art. 23 ISP onreglementair gespeelde boule

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
laurent
1 Stars
1 Stars

art. 23 ISP onreglementair gespeelde boule

Bericht door laurent » 18 mar 2014, 17:33

Ik heb een vraag over bovengenoemd artikel ISP.
In de FAQ van de de NJBB staat o.a.

"Wat moet je doen als er méér dan één boule ten onrechte is geworpen?
Bijvoorbeeld: een equipe speelt drie boules op rij terwijl zij niet aan de beurt was. Mogen die dan alle drie uit het spel worden gehaald?
De reglementencommissie is van mening dat dit niet het geval is. Hoewel artikel 18 het in de laatste alinea heeft over de tegenstander die een boule moet spelen om de voorgaande boule geldig te doen zijn, is de reglementencommissie van mening dat het niet ingrijpen de andere equipe mede schuldig maakt. Het is rechtvaardig om slechts de laatste onreglementaire boule uit het spel te halen en de overige als geldig te beschouwen. Door niet te protesteren heeft de tegenstander immers impliciet de voordeelregel toegepast.
[NIEUW] Dit antwoord is helaas niet absoluut. Om een geworpen boule überhaupt af te kunnen keuren moet je daartoe namelijk wel de kans krijgen. Als die kans niet wordt geboden, doordat een speler zijn boules snel achtereen speelt, kunnen diens eerdere boules alsnog worden afgekeurd, dit eventueel ter beoordeling van de scheidsrechter, die hierbij uiteraard de sportiviteit sterk zal laten meewegen."

Tot zover (een deel van) de tekst uit de FAQ.

Ik heb begrepen dat zaterdag 15 maart 2014 de toernooicommissie wederom (evenals vorig jaar) heeft bepaald dat elke onreglementair gespeelde boule ongeldig is.
Ik heb zowel de Engelstalige als de Franstalige tekst gelezen en die schrijven resp. “any” en” toute” en beiden zijn te vertalen als elke. In de NL vertaling van het ISP staat “een“ , zou het niet eenvoudiger zijn als de tekst van de NL vertaling wordt gewijzigd in “elke”. Om discussie te voorkomen kan dan bovenstaande tekst uit de FAQ verwijderd worden.

Of denk ik nu te simpel?

Met sportieve groet,
Laurent.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: art. 23 ISP onreglementair gespeelde boule

Bericht door jacpetanque » 18 mar 2014, 18:33

Hoewel ik niet op de door Laurent geschetste situatie zal ingaan, blijkt eens te meer dat er wel degelijk verschillen zijn de tussen enerzijds de Franse en Engelse teksten van het ISP (en zelfs tussen deze twee zijn er hier en daar verschillen) en anderzijds de Nederlandse vertaling. Een vertaling van een reglement dient m.i. zo letterlijk mogelijk te zijn (en uiteraard zo goed mogelijk Nederlands). Verder, in alle gevallen van twijfel of onduidelijkheid, prevaleren de Franse en de Engelse teksten. Zo staat het in de statuten van de FIPJP en zo dient de NJBB-reglementecommissie twijfelgevallen dan ook te benaderen.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 18 mar 2014, 20:16

In de statuten van de NJBB staat bij de taken van de reglementencommissie onder andere:
- het vaststellen van de vertaling van het internationaal spelreglement petanque („ISP");
- het bindend interpreteren van (de vertaling van) het internationaal spelreglement petanque.
Dat houdt naar mijn mening in dat de toernooicommissie niet iets anders kan besluiten. Hooguit kan de toernooicommissie, wanneer zij het niet eens met een uitspraak/interpretatie van de reglementencommissie deze interpretatie intern ter discussie stellen. Het kan niet zo zijn dat er twee organen binnen de NJBB zijn die beiden (verschillend) zouden kunnen besluiten.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 18 mar 2014, 20:35

Volgens de FIPJP-reglementen mogen de reglementen van de aangesloten bonden niet in strijd zijn met die van de FIPJP. Door zich aan te sluiten bij de FIPJP comformeert een land zich aan de regels van de FIPJP. Om die reden kan een landsvertaling, dus ook niet de Nederlandse, bindend zijn ten aanzien van de interpretatie van dat FIPJP-reglement. In casu dus het ISP. In geval van twijfel dient dus de Franse of de Engelse tekst het uitgangspunt te zijn. En bij aanhoudende twijfel dient de FIPJP ingeschakeld te worden. Als de NJBB-reglementen iets anders zeggen, dan zijn die - en het is dan niet anders - in strijd met die van de FIPJP.
Paul Wagenaar schreef:In de statuten van de NJBB staat bij de taken van de reglementencommissie onder andere:
- het vaststellen van de vertaling van het internationaal spelreglement petanque („ISP");
- het bindend interpreteren van (de vertaling van) het internationaal spelreglement petanque.
Dat houdt naar mijn mening in dat de toernooicommissie niet iets anders kan besluiten. Hooguit kan de toernooicommissie, wanneer zij het niet eens met een uitspraak/interpretatie van de reglementencommissie deze interpretatie intern ter discussie stellen. Het kan niet zo zijn dat er twee organen binnen de NJBB zijn die beiden (verschillend) zouden kunnen besluiten.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 20 mar 2014, 11:01

Dus moet de FIPJP ingeschakeld worden of er is geen aanhoudende twijfel. En dan zijn de uitspraken van de reglementencommissie bindend en kan de toernooicommissie nog steeds niet iets anders besluiten.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 mar 2014, 11:57

Maar een feit blijft dat de Nederlandse vertaling van het ISP volgens de FIPJP géén rechtsgeldig document is. Sterker nog, het Nederlandse ISP is eigenlijk geen internationaal spelreglement, maar slechts een vertaling ervan als 'hulpmiddel voor gebruik in eigen land' (tekst Mike Pegg).
Met andere woorden, welke zekerheid is er dat de Nederlandse vertaling van het Franstalige of Engelstalige ISP juist is? Kortom, daar kan altijd twijfel over zijn. Leg me maar eens uit hoe een Nederlandse reglementencommissie uitspraken kan doen over een niet-legitiem document, te weten het Nederlandstalige ISP. Of anders over een legitiem document (het originele ISP) dat onder de jurisdictie staat van de FIPJP. Feitelijk hebben slechts scheidsrechters in functie op het speelterrein daar iets over te zeggen. Het is immers aan hen om - ter plekke en wel onmiddellijk - een oordeel te vellen of een besluit te nemen op basis van - hun kennis van - het ISP.
Paul Wagenaar schreef:Dus moet de FIPJP ingeschakeld worden of er is geen aanhoudende twijfel. En dan zijn de uitspraken van de reglementencommissie bindend en kan de toernooicommissie nog steeds niet iets anders besluiten.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 21 mar 2014, 16:37

jacpetanque schreef:Maar een feit blijft dat de Nederlandse vertaling van het ISP volgens de FIPJP géén rechtsgeldig document is. Sterker nog, het Nederlandse ISP is eigenlijk geen internationaal spelreglement, maar slechts een vertaling ervan als 'hulpmiddel voor gebruik in eigen land' (tekst Mike Pegg).
Met andere woorden, welke zekerheid is er dat de Nederlandse vertaling van het Franstalige of Engelstalige ISP juist is? Kortom, daar kan altijd twijfel over zijn. Leg me maar eens uit hoe een Nederlandse reglementencommissie uitspraken kan doen over een niet-legitiem document, te weten het Nederlandstalige ISP. Of anders over een legitiem document (het originele ISP) dat onder de jurisdictie staat van de FIPJP. Feitelijk hebben slechts scheidsrechters in functie op het speelterrein daar iets over te zeggen. Het is immers aan hen om - ter plekke en wel onmiddellijk - een oordeel te vellen of een besluit te nemen op basis van - hun kennis van - het ISP.
Paul Wagenaar schreef:Dus moet de FIPJP ingeschakeld worden of er is geen aanhoudende twijfel. En dan zijn de uitspraken van de reglementencommissie bindend en kan de toernooicommissie nog steeds niet iets anders besluiten.
Dat zou wel eens kunnen kloppen dat het ISP geen rechtsgeldig document is. Wanneer dus binnen Nederland het juiste orgaan (de reglementencommissie) een uitspraak over de interpretatie op basis van dit niet geldige document doet, dan blijft dat binnen de regels van de NJBB en is dit binnen Nederland de enige echte juiste interpretatie. Hooguit zou de FIPJP deze uitspraak kunnen aanvechten. Natuurlijk zou de reglementencommissie ook bij twijfelachtige interpretaties de FIPJP kunnen raadplegen. Maar wij spelers als lid van verenigingen die zijn aangesloten bij de NJBB zullen het met de uitspraken van de reglementencommissie moeten doen. Ook de wedstrijdleiders en scheidsrechters.

laurent
1 Stars
1 Stars

Bericht door laurent » 22 mar 2014, 13:12

Jacques, jammer dat je niet inhoudelijk in gaat op het gestelde in mijn bovenstaande stuk.
Ik interpreteer "elke" boule anders dan "een" boule en ik blijf van mening dat dit aangepast moet worden in het NL ISP.
Toute boule is toch elke boule!!!

Mee eens?

met vriendelijke groet,
Laurent.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 mar 2014, 13:25

Laurent, ik zal er t.z.t. nog eens naar kijken.
laurent schreef:Jacques, jammer dat je niet inhoudelijk in gaat op het gestelde in mijn bovenstaande stuk.
Ik interpreteer "elke" boule anders dan "een" boule en ik blijf van mening dat dit aangepast moet worden in het NL ISP.
Toute boule is toch elke boule!!!

Mee eens?

met vriendelijke groet,
Laurent.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 22 mar 2014, 17:22

Op de vraag van Laurent aan Jac om inhoudelijk in te gaan op zijn vraag, wil ik wel reageren. alhoewel de reglementencommissie hierop zou moeten reageren. Hieronder eerst de vragen van Laurent.
laurent schreef:Ik heb een vraag over bovengenoemd artikel ISP.
In de FAQ van de de NJBB staat o.a.
"Wat moet je doen als er méér dan één boule ten onrechte is geworpen?
Bijvoorbeeld: een equipe speelt drie boules op rij terwijl zij niet aan de beurt was. Mogen die dan alle drie uit het spel worden gehaald?
De reglementencommissie is van mening dat dit niet het geval is. Hoewel artikel 18 het in de laatste alinea heeft over de tegenstander die een boule moet spelen om de voorgaande boule geldig te doen zijn, is de reglementencommissie van mening dat het niet ingrijpen de andere equipe mede schuldig maakt. Het is rechtvaardig om slechts de laatste onreglementaire boule uit het spel te halen en de overige als geldig te beschouwen. Door niet te protesteren heeft de tegenstander immers impliciet de voordeelregel toegepast.
[NIEUW] Dit antwoord is helaas niet absoluut. Om een geworpen boule überhaupt af te kunnen keuren moet je daartoe namelijk wel de kans krijgen. Als die kans niet wordt geboden, doordat een speler zijn boules snel achtereen speelt, kunnen diens eerdere boules alsnog worden afgekeurd, dit eventueel ter beoordeling van de scheidsrechter, die hierbij uiteraard de sportiviteit sterk zal laten meewegen."
Tot zover (een deel van) de tekst uit de FAQ.

Ik heb begrepen dat zaterdag 15 maart 2014 de toernooicommissie wederom (evenals vorig jaar) heeft bepaald dat elke onreglementair gespeelde boule ongeldig is.
Ik heb zowel de Engelstalige als de Franstalige tekst gelezen en die schrijven resp. “any” en” toute” en beiden zijn te vertalen als elke. In de NL vertaling van het ISP staat “een“ , zou het niet eenvoudiger zijn als de tekst van de NL vertaling wordt gewijzigd in “elke”. Om discussie te voorkomen kan dan bovenstaande tekst uit de FAQ verwijderd worden.

Of denk ik nu te simpel? Met sportieve groet, Laurent.
Ik denk dat je gelijk hebt met de vertaling van het ISP. In de praktijk kan het echter niet voorkomen dat er meerdere boules ongeldig zouden worden. Nog voordat een boule wordt gegooid en die ongeldig zou zijn omdat je zelf op punt ligt, ben je verplicht om dat te voorkomen door in te grijpen. Vertel mij niet dat het zo snel gaat dat je de kans niet krijgt. Over het algemeen zie je dat een tegenstander de baan bekijkt en in de cirkel gaat staan/hurken. Dan heb je dus tijd om te zeggen dat het niet goed is. Dat ben je verplicht volgens het ISP. Doe je dat niet dan ben je in overtreding. Dus een tegenstander die snel 3 boules gooit, waardoor je geen tijd krijgt om te protesteren, gaat er bij niet in. Daar komt inderdaad bij dat mocht je te laat zijn met protesteren en de volgende boule wordt ook gegooid, dat je die boule impleciet geldig hebt verklaard vanuit de voordeelregel. Het maakt dus naar mijn mening niet uit of er staat "elke/alle boules" of "een boule". In die zin ben ik het dus eens met de interpretatie van de reglementencommissie. Niet ingrijpen omdat de tegenstanders te snel meerdere boules gooit riekt zelfs naar onsportief gedrag.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 mar 2014, 17:38

Dat het in de praktijk onmogelijk zou zijn om heel snel achtereen meer dan één boule te spelen, klopt niet. Denk bijvoorbeeld aan een schutter die mist en meteen zijn tweede boule erachter heen schiet (om het maar niet te hebben over een derde!). Die eerste boule zou over de achterlijn kunnen zijn gekomen en vervolgens, door een botsing tegen de wand, weer terug in het speelveld. Zes jaar geleden zou zo'n boule geldig zijn geweest! In 2008 is het spelreglement zodanig veranderd dat die teruggekaatste boule pas geldig wordt als het andere team gespeeld heeft. Dit om onsportief gedrag niet te belonen. Met andere woorden, de dames en heren wetgevers zijn er vanuit gegaan dat het wel degelijk mogelijk is om heel snel twee of drie boule achter elkaar te spelen. Zeker als er geschoten wordt, kan het gebeuren dat de tegenstanders geen enkele mogelijkheid hebben om die teruggekaatste boule uit het spel te halen. Tenzij ze geen stuiver voor hun lijf en leden over hebben...

In het bovenstaande voorbeeld betekent het dat, als een tireur tweemaal achtereen mist en allebei zijn boules over de achterlijn gaan, beide boules ongeldig zijn ! Het maakt dus wel degelijk uit of er staat 'een' boule of 'elke boule' (=alle boules).

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 23 mar 2014, 16:19

jacpetanque schreef:Dat het in de praktijk onmogelijk zou zijn om heel snel achtereen meer dan één boule te spelen, klopt niet. Denk bijvoorbeeld aan een schutter die mist en meteen zijn tweede boule erachter heen schiet (om het maar niet te hebben over een derde!). Die eerste boule zou over de achterlijn kunnen zijn gekomen en vervolgens, door een botsing tegen de wand, weer terug in het speelveld. Zes jaar geleden zou zo'n boule geldig zijn geweest! In 2008 is het spelreglement zodanig veranderd dat die teruggekaatste boule pas geldig wordt als het andere team gespeeld heeft. Dit om onsportief gedrag niet te belonen. Met andere woorden, de dames en heren wetgevers zijn er vanuit gegaan dat het wel degelijk mogelijk is om heel snel twee of drie boule achter elkaar te spelen. Zeker als er geschoten wordt, kan het gebeuren dat de tegenstanders geen enkele mogelijkheid hebben om die teruggekaatste boule uit het spel te halen. Tenzij ze geen stuiver voor hun lijf en leden over hebben...

In het bovenstaande voorbeeld betekent het dat, als een tireur tweemaal achtereen mist en allebei zijn boules over de achterlijn gaan, beide boules ongeldig zijn ! Het maakt dus wel degelijk uit of er staat 'een' boule of 'elke boule' (=alle boules).
Jac, je gaat voorbij aan mijn stelling dat je genoeg tijd hebt tijdens het lopen van die tireur naar de cirkel, om hem erop te wijzen dat hij niet aan de beurt is. Tijdens het spel heb je dus blijkbaar eerst zelf gegooid en ben je gaan kijken wie er ligt. Wanneer beide partijen vinden dat je ligt, gaat de tegenstander gooien (mogelijk schieten) en dat is dus correct. Wanneer je vindt dat de tegenstander nog steeds ligt, laat je die tegenstander dus niet schieten. Doe je dat wel ben je onsportief bezig en reglementair in overtreding. Zegt de tegenstander dat je ligt zonder dat je zelf gaat kijken, moet je later niet zeuren over het voor zijn beurt gooien van die tegenstander. Ook dan ben je onsportief.
Schets mij het scenario van de gebeurtenissen voordat de tegenstander gaat schieten, terwijl zij niet aan de beurt waren. En ten overvloede ben ik het eens met de slordige vertaling, maar blijf van mening dat het niet uit maakt.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 23 mar 2014, 17:28

Mijn reactie sloeg uitsluitend op de situatie dat een speler twee- tot driemaal snel achtereen schiet zonder dat de tegenstander de kans heeft om ongeldig geworden boules uit het spel te halen en niet op een situatie waarin een speler voor zijn beurt gaat. In dat laatste geval heb je normaal gesproken inderdaad genoeg tijd om tussenbeide te komen voordat die onreglementaire boule gespeeld wordt. Maar theoretisch zou het dan nog kunnen voorkomen dat die eerste onreglementaire boule onmiddellijk gevolgd wordt door twee andere onreglementaire boules als het om een schutter gaat.
Paul Wagenaar schreef:
jacpetanque schreef:Dat het in de praktijk onmogelijk zou zijn om heel snel achtereen meer dan één boule te spelen, klopt niet. Denk bijvoorbeeld aan een schutter die mist en meteen zijn tweede boule erachter heen schiet (om het maar niet te hebben over een derde!). Die eerste boule zou over de achterlijn kunnen zijn gekomen en vervolgens, door een botsing tegen de wand, weer terug in het speelveld. Zes jaar geleden zou zo'n boule geldig zijn geweest! In 2008 is het spelreglement zodanig veranderd dat die teruggekaatste boule pas geldig wordt als het andere team gespeeld heeft. Dit om onsportief gedrag niet te belonen. Met andere woorden, de dames en heren wetgevers zijn er vanuit gegaan dat het wel degelijk mogelijk is om heel snel twee of drie boule achter elkaar te spelen. Zeker als er geschoten wordt, kan het gebeuren dat de tegenstanders geen enkele mogelijkheid hebben om die teruggekaatste boule uit het spel te halen. Tenzij ze geen stuiver voor hun lijf en leden over hebben...

Jac, je gaat voorbij aan mijn stelling dat je genoeg tijd hebt tijdens het lopen van die tireur naar de cirkel, om hem erop te wijzen dat hij niet aan de beurt is. Tijdens het spel heb je dus blijkbaar eerst zelf gegooid en ben je gaan kijken wie er ligt. Wanneer beide partijen vinden dat je ligt, gaat de tegenstander gooien (mogelijk schieten) en dat is dus correct. Wanneer je vindt dat de tegenstander nog steeds ligt, laat je die tegenstander dus niet schieten. Doe je dat wel ben je onsportief bezig en reglementair in overtreding. Zegt de tegenstander dat je ligt zonder dat je zelf gaat kijken, moet je later niet zeuren over het voor zijn beurt gooien van die tegenstander. Ook dan ben je onsportief.
Schets mij het scenario van de gebeurtenissen voordat de tegenstander gaat schieten, terwijl zij niet aan de beurt waren. En ten overvloede ben ik het eens met de slordige vertaling, maar blijf van mening dat het niet uit maakt.

laurent
1 Stars
1 Stars

Bericht door laurent » 23 mar 2014, 18:43

Als ik met mijn medespeler(s) achter de werpcirkel sta en de tegenpartij zegt dat wij liggen,
ben ik toch niet verplicht om te gaan kijken of dat zo is.
In de praktijk ga ik pas kijken als de tegenpartij zegt dat zij liggen.
Ik snap niet wat dit met onsportief gedrag te maken zou kunnen hebben.
Als ik bewust zou negeren dat de tegenpartij ligt, ben ik verkeerd bezig.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 23 mar 2014, 23:03

dit gaat ook nergens meer over...

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 24 mar 2014, 00:50

laurent schreef:Als ik met mijn medespeler(s) achter de werpcirkel sta en de tegenpartij zegt dat wij liggen,
ben ik toch niet verplicht om te gaan kijken of dat zo is.
In de praktijk ga ik pas kijken als de tegenpartij zegt dat zij liggen.
Ik snap niet wat dit met onsportief gedrag te maken zou kunnen hebben.
Als ik bewust zou negeren dat de tegenpartij ligt, ben ik verkeerd bezig.
Artikel 30 van het Internationaal Spel Reglement zegt onder andere: "Een equipe is verantwoordelijk voor het toezicht op de tegenstander".
Je bent dus wel verplicht om te gaan kijken wie er ligt. Een artikel dat maar weinig spelers kennen.

laurent
1 Stars
1 Stars

Bericht door laurent » 24 mar 2014, 09:24

Buutjuh,
Als je inhoudelijk niets weet te melden, laat dan die belachelijke opmerking achterwege.

laurent
1 Stars
1 Stars

Bericht door laurent » 24 mar 2014, 12:09

Hoi Paul,
artikel 30 zegt:
"Een equipe is verantwoordelijk voor het toezicht op de tegenstander, onder andere met betrekking tot
licenties, spelerscategorie, terrein en boules."

Ik interpreteer dit niet als, gaan kijken of de tegenstander wel of niet op punt ligt.
Graag de mening van een aantal andere deskundigen, te meer daar de toernooicommissie duidelijk is
en zegt alle onreglementair gespeelde boules zijn ongeldig, dit in strijd met de uitleg van de
reglementen commissie.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 24 mar 2014, 12:15

In het Frans staat het er zo:

Chaque équipe est responsable de la surveillance de l’équipe adverse (licences, catégorie, terrain de jeu, boules, etc…).

Het staat er net iets anders dan in de Nederlandse tekst (door het niet te hebben over 'onder andere' iets minder vrijblijvend!), maar ik kan er niets anders dan uit aflezen dat alle equipes wel degelijk in alle omstandigheden hebben toe te zien op al wat hun tegenstanders doen.
laurent schreef:Hoi Paul,
artikel 30 zegt:
"Een equipe is verantwoordelijk voor het toezicht op de tegenstander, onder andere met betrekking tot
licenties, spelerscategorie, terrein en boules."

Ik interpreteer dit niet als, gaan kijken of de tegenstander wel of niet op punt ligt.
Graag de mening van een aantal andere deskundigen, te meer daar de toernooicommissie duidelijk is
en zegt alle onreglementair gespeelde boules zijn ongeldig, dit in strijd met de uitleg van de
reglementen commissie.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 24 mar 2014, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

laurent
1 Stars
1 Stars

Bericht door laurent » 24 mar 2014, 13:03

Jacques,
Dank voor je duidelijke uitleg.

Plaats reactie