puntentelling kwalificatie toernooien 2012 voor ek 2013

Alles over de verschillende selecties in Nederland (of buitenland) zoals, de jeugd, beloften, dames en senioren selectie.
Plaats reactie
paul2424
6 Stars
6 Stars
Boules: obut inox dure710 74

puntentelling kwalificatie toernooien 2012 voor ek 2013

Bericht door paul2424 » 13 mar 2012, 21:55

hallo allen,
ik heb even het een en ander uitgewerkt volgens de gegevens uit njbb info 434

De drie best geplaatste tripletten in de eindrangschikking van kwalificatietoernooien (vrije
tripletten);
De equipes verdienen per ronde op de volgende wijze punten:
Een winstpartij in het hoofdtoernooi levert 5 punten op, een winstpartij in het troosttoernooi 3
punten, een winstpartij in de complementaire A 4 punten en in de complementaire B 2 punten.
Een verliespartij levert in alle toernooien 1 punt op.
De punten worden aan het complete triplette toegekend.
Voor de rangschikking tellen de beste resultaten van 2/3 van de toernooien.
puntentelling kwalificatietoernooi voor ek 2013.png
• De Generale bij Midi (8 april 2012);(directe eliminatie met compl)
• Euregio toernooi bij L’ Equipe (23 juni 2012);( Voorronden + poules)
• NK triplette 2012 bij Oisterwijk (24 juni 2012);(Halve competitie)zo uit de wedstrijdkalender over genomen :D
• Batavia Petanque Zeist Open weekeind tripletten bij Les Cailloux (30 juni 2012);(directe eliminatie met troosttoernooi)
• Markttoernooi in Schagen (15 juli 2012);(Voorronden + poules) max 96 tripl afgelopen jaren was dat 2 voorgeloot met a,b ,c,d met compl je zal maar 2 in de voorronde winnen en in de b poule komen op grond van saldo
• Martini Masters triplettes bij Pres le But (19 augustus 2012);(Voorronden + poules)
• Kiek in de pot tripletten bij Petangeske (25 augustus 2012);(Directe eliminatie met poules)
• Een toernooi in de maand september zal zo spoedig mogelijk in het
informatiebulletin worden gepubliceerd.

ik hoop dat men van te voren de precieze systemen heeft nagevraagd
en dat men nauwkeurig alles heeft nagevraagd
ook heb ik de volgende vraag aan de voorzitter van de toernooicommissie gesteld:
Ook staat er dat alleen teams( equipes) punten kunnen krijgen.
Stel je voor je speelt bij het 1e toernooi in samenstelling aaa en in het 2e toernooi met aab(3e a is ziek) krijgen de a tjes dan de punten behaald bij beide toernooien of wordt het 2e toernooi dan gespeeld als nieuw team ccc?
Ik hoop dat men er op voorhand goed over heeft nagedacht en niet zomaar wat heeft gedaan.

gr paul k

paul2424
6 Stars
6 Stars
Boules: obut inox dure710 74

Re: puntentelling kwalificatie toernooien 2012 voor ek 2013

Bericht door paul2424 » 13 mar 2012, 22:34

hog even vergeten te vermelden
bij sommige toernooien wordt er om de 3e en 4e plaats gespeeld,ook soms niet.
gaat daar nu weer overal om gespeeld worden?
je zal maar 5 punten te kort komen om aan de masters mee te doen :lol:
gr paul k

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 14 mar 2012, 08:59

Paul complimenten voor je inzet op dit onderwerp.
Het ziet er naar uit dat er idd niet voldoende is over na gedacht.
Ook ben ik benieuwd welke GROEP mensen dit heeft uitgedacht.
Het zal toch niet door 1 iemand zijn verzonnen ?

mvg Bart

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 14 mar 2012, 10:09

Knap stukje werk Paul dit bewijst alweer 2 zaken:
1e : Hap snap is nog nooit goed geweest.
2e : Dat een onderzoekende en analytische geest, de speld is in een bosje ballonnen.
Hans
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 14 mar 2012, 15:38

Paul had zijn commentaar ook naar de verantwoordelijken binnen de NJBB gestuurd, met een kopie aan mij gericht. Hieronder mijn reactie daar weer op, uiteraard bedoeld aan het adres van voornoemde verantwoordelijken!

'Ik ben het volledig met Paul eens dat een selectie op basis van (vaste) teams een verouderd systeem is en in de praktijk ook niet zal blijken te werken. Daarvoor wisselen teams te vaak van samenstelling.

Is er verder ook nagedacht aan een systeem van Franse poules dat wordt vervolgd met een A-. B- en C-toernooi? Een voor de hand liggend vervolg: de nummers 1 en 2 van de poules plaatsen zich immers voor het hoofdtoernooi (A), de nummers 4 kunnen na twee verliespartijen door in het C-toernooi, de nummers 3 (de verliezers van de barragepartij) gaan naar het B-toernooi. Bijkomstig voordeel: B- en C- toernooien zullen eerder aan de finale toe zijn (gaan eerder van start en/of bevatten minder equipes dan het A-toernooi. In de puntentoekenning (hoe verwerpelijk ik dit systeem verder ook vind) is hier geen rekening mee gehouden.

Los van dit alles mis ik vooral de visie om de rol van de categorie-2-toernooien belangrijker te maken. Met name in kwantitatief opzicht. Slechts spelsystemen met directe eliminatie (al dan niet vooraf gegaan door Franse poules) leiden tot verhoging van het spelpeil. In competitief opzicht wordt het er harder door, één verliespartij (behalve in de Franse poules waar je één misstap kunt rechtzetten) kan fataal zijn. Spelers moeten voortdurend op hun qui-vive zijn, verslapping wordt meteen afgestraft. En zo hoort ook te gaan binnen de wedstrijdsport. De huidige spelsystemen in ons land zijn te ‘aardig’, het lijkt er vooral om te gaan om spelers gedurende een dag gezellig bezig te houden. Internationaal zie je het resultaat, Nederland telt, op een enkele uitzondering na, niet of nauwelijks mee. Het lijkt me veel belangrijker dat de NJBB zich hier eens over gaat buigen, dan allerlei louter rekenkundige kwalificatiemodellen op te stellen!'

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 15 mar 2012, 09:59

jacpetanque schreef:Paul had zijn commentaar ook naar de verantwoordelijken binnen de NJBB gestuurd, met een kopie aan mij gericht. Hieronder mijn reactie daar weer op, uiteraard bedoeld aan het adres van voornoemde verantwoordelijken!
<knip>
Jac,
Heb je je commentaar ook gestuurd aan de verantwoordelijken?
Groet, Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 15 mar 2012, 10:46

Yes! Maar of het wat zal uithalen...
Paul van E schreef:
jacpetanque schreef:Paul had zijn commentaar ook naar de verantwoordelijken binnen de NJBB gestuurd, met een kopie aan mij gericht. Hieronder mijn reactie daar weer op, uiteraard bedoeld aan het adres van voornoemde verantwoordelijken!
<knip>
Jac,
Heb je je commentaar ook gestuurd aan de verantwoordelijken?
Groet, Paul

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 15 mar 2012, 12:02

Ik denk dat we eerst maar is moeten kijken wie er naar een wk wil en daar dan mee aan de slag gaan
in de vorm van een aantal toernooien waar ze tegen elkaar uitkomen.
Wat er nu gebeurd is gewoon te ingewikkeld en ondoordacht .

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 15 mar 2012, 12:50

Bart, het gaat er niet om dat het te ingewikkeld zou zijn (op zich een vrij simpel rekenkundig systeem, met wel de nodige addertjes onder het gras), maar vooral dat het ondoordacht is. Een EK- of WK-afvaardiging dient niet te geschieden op basis van het beste team van een seizoen. Ik herhaal: het beste Nederlandse team in een seizoen is niet per definitie ook de best mogelijke afvaardiging naar een EK of WK. Daar dient de discussie vooral over te gaan. Met het 'nieuwe' systeem valt de NJBB terug op het oude beloningssysteem: het beste team mag naar het EK of WK. En de door de NJBB gebruikte term 'strijdmodel' is volkverlakkerij. In het verleden was er dat 'strijdmodel' al en we kennen de resultaten... Als de NJBB niet bereid is om de gehele wedstrijdcultuur - lees mijn eerdere bijdragen - onder de loep te nemen, zal er helaas niets veranderen. Topsport kun je niet isoleren van de wedstrijdsport, de wedstrijdsport is immers de basis van de topsport.

bartboules schreef:Ik denk dat we eerst maar is moeten kijken wie er naar een wk wil en daar dan mee aan de slag gaan
in de vorm van een aantal toernooien waar ze tegen elkaar uitkomen.
Wat er nu gebeurd is gewoon te ingewikkeld en ondoordacht .

mvg Bart

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 15 mar 2012, 15:55

Het is natuurlijk onmogelijk een eerlijke selectie te krijgen zolang de cat2 toernooien open zijn voor buitenlandse teams
Dus daar moeten we niet zijn.
Neemt niet weg dat er meer van dat soort toernooien moeten komen om ons sterker te maken.
De competitie heeft maar 20 teams dus dat is ook geen optie.
Het NK triplette is een 1 dags toernooi dus ook geen optie.
Wel zou dit toernooi kunnen dienen als onderdeel van.
Ook is de optie van een bondscoach er nog maar dan wel 1 die verantwoordelijkheid moet afleggen aan de njbb
en 1 die selecteerd op resultaten.
Maar het nk triplette plus ong. 6 andere toernooien met het zelfde systeem lijkt mij het best.

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 15 mar 2012, 16:24

Als er voldoende categorie-2-toernooien zouden zijn, is de deelname van buitenlandse teams geen groot probleem. Belangrijk is wel dat de bondscoach en zijn assistenten zoveel mogelijk aanwezig zijn bij die toernooien om hun ogen open te houden. Een Nederlandse team (of een Nederlandse speler) dat niet de halve finale of finale haalt, kan dan opvallen. En kan het geen kwaad als de Nederlandse spelers zich ook in eigen land eens meten met de buitenlanders. Je weet, wat goed is, komt altijd boven drijven... Los hiervan, naast de categorie-2-toernooien behoren er nog andere mogelijkheden te zijn om je als speler of als team in de kijker te spelen! Denk aan NK's, NC's, NVK's.
bartboules schreef:Het is natuurlijk onmogelijk een eerlijke selectie te krijgen zolang de cat2 toernooien open zijn voor buitenlandse teams
Neemt niet weg dat er meer van dat soort toernooien moeten komen om ons sterker te maken.
Ook is de optie van een bondscoach er nog maar dan wel 1 die verantwoordelijkheid moet afleggen aan de njbb
Maar het nk triplette plus ong. 6 andere toernooien met het zelfde systeem lijkt mij het best.

mvg Bart
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 15 mar 2012, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Anonymous

Bericht door Anonymous » 15 mar 2012, 16:35

bartboules schreef:Het is natuurlijk onmogelijk een eerlijke selectie te krijgen zolang de cat2 toernooien open zijn voor buitenlandse teams

mvg Bart
Ben het helemaal met Bart eens.
@ jac je zit nog steeds alleen op een eilandje Jac en dwaalt steeds verder af van de essentie

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 15 mar 2012, 17:15

Over enkele jaren zullen we zien waar dit alles toe heeft geleid en wie er op zijn eilandje is blijven zitten...
Anonymous schreef:

mvg Bart
Ben het helemaal met Bart eens.
@ jac je zit nog steeds alleen op een eilandje Jac en dwaalt steeds verder af van de essentie

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 15 mar 2012, 18:59

jacpetanque schreef:Als er voldoende categorie-2-toernooien zouden zijn, is de deelname van buitenlandse teams geen groot probleem. Belangrijk is wel dat de bondscoach en zijn assistenten zoveel mogelijk aanwezig zijn bij die toernooien om hun ogen open te houden. Een Nederlandse team (of een Nederlandse speler) dat niet de halve finale of finale haalt, kan dan opvallen. En kan het geen kwaad als de Nederlandse spelers zich ook in eigen land eens meten met de buitenlanders. Je weet, wat goed is, komt altijd boven drijven... Los hiervan, naast de categorie-2-toernooien behoren er nog andere mogelijkheden te zijn om je als speler of als team in de kijker te spelen! Denk aan NK's, NC's, NVK's.
maakt niet zoveel uit wie met wie speelt. een goede scouting is inderdaad voldoende. het hele jaar door. en juist wanneer de spelers in wisselende samenstellingen spelen kan je ook vaststellen welke spelers een goede chemie hebben. ook niet onbelangrijk bij petanque.

sake

Plaats reactie