Iemand ziek bij NK voor verenigingen

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Mink
3 Stars
3 Stars

Re: Iemand ziek bij NK voor verenigingen

Bericht door Mink » 10 feb 2014, 16:01

Febiunz schreef: di 28-01-2014 Laten we maar even wachten of de reglementen commissie hier antwoord op kan geven, want dit gaat alle kanten op...Er is maar 1 enkele vraag:

Mag je op de eerste landelijke dag spelen met 6 mannen en 1 vrouw (of 6 vrouwen en 1 man) als de 2e vrouw (of man) op de dag zelf ziek moet afhaken?
Vind ik ook, gewoon even wachten.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 10 feb 2014, 23:17

Vraag werd 26 januari gesteld door Paul Wagenaar. Is inmiddels al 2 weken geleden. Hoe lang duurt "even wachten"?

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 11 feb 2014, 14:50

Blijkbaar is het antwoord niet eenduidig en moet er over vergaderd worden. Ik mag toch aannemen dat de regelementencommissie of de organiserende organisatie "toernooicommissie" dit leest en een antwoord aan het voorbereiden is. Van te voren duidelijkheid is beter dan op de dag zelf een besluit moeten nemen.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 11 feb 2014, 18:31

Op de homepage van de NJBB-site lees ik dat de reglementscommissie pas op 1 maart a.s. vergaderd.
Een bericht naar de secretaris van die commissie (op de naam klikken) lijkt mij een snellere en (m.i. de enige juiste) manier.

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 12 feb 2014, 11:28

Lijkt me heel simpel. Als je van de 8 spelers (m/v) die waren aangemeld er 1 thuis laat om wat voor reden dan ook ben je op dat moment met een team van 7 .

Daar moeten dus in ieder geval 2 mannen en 2 vrouwen in zitten.

Andries

Heb je deze vraag nu al bij het bondsburo neergelegd?

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 12 feb 2014, 12:20

Het zou nog simpeler zijn als de CEP-regels zouden gelden. Een team is aanwezig met zo veel spelers (mannen en vrouwen) als het zelf wil en vlak voor de ontmoeting (tussen twee clubs) wordt de definitieve opgave gedaan aan de wedstrijdleiding ter plekke. De NJBB heeft het zichzelf moeilijk gemaakt door de term 'speeldag' in te voeren i.p.v. 'ontmoeting'. Een weeffout, zou ik zeggen. Het probleem dat nu kan ontstaan, is hoe te handelen indien een speler (man of vrouw) tijdens een speeldag ziek wordt? Of erger nog twee spelers?
a.wijand schreef:Lijkt me heel simpel. Als je van de 8 spelers (m/v) die waren aangemeld er 1 thuis laat om wat voor reden dan ook ben je op dat moment met een team van 7 .

Daar moeten dus in ieder geval 2 mannen en 2 vrouwen in zitten.

Andries

Heb je deze vraag nu al bij het bondsburo neergelegd?

huubrk
3 Stars
3 Stars

Bericht door huubrk » 12 feb 2014, 17:00

Paul heeft inderdaad gelijk dat het reglement daarin geen duidelijkheid geeft.
Volgens mij kun je in dat geval gewoon met zes mannen en een vrouw spelen.
Ik kan me trouwens ook wel vinden in de Europese regels, per ontmoeting geef je acht spelers op i.p.v. per dag.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 13 feb 2014, 10:50

Aan de Europese regels zal 't Zwijntje nu wel niet veel hebben, bij - hopelijke - overname door de NJBB zouden ze in de toekomst wel soelaas kunnen bieden. Verenigingen hebben dan de mogelijkheid om wat extra reserves achter de hand te hebben. Het gaat immers om een verenigingskampioenschap.
huubrk schreef:Paul heeft inderdaad gelijk dat het reglement daarin geen duidelijkheid geeft.
Ik kan me trouwens ook wel vinden in de Europese regels, per ontmoeting geef je acht spelers op i.p.v. per dag.

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 13 feb 2014, 10:52

huubrk schreef:Paul heeft inderdaad gelijk dat het reglement daarin geen duidelijkheid geeft.
Ik vraag me af welke betekenis in dit verband de artikelen 30.4 t/m 30.6 van het TRP Rompreglement hebben. Kun jij en de reglementencommissie daar een uitspraak over doen?

30.4 Invallers en vervangers dienen te voldoen aan alle voorwaarden die ook golden voor degene voor wie zij invallen of die zij vervangen.
30.5 In uiterste noodgevallen kan nadat de speeldag is begonnen in een team alsnog een invaller worden ingezet. Deze invaller heeft dezelfde rechten en dient aan dezelfde voorwaarden te voldoen als bedoeld in de vorige drie leden, en de bepalingen uit artikel 32 van het spelreglement
over te laat verschijnende spelers zijn op hem van toepassing.
30.6 De vraag of het inzetten van een invaller gerechtvaardigd was wordt achteraf beoordeeld door de toernooicommissie. Indien deze besluit dat het inzetten van een invaller niet gerechtvaardigd was vervallen de uitslagen van het team waarin de invaller speelde. Een dergelijk besluit moet worden
genomen binnen veertien dagen na de speeldag, maar in elk geval voor de volgende speeldag.

Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 13 feb 2014, 14:43

Vragen aan commissies lopen via bondskantoor.

Dus als je een antwoord van de reglementencommissie wil hebben op deze vraag moet die naar info@njbb.nl sturen en dan gericht aan reglementencommissie.

Andries.

Verwacht je nu al dat een van de dames ziek zal zijn?

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 13 feb 2014, 14:48

Dit is gewoon een gevalletje maas in de wet zoeken.

1 vrouw opgeven die toch niet zal spelen, en kan verder de hele dag doen wat zij wil omdat zij ziek gemeld zal worden.

Het team bestaat dan uit 6 mannen en 1 vrouw. Daarom weten (als dit toegestaan wordt) sommige verenigingen al dat er een vrouw ziek zal zijn.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 13 feb 2014, 14:51

Daarom moet je eigenlijk 3 vrouwen bij je team selecteren en 8 mannen voor het geval er iemand ziek wordt, kun je altijd fysiek met 8 mensen verschijnen.

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 13 feb 2014, 18:10

a.wijand schreef:Vragen aan commissies lopen via bondskantoor.

Dus als je een antwoord van de reglementencommissie wil hebben op deze vraag moet die naar info@njbb.nl sturen en dan gericht aan reglementencommissie.

Andries.

Verwacht je nu al dat een van de dames ziek zal zijn?
Het antwoord van Huub spreekt van onduidelijkheid, dus ik neem aan dat Huub zich als man van de toernooicommissie hierover zal verstaan met de Rcie. Bovendien checkt -weet ik- een lid van de Rcie regelmatig de berichten op petanqueforum op relevante issues.

Maar ik zal de vraag voor de zekerheid wel aan de Rcie voorleggen. Moeten na de heisa rond de invallersbepaling bij de NJBB-Masres niet opnieuw rumoer over regels krijgen. Dat was de bedoeling van vragensteller Paul ook, volgens mij.

Groet, Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 14 feb 2014, 08:38

Voor mij is het duidelijk.
Als er 1 dame/man ziek wordt, dan mag het team maar uit 6 personen bestaan.
Dus mijn advies aan de verenigingen die meedoen: vraag op voorhand een dame/man als reserve als je het finaleweekend met meer dan 6 personen wilt spelen.

Maar inderdaad, Reglementencommissie, doe hier op voorhand een uitspraak over zodat men weet waar men aan toe is!!!

Overigens vind ik ook dat wij dezelfde internationale regels moeten hanteren, dus per ontmoeting het team dat speelt bepalen zoals het franse team dit deed in het finaleweekend.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 14 feb 2014, 10:03

Misschien een ideetje, Eddie, om dit bij het bestuur van je vereniging aan te kaarten (geldt ook voor alle andere belanghebbende spelers!) en het vervolgens aan de orde te laten stellen op de eerstvolgende afdelingsvergadering en dan vervolgens in de landelijke bondsraad. Clubs hoeven niet per se op de NJBB te wachten om veranderingen af te dwingen.
eddie71 schreef: (knip)
Overigens vind ik ook dat wij dezelfde internationale regels moeten hanteren, dus per ontmoeting het team dat speelt bepalen zoals het franse team dit deed in het finaleweekend.

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 14 feb 2014, 13:21

eddie71 schreef:Voor mij is het duidelijk.
Als er 1 dame/man ziek wordt, dan mag het team maar uit 6 personen bestaan.
Dus mijn advies aan de verenigingen die meedoen: vraag op voorhand een dame/man als reserve als je het finaleweekend met meer dan 6 personen wilt spelen.

Maar inderdaad, Reglementencommissie, doe hier op voorhand een uitspraak over zodat men weet waar men aan toe is!!!

Los van wat voor ons duidelijk is, heb ik de vraag van Paul Wagenaar zojuist aan de Reglementencommissie verzonden met het vriendelijke verzoek om de opheldering te verschaffen (ruim) voor 1 maart a.s.

Groet,
Paul van Eijkelenborg

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 14 feb 2014, 23:47

Vorig jaar hebben wij twee vrouwen en zes mannen ingeschreven. Er was echter maar één vrouw die zou spelen. De tweede vrouw is voor de vorm meegegaan en ingeschreven. Omdat zij niet speelde had zij ook geen clubkleding aan en was bij de prijsuitreiking niet op het schavot. Om dit gedoe te voorkomen heb ik de vraag gesteld. Maar hoogst waarschijnlijk gaat er wel een vrouw als publiek kijken en schrijven wij die in als tweede vrouw. De vraag is uiteraard bedoeld of dit zo allemaal moet. Wanneer een vereniging meedoet en er zijn voorwaarden qua geslacht aan de zes spelers, dan is het risico voor die vereniging en moet je geen regels maken over de geslachten van de 8 inschrijvende spelers.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 15 feb 2014, 11:49

Paul Wagenaar schreef:........ De tweede vrouw is voor de vorm meegegaan en ingeschreven. Omdat zij niet speelde had zij ook geen clubkleding aan en was bij de prijsuitreiking niet op het schavot.......
Dan ligt het toch niet aan de regels maar aan de club?! De tweede vrouw was gewoon lid van dat team, ze stond immers ingeschreven.
Ze mocht (moest) dus ook op het schavot en verdiende gewoon haar prijs (ook al heeft ze geen boule gegooid)!
mijn geluksgetal is 13

Nettie
3 Stars
3 Stars
Boules: Supercou 690 73

Bericht door Nettie » 15 feb 2014, 11:57

Daarnaast wil ik nog eens op mijn eerdere bijdrage wijzen: die ene vrouw die je mee wil nemen, kan ziek worden of geblesseerd raken. Dan heb je een veel groter probleem dan die ene man die je mist.
Ook dat kan je als een beperking van je club zien..

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 15 feb 2014, 12:23

Helemaal mee eens. Zo denkt de CEP er ook over m.b.t. de EuroCup. Het is een zaak van de club om meer dan één vrouw achter de hand te hebben en van de NJBB om de regels te versoepelen met betrekking tot het aantal potentiële spelers ter plekke per speeldag.
Nettie schreef:Daarnaast wil ik nog eens op mijn eerdere bijdrage wijzen: die ene vrouw die je mee wil nemen, kan ziek worden of geblesseerd raken. Dan heb je een veel groter probleem dan die ene man die je mist.
Ook dat kan je als een beperking van je club zien..

Plaats reactie