Ergernissen

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut Match 74mm K04
Contacteer:

Ergernissen

Bericht door Biesenbeek » 20 apr 2012, 13:43

Afgelopen competitie weekend wel weer typerend voor onze nationale spelregelkennis.

Mijn maat stapt 7 meter uit en ik gooi de but op een halve meter na tussen z'n voeten. 6,5 Meter dus en derhalve niet direct nodig om de but te markeren.
Ik maak me op om mijn eerste bal te gaan gooien springt de tegenstander voor me in de baan om alvast na te gaan meten.
Beleeft als ik ben 8) laat ik de goede man zijn gang maar gaan en na zijn goedkeuring ben ik maar opnieuw gaan concentreren.
Laat maar gaan dacht ik.

Later in een andere wedstrijd gooit de tegenstander de but uit op, naar mijn indruk, meer dan 10 meter.
Ik kijk even of de tegenstander gaat gooien en stoor hem niet tijdens zijn concentratie en wacht af tot hij klaar is.
Meneer gooit eindelijk een prachtbal; neemt de but een 20 cm mee en ligt biberon.
Helaas meneer: De but ligt op 11 meter.....Ik keur hem af!
Vervolgens weet hij mij te vertellen dat, omdat de but niet is gemarkeerd, we door moeten spelen. Hadden we maar moeten markeren ! :lol:

We hebben de arbiter er maar bij gehaald en die heeft het de bewuste man uitgelegd hoe het zat, waarop hij boos reageerde.
Moet je nagaan die man speelt al meer dan 20 jaar!!!

Later met iemand die claimt ook scheidsrechter te zijn dit geval besproken en die meneer was het met mijn tegenstander eens ?!?!?!?!?! Nou vraag ik je.
Gelukkig was er iemand van de ISP commissie aanwezig die de goede man uit kon leggen hoe het wel zat anders had hij me nog niet geloofd.
Deze "scheidsrechter" wist mij te vertellen dat hij het toch echt heel anders heeft geleerd.
Dus of de opleiding deugt niet, of de goede man is zo arrogant dat hij denkt dat hij alles beter weet, of hij lijdt aan dementie!
En dit mag zichzelf scheidsrechter noemen.... :cry:

Het is slecht gesteld met de spelregel kennis in Nederland !

B.t.w. Het juiste antwoord staat in artikel 8 van het ISP mocht je twijfelen :twisted:
Laatst gewijzigd door Biesenbeek op 22 dec 2014, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weeg mijn woorden op een schaaltje.
Een goed lezer heeft maar een half woord nodig!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Re: Onregelemtaire afstand

Bericht door Paul Wagenaar » 20 apr 2012, 14:13

En ze worden ook nog betaald.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

ducasque
4 Stars
4 Stars
Boules: Obt M 115 Dia 75 700
Contacteer:

Bericht door ducasque » 20 apr 2012, 16:20

Het zwakke in art. 8 is de zin: "Als het bezwaar terecht blijkt, worden het but en de boule opnieuw gespeeld."
Bezwaar is terecht als het but te ver is uitgegooid.
Als het but door de eerste boule is verplaatst, hoe weet je dan zeker dat het verder dan 10 meter lag.

Pierre
Zolang het geen 13 is, heb je nog niet verloren

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Onreglementaire afstand

Bericht door jacpetanque » 20 apr 2012, 18:48

Daarom is markeren van het but zo belangrijk. Als het but gemarkeerd is en met de eerste gespeelde boule op meer dan 10 m van de werpcirkel wordt verplaatst, dan is het geldig als die markering zich op 10 m of minder van de werpcirkel bevindt. Als het but niet gemarkeerd was, dan is de nieuwe ligging van het but bepalend. Als dat meer dan 10 m is, dan is het but ongeldig. Die ongeldigheid wordt overigens opgeheven als de tweede boule gespeeld is (door de tegenstander). Kortom, 180 graden andersom dan de 'meneer' in het voorval dat Bert schetst.
ducasque schreef:Het zwakke in art. 8 is de zin: "Als het bezwaar terecht blijkt, worden het but en de boule opnieuw gespeeld."
Als het but door de eerste boule is verplaatst, hoe weet je dan zeker dat het verder dan 10 meter lag.

Pierre

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 05 jul 2013, 04:06

ducasque schreef:Het zwakke in art. 8 is de zin: "Als het bezwaar terecht blijkt, worden het but en de boule opnieuw gespeeld."

Pierre
Dit hoef je dus niet zeker te weten!
Je kunt alleen maar uitgaan van de feiten en in dit geval is dat de huidige positie van de but. Ik vind de aanvulling van Jac dan ook zeer verhelderend.

Bedankt voor jullie reacties en hopelijk hebben we iemand iets bijgebracht indien dat al nodig mocht zijn.

Gr. Bert

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 05 jul 2013, 11:52

Hoi Bert

je hebt er meer dan een jaar over nagedacht zie ik
je zult de reglementen nu wel uit je hoofd kennen.

mvg Bart

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 05 jul 2013, 13:19

bartboules schreef:Hoi Bert

je hebt er meer dan een jaar over nagedacht zie ik
je zult de reglementen nu wel uit je hoofd kennen.

mvg Bart
En gezien het tijdstip :? van zijn bericht schrok hij wakker uit een hele nare droom. :lol:
mijn geluksgetal is 13

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 29 jul 2013, 20:58

Ach je verveelt je als je eens een keer vroeg wakker bent.
Wat te doen om niemand in huis wakker te maken? .....Inderdaad ! Het petanqueforum bezoeken.

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 02 aug 2013, 15:18

Er is in die situatie overigens één uitzondering.
Als de scheidsrechter de afstand van de but heeft gemeten en heeft vastgesteld dat de but binnen de 10 meter lag.
Indien daarna de but wordt verplaatst door de eerste boule wordt er verder gespeeld.
Er is door een official vast gesteld dat de but reglementair is uitgeworpen. Wat er daarna gebeurt, doet niets ter zake.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

elisabeth62
0 Stars
0 Stars

Bericht door elisabeth62 » 30 mar 2014, 09:31

Nu is mij gisteren, tijdens een toernooi, door 2 scheidsrechters en een speler verteld dat een gemarkeerde but op 9.85m, die met de eerste boule naar 10.20 m wordt verplaatst, door de tegenstander naar de gemarkeerde plaats terug gelegd mag worden. De boule blijft wel geldig. Dit lijkt mij een raar besluit. Zou je een prima boule gegooid hebben, lig je ineens op 30cm afstand van de but. Wie kan me vertellen of die scheidsrechters het goed hebben?

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 30 mar 2014, 10:18

welnu

die arbiters kunnen hun diploma inleveren!

mvg Bart

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 30 mar 2014, 12:54

bartboules schreef:welnu die arbiters kunnen hun diploma inleveren! mvg Bart
Bijscholing zou ook kunnen, maar lijkt hopeloos.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 30 mar 2014, 17:57

Kunnen we geen mystery rapporteurs invoerren om officials te beoordelen?

Andries

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 30 mar 2014, 18:11

Mij werd verteld dat ongemarkeerde boules die bij een terugspringende boule na een schot verplicht teruggelegd moeten worden ook al zijn ze niet gemarkeerd. De dienstdoende scheidsrechter wist mij te vertellen dat hierover gerapporteerd was in een info bulletin.
Nou ben ik toevallig ook scheids en hier is mij niets van bekend. Ik verwees dit dan ook naar het rijk der fabeltjes en kreeg gelijk een berg commentaar over mij heen. Ik moest niet eigenwijs zijn enz. Dus inderdaad er is behoefte aan schifting en controle volgens mij
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 01 apr 2014, 10:27

Een beetje late reactie mijnerzijds doordat ik op me op de Facebookpagina 'Ask the umpire' ook bezig heb gehouden met dit onderwerp. Volgens Mike Pegg is een al dan niet gemarkeerd but dat door de als eerste gespeelde boule van 9,85 naar 10,20 m wordt verplaatst, geldig! (lees de discussie in het Engels op https://www.facebook.com/groups/1287912 ... ream_ref=2, misschien wel even scrollen naar het betreffende onderwerp.) Mike beroept zich op het feit dat er in de - Engelse - tekst staat 'thrown' en niet 'moved'. Indien de scheidsrechter erbij wordt gehaald, zal die allereerst beide teams horen en vervolgens vaststellen dat het but blijkbaar wel geldig is uitgeworpen (9,85 m) en daarna verplaatst is. Dit dus los van het feit dat het but pas definitief geldig is uitgeworpen als de tegenstander zijn eerste boules gespeeld.

Ik heb echter mijn twijfels over deze zienswijze. M.i. zou het verplaatste but alleen geldig blijven wanneer het gemarkeerd voordat het werd verplaatst. En indien dat niet het geval was, is het but ongeldig. Voor alle zekerheid zal ik deze kwestie ook aan de orde stellen op het forum van Boulistenaute, waar ook regelmatig Franse nationale en internationale scheidsrechters aan deelnemen. Zodra ik meer weet, kom ik erop terug.

In elk geval kan het niet zo zijn dat een scheidsrechter het but kan terugleggen op de - gemarkeerde - plek waarop het but aanvankelijk was uitgeworpen.

Overigens is het altijd verstandig bij dit soort twijfelgevallen (but om en nabij de 6 of 10 m uitgeworpen) eerst te gaan meten (of dat door de scheidsrechter te laten doen) om vervolgens met je tegenstander overeen te komen dat het but wel of niet geldig is uitgeworpen. Het liefst met een lang meetlint. Stappen is altijd dubieus, want ook al zou de tegenstander akkoord gaan, hij kan de ligging van het but formeel alsnog betwisten. Bij voorbeeld wanneer je eerste boule vlakbij het but is gepeeld. Weinig sportief uiteraard, maar het komt voor... Als je je eerste boule op meer dan een meter van het but af had gespeeld, zul je je tegenstander waarschijnlijk niet horen...
elisabeth62 schreef:Nu is mij gisteren, tijdens een toernooi, door 2 scheidsrechters en een speler verteld dat een gemarkeerde but op 9.85m, die met de eerste boule naar 10.20 m wordt verplaatst, door de tegenstander naar de gemarkeerde plaats terug gelegd mag worden. De boule blijft wel geldig. Dit lijkt mij een raar besluit. Zou je een prima boule gegooid hebben, lig je ineens op 30cm afstand van de but. Wie kan me vertellen of die scheidsrechters het goed hebben?

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 01 apr 2014, 15:53

als je de but met je eerste boule verder verplaatst dan 20 meter vanaf de rand circel is hij ook ongeldig

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 01 apr 2014, 16:02

Lijkt me een knappe prestatie! Bij het tireren levert dat 5 punten op!
bartboules schreef:als je de but met je eerste boule verder verplaatst dan 20 meter vanaf de rand circel is hij ook ongeldig

mvg Bart

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 01 apr 2014, 17:24

Hoi Jac

blijkbaar gooi jij nooit een portee

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 01 apr 2014, 18:15

Met geheime wapens moet je voorzichtig zijn, Bart! :wink: Maar je hebt gelijk, ook in jouw voorbeeld is het but ongeldig geworden, maar om een heel andere reden.
bartboules schreef:Hoi Jac

blijkbaar gooi jij nooit een portee

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Re: Onreglementaire afstand

Bericht door jacpetanque » 02 apr 2014, 09:17

Op het forum van Boulistenaute hebben ten minste twee Franse nationale arbiters me laten weten dat Mike Pegg ongelijk heeft (zie mijn eerdere bijdrage in dit topic). Indien een uitgeworpen en niet gemarkeerd but door de eerste boule in een werpronde verplaatst wordt naar een afstand boven de 10 m (ook al was het zeer waarschijnlijk binnen de 10 m uitgeworpen), dan heeft de tegenstander het recht om de geldigheid van het but te betwisten (maar ook om de voordeelregel toe te passen!). Als het but wél gemarkeerd was en de oorspronkelijke ligging van het but binnen de 10 m was, dan blijft het but geldig. Zie artikel 8 van het ISP. Terugleggen naar zijn oude plek is uiteraard nooit aan de orde!
Terugleggen ingeval van een verplaatsing van het but naar zijn oude plek is alleen aan de orde als het gaat om een but dat in de loop van een werpronde wordt verplaatst door enig voorwerp (bijv. een boule uit een ander spel) of toedoen (de wind, de helling van het terrein, abusievelijk door een persoon) buiten het eigen spel, en dan nog uitsluitend als het gemarkeerd was. Zie artikel 11 van het ISP.

P.S. Meteen ook even de spelling van het kopje van dit topic gecorrigeerd!

Plaats reactie