Iemand ziek bij NK voor verenigingen

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
bartboules
5 Stars
5 Stars

Re: Iemand ziek bij NK voor verenigingen

Bericht door bartboules » 16 feb 2014, 10:11

laten we snel een goede clubcompetitie opzetten. dan zijn we van deze discussie af.

ps
Paul W, zorg je er wel voor dat je 2de vrouw in het publiek een W licentie heeft!

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 16 feb 2014, 10:46

Ook daar kan deze discussie zich voor doen. Voordeel: de regels staan nog lang niet vast, dus die kunnen daar straks wel in voorzien. :wink:
bartboules schreef:laten we snel een goede clubcompetitie opzetten. dan zijn we van deze discussie af.

ps
Paul W, zorg je er wel voor dat je 2de vrouw in het publiek een W licentie heeft!

mvg Bart

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 16 feb 2014, 21:47

Vanavond antwoord ontvangen op de vraag die Paul Wagenaar heeft gesteld over de samenstelling van een NVK-team bij ziekte van een vrouwelijke deelnemer.

CITAAT ANTWOORD REGLEMENTENCOMMISSIE 16-02-2013

De reactie van de reglementencommissie is als volgt:
In bijlage 2 van het trp, NK voor Verenigingen (NKV) zijn met betrekking tot teamsamenstelling (en invallers) specifieke regels vastgelegd.
De teams in dit NKV worden als volgt geformeerd (vóór elke ronde) door de teamleider:
a. voor spelronde 1: een gemengd triplet (1) en een vrij triplet (2);
b. voor spelronde 2: een gemengd doublet (3) en twee vrije doubletten (4 en 5).
Een gemengd doublet of triplet bevat ten minste één vrouwelijke en één mannelijke speler die daadwerkelijk aan het spel deelnemen; deze beperking geldt niet voor een vrij doublet of vrij triplet.
Een team dient dus minimaal te bestaan uit zes spelers, waaronder één vrouw.
Meestal kiest een vereniging ervoor om het team te laten bestaan uit 7 of 8 spelers; in dat geval moeten 2 vrouwen daarvan deel uitmaken.
De vraag van Paul Wagenaar is hiermee eenvoudig te beantwoorden.
Zijn team bestaat uit 8 personen, waaronder 2 vrouwen. En die samenstelling is als zodanig ingeschreven. Een van die vrouwen is bijvoorbeeld “mevrouw X” (en de ander mevrouw Y). De teamleider mag, zoals hierboven aangegeven, per spelronde de teams samenstellen die daadwerkelijk spelen.
Stel: de teamleider kiest ervoor om mevrouw X telkenmale niet op te stellen. Dan doet het er in feite niet toe of mevrouw X fysiek aanwezig is. Een invaller meenemen voor mevrouw X is daarom niet eens nodig, maar wel aan te bevelen: als mevrouw X bij voorbaat afwezig is en mevrouw Y zou ter plekke uitvallen kan het team geen gemengd doublet/triplet meer opstellen.
Dan vervalt de mogelijkheid een beroep te doen op overmacht of iets dergelijks, aangezien het team door het niet meenemen van een invalster dit risico bewust heeft genomen. En daar ligt dus precies de link met de TRP-bepalingen. De beoordeling en toepassing daarvan gaat de reglementencommissie echter niet aan, dat is in handen van de toernooicommissie.
Wat in het TRP-rompreglement over invallers is beschreven (30.4-30.6) doet dus niet ter zake. Bovendien is met betrekking tot invallers in het NKV veel ruimte gelaten: per speeldag zijn drie invallers toegestaan.
Mocht Paul Wagenaar alsnog een invaller voor mevrouw X mee willen nemen, dan moet die aan de vereisten voldoen om te mogen invallen. De invallende dame moet beschikken over de juiste licentie en gerechtigd zijn om voor die vereniging uit te komen. Meer niet. De reglementencommissie leest echter dat de heer Wagenaar dat niet van plan is.
Conclusie:
Door het ziek worden van mevrouw X heeft de teamleider minder keuzemogelijkheden om de doubletten en tripletten samen te stellen. Maar meer ook niet.
Wel adviseert de reglementencommissie om de wedstrijdleiding voor aanvang van de speeldag op de hoogte te stellen van het feit dat mevrouw X ziek is. Dat kan dan door de wedstrijdleiding op het wedstrijdformulier worden vermeld als bijzonderheid.

Tot besluit wil de reglementencommissie opmerken, dat het de commissie verbaast dat Paul nu al weet dat mevrouw X in maart ziek zal zijn. Dit kan echter wel. In dat geval zou hij zelfs een vervanger mogen inzetten in plaats van een invaller.

EINDE CITAAT BRIEF REGLEMENTENCOMMISSIE

groet,
Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 17 feb 2014, 17:18

Nettie schreef:Daarnaast wil ik nog eens op mijn eerdere bijdrage wijzen: die ene vrouw die je mee wil nemen, kan ziek worden of geblesseerd raken. Dan heb je een veel groter probleem dan die ene man die je mist.
Ook dat kan je als een beperking van je club zien..
Het gaat mij niet om de voor- of nadelen, die weten wij zelf ook wel.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 17 feb 2014, 17:34

Paul van E schreef: CITAAT ANTWOORD REGLEMENTENCOMMISSIE 16-02-2013

De reactie van de reglementencommissie is als volgt:
....................
De vraag van Paul Wagenaar is hiermee eenvoudig te beantwoorden.
Zijn team bestaat uit 8 personen, waaronder 2 vrouwen. En die samenstelling is als zodanig ingeschreven. ..........................
Stel: de teamleider kiest ervoor om mevrouw X telkenmale niet op te stellen. Dan doet het er in feite niet toe of mevrouw X fysiek aanwezig is. Een invaller meenemen voor mevrouw X is daarom niet eens nodig, ......................De beoordeling en toepassing daarvan gaat de reglementencommissie echter niet aan, dat is in handen van de toernooicommissie.
Wat in het TRP-rompreglement over invallers is beschreven (30.4-30.6) doet dus niet ter zake...................................
Wel adviseert de reglementencommissie om de wedstrijdleiding voor aanvang van de speeldag op de hoogte te stellen van het feit dat mevrouw X ziek is. Dat kan dan door de wedstrijdleiding op het wedstrijdformulier worden vermeld als bijzonderheid.
..........................
groet, Paul

Bedankt Paul E en de reglementencommissie. Het antwoord is éénduidig. Ik heb overigens een aantal passages vervangen door ........., dat maakt het nog duidelijker.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 17 feb 2014, 17:49

En hiermee is het 't Zwijntje gelukt om 6 mannen te selecteren en maar 1 vrouw, en het wordt nog toegestaan ook, onbegrijpelijk.

Ferry
3 Stars
3 Stars

Bericht door Ferry » 17 feb 2014, 20:13

Ik heb eindelijk even de tijd genomen dit topic even door te lezen maar sorry jongens....... wat een gelul zeg!!!!!........ Lekkere promo voor het damesboulen is dit zeg.
Neem een extra licentie mee en je bent van het gedoe af.

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 17 feb 2014, 21:56

Theo vd M. schreef:En hiermee is het 't Zwijntje gelukt om 6 mannen te selecteren en maar 1 vrouw, en het wordt nog toegestaan ook, onbegrijpelijk.
Het is nog maar de vraag of `t Zwijntje het ditmaal 'gaat doen' met 6 mannen en maar 1 vrouw. Immers:
Paul Wagenaar schreef:Vorig jaar hebben wij twee vrouwen en zes mannen ingeschreven. Er was echter maar één vrouw die zou spelen. De tweede vrouw is voor de vorm meegegaan en ingeschreven. Omdat zij niet speelde had zij ook geen clubkleding aan en was bij de prijsuitreiking niet op het schavot. Om dit gedoe te voorkomen heb ik de vraag gesteld. Maar hoogst waarschijnlijk gaat er wel een vrouw als publiek kijken en schrijven wij die in als tweede vrouw. De vraag is uiteraard bedoeld of dit zo allemaal moet. Wanneer een vereniging meedoet en er zijn voorwaarden qua geslacht aan de zes spelers, dan is het risico voor die vereniging en moet je geen regels maken over de geslachten van de 8 inschrijvende spelers.
Paul W heeft een vraag gesteld, meer niet!

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 18 feb 2014, 07:10

Paul W heeft niet zomaar deze vraag gesteld, hij wil met 6 man en 1 vrouw aan de VK meedoen, en dat mag niet.

Dus, hoe kunnen we het zo brengen dat het wel mag. Antwoord we geven een vrouw op en die laten we ziek melden. (Overmacht)

Maar vragen dit wel even voor de vorm aan de reglementencommissie of dat mag, en dat via het forum en niet rechtstreeks, dat moet notabene nog iemand anders voor ze doen ook.

Door wat ophef op het forum mag nu een andere vrouw de hele dag in het publiek zitten.

Ik persoonlijk vind het zeer denigrerend naar vrouwelijke boulers toe en ben het met Ferry eens dat het niet echt goede promotie is voor het vrouwenboulen.

Aangezien Leeuwarden hetzelfde probleem heeft staan zij te juichen bij deze beslissing en zullen ws. nu ook met 6 man en 1 vrouw komen. De andere vrouw wens ik alvast beterschap.

Het Dupke heeft volgens de inschrijflijst op de site van de NJBB gewoon alvast maar 1 vrouw opgegeven en 7 mannen??

Mooi al die regels en dit keer heeft de NJBB ze nog niet eens zelf verzonnen. Wij in Nederland vinden het een mooie sport toch weer iets te zoeken waardoor wij het weer net iets anders mogen doen, maar dan wel legaal.

Naar mijn mening had de reglementencommissie moeten beslissen:
1 vrouw ziek geen reserve meegenomen is boulen met 5 man en 1 vrouw per ontmoeting.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 18 feb 2014, 07:13

Overigens de opmerking dan lever je toch alleen een licentie in en hoeft diegene niet eens lijfelijk aanwezig te zijn klopt ook niet.

Stel dat de vrouw niet verder kan spelen door wat voor oorzaak dan ook dan kan de wedstrijdleiding zeggen dan mag de andere vrouw invallen. Die blijkt er niet te zijn en heeft dus het toernooi zonder toestemming verlaten.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 18 feb 2014, 08:27

Theo vd M. schreef: Aangezien Leeuwarden hetzelfde probleem heeft staan zij te juichen bij deze beslissing en zullen ws. nu ook met 6 man en 1 vrouw komen. De andere vrouw wens ik alvast beterschap.[/b]
Theo,

Le Biberon komt met 6 mannen en 2 vrouwen! Ik was alleen, net als Paul W., nieuwsgierig. Voor het geval dat.

Sake

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 18 feb 2014, 08:29

ok Sake, succes

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 18 feb 2014, 08:40

Theo vd M. schreef:......Het Dupke heeft volgens de inschrijflijst op de site van de NJBB gewoon alvast maar 1 vrouw opgegeven en 7 mannen...........[/b]
Ik denk dat ze dan toch echt een probleem hebben.
Het zou heel vervelend zijn als ze daar op de 1e wedstrijddag mee geconfronteerd worden.

Uit het reglement NK Verenigingen:

2.7 De deelnemers die op bedoelde lijst voorkomen worden in deze bijlage gezamenlijk aangeduid
als team. Een team van zes deelnemers bevat ten minste één vrouw en ten minste één man.
Een team van zeven of acht deelnemers bevat ten minste twee vrouwen en ten minste twee
mannen.
mijn geluksgetal is 13

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 18 feb 2014, 08:58

Dus een duidelijk geval van: De gelegenheid maakt de dief.
De gelegenheid moest er niet zijn en men moet geen dief willen zijn!
Verder is er helemaal geen aanwijzing van discriminatie van vrouwen, het had net zo goed over mannen kunnen gaan.
Juist de opmerkingen daarover stellen vrouwen in een mindere positie.
Laatst gewijzigd door Mink op 18 feb 2014, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 18 feb 2014, 09:04

Je kan het inderdaad ook allemaal politiek correct zeggen door overal man/vrouw neer te zetten, maar ik schrijf gewoon zoals het in werkelijkheid is, en waar het eigenlijk over gaat.

Juist verenigingen die vinden dat maar 1 vrouw op meer dan 100 leden goed genoeg is om mee te doen stellen die vrouwen in een mindere positie, niet ik.

Maar goed, iedereen veel plezier en succes in het finale weekend, en ik hoop dat wij daar ook bij zitten, met twee vrouwen en hopelijk ook nog een paar vrouwen in het publiek, gewoon om te supporteren, niet voor het geval dat.

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 18 feb 2014, 09:19

Voor de goede orde: ook ik ben voor Fair play, en dat alle ingeschrevenen van het begin tot en met het einde - in tenue - constant betrokken zijn!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 18 feb 2014, 18:41

Theo vd M. schreef:En hiermee is het 't Zwijntje gelukt om 6 mannen te selecteren en maar 1 vrouw, en het wordt nog toegestaan ook, onbegrijpelijk.
En daarmee is het mij gelukt om duidelijkheid te krijgen. Lees het topic en zie hoeveel meningen er zijn over de onduidelijkheid en de vele interpretaties. Voor jou blijkbaar onbegrijpelijk dat de regels ooit zo zijn opgesteld en je hebt je nooit uitgesproken over die voor jou onbegrijpelijke regels. Sorry dat ik het wel heb gedaan. Het is altijd lastig om emotie en ratio te scheiden.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 18 feb 2014, 19:02

De uitspraak is gedaan en daar zullen we het mee moeten doen.

Weet wel dat als ik vrouw zou zijn bij het Zwijntje me nooit in zou laten met een rol reserve licentievrouw die geen deel uit maakt van het team.
Er was echter maar één vrouw die zou spelen. De tweede vrouw is voor de vorm meegegaan en ingeschreven. Omdat zij niet speelde had zij ook geen clubkleding aan en was bij de prijsuitreiking niet op het schavot.
Naar mijn mening zou geen enkele vrouw dat moeten doen bij welk team dan ook. Volwaardig meedoen of helemaal niet, waarbij het natuurlijk nooit zeker is of je aan spelen toekomt, dat is nou eenmaal zo met selectie's.

Ik spreek me overigens regelmatig uit over regels en beslissingen van wie dan ook, dus ook over jullie/jouw beslissing om al begin februari een uitspraak te willen mocht er iemand ziek worden.

Die vraag stel je niet dan alleen als je er iets mee zou willen doen. Die vraag stel je dan pas op de ochtend van de eerste speeldag als er echt iemand ziek is.

Net als de reglementencommissie heb ik me dan ook verbaasd over deze vraag, maar had een logischer en ander antwoord verwacht. Is niet zo en dat accepteer ik natuurlijk maar mag daar gelukkig in Nederland wel een mening over hebben, al zien andere dat als emotie, vooruit dan maar.

Evengoed succes gewenst.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 19 feb 2014, 09:06

Theo vd M. schreef:De uitspraak is gedaan en daar zullen we het mee moeten doen.
Weet wel dat als ik vrouw zou zijn bij het Zwijntje me nooit in zou laten met een rol reserve licentievrouw die geen deel uit maakt van het team.
Naar mijn mening zou geen enkele vrouw dat moeten doen bij welk team dan ook. Volwaardig meedoen of helemaal niet, waarbij het natuurlijk nooit zeker is of je aan spelen toekomt, dat is nou eenmaal zo met selectie's.
Dat is nu precies waarom ik de vraag stelde. Ik wil het een vrouw niet aandoen om voor niets mee te gaan, alleen omdat de reglementen dat zouden zeggen. Ik weet dat er in het verleden teams zijn geweest die dit hun vrouwelijke leden wel hebben aangedaan. Nu er duidelijkheid is hoeft dat ook niet meer. Overigens bepaal ik niet of er een tweede vrouw meegaat of niet. Ik ben slechts de vragensteller, de boodschapper. Maar we weten uit de geschiedenis dat je niet de boodschapper neer moet schieten.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 19 feb 2014, 10:15

Inderdaad Paul jij bent de boodschapper en hebt de vraag gesteld namens het team.

Wat mij betreft is het hele team niet goed bezig als ze niet gewoon 2 vrouwen deel uit laten maken van het team. En dat geldt ook voor alle andere teams die nu 1 vrouw thuis laten omdat deze niet lijfelijk aanwezig hoeft te zijn.
Dan doet het er in feite niet toe of mevrouw X fysiek aanwezig is. Een invaller meenemen voor mevrouw X is daarom niet eens nodig
In mijn opinie voldoen die teams niet aan de opdracht een team samen te stellen met 5 om 1 of 6 om 2 als zij bewust 1 teamlid thuislaten.

De reglementencommissie denkt daar helaas anders over. Nogmaals, in mijn opinie onbegrijpelijk, maar wie ben ik.

Gezien reacties van andere mensen sta ik hier niet alleen in, maar ben helaas de enige die zich uitspreekt.

Plaats reactie