Alle reglementen

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
buutjuh
3 Stars
3 Stars

Re: Alle reglementen

Bericht door buutjuh » 27 jun 2016, 13:22

Ik kan na gisteren even geen scheidsrechter meer zien. :x

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 27 jun 2016, 13:40

Zo flexibel als het zaterdags was zo irritant het zondag was in Zeist.
Kom op jongens, we doen dit allemaal voor ons plezier!! Niemand hoeft er rijk van te worden.
Zondags was het dramatisch slecht weer, met tussenpozen warm regen en koud. Dan MOET je als arbiter door de regels heen kunnen lezen en niet op je strepen gaan staan. Je bent er voor de spelers tenslotte

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 jun 2016, 13:53

Dat kan ik me niet herinneren. Ik zou dat ook onjuist vinden, zeker aan het eind van toernooi waarbij de scheidsrechters voortdurend aan de kant staan. Zodra hij een fout waarneemt, dient hij onmiddellijk te reageren. Bijvoorbeeld op het moment dat een speler zich opmaakt om te gaan spelen en blijkt dat de ongeldige boule bewust genegeerd wordt. Als beide teams geen bezwaar blijken te maken, kan hij zelfs de tegenstander een waarschuwing geven wegens oogluikend gedrag.
bartboules schreef:en Jac?

Heb je in Frankrijk ook wel is gezien dat een arbiter ziet dat de but niet reglementair is gegooid maar bewust wacht tot ook de eerste boule is geworpen alvorens de boel af te keuren.(,terwijl beide partijen overigens geen enkel bezwaar hadden dat de but op 70 cm lag).
Ik lees hierover graag ook de mening van andere arbiters/spelers.

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 jun 2016, 13:55

Maar wél ingrijpen wanneer een speler een potsierlijk hoofddeksel draagt! De scheidsrechter dient ook toe te zien op het uitdragen van een sportief imago. Spelen in een finale van een belangrijk toernooi (ranking) is iets anders dan spelen op het dorpsplein!
eddie71 schreef:Zo flexibel als het zaterdags was zo irritant het zondag was in Zeist.
Kom op jongens, we doen dit allemaal voor ons plezier!! Niemand hoeft er rijk van te worden.
Zondags was het dramatisch slecht weer, met tussenpozen warm regen en koud. Dan MOET je als arbiter door de regels heen kunnen lezen en niet op je strepen gaan staan. Je bent er voor de spelers tenslotte

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 27 jun 2016, 15:05

Het dragen van uniforme kleding is een goed iets voor de verdere ontwikkeling van onze sport en daar moet goed op gecontroleerd worden.
Echter met zulke wisselende weersomstandigheden als afgelopen zondag is het niet reëel dit te eisen van de spelers.
je kunt redelijkerwijs verwachten/eisen dat men een zelfde shirt/trui draagt maar je kunt niet verwachten dat iedereen waarmee je speelt zijn /haar gehele garderobe afstemt op zijn/haar partner.
Het is denk ik niet meer dan logisch dat men ten tijde van stortbuien een jack over de gewone kleding draagt zodat je niet de rest van de dag in kletsnatte kleding hoeft te spelen. En voor het schuilende publiek hoef je dat ook niet te laten denk ik.
Een goede arbiter voelt dit ongetwijfeld aan en zal geen mensen van het toernooi verwijderen of gele kaarten uitdelen op zulke momenten.
Net zo min als dat hij direct in zou grijpen als een but verkeerd wordt uitgegooid en niet wacht tot de eerste boule is gespeeld.

mvg Bart

albert1
0 Stars
0 Stars

Bericht door albert1 » 27 jun 2016, 21:30

Met verbazing heb ik dit weekend het optreden van de verschillende arbiters gevolgd. Een rokende arbiter in functie.
Veelvuldig trainen gedurende de partij waarbij de scheidsrechters binnen de periode waarin ik aanwezig was niet hebben opgetreden. Het uit de partij halen van het doublette Jo Pols- Harko Verhagen, wegens niet uniforme kleding.Even later speelde het doublette Harrie en Tony de Grooff hun partij waarbij de ene speler in trainingsjack en de ander in wit T-shirt speelden. Beide scheidsrechters hebben dit gezien maar lieten de partij tot het einde doorspelen.
Bert Kirpensteijn.

mjbakker
2 Stars
2 Stars

Bericht door mjbakker » 27 jun 2016, 22:17

tja, ook ik heb met enige verbazing naar de scheidsrechters gekeken: 1e partij spelen erik en essa in de cailloux kleding: de een met trainigsjack,de ander in het clubshirt...die horen bij elkaar!toch moest de een iets aan doen of de ander iets uit;helemaal frappant: jan paashuis(dupke)in de clubkleuren en osman jibrill in het"grijs":die "pasten"dus helemaal niet bij elkaar...maar door het grote verscil is dat blijkbaar niet opgemerkt(grapje)

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 27 jun 2016, 22:37

wat te denken van een rokende speler van een Frans team in de cirkel...scheids staat er enkele luttele meters vandaan! Wordt niets van gezegd...

StickyFingers
0 Stars
0 Stars

Bericht door StickyFingers » 28 jun 2016, 10:26

"[quote jacpetanque]Maar wél ingrijpen wanneer een speler een potsierlijk hoofddeksel draagt! De scheidsrechter dient ook toe te zien op het uitdragen van een sportief imago. Spelen in een finale van een belangrijk toernooi (ranking) is iets anders dan spelen op het dorpsplein!"

Is dit op het allerhoogste sportniveau in de voetbalwereld dan niet potsierlijk?? :-)
Bijlagen
image.jpeg
Laatst gewijzigd door StickyFingers op 29 jun 2016, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 30 jun 2016, 10:51

Ik wens me hier te beperken tot uitsluitend het petanque!

kalebouler
4 Stars
4 Stars
Boules: CX Cou, 690, 73
Contacteer:

Bericht door kalebouler » 30 jun 2016, 14:50

Het is wel bizar!

Links naast ons, rechts naast ons, en links naast de buren van ons, werd tijdens de regen en de droge periode niet uniforme kleding gedragen gedurende de eerste wedstrijd.

Onze wedstrijd duurde lang, waardoor ik op een gegeven moment naar de kant sta te kijken hoe de scheidsrechters de niet uniforme kleding opmerken. Een mène later krijg ik het warm en trek ik mijn jas uit, waardoor ook ik de overtreding bega! :roll:
Vervolgens word ik er op aangesproken, terwijl alle wedstrijden naast ons al vanaf het begin af aan zo spelen!!

Waarom ik wel en zij niet? Waarom de selectieve keuze voor mij en niet mijn buren? Of waarom niet wij allemaal? Leg desnoods al onze wedstrijden maar stil!

Ik vroeg wanneer ik mijn jasje weer moest aantrekken, direct of later? Gelukkig kreeg ik het volslagen duidelijke antwoord 'later' en kon ik dus nog even genieten van de warmte in mijn trui, totdat de regen weer verscheen. :lol:
If you're confused about what to do,
it's a sign that your enemy is winning. :idea:

mjbakker
2 Stars
2 Stars

Bericht door mjbakker » 01 jul 2016, 13:51

een aantal spelers hebben nu zo wat ervaringen genoemd betrekking hebbend op de "kleding";ik ben wel benieuwd wat de scheidsrechters van hun optreden vinden;was het een voorbereide actie.. zo van "vandaag is streng zijn het motto"?,was het opdracht van bovenaf?wat te denken van de ongelijke behandeling?ruben..laat wat van je horen
Wel moeten we niet uit het oog verliezen dat de discussie altijd over het toepassen van de regels gaat;wij als spelers willen uiteraard een goede relatie met het scheidsrechterskorps;dat moet wederzijds het streven zijn;
martin

Plaats reactie