JEUGD PETANQUE VAN A TOT Z

Alles over de verschillende selecties in Nederland (of buitenland) zoals, de jeugd, beloften, dames en senioren selectie.
Plaats reactie
SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

JEUGD PETANQUE VAN A TOT Z

Bericht door SandraGill » 30 mei 2011, 22:22

Advies- en werkgroep Jeugd Petanque van A tot Z

Fraaie beleidsplannen zijn de laatste acht jaar verschenen. Toch is het aantal jeugdleden van de bond vanaf 2003 van 423 gestaag gedaald tot het dramatische minimum van nog geen 173. Haal je de peuters en kleuters eraf die soms door opa of oma bij hun geboorte als lid zijn opgegeven, dan praten we over nauwelijks 150 jeugdleden!

“De klok wijst vijf voor twaalf. Als we nu geen gerichte acties ondernemen, kun je de toekomst van het petanque in Nederland wel op je buik schrijven! Zonder jeugd heeft onze sport petanque geen toekomst!” riepen vertegenwoordigers van een aantal verenigingen in koor, tijdens een door de bond belegde vergadering over jeugdpetanque begin dit jaar. “Het roer moet om, het roer zal om”, reageerde bondsbestuurslid Arno Frankfort gedecideerd. Hij bepleitte een nieuwe aanpak. Niet weer voor de zoveelste keer halfbakken het wiel uitvinden, maar uitgaan van de kracht van die verenigingen die wel enthousiast en succesvol bezig zijn met het plannen en uitvoeren van jeugdactiviteiten binnen hun vereniging. Dat zijn zo’n beetje dezelfde verenigingen die nu al over een handvol jeugdleden of meer be schikken. Jeugd win je met jeugd!

Van A tot Z
Vier van die verenigingen boden zich aan om gezamenlijk een serieuze poging te ondernemen om die kar in beweging te brengen. Niet voor het eigen gewin maar in het belang van onze sport, van onze bond. Samen met Les Cailloux en Petangeske zijn Altena en ’t Zwijntje de trekkers van dit project. Vandaar dus de keuze voor de naam van de werk- en adviesgroep: ‘Jeugd Petanque van A tot Z’.

Daarin staat ‘van A tot Z’ voor alle verenigingen. En ‘Jeugd Petanque van A tot Z’ voor alle denkbare boule-activiteiten voor jongeren: van recreatiesport tot topsport, van pupil tot jongvolwassen beloftespeler, voor jongens en voor meisjes, zonder enig onderscheid. Maar we beginnen bij het begin, bij A. De A staat voor Animo, voor Aanbod en voor Aanpak. De werkgroep steekt de handen uit de mouwen en haar eerste actie s zijn gericht zijn op ledenbehoud. Meer en nieuw sportaanbod voor de jeugdleden die we nog rijk zijn. Voor het najaar en de daaropvolgende winter zullen stapje voor stapje de eerste activiteiten starten die ledenwerving tot doel hebben. Dan zullen we ook met adviezen aan het bondsbestuur komen over langere termijn aanpak.

Zomer Jeugd Cyclus
Eerst dus het verruimen van het aanbod. Een viertal toernooien, alle op zaterdagen, maar alle verschillend van opzet, inspirerend en creatief. Alle bondsjongeren van ongeveer 8 t/m 22 jaar worden via de maandelijkse Nieuwsbrief voor de jeugd en via direct contact van harte uitgenodigd om hieraan deel te nemen. Op 21 mei opende Les Cailloux het bal, op 4 juni gaat Jeu de Boules Altena uit Sleewijk verder, op 25 juni is het de beurt aan Petangeske uit Bergen op Zoom en op 17 september sluiten we de reeks af bij ’t Zwijntje in Apeldoorn.

Spelplezier en spelbeleving
Natuurlijk vallen er elk toernooi dagprijzen te winnen, aan het slot van de Zomer Cyclus zullen er verrassende eindprijzen zijn. Maar voorop staan spelplezier en spelbeleving. En betrokkenheid van ouders en begeleiders. Want per slot van rekening zijn zij de mensen die de kinderen naar de toernooien zullen brengen.

Communicatie
De verenigingen en de afdelingen worden bijna maandelijks via de Nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de cyclus, van topsportzaken en van de verdere ontwikkelingen. De Nieuwsbrieven en de jeugdtoernooikalender kunnen ook geraadpleegd worden via de bondswebsite http://www.njbb.nl.
Als een vereniging zich geroepen of uitgedaagd voelt om de advies- en werkgroep Jeugd Petanque van A tot Z te komen versterken, kunnen zij dat kenbaar maken via jeugdcoordinator@jdbaltena.nl. Zo is de werkgroep onlangs uitgebreid met PUK uit Haarlem die in hun nieuwe topaccommodatie met jeugd aan de gang willen. Boel Plezier uit Assen heeft laten weten volgens jaar zeker van de partij te willen zijn.
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

michel
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut S5

Re: JEUGD PETANQUE VAN A TOT Z

Bericht door michel » 31 mei 2011, 09:27

Dus het jeugdpromotieplan 2009-2012 is ook alweer overboord gegooid.
Nu gaan 4 verenigingen op kosten van de NJBB hun jeugdleden uitbreiden.

Michel
Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 31 mei 2011, 22:12

michel schreef:...............
Nu gaan 4 verenigingen op kosten van de NJBB hun jeugdleden uitbreiden.
Michel
Verklaar je nader Michel. Welke kosten bedoel je?
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

michel
3 Stars
3 Stars

Bericht door michel » 01 jun 2011, 04:00

dagprijzen, verrassende eindprijzen, scheidsrechter, wedstrijdleider

Michel

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 01 jun 2011, 07:00

Michel regel jij op jou club ook dat er meer jeugd komt en doe mee van A tot Z
Iedereen weet nu wel wat voor bond we hebben en daar moeten we zeker wat aan doen.
Maar de jeugd is te belangrijk om negativiteit over uit te stralen.
Laat alle clubs in Nederland wat doen voor de jeugd!!!

mvg Bart

michel
3 Stars
3 Stars

Bericht door michel » 01 jun 2011, 11:56

ik ben niet van plan enige inspanning te leveren, waar de bond steek op steek laat vallen.
Laat je jeugd wat dan binnenkomt alleen in je eigen vijver vissen? Of die 4 zomertoernooitjes.
Denken we dat we het daarmee interessant maken voor een jeugdige in die leeftijd om lid te worden van een club.
Juist in het jeugdpromotieplan stonden hele goede zaken, waar elke vereniging mee uit de voeten kan.
maar het moet wel goed aangestuurd worden door een JEUGDCOMMISSIE!
En in elke zone iemand die het aanstuurt 4 zoneleden en 1 voorzitter, 5 leden verspreid over het hele land.
Maar het grote probleem is geld voor dit promotieplan, en de bond geeft liever geld aan andere zaken uit dan aan een weldoordacht jeugdplan.

Nu doen 4 verenigingen ( plus PUK 5) een zomercyclus die voor heel veel jeugd onbereikbaar is.
Uiteraard steun ik elk initiatief voor de jeugd, maar dit is veel te amateuristisch en ondoordacht.

Maar desalniettemin veel sterkte.

Michel

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 01 jun 2011, 14:43

michel schreef:dagprijzen, verrassende eindprijzen, scheidsrechter, wedstrijdleider
Michel
Dan zou ik ook maar meedoen Michel. Krijg je gratis jeugdleden.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 01 jun 2011, 14:47

michel schreef:ik ben niet van plan enige inspanning te leveren, waar de bond steek op steek laat vallen.
Laat je jeugd wat dan binnenkomt alleen in je eigen vijver vissen? Of die 4 zomertoernooitjes.
Denken we dat we het daarmee interessant maken voor een jeugdige in die leeftijd om lid te worden van een club.
Juist in het jeugdpromotieplan stonden hele goede zaken, waar elke vereniging mee uit de voeten kan.
maar het moet wel goed aangestuurd worden door een JEUGDCOMMISSIE!
En in elke zone iemand die het aanstuurt 4 zoneleden en 1 voorzitter, 5 leden verspreid over het hele land.
Maar het grote probleem is geld voor dit promotieplan, en de bond geeft liever geld aan andere zaken uit dan aan een weldoordacht jeugdplan.
Nu doen 4 verenigingen ( plus PUK 5) een zomercyclus die voor heel veel jeugd onbereikbaar is.
Uiteraard steun ik elk initiatief voor de jeugd, maar dit is veel te amateuristisch en ondoordacht.
Maar desalniettemin veel sterkte.
Michel
Volgens mij is er nu een echte jeugdcommissie vanuit vier verenigingen verdeeld over het land, die het goed aansturen. En volgens jou geeft de bond er geld aan uit. En om dit nu amateuristisch en ondoordacht te noemen lijkt op 'als ze het niet doen zoals ik wil, is het niet goed'. Een beetje negatief en naïef.

michel
3 Stars
3 Stars

Bericht door michel » 01 jun 2011, 17:30

noem het negatief of naief, maakt me niet uit.
Leest eerst het bewuste plan maar door.

Michel

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 01 jun 2011, 20:39

michel schreef:noem het negatief of naief, maakt me niet uit.
Leest eerst het bewuste plan maar door.

Michel
Dag Michel,

Je hebt gelijk dat door steken te laten vallen het aantal jeugdleden is gekelderd van 400 in 2003 tot ruim 150 nu (babies, peuters en kleuters niet meegeteld). Dat er niets gedaan is met het Promotieplan Jeugdspecifiek 2009-2012, staat ook als een paal boven water. Wie kent het, vraag ik me af. Dat er nog een "Jeugdactieplan 2009-2013 Geen woorden maar daden!" is geschreven door het bondsbureau, zal ook niemand verbazen. Wel juist is de waarneming die in dat laatst genoemde plan staat: vele ideeën zijn geoppperd, maar helaas is het bij ideeën gebleven. En zo bleef het, we zijn inmiddels alweer half 2011, 2,5 jaar verder.
De landelijke passiviteit heeft er de afgelopen jaren in geresulteerd, dat - bijvoorbeeld! - jouw vereniging nog maar 2 juniorenleden rijk is, in jouw afdeling er nog maar 16 jeugdspelers zijn, over 4 verenigingen verdeeld, met de helft in middelpunt Assen. De overige drie verenigingen leven 1 uur reistijd van elkaar. Is nationaal bezien geen uitzondering!
Een jeugdcommissie vanuit de bond, vanuit afdelingen organiseren, bleek al jaren kansloos. Met 150 deels verdwaalde jeugdspelers verwachten een jeugdcompetitie te kunnen organiseren, al evenzo. En zo voelden de nog wel aangesloten jeugdleden zich in de kou staan. De afgelopen jaren is er landelijk weinig tot geen extra toernooiaanbod voor de jeugd gerealiseerd. Vandaar dat vele kinderen petanque hebben ingeruild voor een andere sport/activiteit. Dat beeld wordt bevestigd uit alle telefoontjes die met kinderen en hun ouders gevoerd zijn.

Een nieuwe aanpak. De weg waarlang: de olievlekwerking. Beginnen bij de verenigingen die structureel bezig zijn met jeugd. Waar de deelname van jeugd een normaal verschijnsel binnen de club is geworden, waar kinderen met respect worden bejegend en clubgenoten met plezier vervullen. Vandaar van A tot Z, van Altena via Les Cailloux en Petangeske tot 't Zwijntje. Inmiddels heeft ook PUK zich daarbij aangesloten. Niet eerst herhaling van doodlopende plannenmakerij, nee, actie, uitvoeren: een zomer cyclus van 4 toernooien, waar spelplezier en spelbeleving voorop staat. Kinderen moeten elkaar vaker binnen het petanque ontmoeten. Jeugd vang je met jeugd!
Geen jeugdwervingscampagnes willen, als de verenigingen voor de ontvangst van de nieuwe kinderen niet klaar staan, laat staan het te bieden sport- en trainingsaanbod aan de kinderen niet kunnen leveren. Daarentegen tot startpunt nemen de verenigingen die qua jeugdaanpak inmiddels iets structureels hebben neergezet. Vrijelijk toegankelijk te maken voor de regio erom heen. Kinderen verzamelen om actief te petanquen. Daarom de start met een Zomer Cyclus van de 4 initiatiefnemende clubs. Kinderen praktisch bijeenbrengen om elkaar te leren kennen en ouders te betrekken bij het gebeuren en te laten zien dat het anders kan. De olievlekwerking, het sneeuwbaleffect wordt nagestreefd door volgend jaar vier andere verenigingen bereid te vinden om zo'n Cyclus vorm te geven. Met hulp vanuit de 4 initiatiefnemers. Zo heeft bijvoorbeeld Assen al laten weten, daarvoor volgend jaar 'in' te zijn. Intussen halen we wellicht de JuPPie-tour weer van stal, waarbij elk jeugdlid een vriendje of vriendinnetje meebrengt. Een vorm van zaaien. Opleiding/cursus voor trainers, een volgende uitdagende stap. Niet veel anders dan het door jou aangehaalde Promotieplan 2009-2012 vermeldt. Wij kiezen voor doordacht stap-voor-stap-meteen-uitvoering geven aan deelplannetjes.
Zo'n aanpak mag je best amateuristisch noemen. De toon waarop klinkt jammergenoeg denigrerend. Da's nou jammer. Maar wees niet bang, We hebben A gezegd, dus daar trekken we ons niet veel van aan! Z is nog ver achter de horizon. Positieve geesten zijn altijd welkom!

Groet,
Paul
Laatst gewijzigd door SandraGill op 01 jun 2011, 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

ronbirel
2 Stars
2 Stars

Bericht door ronbirel » 01 jun 2011, 21:09

wij hadden 4 jeugd leden uit coevorden in de selectie waar niksmeer van over is, door het beleid van de njbb voldeden ze niet meer aan de eisen van de njbb davey 3x utrechts kampioen 1x ned kampioen met tom en joey en 1x doublte met bas punter maar dat schijnt niet genoeg te zijn volgens de trainers Peter, Toon en Fred
De spelers die worden uitgenodigd voor de voorbereiding naar een WK zijn Rick Melssen, Leroy van Arnhem, Elke van der linden, Etienne Baks, Rick van Lier en Romulo van Stockum.

michel
3 Stars
3 Stars

Bericht door michel » 02 jun 2011, 05:55

goed onderbouwd verhaal paul, maar ik ben benieuwd wat er van die olievlek overblijft over 2 jaar en de daarbij gestegen jeugdaantallen.
Je kiest voor een pas op de plaats en je best doen voor de al bestaande jeugdleden, maar laten we dan niet steeds de aantallen jeugd weer noemen.
Is er ook al gesproken met de huidige landelijke en zonale jeugdtrainers over deze aanpak, want als je nieuwe jeugd zou vinden en deze in de selectie terechtkomen, moeten daar ook duidelijk criteria voor zijn, anders verdwijnen ze als sneeuw voor de zon. dus dan ook in de gehele breedte en naar de top.
En negatief, naief en denigrerend zijn woorden die ik i.v.m. de jeugd nog nooit heb gebruikt.

Michel

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 02 jun 2011, 16:32

michel schreef:goed onderbouwd verhaal paul, maar ik ben benieuwd wat er van die olievlek overblijft over 2 jaar en de daarbij gestegen jeugdaantallen.
Michel
Ik ben benieuwd wat er overblijft over 2 jaar wanneer dit initiatief niet genomen was.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 02 jun 2011, 18:43

Precies! Laten we blij zij dat er weer iets op gang is gezet. Laat die olievlek zich maar gaan uitbreiden...
Paul Wagenaar schreef:
michel schreef:goed onderbouwd verhaal paul, maar ik ben benieuwd wat er van die olievlek overblijft over 2 jaar en de daarbij gestegen jeugdaantallen.
Michel
Ik ben benieuwd wat er overblijft over 2 jaar wanneer dit initiatief niet genomen was.

paul2424
6 Stars
6 Stars
Boules: obut inox dure710 74

Bericht door paul2424 » 03 jun 2011, 13:49

Paul van E schreef:Advies- en werkgroep Jeugd Petanque van A tot Z

“De klok wijst vijf voor twaalf. Als we nu geen gerichte acties ondernemen, kun je de toekomst van het petanque in Nederland wel op je buik schrijven! Zonder jeugd heeft onze sport petanque geen toekomst!” riepen vertegenwoordigers van een aantal verenigingen in koor, tijdens een door de bond belegde vergadering over jeugdpetanque begin dit jaar. “Het roer moet om, het roer zal om”, reageerde bondsbestuurslid Arno Frankfort gedecideerd. Hij bepleitte een nieuwe aanpak. Niet weer voor de zoveelste keer halfbakken het wiel uitvinden, maar uitgaan van de kracht van die verenigingen die wel enthousiast en succesvol bezig zijn met het plannen en uitvoeren van jeugdactiviteiten binnen hun vereniging. Dat zijn zo’n beetje dezelfde verenigingen die nu al over een handvol jeugdleden of meer be schikken. Jeugd win je met jeugd!

Van A tot Z
Vier van die verenigingen boden zich aan om gezamenlijk een serieuze poging te ondernemen om die kar in beweging te brengen. Niet voor het eigen gewin maar in het belang van onze sport, van onze bond. Samen met Les Cailloux en Petangeske zijn Altena en ’t Zwijntje de trekkers van dit project. Vandaar dus de keuze voor de naam van de werk- en adviesgroep: ‘Jeugd Petanque van A tot Z’.

Daarin staat ‘van A tot Z’ voor alle verenigingen. En ‘Jeugd Petanque van A tot Z’ voor alle denkbare boule-activiteiten voor jongeren: van recreatiesport tot topsport, van pupil tot jongvolwassen beloftespeler, voor jongens en voor meisjes, zonder enig onderscheid. Maar we beginnen bij het begin, bij A. De A staat voor Animo, voor Aanbod en voor Aanpak. De werkgroep steekt de handen uit de mouwen en haar eerste actie s zijn gericht zijn op ledenbehoud. Meer en nieuw sportaanbod voor de jeugdleden die we nog rijk zijn. Voor het najaar en de daaropvolgende winter zullen stapje voor stapje de eerste activiteiten starten die ledenwerving tot doel hebben. Dan zullen we ook met adviezen aan het bondsbestuur komen over langere termijn aanpak.

Communicatie
De verenigingen en de afdelingen worden bijna maandelijks via de Nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de cyclus, van topsportzaken en van de verdere ontwikkelingen. De Nieuwsbrieven en de jeugdtoernooikalender kunnen ook geraadpleegd worden via de bondswebsite http://www.njbb.nl.
Als een vereniging zich geroepen of uitgedaagd voelt om de advies- en werkgroep Jeugd Petanque van A tot Z te komen versterken, kunnen zij dat kenbaar maken via jeugdcoordinator@jdbaltena.nl. Zo is de werkgroep onlangs uitgebreid met PUK uit Haarlem die in hun nieuwe topaccommodatie met jeugd aan de gang willen. Boel Plezier uit Assen heeft laten weten volgens jaar zeker van de partij te willen zijn.
hallo werkgroep van A tm Z.
prima initiatief
in de werkgroep wil ik nu nog niet,maar ik wil wel een advies geven.
promotie van petanque is belangrijk,mensen jong en oud laten kennis maken met de sport petanque.
waar doe je dat en hoe doe je dat?
zaterdag 3 sept 2011 staan er 2 jeugdtoernooien op de kalender bij de njbb.
bij altena in sleeuwijk en het boule d'orange markttoernooi in delft.
dit lijkt mij niet zo handig!
ik heb dat al eerder aangegeven bij altena,het njbb bestuur,de toernooi commissie,de jeugdwerkgroep .
wij als midi kunnen niet naar een andere datum,omdat wij vast op de 1e zaterdag van sept op de evenementenkalender van delft staan.
en hebben besloten om toch de jeugd de gelegenheid te geven om op de markt een toernooi te kunnen spelen,waar bij behoorlijk weer toch een kleine 5000 mensen de hele dag langs trekken.
dit jaar is ook nieuw de finale dag van het scholieren kampioenschap petanque van delft. hier zullen 8 doubletten aan deelnemen.
dit jaar beperkt het zich nog tot jeugd van delftse basisscholen groep 8.
ik zou als je de sport petanque wil promoten en wil laten zien dat er niet alleen maar ouwe lullen zoals ik spelen, de werkgroep a tm z, de njbb coaches nogmaals willen aanraden ,om de jeugd te tonen aan een groot publiek.
gr paul k

Plaats reactie