Spelersprofiel 23 - Roel Claase

Verzameling van spelersprofielen. Spelers in Nederland, maar wellicht ook van spelers uit het buitenland. Voor als je iemand weet je interviewen, of als je zelf je eigen spelersprofiel wilt publiceren. Een leuke manier om jezelf voor te stellen aan de andere gebruikers van de website.
Plaats reactie
RC
3 Stars
3 Stars
Boules: OBUT-Match73/720
Contacteer:

Spelersprofiel 23 - Roel Claase

Bericht door RC » 23 okt 2012, 15:28

Naam: Roel Claase (26-3-64)
Club: Petanque Union Kennemerland in Haarlem

1: Wanneer en hoe ben je begonnen met petanque?
Het begon natuurlijk op m'n vakanties in Frankrijk toen ik een jaar of 6 was. M'n pa maakte toen vakantietoernooitjes, zodat we tegen elkaar speelden.
Héél lang geleden, op m'n 10e, stond ik al in de sneeuw te boulen op Landgoed Beeckestijn, daar waar het allemaal begonnen is voor PUK.

2: Wat is favoriete positie (qua petanque)?
Ik ben eigenlijk veel meer pointeur dan tireur, maar ja, soms moet je ......
Pointeur en milieu zijn mijn favorieten

3: Wat zijn je beste NC/toernooi resultaten?
Nederlands Jeugd Kampioen 1980 met Bart Scholten en Freek Tijman.
Kort daarna gestopt met boulen, want andere zaken vroegen meer aandacht; werk in het weekend, stappen, meisjes, etc...

4: Wat is de mooiste petanque herinnering die je zo te binnen schiet?
In Frankrijk op een pleintje, met mijn vader, speelden we samen met wat fransen. Ik was denk ik 12 of 13 jaar. Ik had de laatste bal van de werpronde en mijn vader gaf aan welke bal ik zou moeten schieten. Alle franse ogen op mij gericht, ook weinig hoopvol op enig succes.
Ik leg aan, werp en gooi een carreau sur place! Tsjonge, tsjonge, wat kunnen fransen harde schouderkloppen geven!

Andere anekdote is samen met mijn eigen zoon, toen hij een jaar of 12 was. Dorpje in Frankrijk, toernooitje om de kerk. Wij tegen twee volwassen franse kerels. Zoon gooit de sterren van de hemel en we vegen ze van het plein af met 13-3 of 13-4. Letterlijk stonden ze met hun handen in hun haar, hoe ze dat nou toch thuis moesten gaan vertellen, door twee toeristen uitgeschakeld in de eerste ronde!!! De volgende ronden werden wij natuurlijk verpletterd door 2 broodspelers uit Grenoble

5: Wat is je favoriete toernooi (nl/buitenland)?
Sinds ik weer bij PUK ben teruggekeerd (sinds nieuwe boulodrome) vind ik de markttoernooien toch wel erg sfeervol, gezellig en leuk. Buiten het feit dat het met zand natuurlijk behelpen is, maar de hele entourage is geweldig.

6: Wie zijn je favoriete binnenlandse spelers (m/v) op elke post?
Ik ken nog lang niet alle toppers in het Nederlandse petanque, en wil hier niet alleen Pukkers noemen.
misschien in een later stadium ook met spelers van andere clubs.
pointeurs:
milieu:
tireur:
Ben onder de indruk van de effectiviteit van Kees Koogjes tireerwerk en van het spelniveau van de tegenwoordige jeugdspelers: Rick, Romulo, Milan, Mauro, Leroy.

7: Wie zijn je favoriete buitenlandse spelers (m/v) op elke post?
Dan kom ik toch in het geeigende rijtje van de franse toppers, waarbij ik Dylan Rocher en Henry Lacroix het hoogste aanschrijf.
Maar de anderen zijn ook super.

8: Is er nog iemand in het bijzonder met wie je graag een toernooi zou willen gooien?
Alan Pagès, een jonge knul (11 jaar) uit Frankrijk die ik op de camping heb ontmoet en speelt als een pro.
Is ook thuis regionaal een veelbelovend talent. Ik hoop hem ooit eens naar het Haarlems Petanque Weekend te halen en dan samen te spelen.
maar dat duurt nog een paar jaar.

9: Heb je nog een bijzondere petanque anekdote die je wil delen?
Meerdere anekdotes die ik in de beginjaren van PUK heb meegemaakt en ook de laatste jaren sinds ik weer terug ben bij PUK. Ik zal ze dus stuk voor stuk gaan opschrijven hier, maar dat kost wat tijd.
1e - betreft een PUK-Petanque-reisje naar Peterborough, Engeland met de nachtferry, begin jaren 80. Gerrit Bunschoten en mijn pa hadden allebei ruime ervaring met het zeewater, toch werden ze beide zeeziek die reis en wisten dat goed te verbergen door zich een stuk in hun r..t te zuipen. Heeft niets met boulen te maken, maar toch ...
2e - betreft Cor ten Wolde die op het Museumplein-toernooi zijn tasje met ballen aan een boomtak hangt en die helemaal vergeet mee te nemen naar huis. Maandag teruggereden naar Museumplein en ja hoor, daar hing het tasje nog met de ballen erin! Zou dat tegenwoordig nog kunnen, of wordt dan het Museumplein ontruimd?

10: Is er iets wat je zelf nog kwijt wilt?
Ja, heel veel, maar daarover zal ik wel met jullie discussieren op dit Forum.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Re: Spelersprofiel 23 - Roel Claase

Bericht door Febiunz » 23 okt 2012, 16:54

Leuk Roel! Bedankt voor je leuke korte verhalen...leuk om te lezen! Ik ben al benieuwd naar een eventuele volgende...
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

Plaats reactie