Voet over de cirkellijn

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie

Vind je dat je spelers hun voeten binnen de cirkel dienen te houden?

Ja - Voeten moeten VOLLEDIG binnen de cirkel staan.
23
82%
Ja - Maar de voeten mogen best (een klein stukje) over de voorste rand staan.
3
11%
Nee - M'n tegenstander mag best wijdbeens met z'n voeten buiten beide zijden van de cirkel staan.
0
Geen stemmen
Nee - Ik vind het onbelangrijk, m'n tegenstander moet 't lekker zelf weten.
2
7%

Totaal aantal stemmen: 28

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut Match 74mm K04
Contacteer:

Voet over de cirkellijn

Bericht door Biesenbeek » 04 jul 2013, 13:10

Het woord petanque is afkomstig van pieds-tanqués voeten aan de grond (hoewel de meningen hier over verschillen)
De spelregels geven dit duidelijk aan in artikel 6 van het ISP.

"Een speler van de equipe die de toss heeft gewonnen, kiest de plaats waar wordt begonnen en tekent of
plaatst op de grond een cirkel waar de voeten van elke speler geheel in passen. De diameter van een
getekende werpcirkel bedraagt ten minste 35 en ten hoogste 50 cm. Als gebruik wordt gemaakt van een
voorgefabriceerde cirkel moet deze vormvast zijn en een binnendiameter van 50 cm hebben. Een
afwijking van ten hoogste + of – 2 mm is toegestaan."

Nu maak ik heel vaak mee dat mensen met hun tenen over de rand van de werpcirkel staan en ik zal hier meestal niets van zeggen.
Ik vind namelijk dat die paar centimeter er echt niet toe zullen doen.

Wat ik echter wel storend vind is dat er mensen zijn die bijvoorbeeld met hun rechter voet voor de helft over de voorkant van de cirkel staan en hun linker voet over de lijn hebben aan de linker achterkant van de cirkel.
Bij het werpen vallen ze dan ook nog veelal voorover waarbij hun linkervoet dan volledig los komt van de grond.
Dit is volgens mij een tussenvorm van petanque en La longue en kan derhalve geen petanque meer worden genoemd.

Deze mensen beschikken dus niet eens over de vaardigheid die benodigd is om petanque te kunnen spelen en zetten naar mijn idee de SPORT te kakken.
Scheidsrechters zullen hier echter zelden of nooit iets over zeggen tegen deze bewuste spelers, maar hebben vervolgens wel hun mond vol over het feit dat mijn zwarte T-shirt niet uniform is aangezien mijn medespeler een V-hals heeft en ik een ronde hals en een klein tekstlabeltje op de voorkant.

Zelf probeer ik ten alle tijden mij zo goed mogelijk aan de regels te houden en mij zo sportief mogelijk op te stellen naar mijn tegenstanders door ze zo min mogelijk te storen tijdens hun werpbeurt waar artikel 16 bij mij hoog in het vaandel staat.
Toch vind ik dat ik eigenlijk mijn tegenstander hoor te wijzen op het feit dat hij onreglementair handelt. Sterker nog; Artikel 30 van het ISP verplicht mij dit zelfs. Helaas is dat dus de enige regel die ik bijna altijd overtreed en ik beroep mij er dan maar op dat ik niets heb gezien.

Graag zag ik jullie commentaar op dit topic zodat wij ons allen kunnen voegen naar de algemene beleving van deze regel.

Groet
Bert
Ik weeg mijn woorden op een schaaltje.
Een goed lezer heeft maar een half woord nodig!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Re: Voet over de cirkellijn

Bericht door Paul Wagenaar » 05 jul 2013, 14:24

Het gaat om regels die je belangrijk vindt en regels die je oogluikend toestaat. Zo wordt het zogenaamd dichtmaken van gaten toegestaan, ook al is dat alleen maar het vlak maken van de donneé is. Voeten op of over de rand van de cirkel is over het algemeen niet belangrijk. Sommige scheidsrechters (maar ook spelers die gaan klagen bij een scheidsrechter) vinden precies dezelfde kleding erg belangrijk. Zo was ik bij een vereniging voor een toernooi waar ik sinds jaar en dag kom, die het erg belangrijk vond om voor de zoveelste maal mijn licentie te laten zien. Dat vonden ze dus belangrijk. Dat ze daarna de regel met voeten traden door mensen na de inschrijftermijn van een half uur nog steeds in te schrijven, vinden ze dus niet belangrijk.

De discussie gaat dus niet over de regels maar of je de betreffende regel belangrijk vind. Want iedereen overtreedt regels. Wanneer je een overtreding ter discussie wilt stellen, begin dan met de vraag of de ander vindt dat er volgens de regels moet worden gespeeld. Daarna de vraag of hij er zich ook aan wilt houden. Pas bij twee bevestigende antwoorden, wijzen op de overtreding, de kans op ruzie is dan het kleinst.

Overigens zijn er zeker 10 regels die niet uitgevoerd kunnen worden. Ik noem één voorbeeld. De tijd van één minuut die een speler heeft om zijn boule te werpen gaat in op het moment dat de voorgaande boule stil ligt. Tijdens die periode mag de tegenstander zich niet bewegen. Je hoort dus uit de cirkel te gaan tussen de tijd dat je gegooide boule de grond raakt en stil ligt. Ik heb het geprobeerd, maar dat is niet te doen.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

albert1
0 Stars
0 Stars

Bericht door albert1 » 09 jul 2013, 18:54

Met belangstelling het verhaal over de cirkel gelezen. Ook ik zie regelmatig de spelers deze , fouten, maken. Scheidsrechters hebben feitelijk de taak hierop toe te zien, echter dan hebben zij heel veel werk te verrichten. In eerste instantie is dit trouwens een taak voor de tegenstander de speler hier op te wijzen. Bij hinderlijk vervolg de scheidsrechter verzoeken de speler te verzoeken correct te spelen vanuit de cirkel. Scheidsrechters laten mijns inziens de laatste maanden- lees jaren-zeer veel toe.
Doordat de spelreglementen op ruime schaal worden overtreden zal het petanque in nederland nooit verder komen dan een leuke recreatieve bezigheid.
Een mogelijk prima regel geeft misschien wat hoop voor de toekomst. Het verbieden van alcohol tijdens een partij.
Bert Kirpensteijn.

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 10 jul 2013, 08:46

Alcohol verbieden tijdens een partij of tijdens het toernooi zolang je nog in het toernooi zit??
Wat bedoel je precies Bert?
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut Match 74mm K04
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 28 jan 2015, 06:10

Blij dat Bert Kirpenstein mij bijvalt.
Een icoon onder de meest gerespecteerde scheidsrechters.

Verstuurd vanaf mijn SM-T900 met Tapatalk
Ik weeg mijn woorden op een schaaltje.
Een goed lezer heeft maar een half woord nodig!

Plaats reactie