afbakeningslijnen

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
buneljos
4 Stars
4 Stars
Boules: soleil 75 720 glad
Contacteer:

afbakeningslijnen

Bericht door buneljos » 09 feb 2011, 00:09

Ze zijn weer terug
Sinds 1jan2011
Alleen ik heb ze nog niet op de toernooien of comp dagen gezien
Is dit weer een Nederlandse uitleg
GEDOOGBELEID :?:

GRAAG JULLIE MENING

j :roll: s BUNEL
let the goodtimes roll

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Re: afbakeningslijnen

Bericht door Kees Besseling » 09 feb 2011, 00:20

Licht je vraag even toe Jos.
Ik snap niet waar je het over hebt.
Als er lijnen zijn aangebracht om banen te markeren, dan is de eerste lijn een afbakeningslijn. en de 2e lijn een verlieslijn.
Zo moeilijk is dat toch niet.
Er staat nergens dat ze verplicht zijn.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

buneljos
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door buneljos » 09 feb 2011, 09:33

Kees Besseling schreef:Licht je vraag even toe Jos.
Ik snap niet waar je het over hebt.
Als er lijnen zijn aangebracht om banen te markeren, dan is de eerste lijn een afbakeningslijn. en de 2e lijn een verlieslijn.
Zo moeilijk is dat toch niet.
Er staat nergens dat ze verplicht zijn.

gr

Kees
Hoi Kees

Volgens mij staat hier dat men met afbakenings lijnen MOET spelen.

Artikel 5 Speelvelden en reglementaire terreinen
Petanque kan op ieder terrein worden gespeeld. Een speelveld omvat een onbepaald aantal terreinen die zijn
afgebakend met touwen waarvan de dikte niet van invloed mag zijn op het spelverloop. Deze touwen, die de
verschillende terreinen afbakenen, zijn geen verlieslijnen, uitgezonderd de lijnen aan de kopse zijden en de
lijn langs de buitenzijde van de buitenste terreinen.
De wedstrijdleiding of de scheidsrechter kan de equipes echter een afgebakend terrein toewijzen. In dat geval
moet dit terrein, voor het landelijke gedeelte van nationale kampioenschappen en voor internationale
toernooien, ten minste 4 m breed en 15 m lang zijn.
Voor andere toernooien kan de bond afwijkingen van deze afmetingen toestaan, tot een minimum van 3 bij
12 m.
Als het terrein van een afzetting is voorzien, moet de afstand tussen deze afzetting en de grens van niet–
toegestaan terrein (de uitlijn of verlieslijn) ten minste 1 m bedragen.
Een partij gaat tot en met 13 punten. In voorronden en cadragepartijen kan eventueel worden gespeeld tot en
met 11 punten.
Er mogen bepaalde toernooien worden georganiseerd waarbij voor partijen een tijdslimiet wordt gesteld.
Deze partijen moeten altijd worden gespeeld op afzonderlijke afgebakende terreinen. In dit geval zijn alle
lijnen rondom een terrein verlieslijnen.

Reacties graag :D

J :wink: S
let the goodtimes roll

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 09 feb 2011, 11:57

Volgens mij zit het hem in de definitie van "terrein". Een terrein kan volgens mij dusdanige afmetingen hebben, waarbij het mogelijk is meerdere partijen naast elkaar te spelen. Het terrein mag echter nooit kleiner zijn dan 15x4 of 12x3 m.
In de laatste alinea wordt dit min of meer bevestigd als men spreekt over afzonderlijk afgebakende terreinen.
Overigens een dramatisch slechte tekst en inhoud.
In één artikel staat iets over speelvelden, terreinen, afbakening, afzetting, toewijzing van terreinen, spelen op tijd, spelen tot 13 punten, cadragepartijen.
Vind je het gek dat er zoveel discussie is.
Ik ben beroepsmatig 25 jaar bezig geweest met wet- en regelgeving. Hier is de milieuwetgeving een peulenschilletje bij vergeleken.
Waarschijnlijk nog nooit gehoord van artikelnummers en subnummering. Dan nog even de onderwerpen bij elkaar en iedereen kan het lezen.
Mijn handen jeuken, maar jammer genoeg heeft het geen nut.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 09 feb 2011, 12:09

In het Frans staat er: Une aire de jeu délimite... In het ISP vertaald als: Een speelveld omvat...

Délimiter betekent letterlijk: afbakenen, afpalen, begrenzen, afgrenzen. De vertaling is dus een beetje vrij te noemen.

Het is niet erg duidelijk of de bedoelde definitie art. 5 in dit opzicht al dan niet dwingend is. Dat zou nagevraagd moeten worden bij FIPJP. Los daarvan is het niet onbelangrijk je af te vragen hoe petanque overkomt bij de buitenstaander (denk bijv. aan de media!) als er zonder afbakeningslijnen kris kras door elkaar wordt gespeeld, want zo wordt er naar ons gekeken! We zijn er zelf debet aan als de beeldvorming van het petanque die van een spelletje op de camping of het beroemde dorpsplein is. Niets voor niets worden alle belangrijke toernooien (en zeker nationale kampioenschappen) in Frankrijk op afgebakende terreinen gespeeld.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 09 feb 2011, 12:15

De definities van terrein, speelterrein, speelveld, baan, etc. zijn inderdaad dramatisch slecht. Ook in de Franse tekst. Dat is al jaren zo. Het spelreglement is een lappendeken waar telkenmale weer een stukje aan genaaid is. Met alle gevolgen van dien. De laatste jaren is er enkele keren schoon schip gemaakt door een betere indeling, maar het is nog steeds verre van ideaal. De gebruikte termen (zie o.m. boven) worden ook regelmatig door elkaar gehaald en zijn daardoor niet altijd even eenduidig. Met als gevolg dat scheidsrechters ter plekke steeds andere (kunnen) zeggen over de inrichting van het speelterrein en hoe daarmee om te gaan.
Kees Besseling schreef:Volgens mij zit het hem in de definitie van "terrein". Een terrein kan volgens mij dusdanige afmetingen hebben, waarbij het mogelijk is meerdere partijen naast elkaar te spelen. Het terrein mag echter nooit kleiner zijn dan 15x4 of 12x3 m.
In de laatste alinea wordt dit min of meer bevestigd als men spreekt over afzonderlijk afgebakende terreinen.
Overigens een dramatisch slechte tekst en inhoud.
In één artikel staat iets over speelvelden, terreinen, afbakening, afzetting, toewijzing van terreinen, spelen op tijd, spelen tot 13 punten, cadragepartijen.
Vind je het gek dat er zoveel discussie is.
Ik ben beroepsmatig 25 jaar bezig geweest met wet- en regelgeving. Hier is de milieuwetgeving een peulenschilletje bij vergeleken.
Waarschijnlijk nog nooit gehoord van artikelnummers en subnummering. Dan nog even de onderwerpen bij elkaar en iedereen kan het lezen.
Mijn handen jeuken, maar jammer genoeg heeft het geen nut.

gr

Kees

laurent
1 Stars
1 Stars

Bericht door laurent » 01 mar 2011, 10:46

Graag wil ik nog even de volgende situatie aan jullie voorleggen.
Afgelopen zaterdag in een hal gespeeld waarbij het gehele speelveld, ca 22 meter lang, in tweeën was gedeeld door 2 naast elkaar gelegen touwen.
De afstand tussen deze 2 touwen bedraagt ca 50 cm.
Zo creëerde men 2 speelvelden van ruim 10 meter voor ieder 3 teams.
De dienstdoende scheidsrechter (lees: barkeeper) stelde dat de 1e lijn een uitlijn is. Alle aanwezigen(uitgezonderd mijn teamgenoten) bemoeiden zich er mee en gaven hem gelijk; ik ben na de partij de discussie met de scheidsrechter wederom aangegaan.
Mijns inziens is de 1e lijn een afbakeningslijn en de 2e lijn een verlieslijn.
Gaarne jullie reactie.
Laurent.

buneljos
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door buneljos » 01 mar 2011, 12:00

laurent schreef:Graag wil ik nog even de volgende situatie aan jullie voorleggen.
Afgelopen zaterdag in een hal gespeeld waarbij het gehele speelveld, ca 22 meter lang, in tweeën was gedeeld door 2 naast elkaar gelegen touwen.
De afstand tussen deze 2 touwen bedraagt ca 50 cm.
Zo creëerde men 2 speelvelden van ruim 10 meter voor ieder 3 teams.
De dienstdoende scheidsrechter (lees: barkeeper) stelde dat de 1e lijn een uitlijn is. Alle aanwezigen(uitgezonderd mijn teamgenoten) bemoeiden zich er mee en gaven hem gelijk; ik ben na de partij de discussie met de scheidsrechter wederom aangegaan.
Mijns inziens is de 1e lijn een afbakeningslijn en de 2e lijn een verlieslijn.
Gaarne jullie reactie.
Laurent.
Hallo Laurent

Simpel gesteld
Wanneer men twee lijnen c.q.touwen creeert dan creeert men automatisch een nietoegestaan terrein.
Dus; het tweede touw is in deze uitlijn.

Vraagje;Bij het uitgooien van het but :?: Hebben jullie toen tehoren gekregen dat je een bepaalde afstand van de lijn moest houden bij het uitgooien van het cochenet.
Want in deze geschetste situatie mag het cochenet zelfs tegen de lijn worden uitgegooid.

Grt J :D S

P.S Mits de banen paralel aan elkaar lopen natuurlijk.
let the goodtimes roll

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 01 mar 2011, 12:08

Tjeee, wat ben jij scherp op de vroege ochtend Jos. Maar je hebt ( zoals zo vaak ???? hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld ) volkomen gelijk.
Hans :lol: :lol:
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 01 mar 2011, 12:23

Hoewel het ISP hier niet echt helder over is (het verhaal van de z.g. dubbele lijnen van Jos is niet relevant, nergens in het ISP wordt van dubbele lijnen gesproken!), kan ik me in het voorbeeld van Laurent wel vinden in het oordeel van de dienstdoende 'hulpscheidsrechter'. Die twee speelvakken kunnen als afzonderlijke speelterreinen worden beschouwd waarop meer dan één partij mogelijk is. Om elk misverstand te voorkomen, het zou beter zijn geweest indien de verbindingslijn tussen beide vakken van tevoren zouden zijn verwijderd. In dat geval zouden beide vakken fysiek en ook optisch van elkaar gescheiden zijn en zou het volstrekt duidelijk zijn geweest. Kortom, in deze situatie zijn de omringende lijnen verlieslijnen en dient het but dan ook, anders dan Jos beweert, op ten minste 1 m vanaf die lijnen te worden uitgeworpen.

laurent
1 Stars
1 Stars

Bericht door laurent » 04 mar 2011, 13:14

Jacpetanque, dank voor je reactie.
De doorgaande lijnen, zijnde verlieslijnen die over de gehele lengte van de "bak" zijn aangebracht, zijn niet onderbroken bij de 2, tijdelijk, aangelegde scheidingslijnen (afbakeningslijnen). Met jouw opmerking "Om elk misverstand te voorkomen, het zou beter zijn geweest indien de verbindingslijn tussen beide vakken van tevoren zouden zijn verwijderd" bedoel je de lijnen die ik hierboven noem? Als dit niet is verwijderd vind jij dan nog dat de 1e lijn een verlieslijn is?
Laurent.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 04 mar 2011, 13:56

Het gaat inderdaad om de niet onderbroken lijn, de doorgaande lijn tussen de twee vakken. Maar ook al zouden die niet verwijderd zijn, het lijkt me duidelijk dat het hier om twee separate vakken gaat. Alle lijnen zijn in dat geval dus verlieslijnen (en het 'afgebakende' stuk terrein tussen die twee vakken dus niet-toegestaan terrein).
laurent schreef:Jacpetanque, dank voor je reactie.
De doorgaande lijnen, zijnde verlieslijnen die over de gehele lengte van de "bak" zijn aangebracht, zijn niet onderbroken bij de 2, tijdelijk, aangelegde scheidingslijnen (afbakeningslijnen). Met jouw opmerking "Om elk misverstand te voorkomen, het zou beter zijn geweest indien de verbindingslijn tussen beide vakken van tevoren zouden zijn verwijderd" bedoel je de lijnen die ik hierboven noem? Als dit niet is verwijderd vind jij dan nog dat de 1e lijn een verlieslijn is?
Laurent.

buneljos
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door buneljos » 05 mar 2011, 00:03

Jac goeieavond
Wat volgens mijn bescheiden mening bedoelt wordt is te zien
in het beeld verslag van de wedstrijd tussen evreux en nice bijo.a 2min.47sec tot 2min 50sec
en later nog een paar maal

En wel rechts in beeld
Als ik het verkeerd begrepen heb ,dan corriceer je me maar weer.
Vriendelijke groet
let the goodtimes roll

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 05 mar 2011, 09:15

Ben je er even ingestonken, Jos! :wink: De tweede (buitenste) lijn die je ziet is geen lijn, maar een meetlint! Dat ligt er altijd in het geval van tv-opnamen, zodat de publiekscommentator, meestal Marc Alexandre, in één oogopslag de afstand tussen werpcirkel en het uitgeworpen but kan berekenen. Hij geeft dat dan meteen door aan het publiek en via een intern communicatiekanaal (daar heeft Marc een aparte headset voor) aan de twee tv-commentatoren die verderop hoog op de tribune achter hun monitoren zitten en vandaar af nooit de exacte afstand kunnen bepalen.

Overigens was er tot voor kort bij dit soort evenementen vaak wel sprake van twee lijnen. Allereerst een afbakeningslijn rondom het vak waarbinnen het but diende te worden uitgeworpen (doorgaans een vak van 4 bij 15 m) en een tweede lijn op 1 m afstand daarvandaan (dus een vak van 6 bij 17 m). Die buitenste lijn was de verlieslijn, de binnenste lijn mocht door but of boules tijdens het spel (dus pas na het uitwerpen) worden overschreden en bleven dus geldig. Pas bij het overschrijden van de buitenste lijn werden ze pas ongeldig. Deze praktijk is enkele jaren geleden verlaten en vervangen door een vak met rondom slechts één lijn.
buneljos schreef:Jac goeieavond
Wat volgens mijn bescheiden mening bedoelt wordt is te zien
in het beeld verslag van de wedstrijd tussen evreux en nice bijo.a 2min.47sec tot 2min 50sec
en later nog een paar maal

En wel rechts in beeld
Als ik het verkeerd begrepen heb ,dan corriceer je me maar weer.
Vriendelijke groet

jeu de bouler
1 Stars
1 Stars

Bericht door jeu de bouler » 16 jul 2015, 21:18

Onlangs speelde ik op een toernooi bij onze zuiderburen en daar werd ook in een grote bak gespeeld met alleen aan de zijkanten en de kopse kanten lijnen.
De genummerde terreinen werden van elkaar “gescheiden” door merktekens op de kopse kanten.
De Belgen zijn van mening dat door het aanbrengen van de merktekens er van afgebakende terreinen sprake is. De but moest derhalve tussen de merktekens op het aangewezen terrein uitgegooid worden en de but en de boule waren uit als deze het naast gelegen terrein in zijn geheel hadden overschreden.
De vraag:
Is er toch ergens geregeld dat terreinen middels deze merktekens mogen worden afgebakend of moet het echt door middel van touwen.?

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 16 jul 2015, 21:22

Gisteravond een scheidsrechtersbijeenkomst geweest in zone B.
Kwam dit punt ook aan de orde.
Schijnt te kunnen.
Niks spel...knikkers!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 16 jul 2015, 21:59

Merktekens zijn uiteraard geen afbakeningslijnen en hebben in het ISP formeel geen enkele betekenis. Ze kunnen hooguit dienen bij het toewijzen van terreinen, waarbij dan uiteraard van de deelnemers gevraagd wordt zo netjes te zijn het but zo veel mogelijk in de buurt van die merktekens uit te werpen. Zeker wanneer op de belendende terreinen ook partijen aan de gang zijn. Zodra die zijn afgelopen, staat het de teams vrij om het but op een belendend 'terrein' uit te werpen.

Plaats reactie