Iemand ziek bij NK voor verenigingen

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Re: Iemand ziek bij NK voor verenigingen

Bericht door Febiunz » 19 feb 2014, 10:42

Ik vind het jammer dat we de vragensteller het vuur aan de schenen leggen. De reglementen zijn gewoon niet waterdicht, en dat wordt hier al vroeg aan de kaak gesteld, zodat er geen situatie kan ontstaan op de dag zelf zoals bij de Masters! De vragensteller is niet de coach of samensteller van het team van het Zwijntje. Natuurlijk zijn de reglementen zo geschreven dat het normaal gesproken de bedoeling is dat als je 6 mannen mee wilt nemen, je ook 2 vrouwen moet mee nemen. Dat het in de praktijk niet uitmaakt of de tweede vrouw speelt, heeft er toe geleid dat ook de reglementen commissie heeft doen besluiten dat het dus niet uit maakt of de tweede vrouw aanwezig is of niet.

Het is denk ik een kwestie van intrepetatie van de regeltjes, en die zijn er alleen maar als men er onderling niet uit komt. Net zoals bij alle regels en reglementen toch? :)
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 19 feb 2014, 11:08

Dat het in de praktijk niet uitmaakt of de tweede vrouw speelt, heeft er toe geleid dat ook de reglementen commissie heeft doen besluiten dat het dus niet uit maakt of de tweede vrouw aanwezig is of niet.
Ik hoop nog steeds dat ik het hier niet mee eens mag zijn.

Team is team, maar dan ook elk lid.

1 iemand niet aanwezig is dan ook 1 ander lid van het team de hele ontmoeting aan de kant, maar dat is mijn mening

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 19 feb 2014, 11:32

Theo, ik ben het helemaal eens met jouw.
Maar dit is weer een manco in de reglementen. Pas gewoon de Europese reglementen toe en klaar ben je.
Dan kom je met heel je club naar de finaledag en bepaalt de coach welke 6 per ontmoeting spelen.

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 19 feb 2014, 13:00

Tuurlijk mag dat Theo! Ik ben het ook met je eens in de basis. Alleen blijf ik niet zo zeer op de regeltjes en reglementen hangen zoals we dat zo goed kunnen in NL, en concentreer ik me liever op het spelen zelf.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

huubrk
3 Stars
3 Stars

Bericht door huubrk » 19 feb 2014, 15:55

Om onduidelijkheid en misverstanden te voorkomen wordt voorgesteld om artikel 2.7 van de bijlage te wijzigen in:
De deelnemers die op bedoelde lijst voorkomen worden in deze bijlage gezamenlijk aangeduid als team. Een team bestaat altijd uit deelnemers van 2 geslachten.

Dat betekent natuurlijk ook dat wij nu aan de huidige bijlage 2 moeten voldoen!

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 19 feb 2014, 18:12

Wat een reglementen! Hoe werken ze samen?

Internationaal spelreglement

Artikel 4 Licenties
Voor het begin van een toernooi moet iedere speler zijn licentie tonen aan de wedstrijdleiding. Hij moet deze ook tonen op verzoek van de scheidsrechter of van zijn tegenstander, tenzij de licentie bij de wedstrijdleiding berust.

Elke teamspe(e)l(st)er lijkt mij aanwezig te moeten zijn.

Rompreglement

Artikel 33 Uniforme kleding

33.1 Alle spelers op een toernooi van categorie 1 of van categorie 2 die behoren tot dezelfde equipe gaan, behoudens bij neerslag, uniform gekleed. Onder uniforme kleding wordt verstaan dat het buitenste kledingstuk van het bovenlichaam van de deelnemers van gelijke kleur is en, voor zover van toepassing, is voorzien van een gelijkluidend opschrift met gelijke kleur en van gelijk formaat, onverminderd het gestelde in artikel 39 van het spelreglement.
33.2 De beoordeling of sprake is van uniforme kleding is voorbehouden aan de scheidsrechter.

Dus alle ingeschreven deelnemers (=het hele team) behoren m.i. wel degelijk uniform gekleed te gaan.

Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 19 feb 2014, 18:23

Febiunz schreef:Tuurlijk mag dat Theo! Ik ben het ook met je eens in de basis. Alleen blijf ik niet zo zeer op de regeltjes en reglementen hangen zoals we dat zo goed kunnen in NL, en concentreer ik me liever op het spelen zelf.
Ik ben het ook eens met Theo. Niet in de laatste plaats omdat ik denk dat we deze regels tot op heden altijd zo hebben gehanteerd, zoals Theo aangeeft (1+5 of 2+5 of 2+6). Dat is nooit eerder een issue geweest. Paul Wagenaar roept (= overigens diens recht) de kwestie van de regeltjes op. Dat het doel van de regels in kwestie en de historische praktijk door de Reglementencommissie wordt genegeerd vind ik op z'n zachtst verrassend.

Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 19 feb 2014, 19:02

Zou het niet nuttiger zijn om ons eens af te vragen waarom er de laatste jaren een terugloop is in het aantal vrouwelijke wedstrijdboulers? Kijk naar de N.C.of NK-dames. Logisch toch dat veel verenigingen moeite hebben met het selecteren van vrouwen voor het VK. Het is geen onwil Theo. Ze zijn er gewoon niet! Gelukkig hebben we bij Le Biberon sinds een jaar een een nieuwe, enthousiaste dame mogen begroeten met ambities. Maar 't blijft vooralsnog een mannenwereldje dat boulen. En dat lossen we niet op met een reglement. Daar is wel wat meer voor nodig.

Sake

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 19 feb 2014, 19:10

Zou het niet nuttiger zijn om ons eens af te vragen waarom er de laatste jaren een terugloop is in het aantal vrouwelijke wedstrijdboulers? Kijk naar de N.C.of NK-dames. Logisch toch dat veel verenigingen moeite hebben met het selecteren van vrouwen voor het VK
Dat is op zich een andere, zeker niet minder interessante, discussie. Misschien moeten we daar even een nieuw topic over opstarten.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 19 feb 2014, 19:39

Twee opmerkingen.

1. De term toernooi in het ISP slaat vooral op een wedstrijdvorm die, al dan niet via voorronden of over meerdere dagen, rechtstreeks leidt tot een finale en uiteindelijk tot een winnaar. Het ISP, en dat heeft vast en zeker te maken met de Franse oorsprong, houdt geen rekening met wedstrijdvormen over meerdere ronden, zoals de Coupe de France, de EuroCup, het NVK, enzovoort, die alle uit verschillende fasen bestaan. Bij dit soort wedstrijden gaat het in feite om afzonderlijke ontmoetingen, omdat pas vlak voor aanvang daarvan de teamsamenstelling bekend moet worden gemaakt. In een dergelijke wedstrijd dient m.i. voor toernooi te worden gelezen ontmoeting. Zie ook de CEP-regelgeving voor de EuroCup. (Strikt genomen zou dit ook kunnen gelden voor onze NC en zeker voor een toekomstige nationale clubteamcompetitie, maar dit terzijde).

2. Het rompreglement kent de termen equipe en team en met twee aparte - zij het in mijn ogen ietwat kunstmatige - definities. Een equipe is een eenheid van één of meer deelnemers en een team is een eenheid van één of meer equipes die als zo danig deelneemt aan een toernooi. M.a.w. dan hoeven alle ingeschreven spelers van eenzelfde team dan ook niet uniform gekleed te gaan zolang zij niet in eenzelfde equipe (lees: triplette of doublette) zijn opgesteld.
Paul van E schreef:Wat een reglementen! Hoe werken ze samen?

Internationaal spelreglement

Artikel 4 Licenties
Voor het begin van een toernooi moet iedere speler zijn licentie tonen aan de wedstrijdleiding. Hij moet deze ook tonen op verzoek van de scheidsrechter of van zijn tegenstander, tenzij de licentie bij de wedstrijdleiding berust.

Elke teamspe(e)l(st)er lijkt mij aanwezig te moeten zijn.

Rompreglement

Artikel 33 Uniforme kleding

33.1 Alle spelers op een toernooi van categorie 1 of van categorie 2 die behoren tot dezelfde equipe gaan, behoudens bij neerslag, uniform gekleed. Onder uniforme kleding wordt verstaan dat het buitenste kledingstuk van het bovenlichaam van de deelnemers van gelijke kleur is en, voor zover van toepassing, is voorzien van een gelijkluidend opschrift met gelijke kleur en van gelijk formaat, onverminderd het gestelde in artikel 39 van het spelreglement.
33.2 De beoordeling of sprake is van uniforme kleding is voorbehouden aan de scheidsrechter.

Dus alle ingeschreven deelnemers (=het hele team) behoren m.i. wel degelijk uniform gekleed te gaan.

Paul

ducasque
4 Stars
4 Stars
Boules: Obt M 115 Dia 75 700
Contacteer:

Bericht door ducasque » 19 feb 2014, 23:44

Wat nu als er een vrouwenteam met 6 vrouwen en 1 heer komen.

Ik denk dat de heren zich dan wel laten horen en zelfs als 2e man op het papier willen staan en spelen.

Groet

Pierre
Zolang het geen 13 is, heb je nog niet verloren

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 20 feb 2014, 13:25

Reagerend op de laatste bijdrage van Jac: zo zie je maar dat het spelreglement en zelfs het rompreglement TRP qua terminologie achterloopt bij de ontwikkelingen van onze teamsport petanque.

Paul

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 20 feb 2014, 15:21

ducasque schreef:Wat nu als er een team met 6 vrouwen en 1 man komt. Ik denk dat de mannen zich dan wel laten horen en zelfs als 2e man op het papier willen staan en spelen. Groet, Pierre
Dat zou ik ook wel willen, maar wanneer ik van te voren weet dat ik niet ga spelen hoeft het van mij niet. Dus alleen wanneer de regels het voorschrijven zou ik mijn club helpen.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 20 feb 2014, 22:50

Paul Wagenaar schreef:...... Dus alleen wanneer de regels het voorschrijven zou ik mijn club helpen.
En het elan en enthousiasme met het team en voor de club om de emotie direct gezamenlijk te beleven (ook als reservespeler) dan?

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 20 feb 2014, 23:33

Ik ben net als Theo en blijkbaar meer mensen van mening dat dit een vreemde uitspraak is van de reglementencommissie.

Een lid van een team is aanwezig op de dag. Dit blijkt ondermeer uit het het isp waarin staat dat de spelers voorafgaand hun licentie moeten tonen.

Een team dat op de dag met zeven mensen komt bestaat dus uit 7 spelers en niet op papier uit '8.

Een team dat uit 7 spelers bestaat moet minimaal 2 vrouwen en 2 mannen hebben.

Dus niet 6 mannen en 1 vrouw.

Andries

Verder blijkt dat als je de vraag gewoon zoals het hoort via het bondsburo aan de reglementencommissie richt je blijkbaar ook snel een antwoord hebt.

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 21 feb 2014, 03:47

a.wijand schreef:Ik ben net als Theo en blijkbaar meer mensen van mening dat dit een vreemde uitspraak is van de reglementencommissie.

Een lid van een team is aanwezig op de dag. Dit blijkt ondermeer uit het het isp waarin staat dat de spelers voorafgaand hun licentie moeten tonen.

Een team dat op de dag met zeven mensen komt bestaat dus uit 7 spelers en niet op papier uit '8.

Een team dat uit 7 spelers bestaat moet minimaal 2 vrouwen en 2 mannen hebben.

Dus niet 6 mannen en 1 vrouw.

Andries

Verder blijkt dat als je de vraag gewoon zoals het hoort via het bondsburo aan de reglementencommissie richt je blijkbaar ook snel een antwoord hebt.
Niets aan toe te voegen. Ben ik helemaal met je eens.
Paul van E

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 21 feb 2014, 14:34

Mink schreef:
Paul Wagenaar schreef:...... Dus alleen wanneer de regels het voorschrijven zou ik mijn club helpen.
En het elan en enthousiasme met het team en voor de club om de emotie direct gezamenlijk te beleven (ook als reservespeler) dan?
Ik zal er de hele dag zijn en hopelijk zelfs twee dagen om mijn club (maar ook Theo) aan te moedigen. Daarvoor hoef ik geen reservespeler te zijn.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 21 feb 2014, 14:50

Paul Wagenaar schreef:
Mink schreef:
Ik zal er de hele dag zijn en hopelijk zelfs twee dagen om mijn club (maar ook Theo) aan te moedigen. Daarvoor hoef ik geen reservespeler te zijn.
Afbeelding

huubrk
3 Stars
3 Stars

Bericht door huubrk » 21 feb 2014, 16:01

Nieuwe opgave van 't Dupke:
Marina Blom
Hellen van der Woude
Ad Wagenaars
Marco Zeitzen
Cas Schellekens