Spelersprofiel 32 - Frank Duijn

Verzameling van spelersprofielen. Spelers in Nederland, maar wellicht ook van spelers uit het buitenland. Voor als je iemand weet je interviewen, of als je zelf je eigen spelersprofiel wilt publiceren. Een leuke manier om jezelf voor te stellen aan de andere gebruikers van de website.
Frank Duijn
1 Stars
1 Stars
Boules: ATX 680/75 glad
Contacteer:

Spelersprofiel 32 - Frank Duijn

Bericht door Frank Duijn » 14 jul 2013, 16:27

Dank je wel Bert. Wat leuk dat je aan mij denkt :?

Naam: Frank Duijn
Werkzaam: Grafisch Vormgever bij Rodi Media in Langedijk
Club: Ça Roule in Heerhugowaard

1: Wanneer en hoe ben je begonnen met petanque?
Zoals zovelen, denk ik, op de camping in Frankrijk.
We stonden tegenover een bouleterrein waar iedere avond werd gespeeld.
Uiteraard ga je eens kijken wat er gebeurt en voor we het in de gaten hadden stonden we zelf iedere avond te gooien.
Toen we weer thuis kwamen vonden we het zonde om dit (vakantiegevoel) te laten schieten en gingen eens kijken of er een club in Heerhugowaard was. Ik was met stomheid geslagen toen ik er achter kwam dat er in praktisch ieder gehucht wel een club te vinden was. Al dan niet lid van de bond.
Dat was 13 jaar geleden en ik ben het steeds leuker gaan vinden.

2: Wat is favoriete positie (qua petanque)?
Tireur. Niets is zo mooi als een keiharde carreau sur place.
Hoewel ik groot respect heb voor de pointeur die constant goede eerste boules weet te gooien.

3: Wat zijn je beste NC/toernooi resultaten?
Ik ben geen topper en dat weet ik zelf ook wel. We zijn in de NC een paar jaar geleden gepromoveerd naar de eerste klasse en daar waren we erg blij mee.
Ik heb, toen ik nog niet zo lang gooide, bij La Fete Petanque in Langedijk een keer de halve finale van de A complementair gehaald. Ik hoorde later dat we van verschillende hoofd- en ereklassers hadden gewonnen maar de namen zeiden me op dat moment helemaal niets. Pas later realiseerde ik me dat we het helemaal zo slecht niet gedaan hadden.

4: Wat is de mooiste petanque herinnering die je zo te binnen schiet?
Laatst in de competitie gooide ik drie blijvers waardoor we 'uit'waren, de keer dat ik op diverse disciplines clubkampioen werd, en die keer dat ik drie boules met één schot weg wist te halen. Dat was precisie. Het komt niet vaak voor en dat maakt het des te mooier. Kortom, als het eens lekker lukt allemaal.

5: Wat is je favoriete toernooi (nl/buitenland)?
Binnenland: Ik vind Delft erg leuk, hoewel het de laatste editie idioot druk was.
La Fete petanque. (Jammer dat de organisatie het zo vakkundig om zeep heeft geholpen).
Buitenland: Ik heb online de Marcellaisse gevolgt en het lijkt me geweldig om daar aan mee te doen. Misschien over een jaar of 10 als de kids groter zijn.

6: Wie zijn je favoriete binnenlandse spelers (m/v) op elke post?
Pointeur: Erik van der Sluys, Bert van Dijk, Ferdinand Wiese - Sandy Rikkers
Millieu: Mourad El Ansari, Jelle Venema, Jasper Hoebe - Judith van den Eijnden
Tireur: Edward Vinke, Martin Bakker, Kees Koogje - Sonia Zwaal

7: Wie zijn je favoriete buitenlandse spelers (m/v) op elke post?
Pointeur: Henri Lacroix, Marco Foyot
Millieu: Bruno Le Boursicaud, Stéphane Robineau, Christian Fazinno
Tireur: Michel 'Schats' Passo, Dylan Rocher, Tiana Razanandrakoto

8: Is er nog iemand in het bijzonder met wie je graag een toernooi zou willen gooien?
Door omstandigheden kan ik slechts om de week spelen. Dan speel ik het liefst met mijn vrouw Ilse.
In de competitie speel ik met Erik en Jasper en dat bevalt me prima. Ik hoef niet zo nodig met iemand anders te spelen.

9: Heb je nog een bijzondere petanque anekdote die je wil delen?
Verleden jaar november hadden we bij Ça Roule een groots opgezette onthulling van het enorme, nieuwe schilderij in onze hal.
Om dit luister bij te zetten leek het ons aardig om enige Nederlandse toppers te vragen om tegen de clubkampioen triplette van onze vereniging te spelen. Er vanuit gaande dat het een demonstratiewedstrijd was en ze niets te verliezen hadden speelden onze kampioenen tegen Edward Vinke, Martin Bakker en Hans Wortel. Helaas liep het allemaal anders dan gepland en onze triplette won met afgetekende cijfers. Meer dan 7 punten hadden ze niet weggegeven. Niet alleen was de verbijstering op de gezichten van alle toeschouwers af te lezen, de ontzetting bij Edward, Martin en Hans was ook groot. Zij zullen het waarschijnlijk wel vergeten zijn, ik blijf het een bijzondere anekdote vinden.

10: Is er iets wat je zelf nog kwijt wilt?
Ik snap de ambitie van de Nederlandse top heel goed en ook de discussies hier op het forum, maar het relativeringsvermogen is soms ver te zoeken. De laatste tijd valt het allemaal gelukkig wel mee maar ik krijg de indruk dat niet altijd alles in het juiste perspectief wordt gezien. Petanque is in Nederland een kleine sport, net zoals petanque mondiaal een kleine sport is.
Ik vind het ontzettend leuk om te doen, zoals zovelen met mij, maar laten we er vooral niet te gewichtig over doen. Als ik de ellende op het journaal in de wereld weer zie weet ik weer: Het stelt allemaal niet zoveel voor.

Ik geef het stokje door aan Kees Besseling.

Plaats reactie