Petanque Software

Heb je een vraag, opmerking of goed idee voor de website? Vertel het ons en we gaan er mee aan de slag. Lees hier ook over verwijderde, gewijzigde en nieuw toegevoegde features en functionaliteiten.
Plaats reactie
Richard de Jong
0 Stars
0 Stars
Contacteer:

Petanque Software

Bericht door Richard de Jong » 09 okt 2014, 16:30

L.S.,

Wie kan mij informatie geven over petanque software Zwitsers met Bugholtz- en FijnBugholtz-punten?
Alvast bedankt voor de moeite.

Richard de Jong, wedstrijdleider Les Mille Îles
rfl.dejong@quicknet.nl

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Re: Petanque Software

Bericht door Paul Wagenaar » 09 okt 2014, 16:43

Volgens mij is dat er niet. Ik heb al eerder gezocht. Mocht ik het mis hebben dan heb ik ook belangstelling.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 09 okt 2014, 17:41

Ik heb ook interesse Paul.
Dit systeem met software zal toch wel bij de NJBB aanwezig zijn ?
Hans
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 09 okt 2014, 18:38

Hier te downloaden: http://www.fipjp.com/fr/private-posts?show=101. Dat zou je moeten weten, Paul W.!
Voor een uitleg en uitvoerige beschrijving van het Zwitsers systeem, zie onder meer de NJBB Handleiding Wedstrijdsystemen die ik ruim een jaar geleden heb geactualiseerd. Gratis te downloaden vanaf de NJBB-website.

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 09 okt 2014, 21:53

Ik heb een excel bestand dat de Bucholzpunten uitrekent.
Max 64 deelnemers, maar makkelijk aan te passen.

Stuur maar een pb met je emailadres als je interesse hebt.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 10 okt 2014, 09:36

In Duitsland in de NRW is er jarenlang gewerkt aan een goed software programma, wat misschien tegen betaling te gebruiken is. Mocht hiervoor interesse zijn, kan ik wel wat contacten aanspreken hierover.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 10 okt 2014, 10:46

Mogelijk is dit dezelfde software als die waarnaar op de FIPJP-site wordt verwezen.
Febiunz schreef:In Duitsland in de NRW is er jarenlang gewerkt aan een goed software programma, wat misschien tegen betaling te gebruiken is. Mocht hiervoor interesse zijn, kan ik wel wat contacten aanspreken hierover.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 10 okt 2014, 14:23

jacpetanque schreef:Hier te downloaden: http://www.fipjp.com/fr/private-posts?show=101. Dat zou je moeten weten, Paul W.!
Voor een uitleg en uitvoerige beschrijving van het Zwitsers systeem, zie onder meer de NJBB Handleiding Wedstrijdsystemen die ik ruim een jaar geleden heb geactualiseerd. Gratis te downloaden vanaf de NJBB-website.
Dat weet ik, maar ik zoek naar een Nederlandstalige versie. Overigens is de (jouw) handleiding niet correct. Bij het Zwitsers systeem maak je na elke ronde een ranglijst op basis van weerstandspunten en SB-punten. Weerstandspunten zijn de gewonnen wedstrijden van al je tegenstanders en SB-punten zijn de gewonnen wedstrijden van al je tegenstanders waar je van gewonnen hebt. Ik denk dat de termen Buchholz en fijn-Buchholz daarmee te vergelijken zijn. Dan zijn er regels hoe je om moet gaan wanneer het aantal gewonnen partijen oneven is. Tot slot nog is het essentieel dat je 1 of 2 ronden meer moet spelen dan de macht van 2 van het aantal deelnemers. Dus bij 32 equipes speel je minimaal 6 ronden maar liever nog 7. Dat houdt namelijk in dat je met een verliespartij nog steeds kampioen kunt worden. In het handboek heb je geschreven dat deze partijen niet meer echt nodig zijn. Wel dus, anders ga je voorbij aan de essentie van het Zwitsers systeem.
De Dambond heeft overigens een handboek waar het systeem beschreven wordt, zie http://www.kndb.nl/cms/dmdocuments/hand ... ysteem.pdf.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 10 okt 2014, 17:22

De FIPJP gaat ervan uit, en ik heb dat overgenomen in mijn handleiding, dat er na de voorronde volgens het Zwitsers systeem nog eindronden komen. Allereerst Franse poules en dan, vanaf de laatste 8, directe eliminatie. Aan WK's nemen in principe 48 equipes deel, vandaar 5 voorrondepartijen volgens Zwitsers systeem en geen 6. Na 6 partijen zou je immers één ongeslagen winnaar overhouden! Na die 5 genoemde partijen gaan er 24 teams door naar de Coupe du Monde (waaronder dus een groot aantal teams met 1, 2 of soms zelfs 3 verloren partijen), de overige 24 naar de Coupe des Nations. M.a.w. het aantal voorrondepartijen is om die reden altijd minder dan het aantal benodigde partijen om één ongeslagen winnaar over te houden.

Bij de Dambond bestaat het gehele toernooi zeer waarschijnlijk uit slechts één ronde volgens het Zwitsers systeem (met uiteraard meerdere partijen) met meteen een einduitslag en dus zonder een eindronde zoals bij het WK petanque.

Merk ook op dat het Zwitsers systeem geen eenduidige systeem is, het kan op verschillende manieren worden toegepast en er zijn dan ook een groot aantal varianten (die dus allemaal eigenlijk tamelijk arbitrair zijn, d.w.z. afhankelijk van de inrichter van het toernooi of kampioenschap!).

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 10 okt 2014, 17:31

http://langegerhard.de/boule/template_b ... kBoule.htm

Bij mij werkt het vlekkeloos (is alleen een 90-dagen versie).
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 30 mei 2015, 20:05

Ik heb het vandaag getest, en inderdaad het werkt uitstekend. Sinds het begin van dit jaar zijn er nieuwe updates van drie verschillende versies: Mêlee, Zwitsers (Formée) en een formule (3er Team) waarbij de drie spelers van een team een t.a.t., een doublette en een triplette spelen.

Bij het Zwitsers systeem kun je kiezen tot maximaal 6 speelronden met een eindklassering op basis van gewonnen partijen/saldo of van gewonnen partijen/Buchholzpunten (weerstandspunten). Deze laatste optie is geheel conform de werkwijze van de FIPJP en de CEP bij WK's en EK's. Het Zwitsers systeem zou een goed en beter alternatief kunnen zijn voor de toernooien met 4 of 5 voorgelote partijen. En wel omdat het een zuiverdere en eerlijke schifting tot stand brengt dan bij voorgelote partijen. De sterkere teams ontmoeten elkaar steeds. Net zoals bij een afvalsysteem, maar na een verliespartij kun je nog behoorlijk ver komen. Na 4 of 5 voorronden kun je over gaan tot kwart- of halve finales of meteen tot een finale. Al gelang de keuze.

Aangezien het om geprogrammeerde Duitstalige Excel-bestanden gaat, moet je wel eerst even in de optie Land en taal van je Windows-configuratiescherm (in het tabblad Notaties) als Notatie instellen Duits (Duitsland). Zo niet, dan blijft het programma je bestoken met foutmeldingen! Dit heeft waarschijnlijk te maken met de afwijkende datum- en tijdnotaties.

Op http://langegerhard.de/boule/template_b ... kBoule.htm zijn ook - eveneens Duitstalige - handleidingen te downloaden. En zoals Henk al schreef, je kunt het 90 dagen gratis gebruiken. Daarna moet je een licentie aanvragen. Of - als dat tenminste werkt - opnieuw downloaden.

Als je het eenmaal doorhebt, draait het programma als een zonnetje: namen invoeren, lotingen genereren, scores invoeren (wel opletten dat je, indien er op tijd gespeeld wordt, een stand als bijvoorbeeld 8-6 herleidt tot 13-11!), klassementen genereren, enzovoort. Met het programma kun je ook een spelersdatabase aanmaken. De in het bestand zittende Duitse spelersdatabase kun je dan wissen. Maar die is wel weer handig om te oefenen!

Ik zou zeggen succes!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 07 jul 2015, 21:59

Gisteren tijdens een bedrijventoernooi van Veuve Cliquot bij Hotel en Spa Savarin in Rijswijk het Duitse Excelbestand Quick Boule F (Zwitsers systeem) gebruikt. Het werkt feilloos en is ook nog eens heel flexibel en zeer gebruiksvriendelijk. Na twee ronden (er werd op tijd gespeeld: 40 minuten plus één extra werpronde) besloot een team ermee op te houden. Dat kun je aangeven in het systeem en gewoon doorgaan. In dit geval - gestart met 33 triplettes - kwam het ook nog eens goed uit. De onvermijdelijke vrijloting in de eerste en tweede speelronde kwam nu te vervallen. Het is ook mogelijk om in de loop van het toernooi alsnog nieuwe teams te laten meedoen (die dan uiteraard minder kansen hebben doordat ze een kleiner aantal partijen hebben gespeeld, maar voor recreatieve toepassingen is dat geen al te groot probleem. Kortom, een aanrader!

huubrk
3 Stars
3 Stars

Bericht door huubrk » 13 jul 2015, 08:28

Waar kan ik dat bestand vinden?

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 13 jul 2015, 08:49

Zie mijn voorlaatste bericht.
huubrk schreef:Waar kan ik dat bestand vinden?

Plaats reactie