voor het weer op te rapen; niet de gemeten afstand.
Op deze manier kan alsnog de ligging betwist worden.
Als er niet gemarkeerd wordt dient er door de scheidsrechter een officiële waarschuwing gegeven te worden.
De equipe die het but uitgooit en zich niet aan deze regels houdt verliest op dat moment het recht het but voor deze mêne uit te gooien, mits natuurlijk de andere equipe het but niet in drie keer reglementair weet uit te werpen.
Laatst gewijzigd door Ruben op 25 jan 2015, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ne laisse pas jamais passer une bonne chance de fermer ta gueule

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 25 jan 2015, 16:20

Je mag het butje wel markeren maar je moet er met je handen van af blijven.
Er moet eerst overeenstemming zijn dat het butje ongeldig ligt.
Anders, zoals gezegd, een gele kaart en de tegenstander mag het butje uitwerpen.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

laurent
1 Stars
1 Stars

Bericht door laurent » 28 jan 2015, 12:00

Bedankt voor jullie reacties, het merendeel hiervan kan ik terugvinden in het ISP.
Blijft echter de vraag of er op 6 meter een streepje gezet mag worden.

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut Match 74mm K04
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 28 jan 2015, 12:12

Ik vermoed zo maar van wel.
Je mag tenslotte ook eerst even een gaatje dichtmaken voordat je het but gooit.
Ik weeg mijn woorden op een schaaltje.
Een goed lezer heeft maar een half woord nodig!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 28 jan 2015, 12:41

Waarom zou je een streepje zetten op 6 m? Dan zou je die afstand van tevoren toch ook precies moeten opmeten. Meet dan nadat het but is uitgeworpen. En bedoel je vóór het uitwerpen van het but of erna? Het ISP zegt wel iets over een streepje zetten (art. 15), maar dat slaat op het aanbrengen van een markering voorafgaand aan het werpen van een boule.
En als je bedoelt het trekken van een streepje ná het uitwerpen van het but, dat is volstrekt zinloos. Het gaat immers om de plek waar het but tot stilstand is gekomen. Zodra je een mogelijk te kort of te lang uitgeworpen but opraapt (al dan niet geoorloofd, dat wil ik even in het midden laten) valt nooit meer na te gaan waar het heeft gelegen!

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 28 jan 2015, 12:42

Wel dichtmaken. Niet openmaken. Dus een streepje op 6 m of 10 m zetten lijkt me niet te mogen.

Markeren van ballen But en cirkel zijn de enige veranderingen aan het terrein die mogen. Naast het dichtmaken van een eerder gemaakt gat natuurlijk

Andries

Sent from my iPhone using Tapatalk

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 28 jan 2015, 14:18

Dat "maken van een gat" in de spelregels staat bestrijd ik te zeerste Andries.
Hierop reagerend blijf ik vooralsnog dan ook bij mijn stelling dat het mag.

Ruben
1 Stars
1 Stars

Bericht door Ruben » 28 jan 2015, 16:32

Kees Besseling schreef:Je mag het butje wel markeren maar je moet er met je handen van af blijven.
Er moet eerst overeenstemming zijn dat het butje ongeldig ligt.
Anders, zoals gezegd, een gele kaart en de tegenstander mag het butje uitwerpen.

gr

Kees
Ik zou het anders willen formuleren.
Je moet het butje markeren en je mag er met je handen aankomen, al is het wel in deze volgorde.
Het but is tenslotte gemarkeerd en de ligging kan dus doordat er gemarkeerd is altijd betwist worden.
Als het but voor betwisting is opgeraapt weet men waar het exact gelegen heeft en kan dus indien nodig teruggeplaatst worden.
Ook dit geeft precies de noodzaak van markeren aan.
Verder ben ik het ongeveer wel met Jac eens, dat het redelijk zinloos is de "gemeten" afstand aan te geven door middel van een streep(je) om aan te geven dat het but te kort dan wel te ver is uitgeworpen.
Dit zegt inderdaad namelijk niets over de oorspronkelijke ligging van het but.
Het mag echter wel en heeft alleen zin als je die markering gebruikt als aanduiding bij het wederom uitwerpen van het but; je kan dan gelijk zien of het wel binnen de reglementaire afstanden ligt zonder deze te hoeven meten.

hansvanderwouden
0 Stars
0 Stars

Bericht door hansvanderwouden » 28 jan 2015, 18:52

Ik ben wel nieuwsgierig op welke spelregels (graag nummers uit het reglement noemen) Ruben zijn visie baseert.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 28 jan 2015, 20:14

Vooraf een streep(je) trekken om te bepalen of een but al dan niet geldig is uitgeworpen, heeft praktisch gezien geen enkele zin en is in juridisch opzicht van nul en gener waarde.

Praktisch niet, omdat van tevoren vaak niet te bepalen is waar het but uiteindelijk komt te liggen. Het but kan grillig zijn en springt regelmatig een andere, niet te voorspellen kant op. Om op die grilligheid in te spelen is een streep(je) van misschien wel enkele meters lang nodig!

Juridisch niet, omdat uitsluitend de daadwerkelijke ligging van het uitgeworpen but van bepalend is bij de vaststelling van de geldigheid ervan. Stel dat team A zo'n streep trekt en vervolgens het but enkele centimeters daaroverheen uitwerpt, dan kan team B alsnog een definitieve meting eisen.
Anders is het geregeld bij het boule lyonnaise (sport boules). Daar is het afgebakende speelterrein ingedeeld in verschillend vakken, die zijn afgebakend door een vaste belijning. Het but moet in een van die vakken worden uitgeworpen. Petanque is een variant van het jeu de boules met een minimum aan afbakeningen en belijning. Het meetlint is dan het enige officiële middel om te bepalen of een but reglementair is uitgeworpen of niet. En het is aan het team dat het but niet heeft uitgeworpen om de ligging ervan goed te keuren of te betwisten en in dat laatste geval te eisen dat er gemeten dient te worden.

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 28 jan 2015, 22:11

Bert. Met een eerder gemaakt gat bedoel ik natuurlijk een inslag van een gegooide Boule. Gaten naken op een andere manier mag natuurlijk niet.

Zal volgende keer duidelijker omschrijven.

Andries

Sent from my iPhone using Tapatalk

Patrice67
1 Stars
1 Stars

Bericht door Patrice67 » 28 jan 2015, 23:38

Je mag alle boules en het butje markeren echter geen van allen mag aangeraakt worden tenzij de tegenstander goedkeuring geeft
Markeren waar iets heeft gelegen wordt nergens vermeld markeren omdat de mogelijkheid bestaat dat door verplaatsing tijdens het spel naar buiten het reglementair uitgooien van het But wel !

En vragen waar het staat is onzinnig lees zelf het reglement maar eens

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 29 jan 2015, 00:10

@Andries

Ik bedoelde juist dat ik voordat ik de but gooi gewoon een gat mag maken naar mijn mening.
Al wil ik een hele kale plek maken mag dit zelfs.

Volgens mij staat dit niet duidelijk in het isp dat dit verboden is.

Ruben
1 Stars
1 Stars

Bericht door Ruben » 29 jan 2015, 00:59

@ hansvanderwouden
Kijk de artikelen maar eens na over markeren van but en boules, dan word je een hoop duidelijk.

@ Jac
Ik ben het met je eens Jac.
Het ging er alleen niet om om vooraf een streep te trekken.
Het ging er om om een streep te trekken bij de afstand van 6 of 10 meter als het but naar eigen mening te kort of te lang was uitgeworpen i.p.v. het but te markeren.
Alleen het but dient gemarkeerd te worden zoals al eerder verteld.
Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat het niet verboden is en als je denkt er een voordeel aan te hebben het genoemde het enige is.
Dat het verder geen of enigerlei waarde heeft mag duidelijk zijn en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

@ Patrice67
De tegenstander hoeft geen toestemming te geven om boule(s) of but aan te raken.
Voorbeeld: stel jij raapt je boule(s) op voordat de punten overeengekomen zijn, telt/tellen deze niet meer mee.
Er staan dus sancties op, dus slim is het niet.

@Biesenbeek
Helaas mag dat niet.
Er mogen geen veranderingen aan het terrein gemaakt worden.
Een hele kale plek maken verandert het terrein.
Er mag alleen een eerdere inslag van een boule geëffend worden.

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 29 jan 2015, 03:37

Ruben, heb je een artikel nummer voor me waar dit staat.
Ik kan er namelijk niets over vinden. Sterker nog; Ik kan niets eens iets vinden over het DICHTMAKEN van gaten.
Wellicht dat ik er overheen lees?

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 29 jan 2015, 13:10

Bert, probeer artikel 10 eens.

Opmerkelijk is overigens dat er in de Frans tekst staat 'En outre, celui qui s’apprête à jouer ou l’un de ses partenaires peut boucher un trou qui aurait été fait par une boule jouée précédemment' en in de Nederlandse vertaling 'Bovendien mag een speler van de equipe die aan de beurt is, één inslag van een eerder gespeelde boule dichtmaken.' Met name de zinsnede 'un trou qui aurait été fait par une boule jouée précédemment', oftewel een gat (inslag) die gemaakt zou (aurait) kunnen zijn door een eerder gespeelde boule. Met name het woordje 'zou' is een opmerkelijk verschil met de Nederlandse vertaling. En ook de klemtoon op het Nederlandse 'één' zijn twee streepjes te ver! Als dat zo bedoeld zou zijn, had er in het Frans ongetwijfeld 'un seul trou' (slechts één gat) gestaan. Maar dit is weer een ander onderwerp: hoe juist is de Nederlandse vertaling van het ISP?
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 29 jan 2015, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 29 jan 2015, 22:55

Dank je Jac,

Als altijd weer punctueel :)

Echter staat er niets over het veranderen van het speelveld VOORDAT de but geworpen is.
De stelling van velen dat dit verboden is bestrijd ik dan ook met klem.

Wie kan hier het bewijs van vinden want dit is denk ik toch wel iets waar een equipe gebruik danwel misbruik van kan maken.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 29 jan 2015, 23:32

Ik denk dat de rest van artikel 10 - hoewel daar niet letterlijk staat dat het terrein niet veranderd mag worden - daar tamelijk duidelijk over is:

'Het is de spelers verboden een klein obstakel dat zich op het terrein bevindt te verwijderen, te verplaatsen, in de grond te drukken of plat te stampen. De speler die het but gaat uitwerpen, mag niettemin de plek onderzoeken waar hij zijn boule wil laten neerkomen (de donnee), door daar ten hoogste drie keer met een van zijn boules op te kloppen.'

Met name de laatste regel legt de nodige beperkingen op aan de spelers. Daarnaast zal het duidelijk zijn dat art. 10 van toepassing is voor de gehele duur van een partij en uiteraard ook vóór het uitwerpen van het but. Of artikel 10 ook van toepassing is bij aanvang van een partij, dus voordat het but geldig is uitgeworpen, zou nog ter ter discussie kunnen staan, maar mij dunkt dat dat niet het geval is. De partij is dan immers nog niet begonnen.

Plaats reactie