jeugdselectie W.K.

Alles over de verschillende selecties in Nederland (of buitenland) zoals, de jeugd, beloften, dames en senioren selectie.
arjanop
2 Stars
2 Stars
Boules: nexius 75 710
Contacteer:

Re: jeugdselectie W.K.

Bericht door arjanop » 07 jun 2011, 12:48

De reden dat het in Vlaardingen niet gelukt is om de jeugd te behouden is vooral omdat het juist niet te combinderen is met een andere sport! petanque is een van de weinige sporten die een hele dag in beslag neemt. Op de leeftijd van 9 tot 12 is en blijft het lastig om ze aan je te binden. Veel verleiding van vriendjes en andere "stoerdere" sporten.
Het alcohol verhaal is regelmatig stof tot discussie op dit Forum. Ik denk wanneer je toernooien drooglegt wanneer er jeugd aanwezig is je binnen een jaar een verandering ziet verschijnen, clubs gaan toernooien organiseren waar jeugd niet meer aan mee kan doen. Tadaa, Klaar! De jeugd, daar moet je het qua baromzet niet van hebben toch! De bar is nog steeds de kurk waar de vereniging op drijft!
Pas om 15.00 uur gaan schenken lijkt me een veel beter idee. Pas hierbij wel op voor eigen import! Hoeveel rugtasjes zie je niet rondom toernooien met allerlei lekkers! Maar goed, da's een mooie taak voor de vereniging én de scheidsrechter! De scheidsrechter kan hier echt een rol in spelen. Maar goed, da's ook al een discussie op zich, die laten zich veel te vaak ondersneeuwen door de organiserende club of aanwezige vlotgebekte spelers. Blijkbaar is alcohol op de speelvelden nog steeds een rekbaar begrip en is dat voor de ene scheidsrechter "over de drempel van het clubgebouw" en voor de ander "niet binnen de verlieslijnen van het speelveld". Ja, dan blijft het eind zoek.

Goed om te lezen dat het niet alleen mij opvalt. En Charley, ook ik wil heus is een leuk toernooitje gooien met mijn zoon of dochter. Maar daar begint het gewik en geweeg al. Ga ik nou een 5 voorgeloot toernooi spelen met de kans dat ik 5 keer zo hard mogelijk afgeslacht word omdat +55 al niet meer garant staat voor een prijsje of ga ik een toernooi spelen met voorronden? Kom ik vanzelf bij gelijken terecht. De promotietoernooien laat ik helemaal maar links liggen geloof ik.

Ook hier is het de bond die hier een standpunt in zal moeten nemen.

Arjan.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 07 jun 2011, 13:42

Alcohol en jeugd lijkt mij het probleem niet. Of een kind iemand om 11:00 uur een pilsje ziet drinken of om 15:00 uur, ik zie het verschil niet. Het verschil in jeugd en volwassenen zit volgens mij in het bezig houden. Jeugd blijft pas wanneer het wordt bezig gehouden door een volwassene. Wanneer er niemand is op de club om de jeugd bezig te houden, lees training en begeleiding naar (eigen) toernooien, dan is er kans dat ze blijven. Ook wanneer het geen kinderen zijn van ouders die lid zijn, moet je wat voor de ouders die hun kroost brengen iets doen. Zonder die ouders geen jeugd. En ik ben het met Arjan eens dat je als ouder kinderen liever iets anders zou laten doen dan petanque.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

arjanop
2 Stars
2 Stars
Boules: nexius 75 710
Contacteer:

Bericht door arjanop » 07 jun 2011, 14:17

Paul, dat het schenken vanaf een bepaalde tijd bij bijvoorbeeld het voetbal al jaren aan regels gebonden is heeft mijns inziens meerdere redenen. Uiteraard om de "verenigings-alco's" te weren, zo worden hier in Vlaardingen die, meestal mannen, genoemd. Die zaten heus niet vanaf 8.30 te scouten bij de F'jes! Een andere reden is om zaken als alcohol gebruik bij de jeugd niet "als normaal" te laten gelden. Niemand wil toch dat Petanque in één adem met alcohol genoemd word! Kijk naar het darten, deze sport gaat echt gebukt onder het imago van alcohol.
Je punt omtrent het bezighouden, ja dat kan ik alleen maar beamen. Daar heb je bij Petanque dus letterlijk een dagtaak aan.

Arjan.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 07 jun 2011, 15:29

Niet dat de discussie over alcohol vs pétanque niet nuttig is maar ik weet nog steeds niet welke jeugdspelers er in de WK selectie zitten.

Tenslotte ging het hier om in dit onderwerp.

Misschien een nieuw onderwerp aanmaken "Alcohol vs pétanque". :?:
mijn geluksgetal is 13

Chris vd V
2 Stars
2 Stars
Boules: Bleue carb115 72 730

Bericht door Chris vd V » 07 jun 2011, 15:34

Henk de Kw schreef:
Doe maar, Henk de Kw! Doe ik in dat onderwerp ook een boekje open over de ervaringen hiermee, tijdens Ranglijsttoernooien en NC.
Maar onder welke rubriek? "Overige Petanquezaken"? Of ?

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 07 jun 2011, 16:08

Ik zou het bij de bond zetten want zij zijn hoofdverantwoordelijk voor de geldende regels

mvg Bart

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 07 jun 2011, 17:20

bartboules schreef:Arjen bedankt voor je reactie,
Ik vind je argumenten zeer leerzaam en ik hoop dat de commissie jeugdzaken van de bond dit ook leest.
....
nogmaals ik hoop dat er wat met jouw tekst wordt gedaan Arjen.

mvg Bart
Prima initiatief van Arjen om dit onderwerp hier aan te snijden. Binnen de A tot Z-werkgroep hebben we het (vanzelfspreken) al gehad over punten als het (niet zelden overmatige) alcoholgebruik tijdens toernooien, over voeding, over betrokkenheid van ouders van petanquespelende kinderen, over spanningsbogen, over de promotie van petanque onder jongeren, over jeugdledenbehoud. Ook over de relatie breedtesport en -topsport bij de jeugd. Ik zit nu even heel krap in m'n tijd. We komen er binnenkort op terug.

Groet,
Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 07 jun 2011, 22:31

Chris vd V schreef:
Henk de Kw schreef:
Doe maar, Henk de Kw! Doe ik in dat onderwerp ook een boekje open over de ervaringen hiermee, tijdens Ranglijsttoernooien en NC.
Maar onder welke rubriek? "Overige Petanquezaken"? Of ?
Oké, ga hem nu aanmaken!
mijn geluksgetal is 13

GVL
1 Stars
1 Stars

Bericht door GVL » 30 jun 2011, 22:24

Jeugd,

Succes met de trainingen, ben benieuwd wie er meegaan naar het W.K.

Groeten

Plaats reactie