op welke "baan" moet ik spelen

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
laurent
1 Stars
1 Stars

op welke "baan" moet ik spelen

Bericht door laurent » 22 sep 2014, 18:58

Hoi Petanqueforum lezers,

Onlangs speelde ik een toernooi op een buitenterrein in een grote “bak” waarin 10 banen uitgezet waren door het plaatsen van genummerde scoreborden, dus geen tussenlijnen.
Wij hadden de toss gewonnen en kozen voor baan 7 met als voornaamste reden dat daar schaduw was en dat terrein zachter was dan het overige deel; de rest van de teams was reeds uitgespeeld.
Na verloop van een paar menes waren we in de zon beland op baan 9, wij vroegen de tegenstanders om terug te keren naar baan 7.
Zij wilden dit niet omdat zij het but opnieuw willen uitgooien daar waar we geëindigd waren.
Volgens het ISP hebben zij gelijk, wat dat laatste betreft.
De geraadpleegde SR stelde onze tegenstander in het gelijk,ondanks dat wij vertelden dat we gekozen hadden voor baan 7, immers als alle teams nog gespeeld hadden konden wij ook niet gebruik maken van het gehele veld.
Gaarne jullie mening.
Met vriendelijke groet,
Laurent.

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Re: op welke "baan" moet ik spelen

Bericht door a.wijand » 22 sep 2014, 23:17

Is heel simpel Laurant.

Er zijn geen afbakeningijnen dus is het in princile vrij terrein.

Tenzij je een vast terrein hebt toegewezen gekregen kun je dus alle kanten op zolang er ruimte is.

Volledig zoals petanque bedoeld is.

Je verzoek om naar terrein 7 terug te keren is dus erg vreemd.

Wie de toss of de speelronde gewonnen heeft bepaalt in welke richting het but gegooid wordt in de volgende speelronde.
Dus als je weer punten gehaald hebt kun terug naar je favoriete plek als daar tenminste niet inmiddels iemand anders aan het spelen is

Dat is een wezenlijk onderdeel van het spel.

Andries Wijand

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 23 sep 2014, 10:59

Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Andries. Indien er in vakken met afbakeningslijnen gespeeld wordt, dient het but altijd in dat vak te worden uitgeworpen. In alle gevallen is er sprake van een 'vrij' terrein en dient de werpcirkel getrokken (of gelegd) te worden op de plek waar het but in de voorafgaande werpronde lag (mits op een reglementaire plek!).

De opmerking van Andries 'Volledig zoals petanque bedoeld is' is nogal arbitrair. Niemand weet hoe het petanque oorspronkelijk bedoeld is. Het ontstaan van het petanque, en de ontwikkeling ervan, was en is een proces van evolutie. Het petanque is, zoals iedereen verondersteld wordt te weten, ontstaan uit het jeu provençal. Het jeu provençal - en de naam geeft het al aan - is ontstaan in de Provence als een reactie op het jeu lyonnais (of boule lyonnaise, tegenwoordig sport-boules). Een vorm van het jeu de boules dat aan tamelijk veel regels was gebonden (en nog steeds is). Regels onder meer met betrekking tot het spelen in vakken met verscheidene spellijnen. In de Provence vond men dat allemaal te ingewikkeld en te lastig en werden al die lijnen over boord gegooid. Ook een aantal andere regels werden versoepeld. Daardoor werd het provençal ook wel 'le jeu libre' genoemd.
Naarmate het petanque zich steeds meer van spel tot sport ontwikkelde - evolutie dus! - ontstond de behoefte aan afzonderlijke afgebakende banen. Dat vooral om te voorkomen dat er kris kras door elkaar zou worden gespeeld. Je zou die lijnen dus heel goed kunnen vergelijken met de lijnen op de weg: het verkeer moet in goede banen worden geleid. En als gevolg van de noodzaak van die lijnen ontstonden er weer nieuwe regels. Regels die overigens lang niet altijd even helder of praktisch bleken te zijn. De regels uit 2010 met betrekking tot het spelen in afgebakende banen zijn een hele verbetering ten opzichte van de regels ervoor, die in de praktijk moeilijk uitvoerbaar bleken te zijn. Iets wat veelal tot eigen 'aangepaste' regels bleek te leiden. Dit met alle verwarring van dien.

In dit verband moet me van het hart een pleidooi te houden voor het terugbrengen van de afbakeningslijnen. Lijnen die in ons land als gevolg van de eerder genoemde onduidelijkheden vrijwel volledig verdwenen zijn. Naar mijn mening zal de buitenwereld onze sport altijd meewarig blijven bekijken zolang er nog vele tientallen wedstrijden op een en hetzelfde terrein worden gespeeld. Ik kan nauwelijks één balspel bedenken waar dat ook het geval is. Ook om die reden, dus vanwege het imago van onze sport, is het zinvol om die afbakeningslijnen weer van stal te halen. Merk ook op dat bij alle internationale toernooien, denk bijvoorbeeld aan EK's en WK's, op afgebakende terreinen wordt gespeeld. En ook in Frankrijk gebeurt dat bij alle Franse kampioenschappen en Nationaux, de belangrijkste toernooien aldaar. In dit opzicht loopt ons land dus achter...

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 23 sep 2014, 13:36

jacpetanque schreef:........................ In dit opzicht loopt ons land dus achter...
Achter moet zijn voor. We hadden ooit overal afbakeningslijnen en zijn nu een stap verder dan Frankrijk.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 23 sep 2014, 14:31

In dit geval, beste Paul, was het een loze stap voorwaarts... In Nederland wenste men indertijd het toen bestaande spelreglement niet toe te passen en is er iets anders bedacht. Sinds 2010 is deze kwestie goed opgelost en behoort de praktijk op de speelvelden dienaangaande te worden aangepast. Tenzij de NJBB niet de ambitie heeft om petanque als sport te zien. In dat geval moeten we maar blijven voortmodderen...
Paul Wagenaar schreef:
jacpetanque schreef:........................ In dit opzicht loopt ons land dus achter...
Achter moet zijn voor. We hadden ooit overal afbakeningslijnen en zijn nu een stap verder dan Frankrijk.

a.wijand
3 Stars
3 Stars

Bericht door a.wijand » 23 sep 2014, 16:55

Wat mij betreft en volgens mij vele spelers met mij zijn we gelukkig grotendeels van de afbakeningslijnen af.

Heb je ruimte wanneer het kan en minder ruimte als het drukker is. Bij wedstrijdspelers geeft dit weinig problemen.

Andries

Sent from my iPhone using Tapatalk

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 23 sep 2014, 21:17

jacpetanque schreef:In dit geval, beste Paul, was het een loze stap voorwaarts... In Nederland wenste men indertijd het toen bestaande spelreglement niet toe te passen en is er iets anders bedacht. Sinds 2010 is deze kwestie goed opgelost en behoort de praktijk op de speelvelden dienaangaande te worden aangepast. Tenzij de NJBB niet de ambitie heeft om petanque als sport te zien. In dat geval moeten we maar blijven voortmodderen...
Paul Wagenaar schreef:
Jac, zoals je zelf eerder schreef "naar mijn mening". En ook hierboven is het alleen maar interpretatie. Je brengt het echter alsof het feiten zijn en je gelijk hebt. Alsof een afbakeningslijn er ineens sport van maakt, ha, ha, ha. Het zijn juist de recreatieve spelers die de lijnen nodig hebben, niet de sportende spelers.
Mijn interpretatie is overigens dat de afbakeningslijnen niet zijn verdwenen vanwege onduidelijke regelgeving, maar meer om te voorkomen dat er geultjes gaan ontstaan en dat we het knikkeren wilden voorkomen. Dus er meer een sport van gingen maken. Een stap voor op de Fransen. En ja, wanneer je banen maakt van 5 bij 15 meter (nodig voor onder andere de TV uitzendingen) bij het EK/WK dan worden het geen knikkergeultjes.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 24 sep 2014, 11:24

Een feit is dat - als ik me tenminste niet vergis, het zou me helaas te veel tijd kosten om het op te zoeken - de reglementencommissie zo rond de eeuwwisseling in het Informatiebulletin een advies uitbracht om de afbakeningslijnen maar te verwijderen om een einde te maken aan al het geharrewar rond dit onderwerp. En de reden was zeker niet het ontstaan van mogelijke geulen. Hooguit zal dit laatste plaatselijk een rol hebben kunnen spelen.
Verder ging het mij niet om hoe petanquebeoefenaren het spelen in al dan niet afgebakende banen ervaren, maar hoe de buitenwereld naar ons kijkt. Kortom, het ging mij om de beeldvorming van onze sport. En dan nog vooral als het om officiële toernooien gaat waar de nodige ruchtbaarheid aan is gegeven. Bijvoorbeeld ook in de richting van de - doorgaans - lokale op regionale media. Het ging mij dus niet om wat er dagelijks op clubniveau gebeurt.

Over die geulen nog het volgende (hoewel ik afdwaal van het eigenlijke onderwerp). Geulvorming als gevolg van het op vaste banen spelen is op meerdere manieren te voorkomen. Allereerst door bij aanleg van het terrein (of bouw van een overdekte accommodatie) te voorzien in een 1 of 2 meter extra ruimte. Door de afbakeningslijnen eens in de zoveel tijd te verleggen, voorkom je al veel eenzijdige slijtage. Verder hebben de spelers de mogelijkheid om de werpcirkel tot aan de afbakeningslijnen (en tegenwoordig zelfs tot aan de verlieslijn) te trekken en kan het but tot aan die afbakeningslijn worden uitgeworpen, zelfs diagonaal. Daarnaast zal geulvorming vooral ontstaan door het dagelijks of meerdere keren per week spelen in vaste banen. Als het gaat om afbakeningslijnen die slechts voor een toernooi worden aangebracht, dan zal geulvorming nauwelijks of niet voorkomen.

a.wijand
3 Stars
3 Stars

Bericht door a.wijand » 24 sep 2014, 13:59

Volgens mij zijn we inmiddels afgeweken van de oorspronkelijke vraag van laurent en zijn we aanbeland bij een discussie of afbakeningslijnen nuttig zijn of niet.

Laurent heeft zijn vraag inmiddels afdoende beatnwoord gezien neem ik aan.

Volgens mij zijn afbakeningslijnen alleen nuttig om bij ruimtegebrek enigszins te reguleren dat mensen elkaar niet in de weg gaan zitten

Verder is meestal een uitlijn om het terrein ( of een gedeelte van het terrein) heen voldoende. Als er een overvloed aan ruimte is zijn lijnen helemaal niet nodig.

Dit is mijn mening en daar moeten jullie het maar mee doen.

Andries

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 27 sep 2014, 11:27

hallo allemaal

ik ben het toch echt met Jac eens dat wil je een sport maken van petanque
dat je met duidelijke velden dus afbakeningen moet spelen.
Nee Paul dat maakt het nog geen sport hahaha maar het maakt er wel onderdeel van uit'
om het een sport te maken net als kleding cirkels enz. enz.

Om op Laurent zijn vraag terug te komen . zoals het nu is. begin je ergens en zolang er plaats is
kun je van het gehele vak gebruik maken.

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 sep 2014, 12:11

Laat ik nou gedacht hebben een roepende in de woestijn te zijn. Of een profeet in eigen land die niet erkend wordt. Gelukkig sta ik niet helemaal alleen... :wink:

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 27 sep 2014, 12:46

bartboules schreef:...maar het maakt er wel onderdeel van uit...
Dat zijn nu de woorden waar ik naar zocht!

Enne..., Jac, niet zo somber! En dat op je verjaardag!
Er zijn er meer die voor je zijn dan die tegen je zijn hoor. Maar ze zijn niet altijd zichtbaar!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 sep 2014, 13:17

Daarom ook een knipoog, Mink! En bedankt voor je verborgen felicitatie! :D

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 27 sep 2014, 13:59

Verborgen?? Het staat toch gewoon op jou Facebook Timeline?

Plaats reactie