Stopt Jac Machielsen ermee?

Alles over de verschillende selecties in Nederland (of buitenland) zoals, de jeugd, beloften, dames en senioren selectie.
Anonymous

Re: Stopt Jac Machielsen ermee?

Bericht door Anonymous » 21 jan 2011, 17:49

bartboules schreef:moet die nieuwe persoon dan kunnen traininggeven
of moet ie met Toon en de voorzitster met aanhang kunnen omgaan
Ik denk wel dat diegen hele goede vrienden of goede kennissen van bovengenoemde moeten zijn, er wordt nl. niet zo zeer op kwaliteit en kennis van zaken gelet.
gr,
math

Mellow
2 Stars
2 Stars

Bericht door Mellow » 21 jan 2011, 20:25

Anonymous schreef:
bartboules schreef:moet die nieuwe persoon dan kunnen traininggeven
of moet ie met Toon en de voorzitster met aanhang kunnen omgaan
Ik denk wel dat diegen hele goede vrienden of goede kennissen van bovengenoemde moeten zijn, er wordt nl. niet zo zeer op kwaliteit en kennis van zaken gelet.
gr,
math

Vooropgesteld, met bovengenoemde kan ik het best eens zijn!!

Maar vertel eens, wat is een goede coach voor onze sport? Hoe ziet goede coaching eruit? Heeft iemand daar een mening of een idee over?

Gewoon uit nieuwsgierigheid om te zien hoe de wensen of het eisenpakket voor een petanquecoach eruit kan zien!

Ben benieuwd,

Frank Schepers

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 21 jan 2011, 23:09

Frank, zou dan niet eerst de definitie van / of het verschil tussen een trainer en een coach gegeven moeten worden??
Hier zijn namelijk de meningen ook nogal verdeeld over
Hans
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

Mellow
2 Stars
2 Stars

Bericht door Mellow » 21 jan 2011, 23:50

Hansar,

Een begin van een brainstormsessie, leuk!!

In mijn gedachte is een trainer iemand die met de spelers een bepaalde techniek (boule over links, boule over rechts, schieten van blijvers, boules links schieten, boules rechts schieten) gaat oefenen en verfijnen......................

Een coach is in mijn gedachten iemand die de spelers het vertrouwen of rust geeft om het geoefende materiaal ook op het toernooiveld te laten zien, het spel gaat analyseren en samen met de trainer de zwakke of sterke punten van de spelers zoekt en gaat verbeteren of aanscherpen..................................

Een trainer hoeft dus per definitie niet dezelfde persoon te zijn als de coach.............................

Wie heeft een andere mening of visie?

Frank Schepers

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 21 jan 2011, 23:51

Er zijn gewoon veel boeken over dit soort definities. Ook over hoe goede coaching eruit ziet.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Mellow
2 Stars
2 Stars

Bericht door Mellow » 21 jan 2011, 23:56

Paul Wagenaar schreef:Er zijn gewoon veel boeken over dit soort definities. Ook over hoe goede coaching eruit ziet.

Betekent dat dan ook Paul, dat bijvoorbeeld een biljartcoach (als voorbeeld) ook een goede voetbalcoach is?? Want volgens jouw idee valt dus uit de boeken te lezen wat goede coaching precies is en hoe je dat dan wel moet doen?!

In de boeken staat natuurlijk veel theorie maar wat is de praktijk?? Ik ben benieuwd naar de ideeen over de praktijk.........

kalebouler
4 Stars
4 Stars
Boules: CX Cou, 690, 73
Contacteer:

Bericht door kalebouler » 22 jan 2011, 00:52

Wat Frank beschrijft bij de coach ziet er goed uit. Er staat als het ware dat de coach iemand van een huidige situatie naar de gewenste situatie brengt. Het lijkt mij goed als spelers een aantal aspecten geven, waarvan zij vinden dat een goede coach deze moet hebben. Die boeken zijn hier grotendeels toch op gebasseerd. Ik heb er nog een x aantal:

- Een coach welke zijn of haar mening niet uit, wanneer daar geen behoefte naar is. De keuze van een speler staat bovenaan, jij weet dat dat bij jou past en ook werkt. In principe is er geen goed en slecht.

- Een coach geeft motivatie/ondersteuning als het even iets minder loopt en zal altijd interesse in jou tonen. Wanneer de aandacht volledig op de speler gericht is, leert de coach jou pas echt kennen. Deze kennis is nodig om voor een probleem een oplossing te geven die in zijn ogen het best bij jou past. De keuze is natuurlijk ook gebasseerd op andere omstandigheden ( stand, wie gooit er, wie heeft er nog boules van de tegenstander.... ) waardoor de coach ook ervaring van het spel moet hebben.

- Een coach zou je op bepaalde momenten ( off-moment tijdens het spel of een periode.. ) aan het denken moeten zetten. Door vragen te stellen waarover nog nooit is nagedacht, bekijk je het van de andere kant en vind je vaak een goede oplossing. Ook hier is weer sprake van de oplossing waarbij jij het beste gevoel hebt. Het voorkauwen van elke oplossing is in mijn ogen ook niet de beste manier.

- Tenslotte is wel het belangrijkste dat de speler en coach elkaar respecteren. Vertrouwelijk omgaan met vrijgekomen informatie uit gesprekken ( het het-blijft-onder-ons-principe ) met elkaar en het reflecteren van de gevoelens van een speler. Deze gaat zich hierdoor meer op zijn gemak voelen.

Oh jaa voor dat ik het vergeet: Een coach met al een beetje HUMOR, kan '' wonderen '' veroorzaken.

Gr,
Tom
If you're confused about what to do,
it's a sign that your enemy is winning. :idea:

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 22 jan 2011, 01:09

Mooi geschreven, Tom !

Groet,
Mink

buneljos
4 Stars
4 Stars
Boules: soleil 75 720 glad
Contacteer:

Bericht door buneljos » 22 jan 2011, 01:21

kalebouler schreef:Wat Frank beschrijft bij de coach ziet er goed uit. Er staat als het ware dat de coach iemand van een huidige situatie naar de gewenste situatie brengt. Het lijkt mij goed als spelers een aantal aspecten geven, waarvan zij vinden dat een goede coach deze moet hebben. Die boeken zijn hier grotendeels toch op gebasseerd. Ik heb er nog een x aantal:

- Een coach welke zijn of haar mening niet uit, wanneer daar geen behoefte naar is. De keuze van een speler staat bovenaan, jij weet dat dat bij jou past en ook werkt. In principe is er geen goed en slecht.

- Een coach geeft motivatie/ondersteuning als het even iets minder loopt en zal altijd interesse in jou tonen. Wanneer de aandacht volledig op de speler gericht is, leert de coach jou pas echt kennen. Deze kennis is nodig om voor een probleem een oplossing te geven die in zijn ogen het best bij jou past. De keuze is natuurlijk ook gebasseerd op andere omstandigheden ( stand, wie gooit er, wie heeft er nog boules van de tegenstander.... ) waardoor de coach ook ervaring van het spel moet hebben.

- Een coach zou je op bepaalde momenten ( off-moment tijdens het spel of een periode.. ) aan het denken moeten zetten. Door vragen te stellen waarover nog nooit is nagedacht, bekijk je het van de andere kant en vind je vaak een goede oplossing. Ook hier is weer sprake van de oplossing waarbij jij het beste gevoel hebt. Het voorkauwen van elke oplossing is in mijn ogen ook niet de beste manier.

- Tenslotte is wel het belangrijkste dat de speler en coach elkaar respecteren. Vertrouwelijk omgaan met vrijgekomen informatie uit gesprekken ( het het-blijft-onder-ons-principe ) met elkaar en het reflecteren van de gevoelens van een speler. Deze gaat zich hierdoor meer op zijn gemak voelen.

Oh jaa voor dat ik het vergeet: Een coach met al een beetje HUMOR, kan '' wonderen '' veroorzaken.

Gr,
Tom
Beste Tom
Uit het voorgaande blijkt wel,de bevestiging van wat ik al wist.
Jij komt er wel.
Goed gedacht man.
Blijf ze gooien.

Je fan

J :wink: S Bunel
let the goodtimes roll

Anonymous

Bericht door Anonymous » 22 jan 2011, 07:43

Een coach is geen trainer. dit moeten ze nog ontdekken binnen de NJBB.

Beste Tom, je kan best wel gelijk hebben met zoveel woorden, máár een goede coach praat met zijn team ook over het -blijft-onder-ons principe-gedeelte, maar hier in Nederland lijkt het wel of dat nou nét het belangrijkste is. Ook treed hij op en moet deze zorgen voor personal begeleiding, als het op school (even) tegen zit. Ik heb in het verleden al eens geschreven, dat ik vind dat er best wel iets meer mentale aandacht gegeven kan worden aan het bedrijven van sport(Topsport) en het volgen van de opleidngen (school) van de jeugd die belangrijk zijn voor de toekomst van deze personen. Ik hoop dat jij zelf ook een beetje tegen kritiek kan, ik zelf kan er wel goed tegen. jij hebt mij destijds op het Forum tegen gesproken en gezegd dat jij school en sport goed kan combineren, ik hoop dat je dat aan het einde van deze " Óóó zo belangrijke" week nog altijd kan zeggen :shock:

Tom ik wens jou héél véél succes deze week en dat meen ik uit de grond van mijn hart.
Sterkte Tom (je kan het)

Buiten dit alles vind ik dat ik de reactie op "Stopt Jac Machielen ermee" met een dankwoord voor Jac geschreven had, omdat ik persoonlijk vind dat iemand dit verdiende, die zoveel jaar actief voor onze sport is geweest.

met vriendelijke sportgroeten,
Math

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 22 jan 2011, 10:00

coach =peoplemanager
trainer=niet echt nodig behalve dan begeleiden van het aantal keren dat je gooit
en de variatie zodat het ook leuk blijft.
Aanwijzingen hoe je je arm moet houden en zo is leuk op clubniveau voor beginners.

De Coach moet zorgen dat je zonder stress je stijl kunt uitvoeren zodat je worpen die je je zelf hebt aangeleerd ook
perfect kunt uitvoeren. Anders kun je trainen wat je wil maar als je de spanning niet onder controle hebt gooi je niks.

Daar horen al Tom zn punten zeker bij. EEN OPTIMALE SFEER

Ik ben benieuwd of Tom zn coach aan zn verwachtingen voldoet,
Ik zou er niet op reageren Tom tenzij het een volmondig ja is natuurlijk.

mvg Bart

Mellow
2 Stars
2 Stars

Bericht door Mellow » 22 jan 2011, 14:03

Kijk, daar komen de reacties!!

Jouw aanvullende punten Tom zijn inderdaad errug goed! In het verleden (pre-selectie tijdperk) heb ik inderdaad een aantal jaren op de door jouw beschreven manier errug prettig gewerkt met coaches als Jac Machielsen, Leo Kruft en Toon van Alebeek! Denk dat goede en juiste coaching het beslissende punt kan betekenen tot het winnen van hoofdprijzen! Daarintegen zal slechte coaching leiden tot slechte resultaten...........................................Dus wat is goede coaching?

Bart, jouw standpunt over training kan ik nog steeds niet helemaal begrijpen! Bedoel je dat een sporter die op een bepaald niveau zit niet meer hoeft te trainen? Een schaatser die bijv. kampioen is geworden hoeft dan niet meer te trainen op zijn start of op bochtentechniek? Een Nadal of een Federer hoeven niet meer te trainen op de back-hand of fore-hand en weet ik allemaal voor andere technieken??? Verklaar je daarom eens nader!

Bovendien Bart, wat bedoel je precies met optimale sfeer?? Sfeer is natuurlijk errug persoonsgebonden en een subjectief gegeven.....Maar als het bijvoorbeeld niet bevalt op een vereniging dan ga je toch op zoek naar een andere vereniging? Misschien geen eerlijk vergelijk want buiten de Selectie heb je geen andere keuzes.................Maar toch, ik zie al jaren dezelfde namen staan! En iemand die niet is geselecteerd is dan teleurgesteld maar wil toch graag weer terug in de Selectie. Dan kan de sfeer toch niet slecht zijn? Of gaan de huidige spelers tegen hun zin in deelnemen aan een evenement, is deelname daarmee belangrijker dan een fijn en goed gevoel?

Ben benieuwd,

Frank Schepers

kalebouler
4 Stars
4 Stars
Boules: CX Cou, 690, 73
Contacteer:

Bericht door kalebouler » 22 jan 2011, 14:37

Hey Math,

Natuurlijk kan ik tegen kritiek. Ik sprak jou toen inderdaad tegen, maar dat was ook gedeeltelijk mijn eigen mening. De een kan het beter combineren dan de ander, of zijn WIL om een goede combinatie te maken is groter. En hoe vaak komt het nu voor dat spelers een dag van school moeten missen? Als je het gemiddelde van al deze spelers zou berekenen, zullen het er niet meer als 5 zijn.

Even meteen terzake. Aangezien ik voor mijn tentamens minimaal een week vakantie heb gehad, heeft de combinatie school-petanque niets met het wel of niet slagen te maken :wink:. Ik heb ruim genoeg de tijd gehad om te studeren. En tja...als het dan niet lukt, lukt het niet. Het ligt voor mij maar aan één vakgebied.

Iedereen zijn/haar mening over dat onder-ons-principe zal af hangen van de kijk die je hier op hebt. Die van mij was gebasseerd op contact tussen spelers, en spelers en coaches. Iets wat voor mij in ieder geval heel belangrijk is. Gesprekken die over gevoelige dingen of situaties die voor jou niet comfortabel zijn gaan, moeten meestal dan ook onder elkaar of onder een kleine groep blijven. Sommige spelers hebben liever niet dat deze voor iedereen bekend worden gemaakt.

Ik weet ook wel dat jij vind dat er bepaalde dingen fout gaan, en ook ik vind dat sommige beslissingen anders genomen hadden kunnen worden.

In ieder geval bedankt voor je succes wens!! Ik kan zo weer even verder met leren.. :roll:

@Bart,
De punten die ik beschreven heb zijn in mijn ogen in acht genomen door diegene die mij gecoacht hebben.

Nog een fijn weekend allemaal.
Gr.
If you're confused about what to do,
it's a sign that your enemy is winning. :idea:

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 22 jan 2011, 22:32

mijn deel over trainers is volgens mij heel duidelijk .
Weet niet hoe ik het duidelijker moet schrijven. variatie in de oefeningen brengen en bewaken van de hoeveelheid trainingen.

Een goede coach moet een goede mensenkennis hebben om tot een optimale sfeer te komen want iedereen is anders

En ik denk echt dat mensen terug in de selectie gaan omdat het hun enige kans is om naar een wk of ek te mogen.
en niet omdat het er zo leuk is.

mvg Bart

Mellow
2 Stars
2 Stars

Bericht door Mellow » 22 jan 2011, 22:44

bartboules schreef:mijn deel over trainers is volgens mij heel duidelijk .
Weet niet hoe ik het duidelijker moet schrijven. variatie in de oefeningen brengen en bewaken van de hoeveelheid trainingen.

Een goede coach moet een goede mensenkennis hebben om tot een optimale sfeer te komen want iedereen is anders

En ik denk echt dat mensen terug in de selectie gaan omdat het hun enige kans is om naar een wk of ek te mogen.
en niet omdat het er zo leuk is.

mvg Bart
He Bart,

Ik ben het niet met je eens met betrekking tot jouw trainings"visie"!! Maar da's niet errug! Ik respecteer jouw visie en bovendien hoe meer verschillende meningen hoe leuker het wordt!

Mensenkennis en goede communicatievaardigheden een EERSTE vereiste..............Weer een punt voor goede coaching!

En inderdaad, het WK of EK is misschien wel te belangrijk geworden?!

Dank je wel,

Frank Schepers

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 23 jan 2011, 08:17

wat moet een trainer dan doen volgens jou Frank?
ook ik vind het leuk en leerzaam om andere meningen te lezen.

mvg Bart

Mellow
2 Stars
2 Stars

Bericht door Mellow » 23 jan 2011, 22:46

Dag Bart,

Ook ik ben van mening dat mijn deel over trainers duidelijk was. Ik weet dus niet hoe ik het voor jou duidelijker kan beschrijven!

Zullen we dan maar eens een keer om tafel gaan zitten?

Frank Schepers

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 23 jan 2011, 23:06

vind ik zo wie zo gezellig Frank. Ik denk over alles toch veel gecompliceerder dan ik hier schrijf en jij ook denk ik.
Hopelijk tot snel dan .

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 23 jan 2011, 23:21

Mellow schreef:
Paul Wagenaar schreef:Er zijn gewoon veel boeken over dit soort definities. Ook over hoe goede coaching eruit ziet.

Betekent dat dan ook Paul, dat bijvoorbeeld een biljartcoach (als voorbeeld) ook een goede voetbalcoach is?? Want volgens jouw idee valt dus uit de boeken te lezen wat goede coaching precies is en hoe je dat dan wel moet doen?!

In de boeken staat natuurlijk veel theorie maar wat is de praktijk?? Ik ben benieuwd naar de ideeen over de praktijk.........
Ik had het over coaching in het algemeen. Natuurlijk moet een petanque-coach verstand van petanque hebben en een biljart-coach van biljarten. Het coachen is echter hetzelfde. Ook de praktijk kun je in boeken lezen.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 28 jan 2011, 08:53

Zojuist op de voorpagina het stukje gezet dat Jac gisteren even in het zonnetje is gezet. Zijn naam zal nu voor altijd (althans zolang het georganiseerd wordt) aan de Jeugdmasters verbonden zijn.

Afbeelding

Plaats reactie