Spelersprofiel 7 - Jelle Venema

Verzameling van spelersprofielen. Spelers in Nederland, maar wellicht ook van spelers uit het buitenland. Voor als je iemand weet je interviewen, of als je zelf je eigen spelersprofiel wilt publiceren. Een leuke manier om jezelf voor te stellen aan de andere gebruikers van de website.
Plaats reactie
charley
2 Stars
2 Stars

Spelersprofiel 7 - Jelle Venema

Bericht door charley » 22 nov 2008, 10:12

Afbeelding

Naam: Jelle Venema
Beroep: ?
Vereniging: PUK Haarlem

1 :Wanneer en hoe ben je begonnen met petanque?
Dat is ergens in 1991 geweest. Langs ons huis loopt een vrij groot pad naar het metaalconstructiebedrijf van mijn vader. Ik moest aan het einde van de dag boodschappen doen en toen stond er iemand op ons pad, in zijn eentje, met van die ijzeren ballen te gooien. Het bleek een Fransman te zijn die iets verderop in de straat woonde: Brice Crine. Toen ik terug kwam van boodschappen doen vroeg ie of misschien even mee wilde spelen. Ik ben daar op ingegaan en vervolgens heeft hij mij meegenomen naar de Club waar hij lid was: P.C. de P. Zaanstad. Daar ben ik vervolgens lid geworden. 2 jaar later was Brice al weer gestopt met boulen, terwijl ik sindsdien een volkomen petanque-verslaafde ben geworden. Later, in 1999, toen ik Nederlands Triplette Kampioen was geworden ben ik nog bij hem langs geweest. Daar was ie dan toch wel weer trots op.

2: Wat is je favoriete positie (qua petanque)
Milieu is m'n favoriet positie in een triplet. Maar dagje pointeren of tireren is ook geen probleem.

3: Wat zijn je beste NC/toernooi resultaten?
Nederlands Kampioenschap Tripletten (NC), 1999 en 2001
Nederlands Kampioenschap Doubletten, 2e in 2008
Nederlands Kampioenschap voor Clubteams met PUK, 1e in 2007, 2e in 2008 Martini Masters, 2 keer gewonnen, 1 keer met doublet en 1 keer met triplet Maastricht, 2x halvefinale, 1x triplet, 1x doublet
 Boule d'Orange, 1x gewonnen Grand Prix Den Haag, 1x gewonnen met triplet

4 Wat is de mooiste petanque herinnering die je zo te binnen schiet
Een Nederlands Kampioenschap winnen blijft natuurlijk altijd bijzonder. De eerste keer, in 1999, was het toch wel een aardige verrassing. Ik speelde met Marco en Huib van Saane en we hadden in de competitie geen partij verloren: 15 x winst op rij. Bij de play-offs, in Purmerend, bleef het goed gaan: 2-0 in de kwartfinale en 2-0 in de halvefinale. Zelfs in de finale (Best-of-five tegen Marc Helffer, Issa Agzoul en Jan Danen) wonnen we onze eerste partij. De partij daarop, de 21e, verloren we voor het eerst. Uiteindelijk wonnen we de best-of-five met 3-2 en werden we Nederlands Kampioen.

5 Wat is je favoriete toernooi(nl/buitenland)?
In Nederland: Vrijthof (Maastricht), Groningen, Boule d'Orange (Delft), La Fête Petanque (LMI) enz...
In het buitenland: Bacharach natuurlijk. Inmiddels ben ik er al een keer of 10 geweest. Maar Moeskroen en Düsseldorf zijn ook leuk. Ik heb nog niet veel in Frankrijk gespeeld helaas.

6 Wie zijn je favoriete binnenlandse spelers(m/v) op elke post?
Ik heb jaren lang vrij intensief triplette gespeeld met Marco van Saane als Tireur en Huib van Saane als Pointeur. Was erg leuk. Laatste jaar leuk gespeeld met verschillende spelers: René Vreeswijk, Edward Vinke, Bert van Dijk, Stephan Tabben, Hans Cammeraat, Mous Mazzouz. Sinds ik geen competitie meer speel, en geen vast team meer hebt, speel ik met veel verschillen mensen. Bevalt uitstekend.
Beste spelers in Nederland:
Pointeur: Bert van Dijk, Patrick Bosch, Marc Helffer...
Milieu: Frank Schepers, Marc Wildeboer, Remco de Jong...
Tireur: Dennis Mul, Noël Kempeneers, Edward Vinke, Henri Calvetti...

7 Wie zijn je favoriete buitenlandse spelers(m/v) op elke post?
Ik ken de Franse boulers niet echt heel goed. Ik heb ze niet vaak in het echt zien spelen. De meeste toppers ken ik van DVD of Video. Choupay vond ik altijd wel mooi om te zien, die had zo'n mooie achterzwaai. De laatste jaren is het wel duidelijk wie de beste zijn geweest, spelers als Fazinno, Lacroix, Suchaud, Quintais kom je bij de uitslagen van alle belangrijke toernooien tegen.

8 Is er nog iemand in het bijzonder met wie je graag een toernooi zou willen gooien?

Zoals ik eerder al vertelde heb ik de laatste jaren met echt heel veel verschillende mensen gespeeld, dus de meeste heb ik al wel gehad, haha. Misschien zou ik nog 's met Marc Wildeboer willen gooien.

9 Heb je nog een bijzondere petanque anekdote die je wil delen?
Ik heb wel 's toernooien gegooid met ene Charley Misset. Wat er toen allemaal wel niet gebeurde...... Is helaas niet meer na te vertellen.

10 Is er iets wat je zelf nog kwijt wilt?
Het lijkt wel of het niveau in Nederland gezakt is de laatste jaren. Vroeger toen de NC er nog toe deed werd er veel meer in vaste teams gespeeld en was er veel meer concurrentie tussen teams onderling. Iedereen had zijn eigen team waar hij dan ook de losse toernooien mee speelde. Tegenwoordig speelt iedereen met iedereen (ik ook, haha), je ziet combinaties van spelers die je niet voor mogelijk had gehouden. Er lijkt wel minder concurrentie onderling

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Re: Spelersprofiel 7 - Jelle Venema

Bericht door Theo vd M. » 22 nov 2008, 11:20

Jelle schreef:Ik heb wel 's toernooien gegooid met ene Charley Misset. Wat er toen allemaal wel niet gebeurde...... Is helaas niet meer na te vertellen.
Je maakt ons wel erg nieuwsgierig nu?!?

vertel!! vertel!!

charley
2 Stars
2 Stars

Bericht door charley » 22 nov 2008, 12:21

uhhhh.. bedoel je die keer dat de politie in mijn huis stond na een toernooi of die keer dat je partijen weggaf in de regen :lol:

kalebouler
4 Stars
4 Stars
Boules: CX Cou, 690, 73
Contacteer:

Bericht door kalebouler » 22 nov 2008, 20:23

Vertel maar gewoon beide :) :!:
If you're confused about what to do,
it's a sign that your enemy is winning. :idea:

ducasque
4 Stars
4 Stars
Boules: Obt M 115 Dia 75 700
Contacteer:

Bericht door ducasque » 23 nov 2008, 20:44

Ja, jelle, Ik als beginnend bouler in het park, viel mij toch jouw tireren op. Vond jouw toen een geweldig schutter. Heb je vanaf 98 niet meer zien spelen, maar nog wel gezien als toeschouwer op het burcht toernooi. Ga zo door. Greets

Pierre
Zolang het geen 13 is, heb je nog niet verloren

jelle
2 Stars
2 Stars

Bericht door jelle » 24 nov 2008, 08:52

Je maakt ons wel erg nieuwsgierig nu?!?

vertel!! vertel!!
Jongens,

Charley is een eerzame huisvader en heeft een vaste relatie en een wolk van een dochter. Dan kan ik toch niet zo maar alles op het Petanqueforum gooien? Dat is immoreel.
(Maar de echt geïnteresseerde kunnen me natuurlijk altijd nog een persoonlijk berichtje sturen)

Grts,
Jelle

Plaats reactie