Heren Selectie 2011

Alles over de verschillende selecties in Nederland (of buitenland) zoals, de jeugd, beloften, dames en senioren selectie.
jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Heren Selectie 2011

Bericht door jacpetanque » 05 dec 2010, 19:38

En hoe bepaal je dan welk triplette (+ wisselspeler) het beste gepresteerd heeft??? Daar gaat de discussie namelijk ook over!
Paul Wagenaar schreef:
Anonymous schreef:Oplossing : selecteer gewoon het triplette dat het beste gepresteerd heeft en geen personen apart om ze later aan elkaar te laten wennen ...... dit is verspilde energie, geld en tijd.

groet,
Math
En welk triplette is dat dan?

Paul W.

Anonymous

Bericht door Anonymous » 05 dec 2010, 22:28

Winnaar NC/Boul d'or, met mij is hier geen verdere discussie meer nodig

groet,
Math

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 05 dec 2010, 22:56

Anonymous schreef:Winnaar NC/Boul d'or, met mij is hier geen verdere discussie meer nodig

groet,
Math
Ik denk dat ik begrijp waarom je hierover niet verder wil discuseren Math, maar wil je toch vragen om uitleg.
Namelijk, de Boule d’or was voor mijn tijd en niet alleen van mij maar van heel wat forumleden die nu denken waar gaat dit allemaal over.
Wil je beschrijven wat de Boule d’or inhield en hoe toentertijd de selectie tot stand kwam en waarom dat in jou en anderen ogen beter is.

Met vriendelijke groet,
Mink

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 05 dec 2010, 23:12

Anonymous schreef:Winnaar NC/Boul d'or, met mij is hier geen verdere discussie meer nodig

groet,
Math
Dus winnaar NC, er is geen Boul d'Or gehouden dit jaar. En dan nog een reserve. Heb je daar ook zo'n eenvoudige regel voor?

Paul W.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 05 dec 2010, 23:47

Voor Mink, de Boule d'Or was een roemrijk toernooiencircuit in de jaren '80 en de jaren '90. En dan in het bijzonder in de beginperiode. Jaarlijks maakten een tiental grote toernooien deel uit van het circuit met soms 100 of meer deelnemende triplettes. Er werd gespeeld volgens afvalsysteem waarbij op basis van een code punten konden worden verdiend. Elk team startte met 5 punten bij winst in de eerste ronde. Bleef een team winnen, dan werd elke winstpartij weer met 5 punten beloond. Het maximum aantal teams was vastgesteld op 128, zodat er - op papier in elk geval - 7 ronden te gaan waren. Vanaf de 6e ronde (halve finale) leverde een overwinning 3 punten op. Dat had te maken met het feit dat alle andere teams na de 5e ronde waren uitgespeeld (en vervolgens toeschouwers werden). De winnaar behaalde dus 5 x 5 plus 2 x 3 punten, dus in totaal 31. Al die punten leidden tot een ranglijst en de winnaar van het circuit kwalificeerde zich voor het WK (in die tijd had elk land recht op twee teams, later moest de winnaar van de Boule d'Or om WK-kwalificatie spelen tegen de NC-winnaar).
Als een team een partij verloor, zakte het een plaats in het schaalsysteem. Bijvoorbeeld winst in de 1e ronde betekende 5 punten, verlies in de 2e uiteraard 0, maar winst in de 3e partij 4 punten. Enzovoort. Zie het voorbeeld hieronder.

Het vernuftige van het systeem was dat de verliezers doorspeelden (tot maximaal 5 ronden). Op basis van een code werd bepaald wie de tegenstander was. Die code werkte als volgt (voorbeeld): 10011: winst in de 1e ronde, verlies in de 2e en de 3e en vervolgens weer winst in de 4e en 5e partij. Teams met eenzelfde code speelden tegen elkaar op basis van groepen van 4, 8, 16, enz. in het afvalschema. Het aantal punten in bovengenoemd voorbeeld was 5 + 0 + 0 + 3 (want twee keer achtereen verloren) + 3, maakt in totaal 11 punten.

Begin jaren '90 werd dit systeem jammer genoeg verlaten (er zaten ook nadelen aan vast, denk bijvoorbeeld aan open plaatsen in het afvalschema die automatisch een gewonnen partij en punten voor de ranglijst opleverden) en ingewisseld voor een getrapt systeem van steeds minder deelnemers per toernooi. Het aantal te spelen partijen bedroeg toen 5 en drie winstpartijen, ongeacht in welke volgorde, was voldoende voor plaatsing voor de volgende ronde. In sportief opzicht onbevredigend, er werd nog steeds volgens afvalsysteem gespeeld en de code 11100 (verlies in de 4e ronde van het hoofdtoernooi) was toen gelijkwaardig aan 00111, waardoor je feitelijk in de complementaire B zat, tweemaal verlies achter elkaar en dus in een zwakker gedeelte van het deelnemersveld. Z.g. slimmeriken konden daar gebruik van maken door zich te laten afzakken naar een minder sterke groep om daar vervolgens drie relatief gemakkelijke winstpartijen in de wacht te slepen. Maar dit was allemaal na mijn periode in de landelijke wedstrijdcommissie.

Er heeft ook nog een - op zich niet slechte - tussenfase bestaan met een zonaal gedeelte en een trapsgewijs landelijk gedeelte bestaande uit 64 triplettes en steeds Franse poules om een fase verder te gaan.

Voilà, de roemruchte Boule d'Or uit de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw in een notendop. Meer over het Boule d'Orsysteem kun je lezen in de NJBB-handleiding wdestrijdsystemen.

Anonymous

Bericht door Anonymous » 06 dec 2010, 08:07

Paul Wagenaar schreef:

groet,
Math
Dus winnaar NC, er is geen Boul d'Or gehouden dit jaar. En dan nog een reserve. Heb je daar ook zo'n eenvoudige regel voor?

Paul W.
Ja hoor Paul, gewoon er aan beginnen en doen

groet.
Math

Anonymous

Bericht door Anonymous » 06 dec 2010, 09:43

jacpetanque schreef:Voor Mink, de Boule d'Or was een roemrijk toernooiencircuit in de jaren '80 en de jaren '90. En dan in het bijzonder in de beginperiode. Jaarlijks maakten een tiental grote toernooien deel uit van het circuit met soms 100 of meer deelnemende triplettes. Er werd gespeeld volgens afvalsysteem waarbij op basis van een code punten konden worden verdiend. Elk team startte met 5 punten bij winst in de eerste ronde. Bleef een team winnen, dan werd elke winstpartij weer met 5 punten beloond. Het maximum aantal teams was vastgesteld op 128, zodat er - op papier in elk geval - 7 ronden te gaan waren. Vanaf de 6e ronde (halve finale) leverde een overwinning 3 punten op. Dat had te maken met het feit dat alle andere teams na de 5e ronde waren uitgespeeld (en vervolgens toeschouwers werden). De winnaar behaalde dus 5 x 5 plus 2 x 3 punten, dus in totaal 31. Al die punten leidden tot een ranglijst en de winnaar van het circuit kwalificeerde zich voor het WK (in die tijd had elk land recht op twee teams, later moest de winnaar van de Boule d'Or om WK-kwalificatie spelen tegen de NC-winnaar).
Als een team een partij verloor, zakte het een plaats in het schaalsysteem. Bijvoorbeeld winst in de 1e ronde betekende 5 punten, verlies in de 2e uiteraard 0, maar winst in de 3e partij 4 punten. Enzovoort. Zie het voorbeeld hieronder.

Het vernuftige van het systeem was dat de verliezers doorspeelden (tot maximaal 5 ronden). Op basis van een code werd bepaald wie de tegenstander was. Die code werkte als volgt (voorbeeld): 10011: winst in de 1e ronde, verlies in de 2e en de 3e en vervolgens weer winst in de 4e en 5e partij. Teams met eenzelfde code speelden tegen elkaar op basis van groepen van 4, 8, 16, enz. in het afvalschema. Het aantal punten in bovengenoemd voorbeeld was 5 + 0 + 0 + 3 (want twee keer achtereen verloren) + 3, maakt in totaal 11 punten.

Begin jaren '90 werd dit systeem jammer genoeg verlaten (er zaten ook nadelen aan vast, denk bijvoorbeeld aan open plaatsen in het afvalschema die automatisch een gewonnen partij en punten voor de ranglijst opleverden) en ingewisseld voor een getrapt systeem van steeds minder deelnemers per toernooi. Het aantal te spelen partijen bedroeg toen 5 en drie winstpartijen, ongeacht in welke volgorde, was voldoende voor plaatsing voor de volgende ronde. In sportief opzicht onbevredigend, er werd nog steeds volgens afvalsysteem gespeeld en de code 11100 (verlies in de 4e ronde van het hoofdtoernooi) was toen gelijkwaardig aan 00111, waardoor je feitelijk in de complementaire B zat, tweemaal verlies achter elkaar en dus in een zwakker gedeelte van het deelnemersveld. Z.g. slimmeriken konden daar gebruik van maken door zich te laten afzakken naar een minder sterke groep om daar vervolgens drie relatief gemakkelijke winstpartijen in de wacht te slepen. Maar dit was allemaal na mijn periode in de landelijke wedstrijdcommissie.

Er heeft ook nog een - op zich niet slechte - tussenfase bestaan met een zonaal gedeelte en een trapsgewijs landelijk gedeelte bestaande uit 64 triplettes en steeds Franse poules om een fase verder te gaan.

Voilà, de roemruchte Boule d'Or uit de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw in een notendop. Meer over het Boule d'Orsysteem kun je lezen in de NJBB-handleiding wdestrijdsystemen.

Jac, bedankt voor de omschrijving van de Boule d'or
en die slimmerikken die zich vaker af lieten zakken om dan tegen zwakkere/ongelukkigere tegenstanders te spelen gingen vaker plat op hun bek dan de bedoeling was en kozen er de keer erop weer gewoon om vanaf het begin te gaan strijden..

En wat de reserve speler betreft: dit werd vroeger ook gewoon door het team zelf gedaan daar zij hier het beste overzicht van hadden wie het beste bij hun paste om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten.(of de evt. 4e man)
groet,
Math

ps. financieel gezien kan de NJBB hier niet op achteruit gaan en er alleen maar vooruit op gaan :wink:

Mark
4 Stars
4 Stars

Bericht door Mark » 06 dec 2010, 10:04

Persoonlijk denk ik dat we in de hele discussie een belangrijke vraag overslaan.

Hoe kom je tot de laatste 4 (of 6 of 8 )? Welke spelers en op basis waarvan?

@Paul; Een aantal genoemde spelers (bij mannen) zitten niet eens in de selectie. Welgeteld de helft. Op basis waarvan komen deze spelers daar in jou fictieve selectie weer bij?

De basis van de selectie is volgens mij geweest om de beste spelers van afgelopen seizoen, plus de "gevestigde orde" van de jaren daarvoor in de selectie onder te brengen. Dit om onderling te kunnen sparren en elkaar beter te maken. Van elkaar te kunnen leren en de Nederlandse top naar mondiale top te brengen, liefst consequent laatste acht, maar de laatste 16 misschien iets realistischer.

Hoe kon je in de selectie komen?
Door op nationaal gebied (lees NK's en ranglijst) bij een vooraf bepaalde kwalificatie eis te voldoen (laatste 4/8).
Verder waren er intake dagen waar je jezelf aan de begeleiding kon laten zien.
Of je kon / kan via vriendjes in de selectie jezelf laten introduceren bij de bondscaoch die je dan eens uitnodigt voor de selectie (ook goed m.i.)

Kortom, goed boulen en jezelf aan de wereld tonen.

Dit WAS zo.... Helaas IS dit niet meer. Het is mij onbekend hoe je in de selectie kan komen. Behoorlijk minpuntje wat mij betreft.

Dan nog de samenstelling van een team. Ik ben het eens met het feit dat je een team moet laten gaan die een seizoen samen hebben gespeeld. Dit incl 4e man (kortom rouleren). Maaaaaarrrrrr op basis waarvan ga je de eerste samenstelling doen? Op basis van behaalde resultaten in het verleden? Op basis van gevoel of kennis en ervaring van de spelers? Op basis van een trainingsmiddag in de prachtige hal in Nieuwegein?
Nee, wat mij betreft inderdaad 4 keer een trainingsweekend incl teambuilding en verder veel dagen in het buitenland. In de winter cycli in Belgie en NL, 's zomers naar wat zuiderlijker gelegen oorden. Van mijn part 1 - 2 weken trainingsstage in de zomer. Pak toernooien als Milliau, Marseille en Nationals in Zuid Frankrijk. Zijn er genoeg. En misschien, als je redelijk tot goed presteert en je hebt een goede PR-man, dan komen ook de uitnodigingen wel. Nederland bij de Grand Masters de Petanque (of ben ik nu weer aan het doorslaan??)?

Doelstelling / Doel

Een doel wordt geformuleerd naar aanleiding van een zogvuldige analyse. Het welbekende SWOT kan daar natuurlijk bij helpen. Waar liggen mijn sterke en zwakke punten? Waar liggen de kansen en bedreigingen? Welke middelen heb ik om deze tegen te gaan of uit te buiten? Kortom, hoe wil je je doel bereiken? Daarvoor formuleer je doelstellingen.
Doel: Laatste acht WK
Doelstelling: Internationale hardheid opdoen met selectie

Doel: 4 ballen per werpronde benutten
Doelstelling: minimaal 3 keer trainen in de week

Doel: Nederlands Kampioen worden in triplette
Doelstelling: minimaal 6 (internationale) toernooien spelen met mijn vaste team

Analyseer ze maar;
- heb ik de financiele middelen om internationale hardheid op te doen?
- ben ik in staat om 3 keer per week te trainen?
- kan ik met mijn teams de juiste voorbereiding doen?

Antwoord:
- Ja / Nee --> Wat kan / moet ik doen om meer geld te generenen?
- Ja / Nee --> Kan ik mijn tijd beter indelen om trainingstijd vrij te maken?
- Ja / Nee --> Kan ik het ook af met 4 toernooien in de voorbereiding? Moet ik tijdsplan langer maken?

Al deze vragen kun je beantwoorden en eventueel daarna je doel en / of doelstelling bijschaven.

Wezenlijke vragen voor selectie en selectiespelers uiteraard, maar ook zeker voor coach / begeleiders.

Ach zo kunnen we nog lang doorgaan denk ik. Uiteindelijk blijft er één hoofdvraag (met subvragen) over;

Werkt de bondscaoch met de beste materialen (mensen) en zo ja, hoe kunnen deze optimaal worden benut?
Zo nee, ga je roeien met de riemen die je hebt, of "schaf" je nieuw materiaal aan? Wil je vernieuwen?

Stilstaan is achteruitgang. Persoonlijk heb ik het idee dat we met de selectie nu al een jaartje of 2-3 stilstaan..............

Gr. Mark
(Bovenstaande is niet persoonlijk aan welke speler dan ook gericht, ik ben namelijk van mening dat alle spelers die in de selectie zitten dit waardig zijn, gezien hun capaciteiten)

Gewoon PLEUREN!!!
www.markwildeboer.nl

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 dec 2010, 12:13

Hierbij een aanvulling en correctie op mijn beschrijving van het oude Boule d'Or-systeem. Het is al weer zo geleden en ik heb mijn archieven uit mijn periode uit de wedstrijdcommissie (1980-eind 1988) er nog eens op nagekeken.

De hierboven beschreven wijze van puntentoekenning is die vanaf 1987. Als aanvulling geldt daarbij nog dat ook het troosttoernooi (dus voor de teams met verlies in de 1e ronde) vanaf dat moment volledig moest worden uitgespeeld. Winst in de halve finale en de finale leverde daar per winstpartij 2 extra punten op. De winnaar van het troosttoernooi met de code 0111111 (of VWWWWWW zoals het in die tijd werd genoteerd) leverde dus 0 + 4 + 4 + 4 + 4 + 2 + 2 = 20 punten op. De opzet was dus om een duidelijke onderscheid met betrekking tot de teams in het hoofdttoernooi (winst in de 1e ronde) te bewerkstelligen. Bovendien vormde deze differentiatie in te behalen punten een stimulans om van het eerste begin af aan voor de winst te gaan, dat vergrootte de kans op een zo hoog mogelijk aantal punten.

Vóór 1987 ging de puntentoekenning anders. Iedere winstpartij, in welke fase van het toernooi dan ook, leverde 1 punt op. Winst in een onmiddellijk daarop volgende partij leverde steeds 1 bonuspunt op. Voor de winnaar van het toernooi betekende dat in totaal 13 punten (na 7 ronden: 1 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2). De halve finale en finale in het troosttoernooi leverden geen extra punten op, het maximum daar was 7 punten : 0 + 1 + 2 + 2 + 2 .

Dit volledigheidshalve.

Chris vd V
2 Stars
2 Stars
Boules: Bleue carb115 72 730

Bericht door Chris vd V » 06 dec 2010, 12:40

En in mijn herinnering werd er bij de Boule d'Or toernooien gewerkt met plaatsing van de teams, zoals bij tennistoernooien. Hierdoor werd ervoor gezorgd dat de "sterkste" 8 (of 16?) triplettes die het hoogst in de Boule d'Or ranglijst stonden elkaar niet in de eerste rondes troffen. Jac: correct me if I'm wrong!

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 06 dec 2010, 12:43

Mark schreef:Stilstaan is achteruitgang. Persoonlijk heb ik het idee dat we met de selectie nu al een jaartje of 2-3 stilstaan..............
Volgens mij is er weinig (tot niets) mis met het verhaal van Mark.

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 06 dec 2010, 13:26

jacpetanque schreef:........ Er heeft ook nog een - op zich niet slechte - tussenfase bestaan met een zonaal gedeelte en een trapsgewijs landelijk gedeelte bestaande uit 64 triplettes en steeds Franse poules om een fase verder te gaan.......
En hoe werkte dit, Jac? Waarom is men hierop overgegaan? Werkte dit niet naar behoren?
Je bent nu toch bezig :wink:

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 06 dec 2010, 13:29

Mark schreef:Persoonlijk denk ik dat we in de hele discussie een belangrijke vraag overslaan.

<knip>
Ik kan me hier helemaal in vinden, Mark.
Het zijn vragen die elke speler zich kan/(zou) moet(en) stellen, maar ook elke vereniging, de topsportsectie van de bond, de bondscoach. De antwoorden zullen zicht geven op de haalbaarheid van de geformuleerde doelstellingen en de wegen er naartoe.

Paul van E
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 dec 2010, 14:11

Klopt, er werd inderdaad gebruikt gemaakt van plaatsing. 8 bij ten hoogste 64 deelnemende triplettes, 16 vanaf 65 triplettes.
Chris vd V schreef:En in mijn herinnering werd er bij de Boule d'Or toernooien gewerkt met plaatsing van de teams, zoals bij tennistoernooien. Hierdoor werd ervoor gezorgd dat de "sterkste" 8 (of 16?) triplettes die het hoogst in de Boule d'Or ranglijst stonden elkaar niet in de eerste rondes troffen. Jac: correct me if I'm wrong!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 dec 2010, 14:25

In de tweede helft van de jaren '80 gingen er steeds meer stemmen op in het land dat het boulen 'naar de mensen' moest worden gebracht i.p.v. de mensen naar het boulen. Om die reden werden de vier zones ingesteld en werd het circuit naar de zones overgebracht. In elke ronde een (of meer) toernooien, uit elke zonde gingen de beste 16 naar het landelijke gedeelte. Via steeds trapsgewijs Franse poules leidde tot de best of 3 finale. In diezelfde periode onstonden ook de zonale competities en wel om dezelfde reden. Voor wat betreft de Boule d'Or was die zonering eigenlijk jammer, de grote toernooien van de eerste helft van de jaren '80, met soms tegen de 100 of meer triplettes, verdwenen toen. En eigenlijk speelt dat nog steeds, want ik blijf de mening toegedaan dat als we met ons allen willen dat het spelpeil binnen de groep wedstrijdspelers omhoog moet (en daardoor als vanzelf dat van de vaderlandse top, de concurrentie wordt er immers door bevorderd), dan zullen die grote toernooien volgens afvalsysteem (al dan niet voorafgegaan door Franse poules) moeten terugkomen. De huidige categorie-2-toernooien waarvan er veel te weinig zijn. De huidige Nationale Competitie leidt niet tot spelpeilverhoging, dit omdat een verliespartij niet onmiddellijk wordt afgestraft. Want hoe hard ook, dat is echt de enige manier om de mentale weerbaarheid te verhogen. En daar ontbreekt het regelmatig aan, zoals zo vaak is gebleken.
Mink schreef:
jacpetanque schreef:........ Er heeft ook nog een - op zich niet slechte - tussenfase bestaan met een zonaal gedeelte en een trapsgewijs landelijk gedeelte bestaande uit 64 triplettes en steeds Franse poules om een fase verder te gaan.......
En hoe werkte dit, Jac? Waarom is men hierop overgegaan? Werkte dit niet naar behoren?
Je bent nu toch bezig :wink:

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 06 dec 2010, 14:44

we hebben daarna ook nog de variant gehad die ze op het laatste wk hanteerde .
gelijke codes tegen elkaar 5 partijen. Had je drie w's achter je naam was je een dag verder.
Maar de grote toernooien en door het ganze land reizen was toch echt het leukste.
En inderdaad iedereen bleef tot het eind.
leuk detail:
Onze huidige bondscoach heeft toenmaals hierdoor meerdere malen de wk gehaald.

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 06 dec 2010, 15:08

Ga het steeds beter begrijpen. In die jaren ( 80-90) was het petanque in Nederland in een groei – bloeitijd.
Snap nu ook wat die mensen die ik wel eens ontmoet en die met een paar lodderogen achter hun biertje in de
verte naar het verleden zitten te staren en dan op vragen hieromtrent reageren met: “Ik heb het allemaal wel
gezien en zo`n beetje gehad” bedoelen.
Zeer droevig natuurlijk!

Anonymous

Bericht door Anonymous » 06 dec 2010, 16:05

Paul van E schreef:
Mark schreef:Persoonlijk denk ik dat we in de hele discussie een belangrijke vraag overslaan.

<knip>
Ik kan me hier helemaal in vinden, Mark.
Het zijn vragen die elke speler zich kan/(zou) moet(en) stellen, maar ook elke vereniging, de topsportsectie van de bond, de bondscoach. De antwoorden zullen zicht geven op de haalbaarheid van de geformuleerde doelstellingen en de wegen er naartoe.

Paul van E
Het zijn vragen die elke speler zich kan ? zou moeten stellen .. maar helaas betreft het selectie gebeuren met nadruk een IK-cultuur
IK bepaal hoe het gaat gebeuren IK maak de dienst uit van de selectie en IK zeg als iemand het er niet mee eens is komt hij niet of vertrekt hij maar uit de selectie IK ben de Bondscoach en niemand anders hoor ik in de verte.

En zo is het, laatst heb ik onze Bondscoach gemaild met de mededeling dat er gauw iets veranderen moet daar anders onze sport alleen maar achteruit gaat ook aan leden .. bovendien heb ik de Bondcoach geschreven dat zeker hij hier verandering of een voorbeeld aan zou moeten geven daar hij momenteel in de positie zit om de veranderingen aan te sturen vanuit zijn functie.

En het zou natuurlijk niet zo moeten zijn dat het moment komt dat ook de Bondscoach ivm andere bezigheden ofzo zijn functie neerlegt dat dan de meeste boulers leden al verloren zijn gegaan door dit huidige beleid betreffende de topsport.

groet,
Math

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 dec 2010, 16:40

Dat ik het 'gehad heb' kan ik gelukkig (nog) niet zeggen, ook al zijn er genoeg zaken waar ik niet vrolijk van wordt. Een feit is wel dat er in de jaren '80 een groot enthousiasme alom was. Maar ja, de spoeling was toen vele male dunner dan nu en het aantal oprechte wedstrijdspelers was in die periode in verhouding aanzienlijk groter dan nu. Ik denk dat hem daar de 'kneep' zit, de wedstrijdsport is ondergesneeuwd geraakt onder de recreatiesport. De vraag is nu, hoe kunnen we in die dikke sneeuwlaag plaats maken voor de wedstrijdsport!?
Mink schreef:Ga het steeds beter begrijpen. In die jaren ( 80-90) was het petanque in Nederland in een groei – bloeitijd.
Snap nu ook wat die mensen die ik wel eens ontmoet en die met een paar lodderogen achter hun biertje in de
verte naar het verleden zitten te staren en dan op vragen hieromtrent reageren met: “Ik heb het allemaal wel
gezien en zo`n beetje gehad” bedoelen.
Zeer droevig natuurlijk!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 dec 2010, 16:42

Ook door mij gememoreerd, Bart. En lees ook mijn kritiek op deze variant.
bartboules schreef:we hebben daarna ook nog de variant gehad die ze op het laatste wk hanteerde .
gelijke codes tegen elkaar 5 partijen. Had je drie w's achter je naam was je een dag verder.
Maar de grote toernooien en door het ganze land reizen was toch echt het leukste.
En inderdaad iedereen bleef tot het eind.
leuk detail:
Onze huidige bondscoach heeft toenmaals hierdoor meerdere malen de wk gehaald.

Plaats reactie