Een nieuwe naam, een nieuw toernooi: Gouda Petanque Toernooi - zo. 4-9-'16

Alles over toernooien die in Nederland georganiseerd worden.
Jan van Bilzem
0 Stars
0 Stars

Re: Een nieuwe naam, een nieuw toernooi: Gouda Petanque Toernooi - zo. 4-9-'16

Bericht door Jan van Bilzem » 06 jul 2016, 12:02

De flyer vermeldt inderdaad voorrondes in poules, net zoals in Bacharach (of Maastricht). Zoals op het forum al wordt opgemerkt is het nadeel daarvan dat je bij ongelukkige deelnemersaantallen in 1, 2 of 3 poules een vrijloting moet toevoegen. Je kunt dan de gekke situatie krijgen dat er drie teams niet spelen in de 1e (en 2e) ronde.
We (wedstrijdleiding PV Gouda) hebben daarom de voorrondes anders georganiseerd, maar met hetzelfde resultaat voor de indeling in de A-, B-, C- en D-poule:
Het deelnemersveld wordt met vrijlotingen aangevuld tot het eerstvolgende veelvoud van 4.
Met bijvoorbeeld 45 deelnemers worden drie vrijlotingen toegevoegd met teamnummers 46, 47 en 48.
In de 1e ronde spelen 1-2, 3-4, enzovoort. Er worden twee groepen onderscheiden:
Groep I: 1e helft van het deelnemersveld (de lage nummers)
Groep II: 2e helft van het deelnemersveld (de hoge nummers)
In het voorbeeld bevinden zich alle vrijlotingen in Groep II. Team 45 speelt tegen 46 (= vrijloting) en ook 47 en 48 (beide vrijlotingen) ‘spelen’ tegen elkaar.
In de 2e ronde spelen zowel de winnaars als de verliezers tegen elkaar.
Het schema voor de winnaars is als volgt:
winnaar partij 1/groep I speelt tegen winnaar partij 1/groep II,
winnaar partij 2/groep I speelt tegen winnaar partij 2/groep II,
enz.
In het voorbeeld krijgt de winnaar van partij 12 (team 23 of 24) in de 2e ronde een vrijloting. Zij spelen immers tegen de ‘winnaar’ van 47 tegen 48 (beide vrijlotingen).
Het schema voor de verliezers volgt een ander patroon:
verliezer 1e partij speelt tegen verliezer 2e partij,
verliezer 3e partij speelt tegen verliezer 4e partij,
enz.
In het voorbeeld worden door dit ‘verliezersschema’ opnieuw twee vrijlotingen aan elkaar gekoppeld: de verliezer van 45-46 speelt immers tegen de verliezer van 47-48.

Conclusie:
Door de slimmere indeling wordt het aantal vrijlotingen beperkt, zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de uitgangspunten voor het toernooi.
Helaas was op dat moment de flyer reeds verspreid. Hopelijk maakt deze toelichting het wat duidelijker.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 06 jul 2016, 14:13

Dus, wanneer ik het nu goed begrijp, is bij een systeem met 2 voorronden in poules een redelijke kans dat je maar 1 voorronde speelt. Bijvoorbeeld met 28 deelnemers heb je dan 7 poules van 4, met 7 equipes in het afvalsysteem, of 4 poules van 4 plus 4 poules van 3, met 8 equipes in het afvalsysteem? In het laatste geval zijn er dan 8 equipes die een vrijloting hebben.
Overigens is de aankondiging van 2 voorronden in poules dan wat misleidend. Ik ga er dan vanuit dat je gegarandeerd 2 voorronden speelt (met uitzondering van een oneven aantal deelnemers). Dat is dus niet zo?
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Jan van Bilzem
0 Stars
0 Stars

Bericht door Jan van Bilzem » 06 jul 2016, 14:44

Ik heb geprobeerd uit te leggen dat we NIET in de voorrondes in poules van 4 gaan spelen. 'Gewoon' 1-2, 3-4, enz in de 1e ronde, daarna (2e ronde) winnaars tegen winnaar, verliezers tegen verliezers. Vervolgens indelen in de A, B, C en D poule die elk met vrijlotingen worden aangevuld tot 16 teams. We werken immers met een schema voor 64 teams. Met 28 deelnemers heb je dus geen vrijlotingen in de voorrondes. In de 3e ronde (poulefase) heeft er in iedere poule dan maar één team een vrijloting (de rest van de vrijlotingen 'speelt' tegen elkaar) maar na de splitsing in hoofd- en complementair heeft iedereen in de 4e ronde (cadrage) een vrijloting.In de 5e ronde (halve finale) zijn er bij 28 deelnemers in de hoofdtoernooien geen vrijlotingen meer, maar is er in iedere complementaire nog wel 1 vrijloting. Daarom willen we ook minimaal 32 deelnemende teams. Ik heb het A-poule schema voor 28 teams als voorbeeld bijgevoegd. In dit schema zijn de vrijlotingen al aangegeven.
Voorbeeld A-poule 28 teams.pdf
(56.2 KiB) 90 keer gedownload

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 07 jul 2016, 13:55

Bedankt voor de uitleg Jan.
Jouw uitleg stond net op blad 2 van deze discussie. Mijn eerdere reactie was dus niet bedoeld als reactie op jouw uitleg (ik was vergeten op blad 2 te klikken). Sorry daarvoor.
Ik kende het systeem nog niet, het is me nu duidelijk. Dus weer wat geleerd.
Ik denk dat Jac ook wat geleerd heeft, al was het maar door eerst te vragen hoe het werkt, voordat er conclusies getrokken worden. :lol: :lol: :lol:
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Jan van Bilzem
0 Stars
0 Stars

Bericht door Jan van Bilzem » 07 jul 2016, 16:08

Okay Paul, nu allemaal nog inschrijven hè! :!: :!:

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 08 jul 2016, 08:57

Ik kan uitsluitend afgaan op wat er vooraf officieel is gepubliceerd. Die informatie (het affiche dus) dient zo volledig mogelijk te zijn, niet voor misverstanden vatbaar en bovendien bindend. Het mag natuurlijk nooit zo zijn dat er nog om nadere uitleg moet worden gevraagd. Overigens gaat het niet om een 'nieuw' systeem, maar gewoon om directe eliminatie met hoofdtoernooi en meerdere complementaires, en hooguit op een gevarieerde toepassing ervan, zoals ook het 'Marokkaanse schema' een bepaalde - en heel slimme! - toepassing is van het afvalsysteem of directe eliminatie.
Paul Wagenaar schreef: (knip)
Ik denk dat Jac ook wat geleerd heeft, al was het maar door eerst te vragen hoe het werkt, voordat er conclusies getrokken worden. :lol: :lol: :lol:

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 08 jul 2016, 10:03

Eigenlijk is het dus directe eliminatie

schim_
0 Stars
0 Stars
Boules: Okaro Soleil 110 700

Bericht door schim_ » 04 aug 2016, 08:50

Inschrijvingen zijn weer bijgewerkt.

schim_
0 Stars
0 Stars

Bericht door schim_ » 21 aug 2016, 19:59

Inschrijvingen zijn weer bijgewerkt.

schim_
0 Stars
0 Stars

Bericht door schim_ » 29 aug 2016, 17:03

Inschrijvingen zijn weer bijgewerkt. Inmiddels 30 teams en er komen er nog meer aan. Toernooi gaat sowieso door.

Plaats reactie