Alle reglementen

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Alle reglementen

Bericht door Febiunz » 01 jun 2010, 08:26

In dit onderwerp kun je alle reglementen vinden die we kennen. Staat het reglement er nog niet bij, stel hier de vraag en iemand zoekt het voor je op, en plaatst het desbetreffende reglement in dit onderwerp.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Re: Alle reglementen

Bericht door Febiunz » 01 jun 2010, 08:27

Het algemene toernooi reglement:
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 01 jun 2010, 09:41

Bijlage NK Enkelspel : http://www.njbb.nl/LinkClick.aspx?filet ... &tabid=305

Nu de loting van NK's ter plaatse direct voorafgaande aan de start van het toernooi gebeurt, zal de loting merkbaar gecompliceerd kunnen worden door toepassing van
artikel 4.4 Bij de loting wordt zoveel mogelijk voorkomen dat equipes van één en dezelfde vereniging elkaar in de eerste ronde ontmoeten.

Het viel me in de (fijne!) verslaggeving van Paul Koogje op dat 4 van de 11 deelnemende 'equipes' van Les Cailloux een onderling duel in de eerste ronde hadden (nr 21-22 en 71-72). Lijken me toch aantallen die behoren te vallen binnen 'zoveel mogelijk'. Zou het aan te raden zijn om deze regel (bij bepaalde NK's) te schrappen?
Groet,
Paul van E
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 01 jun 2010, 13:40

Ik denk dat het met die complicaties wel meevalt. Al enkele dagen van tevoren beschik je immers al over de complete deelnemerslijst (onverhoopte afmeldingen uiteraard daargelaten). Het lijkt me niet al te moeilijk om de deelnemers, resp. deelnemende teams, alvast te sorteren op clubnaam. In MS Excel, MS Acces en zelfs MS Word een simpel klusje!
Op de dag zelf (eventuele afmeldingen kunnen nog verwerkt worden) begin je de loting met de deelnemers, resp. teams van de grootste club, vervolgens de op één na grootste, enzovoort.
Kortom, het is enkel kwestie om van tevoren wat systeem aan te brengen...
Paul van E schreef:Bijlage NK Enkelspel : http://www.njbb.nl/LinkClick.aspx?filet ... &tabid=305

Nu de loting van NK's ter plaatse direct voorafgaande aan de start van het toernooi gebeurt, zal de loting merkbaar gecompliceerd kunnen worden door toepassing van
artikel 4.4 Bij de loting wordt zoveel mogelijk voorkomen dat equipes van één en dezelfde vereniging elkaar in de eerste ronde ontmoeten.

Het viel me in de (fijne!) verslaggeving van Paul Koogje op dat 4 van de 11 deelnemende 'equipes' van Les Cailloux een onderling duel in de eerste ronde hadden (nr 21-22 en 71-72). Lijken me toch aantallen die behoren te vallen binnen 'zoveel mogelijk'. Zou het aan te raden zijn om deze regel (bij bepaalde NK's) te schrappen?
Groet,
Paul van E

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 01 jun 2010, 15:41

En ter aanvulling van het bovenstaande, waarom zijn we in Nederland nog niet overgegaan tot een loting met behulp van een computerprogramma? In Frankrijk gebeurt dat al geruime tijd, het levert enorm veel tijdwinst op en er kunnen ook parameters zoals het lidmaatschap van één en dezelfde club, geplaatste teams, cadrage, en dergelijke worden ingevoerd. Ten tijde van de Grand Prix de la Haye, eind jaren '90, deden we al een loting met behulp van de computer!

devrees
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door devrees » 01 jun 2010, 17:39

Misschien vinden jullie deze link wel handig:
http://njbb.nl/portals/5/NJBB/Verenigin ... glementen/

Voor wie handig is, is er op deze manier nog veel meer te vinden, zonder dat je hoeft in te loggen. :lol:
Bijvoorbeeld de info nieuwsbrieven: http://njbb.nl/portals/5/NJBB/Infonieuws/ etc. etc.
Ben benieuwd of dit zo blijft. Had het misschien beter niet kunnen melden.

devrees

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 01 jun 2010, 20:53

Het infobulletin is, na te hebben in gelogd, 'legaal' ook hier te vinden: http://www.njbb.nl/Communicatie/Infonieuwsbrief.aspx.

Overigens is het tamelijk vreemd dat informatie over het bondsblad (voor zover die actueel is!) is 'weggestopt' onder de besloten knop Communicatie. Hoezo een open communicatie? Lees het voorwoord van de bondsvoorzitter in het laatste nummer van petanQue.
devrees schreef:Misschien vinden jullie deze link wel handig:
http://njbb.nl/portals/5/NJBB/Verenigin ... glementen/

Voor wie handig is, is er op deze manier nog veel meer te vinden, zonder dat je hoeft in te loggen. :lol:
Bijvoorbeeld de info nieuwsbrieven: http://njbb.nl/portals/5/NJBB/Infonieuws/ etc. etc.
Ben benieuwd of dit zo blijft. Had het misschien beter niet kunnen melden.

devrees

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 28 jan 2011, 17:16

Het ISP 1 januari 2011
Internationaal Spelreglement Petanque 1 januari 2011 A4.pdf

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 11 mar 2011, 15:15

Omdat wij mensen nu eenmaal niet zonder regels kunnen.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 11 mar 2011, 16:03

Bizar dat het ISP op de NJBB-site vrijwel niet te vinden is als je daar op een reguliere manier naar zoekt, te weten onder Reglementen. Helaas, geen spoor van te vinden! Uiteindelijk gevonden onder Over NJBB, Commissies, Toernooicommissie en daar weer onder Formulieren. Een logica die ik niet kan bedenken! Overigens heb ik het bondsbestuur hiervan kortgeleden op de hoogte gesteld.

Om jullie lang zoeken te besparen, dit is de directe link naar het ISP: http://www.njbb.nl/OverNJBB/Commissies/Toernooi.aspx.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

uitwerpen van de but

Bericht door buutjuh » 02 dec 2012, 19:15

Artikel 5 Speelvelden en reglementaire terreinen
Petanque kan op ieder terrein worden gespeeld. Een speelveld omvat een onbepaald aantal terreinen die
zijn afgebakend met touwen waarvan de dikte niet van invloed mag zijn op het spelverloop. Deze touwen,
die de verschillende terreinen afbakenen, zijn geen verlieslijnen, uitgezonderd de lijnen aan de kopse
zijden en de lijn langs de buitenzijde van de buitenste terreinen.
2. de afstand van de werpcirkel tot enig obstakel ten minste één meter bedraagt;
3. de afstand van het but tot enig obstakel en tot de uitlijn ten minste één meter bedraagt
ACCOMMODATIES
Artikel 9 Speelterrein
9.1 De begrenzing van het toegestane terrein wordt zichtbaar gemaakt door middel van uitlijnen.
9.2 Als het terrein van een afzetting is voorzien, wordt deze beschouwd als een obstakel in de zin van
het internationaal spelreglement petanque.
9.3 De afstand tussen de afzetting en de grens van niet–toegestaan terrein (de uitlijn of verlieslijn)
moet, in afwijking van het internationaal spelreglement petanque, ten minste 30 cm bedragen.

Zijn trottoirbanden in een hal obstakels? M.a.w. wanneer ik de but uitgooi meet ik dan de afstand tussen but en en de verlieslijn(achterlijn in dit geval) of tussen but en obstakel(in dit geval een trottoirband). het veschil is 30 cm.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Re: uitwerpen van de but

Bericht door jacpetanque » 02 dec 2012, 19:52

Een obstakel kan zich alleen óp het speelterrein bevinden. Denk aan een een boom, een lichtmast e.d. Voorwerpen, objecten, trottoirbanden e.d. achter de verlieslijn zijn in formele zin geen objecten. Pas als er geen verlieslijnen zijn getrokken (wat een scheidsrechter niet zou mogen toestaan!) is zo'n trottoirband een obstakel en dan geldt de reglementaire afstand van 1 m. Echter, als boules en buts tegen zo'n band stuiten en terug in het veld komen, blijven ze geldig. Niet aan te bevelen dus, zon situatie.
buutjuh schreef: Zijn trottoirbanden in een hal obstakels? M.a.w. wanneer ik de but uitgooi meet ik dan de afstand tussen but en en de verlieslijn(achterlijn in dit geval) of tussen but en obstakel(in dit geval een trottoirband). het veschil is 30 cm.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 02 dec 2012, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 02 dec 2012, 20:00

9.2 Als het terrein van een afzetting is voorzien, wordt deze beschouwd als een obstakel in de zin van

wat is een afzetting in een hal? een trottoirband!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 02 dec 2012, 20:29

Hier is in de Nederlandse vertaling een fout gemaakt waar ik de NJBB inmiddels op gewezen heb (dit na eerst contact te hebben gehad met een lid van de scheidsrechterscommissie van de FIPJP die mij in mijn opvatting gelijk gaf). In de Franse tekst wordt de term barrière gebruikt. Inderdaad is dat te vertalen met 'afzetting'. Echter, bedoeld is een afzetting om toeschouwers op afstand te houden, denk bijvoorbeeld aan een dranghek. Een afzetting op buikhoogte zeg maar.

Een lage 'afzetting' in de vorm van een trottoirband o.i.d. is slechts bedoeld om boules tegen te houden, dit om te voorkomen dat ze bijvoorbeeld ver weg geraken na een schot of onder de tribunes kunnen komen.

De NJBB heeft die twee verschillende soorten van afzetting dus door elkaar gehaald. De afstand tussen een (echte) afzetting en een verlieslijn dient 1 m te zijn, dit om de speler de ruimte te geven zijn arm vrijelijk naar achteren te kunnen bewegen. Iets wat bij een lage afzetting natuurlijk niet aan de orde is. (Bij het jeu provençal is die afstand 1,5 m, logisch omdat de tireur doorgaans zijn aanloop neemt door met één voet één pas naar achteren te maken.)

Overigens wordt er in het spelreglement nergens over een dergelijke lage afzetting gesproken, ook niet over een voorgeschreven afstand van 30 cm tussen zo'n stootband en de verlieslijn. Het advies is - zo bevestijde mij ook de woordvoerd van bovengenoemde FIPJP-commissie) om in het geval van een stootband een afstand tot de verlieslijn in acht te nemen van ten minste 30 cm, dit om te voorkomen dat een ongeldig geworden boule zodanig 'klem' komt te liggen tussen stootband en verlieslijn dat die boule een andere boule zou kunnen tegenhouden en in formele zin geldig zou blijven, terwijl dat niet het geval zou zijn geweest als die andere boule wel had kunnen uitrollen.

Kortom, er is sprake van enige spraakverwarring en zo ver ik weet is de NJBB daar nog niet op teruggekomen.
buutjuh schreef:9.2 Als het terrein van een afzetting is voorzien, wordt deze beschouwd als een obstakel in de zin van

wat is een afzetting in een hal? een trottoirband!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 02 dec 2012, 20:53

Ter verduidelijking van mijn betoog (opnieuw) onderstaande foto, door mij gemaakt tijdens het Franse kampioenschap triplettes 2011 in Soustons. De werpcirkel dicht tegen de achterlijn (verlieslijn) aan, zo'n 50 cm daarachter balken om boules tegen te houden en ruim een meter daarachter de eigenlijke afzetting. Merk op dat de afstand tussen werpcirkel en houten stootbalk minder dan 1 m bedraagt.

Dus alleen indien er géén verlies- of achterlijnen zijn getrokken (af te raden dus!) zijn trottoirbanden, stootbanden of stootbalken obstakels in de zin van het spelreglement.
France2011-151-1-2.jpg

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 02 dec 2012, 22:33

Voor alle duidelijkeid, nog een aanvullende opmerking, vooral m.b.t. binnenaccommodaties. Aangezien sinds enkele jaren de werpcirkel tot tegen de verlieslijn of achterlijn aan getrokken mag worden, kan het voorkomen dat de werpcirkel dichtbij de wand zou komen te liggen met als gevolg dat de spelers in de cirkel gehinderd zou kunnen worden bij het zijn worp (achterzwaai). In dat geldt geldt dan nog altijd de bepaling dat de werpcirkel zich op ten minste 1 m afstand van een obstakel dient te bevinden. Mijn eerdere opmerkingen m.b.t. een obstakel binnen het speelveld hebben dan ook voornamelijk te maken met boules of buts die zo'n obstakel zouden kunnen raken en gewoon geldig blijven.

Ruben
1 Stars
1 Stars
Boules: MS Inox (LSZ)

Bericht door Ruben » 03 dec 2012, 03:22

Als het but reglementair is uitgeworpen dient deze zich op tenminste 1 meter afstand te bevinden van een uitlijn.
Mocht er geen uitlijn zijn dan is de afstand minimaal 1 meter van een obstakel.
Dit geldt echter niet voor markeringslijnen, dit zijn lijnen die terreinen in banen verdelen.
Het but mag in dat geval zelfs tegen de markeringslijn aan liggen maar bij het uitwerpen er niet overheen zijn gegaan.
Mocht door het pointeren of tireren boules of het but over deze markeringslijn heen gaan zijn deze niet uit.
Als banen door lijnen aan de kopse kant gescheiden zijn dienen deze wel als uitlijn aangemerkt te worden.
Een uitzondering is bij partijen die op tijd gespeeld worden.
Hierbij zijn markeringslijnen wel uitlijnen en dient het but dan ook op minimaal 1 meter afstand van deze lijn te zijn uitgeworpen.
Ne laisse pas jamais passer une bonne chance de fermer ta gueule

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 27 jun 2016, 12:46

hallo allemaal

Als het but reglementair is uitgeworpen dient deze zich op tenminste 1 meter afstand te bevinden van een uitlijn.

Als het but dan op 70 cm wordt uitgeworpen moet de arbiter dan wachten tot ook de eerste boule is geworpen alvorens hij/zij alles afkeurt?
Of is hij/zij gerechtigd uit sportief oogpunt er de speler/ster er meteen op te attenderen?

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 jun 2016, 12:51

In Frankrijk heb ik regelmatig gezien dat een scheidsrechter de spelers er opmerkzaam maakt dat het but niet geldig is uitgeworpen. Dus voordat de eerste boule is geworpen. Overigens is het allereerst de verantwoordelijkheid van de tegenstanders (eigenlijk van beide teams) om daar op te letten, maar de scheidsrechter kan te allen tijde tussenbeide komen.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 27 jun 2016, 13:20

en Jac?

Heb je in Frankrijk ook wel is gezien dat een arbiter ziet dat de but niet reglementair is gegooid maar bewust wacht tot ook de eerste boule is geworpen alvorens de boel af te keuren.(,terwijl beide partijen overigens geen enkel bezwaar hadden dat de but op 70 cm lag).
Ik lees hierover graag ook de mening van andere arbiters/spelers.

mvg Bart

Plaats reactie