gele,oranje en rode scheidsrechters kaarten

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Re: gele,oranje en rode scheidsrechters kaarten

Bericht door Paul Wagenaar » 15 mar 2014, 20:18

Vandaag de vergadering gehad met de WL (Wedstrijdleiders) en SR (Scheidsrechters). Ook over de nieuwe kaarten. Essentieel is dat er niets veranderd ten aanzien van de sancties. Alleen worden sancties zichtbaar gemaakt voor speler(s), tegenstander(s) en publiek. Dus scheidsrechters is aangegeven dat zij ten aanzien van sancties precies hetzelfde gaan acteren als altijd, maar toont er een kaart bij. Er is dus geen sprake van een reglement, het bijhouden van gele kaarten en vervolg straffen. Net als vroeger worden sommige sancties gerapporteerd en mogelijk bestraft door de tuchtcommissie, net als nu ook al het geval is.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

cembos
0 Stars
0 Stars
Boules: x cou 75 mm 700gr

Bericht door cembos » 16 mar 2014, 20:48

Ik moet altijd erg lachen om "het imago van de sport". Maar over het algemeen wordt er vet gegeten, veel alcohol gedronken en veel gerookt. En dat is allemaal heerlijk en moet iedereen lekker zelf weten. Maar zo lang men daar geen oplossing voor vind zal het imago "spel" of " recreatie" nooit weg raken. Immers zie ik bij andere sporten ook de sporters niet roken tussen /tijdens partijen of drinken tussen de partijen. En nogmaals : allemaal fantastisch écht! Maar dan ben je niet met sport bezig.
En aan dat imago veranderen een paar kaarten niets aan.

En het publieks argument kan ik helemaal goed lachen. Want áls er al publiek is, dan zijn voor het overgrote deel andere boulers die geen kaarten, uniforme kleding of gekleurde ballen nodig hebben om het spel te volgen.

Maar och, t'is maar mijn mening, net zoals anderen die ook mogen hebben. Maar in alle eerlijkheid vind ik de betutteling in het boulen Nederland wel steeds erger worden.

Desalniettemin heb ik ontzettend veel zin om het zomerseizoen van dit mooie sportieve spel.

Gegroet :)
Laatst gewijzigd door cembos op 16 mar 2014, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 16 mar 2014, 21:26

Het zal duidelijk, er moet nog heel veel veranderen...
cembos schreef:Ik moet altijd erg lachen om "het imago van de sport". Maar over het algemeen wordt er vet gegeten, veel alcohol gedronken en veel gerookt. En dat is allemaal heerlijk en moet iedereen lekker zelf weten. Maar zo lang men daar geen oplossing voor vind zal het imago "spel" of " recreatie" nog weg raken. Immer zie ik bij andere sporten ook de sporters niet roken tussen /tijdens partijen of drinken tussen de partijen. En nogmaals : allemaal fantastisch écht! Maar dan ben je niet met sport bezig.

En het publieks argument kan ik helemaal goed lachen. Want áls er al publiek is, dan zijn voor het overgrote deel andere boulers die geen kaarten, uniforme kleding of gekleurde ballen nodig hebben om het spel te volgen.

Maar och, t'is maar mijn mening, net zoals anderen die ook mogen hebben. Maar in alle eerlijkheid vind ik de betutteling in het bouken Nederland wel steeds erger worden.

Desalniettemin heb ik ontzettend veel zin om het zomerseizoen van dit mooie sportieve spel.

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 17 mar 2014, 12:25

cembos schreef:Ik moet altijd erg lachen om "het imago van de sport". Maar over het algemeen wordt er vet gegeten, veel alcohol gedronken en veel gerookt. En dat is allemaal heerlijk en moet iedereen lekker zelf weten. Maar zo lang men daar geen oplossing voor vind zal het imago "spel" of " recreatie" nooit weg raken. Immers zie ik bij andere sporten ook de sporters niet roken tussen /tijdens partijen of drinken tussen de partijen. En nogmaals : allemaal fantastisch écht! Maar dan ben je niet met sport bezig.

Maar och, t'is maar mijn mening, net zoals anderen die ook mogen hebben. Maar in alle eerlijkheid vind ik de betutteling in het boulen Nederland wel steeds erger worden.

Ik heb niks tegen je mening, want er zit inderdaad iets in, maar zo lang we met zijn allen er op deze manier tegen aan blijven kijken zal veranderen moeilijk zijn, en zal het imago dus ook moeilijk te verbeteren zijn, maar we willen het wel toch?! Het valt en staat dus met onze eigen instelling, en hoe wij mee willen veranderen. Je ziet bij andere sporten inderdaad niet of nauwelijks dat er gerookt of gedronken wordt, maar dat komt omdat dit buiten het zicht van de camera's en publiek gaat. Als je petanque beelden bekijkt is dit eigenlijk ook al zo, en tijdens bijvoorbeeld de grotere toernooien (zeker in Duitsland en Frankrijk) zie je dit ter plekke ook al veel minder. De echte sporters/petanque topspelers zie je ook nooit drinken en/of roken als er publiek/camera's zijn.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 17 mar 2014, 22:12

petanque te kunnen profileren als wedstrijdsport vergt m.i. de ontwikkeling van een wedstrijdsportklimaat. Dan heb ik het niet over topsportklimaat. De vraag die beantwoord moet worden, is hoe.
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

cembos
0 Stars
0 Stars
Boules: x cou 75 mm 700gr

Bericht door cembos » 17 mar 2014, 23:18

Met alle respect, maar stiekem uit het zicht van camera's blijven roken en drinken? Ik geloof niet dat verstoppertje spelen de oplossing is. Het zal een mentaliteitverandering moeten zijn en die moet van de spelers zelf komen. En als een ieder lekker een biertje wil drinken en een sigaretje wil roken, helemaal prima! Maar dan is het alleen niet topsport, maar iets anders wat ook prima is.

Groeten

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 19 mar 2014, 12:59

cembos schreef:Met alle respect, maar stiekem uit het zicht van camera's blijven roken en drinken? Ik geloof niet dat verstoppertje spelen de oplossing is. Het zal een mentaliteitverandering moeten zijn en die moet van de spelers zelf komen. En als een ieder lekker een biertje wil drinken en een sigaretje wil roken, helemaal prima! Maar dan is het alleen niet topsport, maar iets anders wat ook prima is.

Groeten
We zijn het volgens mij eens cembos. Het gaat ook niet om het wel of niet drinken/roken of het verstoppertje spelen. Dit kan en mag prima wat mij betreft op de gezellige toernooien, maar niet op een kampioenschap of groot internationaal toernooi. Dus ik hoop alleen maar dat ook in Nederland die mentaliteit bij de spelers gaat doordringen, en dat we dus met zijn allen iets aan het imago kunnen doen. D.w.z. een meer een sport imago van maken. Zo lang we blijven roken en drinken bij kampioenschappen zal dit imago niet veranderen denk ik. Zo werkt het nu eenmaal. Er zijn voorbeelden te over hiervan bij andere sporten. Zie bijvoorbeeld het darten wat recentelijk is veranderd van kroeg/zuip bezigheid, naar professionele podia inclusief live uitzendingen met glazen water voor de spelers.

Gelukkig is dit tijdens internationale kampioenschappen petanque ook al het geval. Landelijk worden we steeds meer geconfronteerd met dezelfde normen en regels. Voorbeelden hiervan zijn het uitdelen van kaarten in verschillende landen bij kampioenschappen en grotere toernooien. De vraag is inderdaad hoe kunnen we nog meer ons imago verbeteren, of dit stimuleren, dit is 1 manier. Gelukkig is ook hier een werkgroep voor in het leven geroepen door de NJBB in het nieuwe plan voor de toekomst.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

GVL
1 Stars
1 Stars

Bericht door GVL » 01 dec 2014, 11:05

Even een kleine vraag:
Mogen deze kaarten ook gebruikt worden op een categorie 3 toernooi?

Gr

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 01 dec 2014, 14:35

Er komt berichtgeving over het verkrijgen van deze kaarten door verenigingen en deze te gebruiken bij categorie 3 toernooien. De bedoeling is dat elke vereniging twee setjes ontvangt, die zij dan aan dienstdoende scheidsrechters beschikbaar stelt.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 01 dec 2014, 17:24

wat ik me afvraag
hebben clubarbiters wel bijscholing gehad over het gebruik van rode en gele kaarten of gaan ze te pas en te onpas mee lopen wapperen.
Ik houd mijn hart vast!

mvg Bart

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 01 dec 2014, 19:11

Je hebt denk ik een slecht beeld over de klasse 2 scheidsrechter Bart. Ik ben er ook 1 en ik zou ze niet over één kam scheren, Ik ken ook SR's 3 die er een zooitje van maken, maar om nu te zeggen dat ze allemaal zo zijn gaat zelfs mij te ver. Ik ben van mening dat je je moet profileren willen we bereiken wat ons voor ogen staat. Een sport genoemd worden en geen camping spelletje of oude lullen spelletje. Ik ben niet boos hoor dat kan ik op jou toch niet worden want je bedoelt het goed. :D
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 01 dec 2014, 19:18

Hola zo bedoel ik t niet he Hans. Ik weet heus wel dat er ook hele goede zijn . maar ook minder goede. dat is nu juist mijn angst
de willekeur die kan ontstaan, vandaar de vraag zijn er duidelijke richtlijnen.

mvg bart

GVL
1 Stars
1 Stars

Bericht door GVL » 01 dec 2014, 19:34

Ik ben het weekend even wezen kijken bij een categorie 3 toernooi waarbij er dus een speler een gele kaart kreeg. Ik dacht tot nu toe dat deze kaarten alleen nog maar bij een categorie 1 en 2 toernooi gebruikt mochten worden.

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 01 dec 2014, 21:33

Dat is duidelijk Bart. Ik heb begrepen dat als een herhaalde overtreding van de regels optreed de scheids naast dat hij verbaal een waarschuwing geeft tevens de gele kaart laat zien, zo ziet iedereen wat er aan de hand is en heb je geen discussie meer dat er zogezegd geen waarschuwing is gegeven, zie de discussie afgelopen seizoen bij de tuchtcommissie. De speler gaf aan dat de SR3 niet had gewaarschuwd en dat de tuchtzaak die zij had aangespannen niet ontvankelijk was, Ik zeg dus " doorzetten die kaarten , duidelijkheid voor alles ".

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 01 dec 2014, 21:36

Voor de richtlijnen kan je terecht op de site van de NJBB. Ik dacht bij de info of anders bij a tot z Ik kan het nog sterker vertellen kijk aan het begin van dit item daar heeft Paul K het artikel al gelost. Zou dit jaar ingevoerd worden voor kleine 1 en 2 toernooien.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 01 dec 2014, 22:40

bartboules schreef:wat ik me afvraag
hebben clubarbiters wel bijscholing gehad over het gebruik van rode en gele kaarten of gaan ze te pas en te onpas mee lopen wapperen.
Ik houd mijn hart vast!mvg Bart
De enige instructie is dat een kaart alleen maar de huidige waarschuwing visualiseert. Er veranderd dus niets. Alleen wanneer je een waarschuwing geeft laat je de bijbehorende kaart zien. Bijkomend voordeel is dat de waarschuwing voor de spelers en voor het publiek echt officieel is, mocht dat betwijfeld worden.

GVL
1 Stars
1 Stars

Bericht door GVL » 02 dec 2014, 11:25

Heb net een mail ontvangen van het bondsbureau dat de gele en rode kaarten vanaf 2015 ook gebruikt zullen worden op categorie 3 toernooien. Nu dus nog niet.

ducasque
4 Stars
4 Stars
Boules: Obt M 115 Dia 75 700
Contacteer:

Bericht door ducasque » 02 dec 2014, 13:46

@ GVL, wij SR2 hebben geen kaarten, het was een proef bij cat 1 en 2 toernooien. Wat jij hebt gezien is een SR3 die die kaarten heeft.

Groeten,

Pierre
Zolang het geen 13 is, heb je nog niet verloren

GVL
1 Stars
1 Stars

Bericht door GVL » 02 dec 2014, 19:39

@Pierre

Dat weet ik. Deze scheidsrechter mag deze kaarten alleen niet gebruiken op een categorie 3 toernooi.

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 02 dec 2014, 20:07

Waarom zou een communicatiemiddel niet gebruikt mogen worden als het beschikbaar is?

Andries

Sent from my iPhone using Tapatalk

Plaats reactie