Verwarring?

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Verwarring?

Bericht door Theo vd M. » 22 apr 2014, 17:55

Een regel uit de veelgestelde vragen van de reglementencommissie op de site van de NJBB achter de decoder. Vraag is, hoe wordt er hier op het forum over gedacht?
de mogelijke verwarring die door ongekleurde boules kan optreden is een wezenlijk onderdeel van het spel.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Verwarring?

Bericht door jacpetanque » 22 apr 2014, 18:04

Ik kan hier slechts één ding over zeggen: grote nonsens! Een veel wezenlijker onderdeel van het spel zou moeten zijn dat het publieksvriendelijk is (wordt).

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 22 apr 2014, 19:26

Wanneer de verwarring een essentieel onderdeel van het spel is, waarom dan zoveel verschillende boules?
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 apr 2014, 20:35

Precies! En dan zou de FIPJP zeker bepaald hebben dat er uitsluitend met gladde boules gespeeld zou mogen worden.

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 22 apr 2014, 20:40

Synoniem voor verwarring is o.a. chaos, desorganisatie of disorde.
Geen reclame voor geen enkele sport en zeker niet deze week

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 23 apr 2014, 15:19

Ach ja. Je gaat een potje spelen. Gooit wat ballen richting een klein balletje en als niemand meer ballen heeft ga je eens kijken wie er toevallig gewonnen heeft.

Geen idee welke ballen ook weer van wie waren en in welke volgorde ze gegooid zijn.

Rare jongens die boulers.

Moeten we echt wat van deze onzin vinden?

Ga ik verder geen woorden meer aan vuil maken.

Andries

RC
3 Stars
3 Stars
Boules: OBUT-Match73/720
Contacteer:

Bericht door RC » 23 apr 2014, 23:33

Misschien dat de reorganisatie van de NJBB ook wat innovatie kan brengen in het gedachtengoed van het Petanque in het algemeen en over gekleurde (of voor toeschouwers duidelijker herkenbare) boules?
Als het uit de mond van een individu komt, kunnen we het als onzin bestempelen.
Als de reglementencommissie dit werkelijk als officieel standpunt huldigt, tja........
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience

henkwzn
0 Stars
0 Stars

Bericht door henkwzn » 19 aug 2014, 16:06

Ik lees in Petanque nr. 81, april 2014 op blz. 15 een artikel door Boudewijn Waijers geschreven, onder meer over "cirkel trekken".
"...een cirkel is....enz...en heeft geen staart, zoals de laatste tijd in de mode schijn te zijn": door velen wordt dit opgevat als: Het mag niet (meer). Mijn vraag is of dat inderdaad zo is: mag aan de cirkel geen 'staartje'worden gezet? :oops:

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 19 aug 2014, 19:30

Waarom zou je in g...naam een staartje aan een cirkel maken? Om verwarring te voorkomen? En wat als iedereen nu eens een staartje aan een cirkel zou maken? Gewoon de oude cirkels in de buurt wegvegen, dan kan er geen enkele verwarring ontstaan. En inderdaad, het ISP zegt dat een cirkel een cirkel rond moet zijn. Dus niet komeetvormig! ;-)
henkwzn schreef:Ik lees in Petanque nr. 81, april 2014 op blz. 15 een artikel door Boudewijn Waijers geschreven, onder meer over "cirkel trekken".
"...een cirkel is....enz...en heeft geen staart, zoals de laatste tijd in de mode schijn te zijn": door velen wordt dit opgevat als: Het mag niet (meer). Mijn vraag is of dat inderdaad zo is: mag aan de cirkel geen 'staartje'worden gezet? :oops:

henkwzn
0 Stars
0 Stars

Bericht door henkwzn » 19 aug 2014, 19:48

hoii, het gaat mij niet om dat i k zo nodig een staartje teken: dat doe ik niet, maar het gaat mij puur om het gegeven of het een verbod is of niet...

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 20 aug 2014, 15:49

Wanneer de cirkel getekend is, is de baan bekend. De baan mag je niet veranderen behalve dan een inslag dichtmaken (zie discussie elders). Een staart tekenen is de baan veranderen. Dus formeel ..... Maar wanneer je een kunststofcirkel gebruikt en die neerlegt, is de baan bekend. De baan mag je niet veran....... Dus ook niet meer de kunststofcirkel markeren.
Ik zou zeggen gewoon allebei blijven doen. Anders moet je eerst het staartje of de markering tekenen en dan de cirkel tekenen of neerleggen.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 aug 2014, 15:57

Een staartje (als markering!) bij een kunststof cirkel is zinnig. Zo'n cirkel kan immers per abuis verplaatst worden. Een staartje aan een in de grond getrokken cirkel als herkenning is zinloos. Zoals ik al zei, als iedereen zo'n staartje tekent, is er geen sprake meer van herkenning. De enige en simpele remedie om verwarring te voorkomen: oude getrokken cirkels wegpoetsen.

Patrice67
1 Stars
1 Stars

Bericht door Patrice67 » 20 aug 2014, 17:19

Hahaha een goede bouler weet waar zijn boules zijn dus verwarring heb je alleen als je niet met je sport bezig bent Dat geld ook voor de cirkel voordat je het But gooit zorg je dat andere cirkels weg zijn een vink bij een verplaatsbare ring is geen overbodige luxe

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 20 aug 2014, 17:50

Dit forum is ook voor niet zulke goede boulers en boulers die het als recreatie doen. Vandaar dat staartje aan de cirkel. Je had niet door dat de vraag niet aan goede boulers die met hun sport bezig zijn, gesteld is.

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 20 aug 2014, 20:25

Biljarten is ook leuk.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 22 aug 2014, 13:34

kunststof cirkels. gekleurde boules, goed zichtbaar but, en uniform gekleed.
dit en anders nooit een publiekvriendelijke sport, geen sponsoren ,geen erkenning als volwaardige sport.!
Daarnaast nog iets aan de lokaties doen!

mvg Bart

henkwzn
0 Stars
0 Stars

Bericht door henkwzn » 22 aug 2014, 13:54

ongelooflijk welke reacties zo' n vraag oproept. Tegelijkertijd heel boeiend wat mensen zoal niet of wel bedenken, ook als het totaal niets meer met de oorspronkelijke vraag had te maken. Verwarring is dan ook het verkeerde hoofdstukje geweest voor mijn vraag: toch wil ik iedereen bedanken, die voor opheldering heeft willen zorgen! :wink:

Plaats reactie