Toegestane buts

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Toegestane buts

Bericht door jacpetanque » 06 sep 2013, 14:26

In het meest recente nummer van petanQue (nr. 79, september 2013) wijst Boudewijn Waijers namens de reglementencommissie op het volgende (i.v.m. een omissie in de meest recente Nederlandstalige versie van het internationaal spelreglement):

Dat wil echter niet zeggen dat nu alle butjes zijn toegestaan. De oude regel geldt nog steeds:

Naast houten buts zijn toegelaten de buts voorzien van het merk "VMS".

Let op: dit merk moet nog leesbaar zijn, anders is het but te oud en versleten.

Tot zover Boudewijn Waijers.

Kennelijk is de reglementencommissie van de NJBB (nog) niet op de hoogte van de meest recente versie van de FIPJP-bepalingen (d.d. maart 2013) omtrent goedgekeurde boules en buts. In appendix B valt het volgende te lezen m.b.t. buts die zijn toegelaten (zie: http://www.fipjp.com/userfiles/labelboules.pdf):

Buts
OBUT
But Noir marquage OBUT - OBUT en relief
But déclinable en plusieurs coloris marquage OBUT - OBUT en relief

Les buts portant le label "VMS"sont agréés.

Les buts sont en bois, ou en matière synthétique portant le label du fabricant et ayant fait l’objet d’une homologation de la F.I.P.J.P., en application du Cahier des Charges spécifique relatif aux normes requises. Leur diamètre doit être de 30mm (tolérance : + ou- 1mm).
Les buts peints sont autorisées mais ne doivent pas pouvoir être ramassés avec un aimant.

In het Nederlands (vrij vertaald):

Buts
OBUT
Zwart but van het merk OBUT - OBUT in relief
But verkrijgbaar in meerdere kleuren van het merk OBUT - OBUT in relief

Buts van het merk "VMS" zijn goedgekeurd.

Buts zijn van hout, of van synthetisch materiaal die het merk van de fabrikant voeren en goedgekeurd moeten zijn door de FIPJP op basis van een speciaal eisenpakket. De diameter moet 30 mm (met een speling van + of - 1 mm).
Beschilderde buts zijn toegestaan, maar mogen niet met een magneet opgeraapt kunnen worden.

Tot zover de tekst in het overzicht van de FIPJP met betrekking tot goedgekeurde boules en buts.

Ter verduidelijking, beide hier genoemde buts van Obut zijn van kunststof, zowel de zwarte als die in meerdere kleuren. Voordeel van kunststof buts boven houten buts is de mate van nauwkeurigheid bij het uitwerpen (althans volgens de beschrijving van OBUT). Het zwarte but heeft bovendien de eigenschap dat het met een magneet op te rapen is. Dit lijkt in strijd met de laatste bepaling in de appendix, maar is dat niet. Het zwarte kunststof but van Obut is namelijk niet beschilderd, maar heeft een door en door zwarte kleur, dus ook vanbinnen. DE FIPJP-tekst is wel enigszins verwarrend, er had misschien beter kunnen staan: Beschilderde houten buts zijn toegestaan, maar mogen niet enz.

Kortom, naast de kunststof buts van VMS zijn ook die van OBUT toegestaan. Het zou de reglementencommissie sieren indien zij in het volgende nummer van petanQue met een rectificatie komen.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 27 sep 2013, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Re: Toegestane buts

Bericht door Theo vd M. » 06 sep 2013, 15:58

Wat ongelooflijk verwarrend weer.

Zwarte kunststof buts die je met een magneet kan oprapen zijn wel toegestaan en beschilderde buts die je met een magneet kan oprapen zijn niet toegestaan???

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 sep 2013, 16:46

Het is niet anders. Mogelijk hebben die zwarte Obut buutjes toch net iets andere eigenschappen dan met ijzerhoudende verf beschilderde buutjes. Ik weet het ook niet...
Theo vd M. schreef:Wat ongelooflijk verwarrend weer.

Zwarte kunststof buts die je met een magneet kan oprapen zijn wel toegestaan en beschilderde buts die je met een magneet kan oprapen zijn niet toegestaan???

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 07 sep 2013, 09:49

laat ze liever nadenken over gekleurde boules

mvgBart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 07 sep 2013, 09:53

Dat zou inderdaad heel nuttig zijn. Ik weet uit de eerste hand dat dat gebeurt, of in elk geval in het recente verleden gebeurd is. Maar kleurstof en staal dat moet worden verhit tot ca. 1000 graden of meer, verdragen elkaar helaas heel slecht. Ook binnen de FIPJP, zo weet ik inmiddels, wordt erover nagedacht, maar tot op heden zijn er kennelijk nog geen oplossingen of ideeën tevoorschijn gekomen.
bartboules schreef:laat ze liever nadenken over gekleurde boules

mvgBart

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 07 sep 2013, 10:04

ik ken het probleem met de verhitting.
ik heb is een tip gehad dat poedercoating de oplossing zou kunnen zijn.
misschien is het wat.

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 07 sep 2013, 11:48

Ongetwijfeld zullen de daar bij Obut ook over nagedacht hebben. Maar de vraag is natuurlijk hoe slijtvast is zo'n coating in de praktijk. Boules die voortdurend over de grond rollen kun je vergelijken met een onophoudelijk bewerken met schuurpapier... Je zou ook een heel andere kant kunnen opkijken, naar kunststof boules. Het probleem om een boule door en door te kleuren (dus kleur aanbrengen in de massa van de boule) is dan in één klap opgelost. Maar de vraag is hoeveel verzet dit zal opleveren? (Zoals er zo'n 80 jaar geleden ook verzet was toen de eerste volledig stalen boules (de intégrales) verschenen. Tot eind jaren '50 is er nog bespijkerde houten boules gespeeld (zij het niet vaak meer, maar wel gecombineerd tijdens een toernooi of partij met moderne stalen boules), totdat de FIPJP daar rond 1958 een eind aan maakte en uitsluitend stalen boules toeliet. De geschiedenis zou zich dus best wel eens kunnen herhalen...
bartboules schreef:ik ken het probleem met de verhitting.
ik heb is een tip gehad dat poedercoating de oplossing zou kunnen zijn.
misschien is het wat.

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 26 sep 2013, 09:24

Tijdens het afgelopen Haarlems Petanque Weekend vonden er enkele discussies plaats met betrekking tot de nieuwe kunststof buts van Obut (wel of niet-toegestaan). Zie hier de meest recente versie (ook al in het afgelopen voorjaar waren de buts van Obut erin vermeld) van toegestane boules en buts:
label_boules_09_2013.pdf
(96.58 KiB) 179 keer gedownload

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 02 okt 2013, 09:32

Belachelijk de verschillen wat betreft het oprapen met een magneet.
Heeft ook hier de commercie toegeslagen, oftewel heeft Obut "goede contacten" met de "juiste personen"?

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

alex la tortue
0 Stars
0 Stars

Bericht door alex la tortue » 14 nov 2013, 18:59

Ter aanvulling hierbij copie van de nieuwe appendix van FIPJP m.b.t. de toegestane boules en buts. Geplaatst september 2013.
De magnetische buts van Obut zijn nu dus definitief toegestaan en inderdaad zou dus door onze reglementencommissie dit even onder de aandacht gebracht moeten worden in het bondsblad Petanque.

Buts OBUT
But Noir marquage OBUT - OBUT en relief But déclinable en plusieurs coloris marquage OBUT - OBUT en relief
Les buts portant le label "VMS"sont agréés.
Les buts sont en bois, ou en matière synthétique portant le label du fabricant et ayant fait l’objet d’une homologation de la F.I.P.J.P., en application du Cahier des Charges spécifique relatif aux normes requises. Leur diamètre doit être de 30mm (tolérance : + ou- 1mm). Les buts peints sont autorisées mais ne doivent pas pouvoir être ramassés avec un aimant.
maj 23/09/2013

Opgepast, zelf een butje verven en magnetisch maken is dus nog steeds niet toegestaan.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 nov 2013, 12:50

Opvallend zijn de verschillen tussen de Franse en de Engelse tekst (die overigens beide rechtsgeldig zijn!):

Engels: The jacks may be painted but they must not be able to be picked up with a magnet.

Frans: Les buts peints sont autorisées mais ne doivent pas pouvoir être ramassés avec un aimant.

In het Nederlands:

Engels > Nederlands: Buts mogen geverfd worden maar ze mogen niet opgeraapt kunnen worden met een magneet.

Frans > Nederlands: Geverfde buts zijn toegestaan maar ze mogen niet opgeraapt kunnen worden met een magneet.

Volgens de Engelse tekst mogen buts geverfd worden én (daarnaast) niet met een magneet kunnen worden opgeraapt, volgens de Franse tekst mogen geverfde buts niet met een magneet kunnen worden opgeraapt. Een enorm verschil, aangezien de Engelse tekst inhoudt dat buts - al dan niet geverfd - nooit en te nimmer met een magneet opgeraapt mogen kunnen worden, terwijl de Franse tekst dit beperkt tot uitsluitend geverfde buts, met als logiosche consequentie dat niet-geverfde buts wél met een magneet mogen kunnen worden opgeraapt.

Het wordt er niet duidelijker op! Misschien een vertaalfout in de Engelse tekst?

Intussen heb ik navraag gedaan bij Mike Pegg, lid van de internationale scheidsrechterscommissie.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 nov 2013, 15:33

Zo juist een uitvoerige duscussie met Mike Pegg gehad. Hij meldt me dat buts op geen enkele wijze met een magneet opgeraapt mogen kunnen worden. Dit ook op last van Claude Azéma, de voorzitter van de FIPJP. De Franse tekst (zie hieronder) is volgens Mike onzorgvuldig opgesteld en dient nodig herzien te worden. Dat verzoek heeft hij trouwens al van Azéma gekregen, zo liet hij me weten. Afwachten is nu dus het devies. Zeker is in elk geval dat OBUT niet blij zal zijn...

alex la tortue
0 Stars
0 Stars

Bericht door alex la tortue » 17 nov 2013, 20:14

Blijft onverlet dat het synthetische but met relief van Obut kennelijk toch is toegestaan. Het is immers ook geen houten geverfd but.
Obut heeft heel slim dit but uitgevonden en "what's in a name"?
Voor de vele wat op leeftijd zijnde liefhebbers en spelers is dit toch simpelweg een fijne uitvinding. Het feit dat de FIPJP dit butje nu gehomologeerd heeft betekent dat er niets is "getrukeerd".
In Frankrijk wordt inmiddels volop gespeeld met dit butje welke ook nog eens goed uitgebalanceerd geworpen kan worden. Als arbiter heb ik er geen probleem mee ..zeker zolang het synthetische but keurig op de lijst van goedgekeurde buts staat. Als arbiter zie ik liever een dergelijk but dan de, door de spelers, zelf dik geverfde butjes waar de stukken verf vanaf geschoten of gesleten zijn. Is net even prettiger meten..

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 nov 2013, 20:23

Nogmaals, volgens MIke Pegg - en ik herhaal, lid van de scheidsrechterscommissie van de FIPJP- mag geen enkel but kunnen worden opgeraapt met een magneet. Laten we eerst eens afwachten waar de FIPJP de komende maanden mee komt.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 18 nov 2013, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 nov 2013, 22:29

Op mijn concrete vraag aan Mike Pegg hoe het nu zit met het goedgekeurde zwart but van OBUT is het antwoord dat er een zwart (kunststof) but van OBUT is goedgekeurd, maar niet het zwarte but dat met een magneet kan worden opgeraapt!

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 18 nov 2013, 07:42

MIke Pegg - en ik herhaal, lid van de scheidsrechterscommissie van de NJBB
Welkom in Nederland Mike...

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 18 nov 2013, 09:19

Je zou haast zeggen, een Freudiaanse vergissing! Maar dat welkom klopt wel, over iets meer dan 10 dagen zal Mike in ons land zijn.
Theo vd M. schreef:
MIke Pegg - en ik herhaal, lid van de scheidsrechterscommissie van de NJBB
Welkom in Nederland Mike...

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 18 nov 2013, 10:10

jacpetanque schreef:..........De Franse tekst (zie hieronder) is volgens Mike onzorgvuldig opgesteld en dient nodig herzien te worden. Dat verzoek heeft hij trouwens al van Azéma gekregen, zo liet hij me weten.......
Ook grappig dat een Engelsman aangeeft dat de Franse tekst onzorgvuldig is opgesteld!!
Ik vermoed dat dit andersom gelezen moet worden?
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 18 nov 2013, 10:46

Toch niet, ik heb precies doorgegeven wat Mike Pegg me vertelde. Volgens hem was ook Azéma diens mening toegedaan (o.a. ook met betrekking tot het reglement van het precisieschieten). Volgens Mike, en ik hem daarop gewezen, blijkt op dit punt (met een magneet opraapbare buts) de Engelse tekst correcter dan de Franse. De Franse slag? De bedoeling, aldus Mike Pegg, was blijkbaar dat buts nooit en te nimmer mogen kunnen worden opgeraapt met en magneet. Zoals de de Frans tekst is geredigeerd, staat er dat dat alleen voor geverfde buts het geval zou zijn. En dat impliceert dan automatisch dat dat bij niet-geverfde buts (zoals het bewuste but van OBUT) wel toegestaan zou zijn. De Engelse tekst (en nogmaals, de officiële teksten van de FIPJP zijn Frans én Engels) is op dat punt beter geredigeerd. Mike is een kenner en staat met zijn FIPJP-commissie aan de bron van de spelreglementen.
Henk de Kw schreef:
jacpetanque schreef:..........De Franse tekst (zie hieronder) is volgens Mike onzorgvuldig opgesteld en dient nodig herzien te worden. Dat verzoek heeft hij trouwens al van Azéma gekregen, zo liet hij me weten.......
Ook grappig dat een Engelsman aangeeft dat de Franse tekst onzorgvuldig is opgesteld!!
Ik vermoed dat dit andersom gelezen moet worden?

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 18 nov 2013, 11:50

Er is een vrij logische reden waarom buts niet met een magneet moeten kunnen worden opgeraapt.

Als je een but beschilderd met een metaalverf waarin magnetische metalen zitten of er een metalen kern in stopt die gevoelig is voor een magneet en deze ook daadwerkelik met een magneet opraapt blijft er een tijdje restmagnetisme achter.

wat dan weer tot gevolg kan hebben dat die tijdelijk zelf magnetische but aangetrokken wordt door de stalen bal.

ookal is dit effect niet groot, het is wel aanwezig en kan de ligging van de but beinvloeden.

Andries

Plaats reactie