Nieuwe selectiebeleid voor uitzending WK/EK

Alles over de verschillende selecties in Nederland (of buitenland) zoals, de jeugd, beloften, dames en senioren selectie.
Bosche
3 Stars
3 Stars

Re: Nieuwe selectiebeleid voor uitzending WK/EK

Bericht door Bosche » 29 feb 2012, 16:06

bartboules schreef:Heb even vluchtig kunnen lezen wat de bedoeling is en u zult begrijpen dat ik deze opzet
voor minstens 60% de grond in boor.
Open toernooien zijn niet alleen voor nederlanders dus als je pech hebt loot je een paar keer een sterk buitenlands team
waar je net van verliest. terwijl een ander team gunstig loot en de punten krijgt.
Wil dus niks zeggen of je in Nederland wel de sterkste bent
een competitie is maar voor 40 teams ere klasse .Veel spelers hebben een achterstand omdat ze gestopt waren ivm de nutteloosheid van de nc.
4de man mee eens met Jac.
Toernooien met zandondergrond als criteria ,belachelijk.
In de praktijk zullen heel veel spelers 3 dubbel in aanmerking komen voor de play offs
Dus schuif je naar beneden tot mindere teams om tot 8 teams te komen.
Helaas is er niemand van de werkgroep van afgelopen najaar gevraagd bij het bedenken van dit alles en dat is dus duidelijk te zien.

we zijn verder weg dan we denken!!!!!!!!!!!!!!!!!

mvg Bart

Ja Bart, het lijkt erop dat jullie werkgroep meer "gedoogd " is dan aangehoord. Dunkt mij dat daar meer know how in aanwezig was dan van NJBB zijde....
onbegrijpelijk hoor. Je mag wat zeggen, bespreken, overleggen, maar we doen toch lekker wat we zelf willen.
Geniet van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

Mark
4 Stars
4 Stars

Bericht door Mark » 29 feb 2012, 17:11

Even een aantal vragen:

Wie beslist uiteindelijk wie er gaat?

Is dit echt een play-off of is er nog een bondscoach met de mogelijkheid een samenstelling te bouwen?

Als het team die de play-off wint wordt uitgezonden en dit team niet wil dat de bondscoach meegaat als bondscoach, waarom is er dan nog een bondscoach?

Als de bondscoach uiteindelijk nog beslist, waarom wordt deze play-off dan georganiseerd? Omdat hij dan "gedwongen" wordt om een X - aantal mensen mee te nemen die zich "gekwalificeerd" hebben?

Om door te gaan op bovenstaande: gaat dan het gehele team of een gedeelte hiervan met aanvulling gekozen door bondscoach? Kunnen deze mensen samen door een deur?

Hoeveel trainingstijd en -middelen heeft dit team ter voorbereiding?

Kwalificatietoernooien
• De Generale bij Midi (8 april 2012);
• Bloementoernooi bij De Goede Worp (21 april 2012);
• Euregio toernooi bij L’ Equipe (23 juni 2012);
• NK triplette 2012 bij Oisterwijk (24 juni 2012);
• Zeist Open weekeind tripletten bij Les Cailloux (30 juni 2012);
• Markttoernooi in Schagen (15 juli 2012);
• Martini Masters triplettes bij Pres le But (19 augustus 2012);
• Kiek in de pot tripletten bij Petangeske (25 augustus 2012);
• Boule d’Orange tripletten bij Midi 1 september 2012);

Daar NC aan toevoegen --> Uiterlijk 1 september bekend wie er bovenaan de lijst staan. Wanneer is dan de play-off? Op basis van mensen of teams?

Stel: play-off is twee weken later (15 of 16 september is dan niet het NK doublette?)..... welke werknemer in NL kan dan tegen zijn baas zeggen dat hij twee weken later een week vrij is? En gaat iedere "kandidaat" deze dagen vrij houden??

Ik zeg: SELECTIE TERUG HALEN en zorgen dat mensen zich daarvoor kunnen kwalificeren..... en misschien nog een andere kleine wijziging.....

Gr. Mark

Gewoon PLEUREN!!!
www.markwildeboer.nl

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 29 feb 2012, 17:30

Als deze voorstellen van de bond er door komen
Ben ik het met Mark eens.
Dit is een hoop (oneerlijk,onlogisch ) gedoe om 4 mensen 1x per jaar
naar een toernooi te krijgen dat we niet zullen winnen en waar ze op tijd spelen.
met de juiste keuze van bondscoach maak je mi. meer kans op een goede klassering.

mvg Bart

Cristel
0 Stars
0 Stars

Bericht door Cristel » 29 feb 2012, 19:13

Als vrouw heb je gewoon dikke pech als je zin hebt om leuke toernooien te gooien, zoals de toernooien die in het kwalificatierijtje staan, maar deze met mannen wilt spelen. En dus niet per se met een damesteam. Of als je wel NC wil spelen, maar dan niet per se met vrouwen.

Nee dat kan niet, want heel mannelijk wedstrijdboulend Nederland is nu vaste (mannen)teams aan het formeren waar men het hele jaar in dezelfde samenstelling die toernooien mee afstruint. Geen goeie mannen meer beschikbaar dus??! Ja, alleen mannen die geen behoefte hebben aan uitzending naar een EK/WK. Helaas, mijn eigen mannetje heeft toch wel die ambitie. Maar misschien heb ik mazzel en wil hij toch nog wel een paar van die toernooien met mij boulen, uit liefde dan :wink:

gr Cristel

sassie
1 Stars
1 Stars
Boules: lbb inox 71, 690

Bericht door sassie » 29 feb 2012, 21:33

Wat ik totaal mis is de toernooien die de NJBB al jaren organiseert zoals de nk dames, doublette, triplette en mix. Met andere woorden deze toernooien blijven dus opvulling in de toernooi-lijst?
Raar dat daar zo weinig inschrijvingen voor zijn.. NOT

Ik ben blij dat er serieus nagedacht wordt over een andere selectiemethode, maar er blijven wel wat haken en ogen zitten aan de nieuwe methode. De NC wordt natuurlijk wel nieuw leven ingeblazen, daar ben ik dan wel weer blij mee, al zal dit het aankomende jaar waarschijnlijk niet de gewenste topspelers opleveren denk ik?

Sas
Zijn is gegeven, worden doe je zelf

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 01 mar 2012, 00:23

bartboules schreef:Als deze voorstellen van de bond er door komen
Ben ik het met Mark eens.
Dit is een hoop (oneerlijk,onlogisch ) gedoe om 4 mensen 1x per jaar
naar een toernooi te krijgen dat we niet zullen winnen en waar ze op tijd spelen.
met de juiste keuze van bondscoach maak je mi. meer kans op een goede klassering.

mvg Bart
Ik lees in het Infobulletin "Het bondsbestuur heeft op basis van input vanuit het veld, de afdelingen en de commissies besloten
tot het volgende kwalificatiesysteem.

Weliswaar staat er vervolgens "Voorstel voor een kwalificatiesysteem".

Dan weer gaat het een stuk verderop voort met : "Voor 2012 zijn de volgende toernooien voor tripletten aangewezen als kwalificatietoernooi: ..."

En de tekst besluit met: Test jaar. 2012/2013 is een testjaar voor dit kwalificatiesysteem. Hoewel het bondsbestuur er van uitgaat dat dit systeem de komende jaren gehanteerd zal worden, wil het bestuur kort na de strijd om het Nationaal Kampioenschap (dus de best of five) met een delegatie
van de deelnemers en de verenigingen een evaluatieronde houden om eventuele onvolkomenheden te herstellen.

Kortom, het lijkt eop dat het geen voorstel is, maar dat er besloten is om het zo te gaan doen.

Dat het bondsbestuur niet de moeite heeft genomen om het voorstel met de klankbordgroep af te stemmen vind ik bijzonder jammer en een gemiste kans. Wellicht is het een optie om de voornaamste knelpunten van deze aanpak zoals die genoemd zijn, te rubriceren. Om zo de bomen door het bos weer in beeld te krijgen. Bedenk dat geen enkel systeem van kwalificatie of van selectie zonder knelpunten zal zijn. Echter, eerst overtuigd de aanpak rond de herenselectie naar de prullenmand verwijzen en dan nu bijna gaan verlangen naar terugkeer ervan, zie ik meer als een brevet van onvermogen.

Paul van E
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Mark
4 Stars
4 Stars

Bericht door Mark » 01 mar 2012, 15:09

Ik heb toch maar eens tijd genomen om de voorwaarden van de kwalificatie door te nemen en kan slechts één conclusie trekken:

BELACHELIJK!!

Wie heeft dit verzonnen? Ik hoop niet dat dit voortkomt uit het "groepje" dat met de NJBB in conclaaf is geweest inzake het verbeteren van de petanquesport in Nederland!

Ik wil niet teveel gaan zeuren, maar dit concept is ondoordacht, lijkt impulsief als kalmhoudertje, bevat overal gaten, levert gegarandeerd problemen op in samenstelling en heeft 0% toegevoegde waarde voor het wedstrijdpetanque in Nederland. Brengt alleen maar onrust, onduidelijkheid, onvrede en scheve gezichten, overvolle speelschema's en het wegblijven van "mindere goden" tijdens ranglijsten. Heb ik het nog niet over kromme verhoudingen op het veld, hoog "gun-gehalte, het stimuleren van onsportief gedrag, beperking van vrijheid in keuzes, het heel strak handhaven van spelregels, drooglegging van toernooien.

Maar goed:
Vanaf 2013 wordt het volgende team naar een EK of WK uitgezonden: Het team dat zich in dat jaar Nederlands Kampioen Triplette mag noemen. Dit wordt je als volgt:

1. Bij de beste 4 van het NC - Ereklasse eindigen (vaste teams)
2. Beste drie triplettes in de door NJBB geselecteerde kwalificatietoernooien voor het kwalificatietoernooi wetende;
De Generale op 8 april (paasweekend!!!!!!)
Euregio op 23 juni in Enschede
NK Triplette op 24 juni in Oisterwijk (ik neem aan dat de naam hiervan veranderd) DIT WEEKENDJE KOST OOK FF € 150 AAN BENZINE!!
Batavia Zeist Open op 30 juni (internationale equipes op uitnodiging komen hier wellicht roet in het eten gooien voor menigeen.... plus begin vakantie voor sommigen)
Markttoernooi Schagen op 15 juli (vakantieperiode plus dat het een zandbak is)
Martini Masters Triplette op 19 augustus
Kiek in de pot op 25 augustus (met veel goede belgische equipes)
Toernooi in maand september (?!?!?!?!!)
Dit zijn allemaal vrije triplettes
3. Je moet eerder naar het EK of WK geweest zijn en respectievelijk de laatste 8 of 16 gehaald hebben, dan doe je als team ook mee voor kwalificatierondes.

Zo, zie daar de beste 8 triplettes ware het niet dat in de NC, de vrije samenstelling en het voorgaande EK/WK team natuurlijk een enorme overlap zit!!! Zorgt dit voor problemen, dan komen dus nrs 5 en 6 van de kwalificatie en NC aan bod, wat ook weer overlap kan veroorzaken, dus kan het maar zo zijn dat er een speler of team op plaats 8 of 9 van de NC of kwalificatietoernooien mee gaat doen om de uiteindelijke NK triplette titel!!!!!!!!!!!!

Maar goed, als dit alles was, het wordt nog erger!

Mocht je als speler na veel overleg, gezeur en mogelijke ruzies met boule-vrienden met betrekking tot samenstellen van de teams, een triplette hebben kunnen vormen om te gaan spelen moet je vervolgens drie weekenden (en 6 speeldagen) in november t/m februari beschikbaar zijn (lees: feestdagen, cycli in NL, kwalificaties NVK en overige toernooien) om via 7 partijen per dag (die op tijd gespeeld worden) tot de beste te behoren. Kortom je moet nog eens 42 (!!!) partijen spelen, waarvan de beste 2/3 speeldagen tellen om tot de beste 2 equipes te horen. Deze spelen namelijk voor de titel en uitzending in een best-of-five.
Danals de 2 beste dagen tellen en met speelt 7 partijen op één dag, hoeveel teams zullen er dan zijn met 14, hoeveel met 13 en hoeveel met 12 winst? Stel dat er één team is met 14 en drie teams zijn met 13 winstpartijen, wordt er dan een mogelijke kwalificatie door je neus geboord omdat je 2 pluspunten te weinig hebt (omdat je bijvoorbeeld op de eerste dag iets tijd hebt lopen rekken omdat je dik voorstond met nog 5 minuten te spelen?!?!)??? Of een team op plek 8 van de NC heeft zich via omwegen weten te plaatsen en speelt toevallig twee heeeeele goede dagen (14 winst) en 4 "normale" dagen (waar ze er 1 of 2 per dag winnen) dan hebben ze plek 1 (omdat er 14 partijen tellen) terwijl ze 18 van de 42 partijen hebben gewonnen!?!?!?!?!?

Dan volgt nog de Best-of Five. Dit wordt in maart gehouden tussen de nummers 1 en 2 van de "beste" triplettes. De winnaar gaat naar het EK / WK en mogen zelf een 4e speler aanwijzen. Deze moet echter wel al hebben gespeeld in één van de andere 7 teams van het kwalificatietoernooi met 8 triplettes. Mogen ze ook zelf een coach aanwijzen? Of moeten ze er met één op stap waarmee ze eigenlijk niet op stap willen?! Of moeten ze dit van te voren bedenken en niet meedoen met de strijd om de titel NK triplette van Nederland?!?!

Hoop van niet, maar ik voorzie een grote FLOP!

Terug naar selectie!!!!!

Gr. Mark

Gewoon PLEUREN!!!
www.markwildeboer.nl

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 01 mar 2012, 15:20

Mark schreef:Ik heb toch maar eens tijd genomen om de voorwaarden van de kwalificatie door te nemen en kan slechts één conclusie trekken:

BELACHELIJK!!

Wie heeft dit verzonnen? Ik hoop niet dat dit voortkomt uit het "groepje" dat met de NJBB in conclaaf is geweest inzake het verbeteren van de petanquesport in Nederland!

Gr. Mark
Nope, dit is niet met de klankbord groep kortgesloten helaas.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

Mark
4 Stars
4 Stars

Bericht door Mark » 01 mar 2012, 15:46

Dacht ik al maar toch: gelukkig!

Gewoon PLEUREN!!!
www.markwildeboer.nl

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 01 mar 2012, 16:12

In eerste instantie (ik kon daar toen niet bij zijn) was de klankbordgroep voor het opheffen van de selectie. In tweede instantie (waar ik wel bij was) bleek er toch een kleine meerderheid voor handhaving, maar met wel met de nodige aanpassingen! De derde sessie was ik helaas ook verhinderd. In dit/deze besluit/voorstel/proef kan ik me totaal niet vinden!
Mark schreef:Dacht ik al maar toch: gelukkig!

boesnl
3 Stars
3 Stars
Boules: OBUT *ATX* 700 gr.
Contacteer:

Bericht door boesnl » 01 mar 2012, 20:29

Mark schreef:Ik heb toch maar eens tijd genomen om de voorwaarden van de kwalificatie door te nemen en kan slechts één conclusie trekken:

BELACHELIJK!!

[KNIP]

Maar goed:
Vanaf 2013 wordt het volgende team naar een EK of WK uitgezonden: Het team dat zich in dat jaar Nederlands Kampioen Triplette mag noemen. Dit wordt je als volgt:

1. Bij de beste 4 van het NC - Ereklasse eindigen (vaste teams)
2. Beste drie triplettes in de door NJBB geselecteerde kwalificatietoernooien voor het kwalificatietoernooi wetende;
De Generale op 8 april (paasweekend!!!!!!)
Euregio op 23 juni in Enschede
NK Triplette op 24 juni in Oisterwijk (ik neem aan dat de naam hiervan veranderd) DIT WEEKENDJE KOST OOK FF € 150 AAN BENZINE!!
Batavia Zeist Open op 30 juni (internationale equipes op uitnodiging komen hier wellicht roet in het eten gooien voor menigeen.... plus begin vakantie voor sommigen)
Markttoernooi Schagen op 15 juli (vakantieperiode plus dat het een zandbak is)
Martini Masters Triplette op 19 augustus 17, 18 en 19 augustus Europees Veteranen kampioenschap Denemarken
Kiek in de pot op 25 augustus (met veel goede belgische equipes)
Toernooi in maand september (?!?!?!?!!)
Dit zijn allemaal vrije triplettes
3. Je moet eerder naar het EK of WK geweest zijn en respectievelijk de laatste 8 of 16 gehaald hebben, dan doe je als team ook mee voor kwalificatierondes.

[KNIP]

Hoop van niet, maar ik voorzie een grote FLOP!

Terug naar selectie!!!!!

Gr. Mark
Plant elk jaar een boom...!!

michel
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut S5

Bericht door michel » 01 mar 2012, 20:35

Dat zou dan het eerste MMasters zijn wat je mist Henk.
Ik denk dat het MMasters dan niet doorgaat :lol: :shock: :shock:

Maar in ieder geval succes in Denemarken

Michel
Je gaat het pas zien als je het doorhebt

boesnl
3 Stars
3 Stars
Boules: OBUT *ATX* 700 gr.
Contacteer:

Bericht door boesnl » 01 mar 2012, 20:41

michel schreef:Dat zou dan het eerste MMasters zijn wat je mist Henk.
Ik denk dat het MMasters dan niet doorgaat :lol: :shock: :shock:

Maar in ieder geval succes in Denemarken

Michel
:( . . . . zucht. 't klopt. . . . :(
Plant elk jaar een boom...!!

buneljos
4 Stars
4 Stars
Boules: soleil 75 720 glad
Contacteer:

Bericht door buneljos » 01 mar 2012, 23:13

WAAROM ZO MOEILIJK DOEN.
Organiseer een cyclus waaraan teams mee kunnen doen die denken ned.te kunnen vertegenwoordigen op WK of EK.
Daarna moeten de winnaars vorm behoud tonen.Op toernooien waaraan ook de nrs 2,3en4 aan meedoen.Pak weg 2maanden voor uit zending laat je dan de dan naar ranglijst nrs 1 en 2 tegen elkaar spelen om de ticket voor de EK of Wk.Laat ze er maar voor zweten.Het team dat nu is aangewezen heeft trouwens mijn vertrouwen.Maar laat hen maar hieraan meedoen.(Goede sparring partners).

Grt J :P S
let the goodtimes roll

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 01 mar 2012, 23:35

Jos, lees mijn eerdere reactie nog eens goed na. Selectie van het Nederlandse beste team van het seizoen betekent niet automatisch het sterkst mogelijke team dat de NJBB kan afvaardigen. En on dat laatste zou het wel moeten gaan. Door op deze wijze te kwalificeren, en dit gold natuurlijk ook voor de periode vóór 2006, maakt de NJBB zich er te gemakkelijk vanaf. Om echt het sterkst mogelijke team afgevaardigd te krijgen zal er allereerst individueel geselecteerd dienen te worden, waarbij gelet zou moeten worden op de posten binnen een triplette, mentale vaardigheden, uitstraling, gedrag (géén alcohol!), bereidheid om in team te kunnen meedraaien (gevoel voor teambuilding, bereidheid om op de bank te zitten), enzovoort, enzovoort. Daartoe dient er zorgvuldig gescout te worden, en niet door slechts één persoon, maar door een complete technische staf. Vervolgens dient die selectie klaargestoomd te worden voor het grote werk. Die selectie mag net als in het recente verleden uit een grotere groep bestaan die langzaam indikt tot de uiteindelijke selectie die wordt uitgezonden. Zo'n beetje als de laatste 6, 7 jaar, maar dan 1000 keer beter. Selectie op basis van vaste, dus zelfgekozen teams, of erger nog, clubgebonden NC-teams zal nooit de gewenste internationale prestaties opleveren. En van belang daarnaast is dat het niveau van de toernooien wordt opgevijzeld, in het bijzonder dat van de toernooien in de categorie 2. Voor dat laatste heb ik in de klankbordgroep gepleit, en we zien het resultaat...
buneljos schreef:WAAROM ZO MOEILIJK DOEN.
Organiseer een cyclus waaraan teams mee kunnen doen die denken ned.te kunnen vertegenwoordigen op WK of EK.
Daarna moeten de winnaars vorm behoud tonen.Op toernooien waaraan ook de nrs 2,3en4 aan meedoen.Pak weg 2maanden voor uit zending laat je dan de dan naar ranglijst nrs 1 en 2 tegen elkaar spelen om de ticket voor de EK of Wk.Laat ze er maar voor zweten.Het team dat nu is aangewezen heeft trouwens mijn vertrouwen.Maar laat hen maar hieraan meedoen.(Goede sparring partners).

Grt J :P S

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 02 mar 2012, 00:19

jacpetanque schreef: Jos, lees mijn eerdere reactie nog eens goed na. Selectie van het Nederlandse beste team van het seizoen betekent niet automatisch het sterkst mogelijke team dat de NJBB kan afvaardigen. En on dat laatste zou het wel moeten gaan. Door op deze wijze te kwalificeren, en dit gold natuurlijk ook voor de periode vóór 2006, maakt de NJBB zich er te gemakkelijk vanaf. Om echt het sterkst mogelijke team afgevaardigd te krijgen zal er allereerst individueel geselecteerd dienen te worden, waarbij gelet zou moeten worden op de posten binnen een triplette, mentale vaardigheden, uitstraling, gedrag (géén alcohol!), bereidheid om in team te kunnen meedraaien (gevoel voor teambuilding, bereidheid om op de bank te zitten), enzovoort, enzovoort. Daartoe dient er zorgvuldig gescout te worden, en niet door slechts één persoon, maar door een complete technische staf. Vervolgens dient die selectie klaargestoomd te worden voor het grote werk. Die selectie mag net als in het recente verleden uit een grotere groep bestaan die langzaam indikt tot de uiteindelijke selectie die wordt uitgezonden. Zo'n beetje als de laatste 6, 7 jaar, maar dan 1000 keer beter
Jac,
Hoe bepaal je welk team het sterkste is, voordat besloten wordt om dat naar een EK/WK te sturen? En kun je verduidelijken wat je concreet verstaat onder 'maar dan 1000 keer beter'?

Paul van E
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Anonymous

Bericht door Anonymous » 02 mar 2012, 04:34

Febiunz schreef:
BELACHELIJK!!
Gr. Mark
Nope, dit is niet met de klankbord groep kortgesloten helaas.
Nee Mark dit heeft het "groepje"niet verzonnen, Dit alles hebben wij te danken aan HET bestuurslid van de NJBB die met de Topsport belast is :!:
Ik vraag mij dus echt af of deze mensen wel weten waar ze mee bezig zijn, bovendien is er volgens mij niemand maar dan ook niemand van het gehele bestuur van de NJBB, die de koe bij de horens vat en het probleem aanpakt waardoor het is ontstaan.
Waardoor is de onvrede over het selectie-beleid onstaan ? Door de wijze waarop onze bondscoach te werk ging om "zijn spelers" te kiezen/selecteren.
Dit is dus wél ruim genoeg besproken door het "groepje" spelers dat door de NJBB was uitgenodigd om eens van gedachte te veranderen daar de Petanque-sport in Nederland in zwaar weer verkeerd(e) ! Bovendien werden we in de afgelopen ca.2 jaar geconfronteerd met een interim als zijnde sectie Topsport, heel snel na aanstelling van deze interim werd commissie topsport ontbonden. Met als consequentie dat het denkveld beperkt werd door de interim van de sectie Topsport en de Bondscoach. Het had er misschien anders uitgezien als de onvrede die er in de commissie Topsport hierover was en hier door de verantwoordelijke(het bestuur van de NJBB) serieus was omgegaan, maar die laatste vonden het streven naar een goed selectie-beleid schijnbaar niet belangrijk genoeg. De overige mensen die wellicht/misschien goede en eerlijke kritiek leverde binnen de Topsport-commissie zijn op deze wijze op non-actief komen te staan.
Zelf weet ik dat de bestuurders van de NJBB vrijwilligers zijn en dat hebben we vaak genoeg moeten horen en zelfs ook nog een keer in het bondsblad moeten lezen. Maar als je als vrijwilliger er een zooitje van maakt dan kan je beter stoppen, als je hart voor de sport hebt, zoals bepaalde vrijwilligers zo hard roepen die nu in het bestuur zitten!
De sectie-Topsport en het bodsbestuur blijft in dit geval in gebreke tegen over alle leden ! De sectie Topsport bestaat uit te weinig personen of een enkeling.
Om een nieuw of een ander goed beleid te kunnen vast stellen zou er een oproep moeten worden gedaan , om een aantal personen bereid te vinden die zich beschikbaar willen stellen tot het toe treden in een Topsport-commissie, de samenstelling van de betreffende commissie zou transparant moeten gebeuren en het lijkt mij wijs gezien het verleden van benoemingen dat óók deze personen door de algemen ledenvergadering worden voorgesteld en eventueel door de vergadering worden toe gelaten tot de Topsport-commisie.
Deze commissie zal minstens uit 5 personen moeten bestaan en zal dan een beleid moeten gaan klaar stomen met transparantie, degelijkheid en een prestatie gerichte visie voor de toekomst.

Als laatste wil ik nog even kwijt, dat er op een hele slinkse wijze ge(mis)bruik is gemaakt van de klankbordgroep. Er wordt nu door het bestuur van de NJBB gesuggereerd dat het voorgestelde beleid dat in de betreffende info staat ook is ontstaan door middel van de gesprekken die er plaats hebben gevonden(dus ook met de klankbordgroep) nou beste boulers, geloof mij nu maar dat wij niet eens in die richting hebben gedacht zoals hij er nu ligt, laat staan er over gepraat.

Tja en zo misleidend kunnen onze vrijwillige bestuursleden van de NJBB zijn.......GA A.U.B. BREIEN/VISSEN/KANTKLOSSEN of....maar verlaat het schip !!

met vriendelijke sportgroeten voor alle boulers,
Math

ps. o ja, zelf heb ik zoals alle andere genodigde boulers die in het panel hebben gezeten, vrijwillig aan de gesprekken deelgenomen en zoals bij mij en ook wellicht bij anderen deelnemers hebben wij een uurtje eerder vrij moeten nemen van ons werk om er op tijd te zijn.
zelf heb ik aan drie gesprekken deelgenomen totale afstand voor mij was 1230 km ook alle andere niet bestuursleden hebben hier vergelijkbare moeite voor genomen GEHEEL VRIJWILLIG EN OP EIGEN KOSTEN ! gewoon om dat we hart voor de sport Petanque hebben.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 02 mar 2012, 09:49

Paul en anderen,
Het moge duidelijk zijn dat er van tevoren geen enkele, maar dan ook niet één, garantie te geven is dat welk team dan ook op een WK of EK goed zal presteren. Dat weet je pas achter. Wat je wel kunt doen is alle voorwaarden en omstandigheden optimaal te maken om dat sterkst mogelijke team te komen. Iedere beperking dient daarbij te worden voorkomen. Een van die beperkingen is het om geheel aan de spelers zelf over te laten hoe zij hun teams denken samen te stellen. Let wel, ik heb het over een mogelijk WK- of EK team! En dan heb ik nog niet eens over clubgebonden NC-teams, een nog grotere beperking. Kortom, het team dat uiteindelijk als winnaar uit de kwalificatiefase te voorschijn komt, hoeft niet per se het sterkst mogelijke team te zijn. Het is lang niet ondenkbaar dat er in de uitgeschakelde teams spelers zitten, die een versterking voor het gekwalificeerde team zouden kunnen zijn. En ik zeg met nadruk zouden, niets is immers zeker, het gaat erom dat je zo veel mogelijk ruimte creëert.
Neem een land als Frankrijk. De Franse triplettekampioen is vrijwel altijd een team dat zich kan meten met de wereldtop. Maar toch wordt de Franse kampioen als sinds 1988 niet meer naar het WK uitgezonden. Van een geselecteerd team - en dus van de spelers - worden immers nog geheel andere vaardigheden vereist dan alleen maar de beste te zijn in één weekend. Of vertaald naar ons land, de beste in een wat langere periode.

Hoe dan wel tot een selectie te komen? Zorg er allereerst voor dat de competitie harder wordt in ons land. En ik herhaal, vijzel het niveau van de categorie-2-toernooien op. In kwalitatief maar ook kwantitatief opzicht. Dat is meest geëigende weg op het niveau op te krikken. Laat de teams vrij in hun keuze wat betreft de samenstelling ervan. Volg als coach en technische staf de resultaten, ga het land in. Zie de spelers in actie en kom als technische staf gezamenlijk tot een voorlopige keuze. Kijk verder dan je neus lang is. Wees open en transparant over de gemaakte keuzes. Leg dat uit. Ga met de uitgekozen spelers aan de slag en maak ze rijp voor een internationaal optreden. Technisch, tactisch, maar vooral mentaal. En dat betekent niet dat een coach tijdens een NK alleen maar aandacht heeft voor zijn eigen selectieteam als dat - toevallig of niet - aan dat NK deelneemt. Een goede bondscoach en zijn medewerkers zouden ook aandacht moeten hebben voor andere teams en spelers tijdens dat NK.
Het bovenstaande zal allemaal heus niet zonder vallen en opstaan gaan, dat hoort nu eenmaal bij sport. Het is een moeizaam en lang proces.

Waarmee ook je tweede vraag enigszins beantwoord is.

Paul van E schreef: Jac,
Hoe bepaal je welk team het sterkste is, voordat besloten wordt om dat naar een EK/WK te sturen? En kun je verduidelijken wat je concreet verstaat onder 'maar dan 1000 keer beter'?

Paul van E

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 02 mar 2012, 12:11

Volg als coach en technische staf de resultaten, ga het land in. Zie de spelers in actie en kom als technische staf gezamenlijk tot een voorlopige keuze.
Precies...

Goede scouting, spelers met talent benaderen en kansen geven, en je als je eenmaal keuzes hebt gemaakt je niet afsluiten voor andere talenten. Het is namelijk een ongoing proces. Het scouten hoeft overigens niet alleen door trainers te gebeuren, maar men kan ook spelers met veel ervaring inzetten.

Veel lezers op het forum weten ondertussen wel welke spelers bij de absolute top horen (man of 15??), en wie er bij de grote groep subtop zit. We hebben het over maximaal 150 spelers denk ik.

Ik vind nog steeds een selectie niet verkeerd, maar zoals het nu gegaan is door te beginnen met een basisgroep in 2006 en dat er daarna alleen maar spelers afvielen in plaats van dat er elk jaar opnieuw begonnen werd is niet goed.

Die selectie moet dan ook in een strijdmodel laten zien dat zij terecht de beste spelers van Nederland zijn. Zo niet gaan zij niet naar het WK/EK!

Zoals sommige leden van Boul'Animo wel eens zeggen, laat ze mekaar maar afmaken die goede spelers, daar wordt je hard van ;-)

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 02 mar 2012, 13:43

Om niet te zeggen, exact, zo behoort het te gaan. Dat door het bondsbestuur gemaakte onderscheid tussen 'selectiemodel' en 'strijdmodel' is een kunstmatig onderscheid en dus volkomen quatsch. Demagogie, dus eigenlijk. Ook geselecteerde spelers zullen moeten blijven strijden en vormbehoud blijven tonen.

Merk op dat het selectiesysteem waarvoor nu is gekozen, net als dat van vóór 2006, in feite een bureaucratisch systeem is, louter administratief. De commissie topsport en/of de bondscoach hoeven slechts lijstjes met resultaten bij te houden, uiteindelijk blijft er één winnaar over en klaar is de selectie. Zo kan en wil iedereen wel bondscoach of topsportcommissievoorzitter zijn!

En nogmaals, topsport zonder dat er een goede en brede wedstrijdcultuur heerst, is ten dode opgeschreven!
Theo vd M. schreef:
Volg als coach en technische staf de resultaten, ga het land in. Zie de spelers in actie en kom als technische staf gezamenlijk tot een voorlopige keuze.
Precies...

Goede scouting, spelers met talent benaderen en kansen geven, en je als je eenmaal keuzes hebt gemaakt je niet afsluiten voor andere talenten. Het is namelijk een ongoing proces.
(knip)
Die selectie moet dan ook in een strijdmodel laten zien dat zij terecht de beste spelers van Nederland zijn. Zo niet gaan zij niet naar het WK/EK!
Zoals sommige leden van Boul'Animo wel eens zeggen, laat ze mekaar maar afmaken die goede spelers, daar wordt je hard van ;-)

Plaats reactie