Nieuwe formule NK's

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
kalebouler
4 Stars
4 Stars
Boules: CX Cou, 690, 73
Contacteer:

Nieuwe formule NK's

Bericht door kalebouler » 19 jul 2016, 15:51

Nu dat alle Nederlandse Kampioenschappen(gespeeld volgens de nieuwe formule) voorbij zijn, is het tijd om daar wat feedback op te leveren. Ik weet namelijk niet of de werkgroep Competitie ook hier een enquête over rond gaat sturen, zoals zij voor het afgelopen NPC seizoen gedaan hebben.
Allereerst quote ik een gedeelte uit een bericht van Paul Wagenaar in het topic “NK tete a tete 23 en 24 april 2016”. Op basis daarvan wat feedback van mijn kant, ongeacht of ik vind dat de elementen in de nieuwe formule thuis horen.

“De werkgroep Competitie heeft besloten om volgens een nieuwe formule de NK's te gaan spelen. Belangrijke elementen die zijn meegenomen bij het besluit zijn (volgens mij, maar ik ben pas op een laat moment lid van de werkgroep geworden, vanwege de uitvoering, dus het besluit was voor mijn tijd):
- op een redelijke tijd klaar, waardoor meer kans op publiek (lees ook leden van de club en fanclubs) of spelers die blijven kijken
- niet na een verliespartij (eerste ronde uitgezonderd) al klaar
- aantrekkelijke partijen spelen tegen eigen sterkte
- groter aantal deelnemers dan afgelopen jaren.”

Op een redelijke tijd klaar, waardoor meer kans op publiek (lees ook leden van de club en fanclubs) of spelers die blijven kijken.
Op zaterdag werd er tijdens alle voorrondes op alle NK’s een strikt tijdschema gevolgd, waardoor het spelen van 5 of 6 voorronden een effectief verloop heeft gehad. De dagen waren zowel relatief als werkelijk gezien op tijd klaar.

Ik neem dan nu de NK tripletten finale dag als voorbeeld. Voor de finale dagen werd er besloten dat de mannen en de vrouwen (en jeugd? Kan het mijzelf niet herinneren) niet tegelijkertijd de finales spelen. De prijsuitreikingen vrouwen werd gedaan direct na afloop van de vrouwen finale. De prijsuitreiking van de mannen eveneens direct na afloop, omdat er klachten ontstonden omtrent het niet consistent uitvoeren van prijsuitreikingen op dezelfde dag. De bedoeling was dat de prijsuitreiking mannen uitgesteld werd tot na de finale van de jeugd. Logischerwijs ontstond er toen ontevredenheid. Deze ontevredenheid kwam mede voort uit de keuzes en het tijdschema voor de finale dag. Zo worden er 5 wedstrijden gespeeld in zo’n 7 uur op zaterdag en op zondag 3 wedstrijden in eenzelfde of een uurtje korter tijdsbestek. In ieder geval veel minder efficiënt en relatief gezien veel later klaar.

- Laat prijsuitreikingen tegelijkertijd plaatsvinden, na afloop van alle finales. Hiermee behoud je iets meer publiek op de locatie.
- Onderzoek of het splitsen van finales daadwerkelijk een positieve draai geeft aan de professionaliteit en in speelt op de behoeften van de spelers en het publiek.
- Enkele spelers zijn terug gekomen voor de finale dag, nadat zij uitgeschakeld zijn. Dit aantal was echter gering. Er word al gesproken dat verenigingen zelf randactiviteiten moeten organiseren om spelers, en dus publiek, aan te trekken. Ga als werkgroep na of de bond hierin ook iets kan betekenen.

Niet na een verliespartij (eerste ronde uitgezonderd) al klaar.
Dit element is een zeer persoonlijke kwestie. Meningen zijn verdeeld over het feit dat teams met één of meerdere verlies partijen nog kampioen kan worden. Ook zijn meningen verdeeld over de reisafstand voor een NK, waarbij er een kans is dat je na 2 rondes uitgeschakeld bent.

Zelf vind ik dit een aantrekkelijk element. In vele sporten zie je op kampioenschappen terug dat men in de voorrondes een slippertje kan maken. Je kan daar eventueel later nadat de ranking is opgemaakt alsnog voor gestraft worden met een eventuele ‘sterkere’ tegenstander.
- De keuze voor 4, 5 of 6 rondes in de nieuwe formule is voor mij nog steeds onduidelijk, in combinatie met de elementen ‘verliespartij’ en ‘meer publiek tijdens finales’. Er zijn verschillende andere systemen, waarin je met een verliespartij nog kampioen kan worden. Deze systemen vallen ook weer aan te passen aan het element ‘op tijd klaar zijn’.

Aantrekkelijke partijen spelen tegen eigen sterkte.
Je zou denken dat dit bereikt wordt met de nieuwe formule. Ik denk echter dat dit erg tegenvalt. Te veel factoren hebben invloed op het feit dat dit element daadwerkelijk voorkomt. Topspelers die in de eerste ronde tegen elkaar spelen en de eerste wedstrijd met 13-12 winnen, kunnen worden geloot tegen middenmoot spelers die ook hun eerste wedstrijd met 13-12 winnen. Daar komt ook nog eens bij dat de ranking van een team of speler mede bepaald wordt door de prestatie van hun, zijn of haar tegenstanders. Je krijgt dus een vertekend beeld.

- Het zou eigenlijk moeten zijn: “Aantrekkelijke partijen spelen tegen speler(s) met hetzelfde resultaat op de ranking.”
- De keuze voor 4, 5 of 6 voorrondes in de nieuwe formule is voor mij duidelijk, in combinatie met dit element. Immers, volgens de bekende voorronde/poules, directe eliminatie of Franse poules systemen, kan het zou zijn dat door een ongelukkige/gelukkige loting spelers niet of juist wel in aanmerking komen om door te stromen naar een podiumplaats. Middels dit systeem, krijg je een eerlijke verdeling in de ranking en een eerlijke verdeling op de finale dag. Het is tevens alleen maar eerlijk, zodra het aantal gekwalificeerde teams wordt bepaald op basis van het aantal ingeschreven teams. Dit ontbrak nog, maar heeft de werkgroep al deels achterhaald.

Groter aantal deelnemers dan afgelopen jaren.
Kampioenschap 2014 2015 2016
NK Doubletten MIX 39 68 58
NK Doubletten 69 x x
NK Doubletten Man x 74 55
NK Doubletten Jeugd x 14 12
NK Doubletten Vrouw x 18 15
NK Tripletten 30 34 x
NK Tripletten Man x x 28
NK Tripletten Jeugd 12 8* 11
NK Tripletten Vrouw 20 14 10
Nk Tete a Tete 60 x x
NK Tete a Tete Man x 122 71
NK Tete a Tete Jeugd x 20 18
NK Tete a Tete Vrouw x 34 25

*NK Jeugd 2015 = junioren. Kan geen aspiranten/pupillen aantal vinden.
Of het toeval is of niet, het deelnemersaantal van dit jaar is op elk NK gedaald. Corrigeer mij als ik verkeerd zit.

Al om al. De nieuwe formule heeft zowel voordelen als nadelen voor de spelers en het publiek. Het is aan de werkgroep deze in kaart te brengen en op basis daarvan besluiten te nemen.

De werkgroep Competitie heeft deze formule ontworpen en zal hier op voort borduren. Om nu een hele andere formule te verzinnen en als feedback te leveren, gaat denk ik geen bijdrage leveren. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van anderen over deze nieuwe formule en spoor de werkgroep aan hier expliciet naar te vragen!
If you're confused about what to do,
it's a sign that your enemy is winning. :idea:

bartboules
5 Stars
5 Stars

Re: Nieuwe formule NK's

Bericht door bartboules » 19 jul 2016, 16:17

Hoi Tom

De werkgroep heeft over de Nk,s een adviserende rol gehad.
De werkgroep is in iddels ook opgeheven na het opzetten van de Npc
Het ligt nu verder bij de bond.
We hebben het in de afsluitende vergadering wel over de Nk,s gehad.
Hierin is naar voren gekomen dat op de finale dag er 16 teams doorgaan bij voldoende deelname en dat de finale.s tegelijk worden gespeeld.
Ik denk dat dit al weer een stap de goede richting op is.
In ieder geval goed dat je aangeeft hoe je er over denkt.
Ik zelf heb aangegeven te blijven helpen Mocht de bond dit willen. Misschien ook wel wat voor jou?

Mvg Bart

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 19 jul 2016, 16:34

goed verhaal Tom!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 20 jul 2016, 12:17

Alhoewel de Toernooicommissie een uitvoerende commissie is, zal toch ongevraagd advies gegeven worden over beleidszaken aan het bondsbestuur. Bart gaf al aan dat de werkgroep ter ziele is en iemand moet het doen. Overigens vraagt het bondsbestuur daar ook om. We luisteren naar alle opmerkingen dus ook wat er hier allemaal genoemd wordt. Ik heb ook meerdere spelers gevraagd een evaluatie te schrijven en dat is ook gebeurd.
Als achtergrond: op zaterdag spelen we op tijd en kan bij TaT 6 ronden gespeeld worden omdat de partijen korter duren. Op zondag houden we rekening met 2 uur per ronde (inclusief pauze) en kunnen we 4 ronden spelen. Met aparte finales voor vrouwen en mannen kun je dan alleen maar verder gaan met de beste 8. In de laatste vergadering van de werkgroep (zoals Bart al schreef) is het advies geweest om de finales tegelijk te laten spelen. Kun je maximaal de beste 16 teams door laten gaan en is er maar 1 prijsuitreiking. Omdat de jeugd eigen wedstrijdsystemen spelen (afhankelijk van het aantal deelnemers) kan het zijn dat zij zoveel eerder klaar zijn dat zij de prijzen eerder uitgereikt krijgen (bijvoorbeeld bij 2 deelnemers wordt een best of three gespeeld).
Vervolgens gaan we actie nemen om niet een vrijloting te loten, omdat deze geen weerstandspunten oplevert.
Overigens is er dit jaar nog 1 NK voor de Veteranen/beloften waarbij dus nog het oude reglement wordt gehanteerd. Dit reglement is vastgesteld door de bondsraad op 28 april en dat kunnen we niet minachten.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 jul 2016, 12:59

Ik blijf erbij dat het Zwitsers systeem, althans binnen de petanquewereld, zie de EK's en WK's, eerst en vooral bedoeld is om een globale schifting te bewerkstelligen. 16 teams op een veld van ca. 64 zou een absoluut minimum moeten zijn voor toegang tot de volgende toernooifase. Bij het WK mannen (een vast aantal deelnemende teams van 48, is dat precies de helft.
Een anders aspect van het Zwitsers systeem bij NK's in Nederland is het feit dat als je twee partijen verloren hebt en er sprake is van 8 te kwalificeren teams, alle daarop volgende partijen voor de kat zijn staart zijn. Als een team de twee eerste partijen verliest, waarom dan nog verder spelen? In het geval van 16 te kwalificeren teams doet dit fenomeen zich uiteraard voor na drie verloren partijen en gaan de resterende partijen nergens meer om.
Op een EK of WK is dit anders, omdat het voorlopige klassement ook voor de plaatsen 25 t/m 48 nog van belang is voor de indeling in de Coupe des Nations. Hoe hoger in dat voorlopige klassement, des te zwakker je tegenstander(s) erna.

Je kunt je dan ook afvragen wat dan de zin is van het Zwitsers systeem op een NK. Alle teams op de eerste dag zo veel mogelijk partijen laten spelen? Met Franse poules bereik je min of meer hetzelfde, teams spelen dan ten minste drie partijen (behalve de teams die de eerste twee partijen verliezen). Partijen bovendien die er steeds om doen, omdat in elke partij het belang voor beide teams gelijk is. Eerlijker kan het niet. Na drie ronden blijft de helft over en met nog één ronde te spelen (in het geval van 33 tot 64 teams) kom je uit op 16 teams die door gaan naar de tweede dag.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 20 jul 2016, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 jul 2016, 13:04

Via via (club, afdeling) heb ik afgelopen najaar voorgesteld aan de bondsraad om uitsluitend het rompgedeelte van het toernooireglement te laten vaststellen door de bondsraad en alle bijlagen door het bondsbestuur, geadviseerd door zijn commissies en - indien nodig - experts op dit terrein. Ik heb begrepen dat het het bondsbestuur hier positief tegenover stond. Wat is er van gekomen? Het zou een aantal zaken een stuk simpeler maken, doordat er slagvaardiger en minder star kan worden gehandeld.
Paul Wagenaar schreef: (knip)
Overigens is er dit jaar nog 1 NK voor de Veteranen/beloften waarbij dus nog het oude reglement wordt gehanteerd. Dit reglement is vastgesteld door de bondsraad op 28 april en dat kunnen we niet minachten.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 20 jul 2016, 14:46

Dat voorstel heeft het niet gehaald in de bondsraad. We hadden dan nu al met 16 teams door kunnen gaan, omdat er bij de NK Mix geen aparte vrouwen en mannen finale zijn. Zo ook bij de veteranen en beloften. Maar zoals gezegd vinden we dat we ons aan de reglementen moeten houden, die door de bondsraad zijn vastgesteld, zo hebben zij dat gewild.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 20 jul 2016, 17:09

Jac,

Ik was aanwezig op de laatste bondsraad. Ik kan me niet herinneren dat dit voorstel aan de orde is geweest.

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 20 jul 2016, 18:02

Over t vasthouden aan reglementen zullen we t maar niet hebben....
Nieuwe Mastersreglement is ook maar geldig vanaf 1 juli.
Dus eigenlijk zeg je dan dat we WEL met 2 masterreglementen moeten werken.

Je spreekt jezelf en njbb dus tegen op deze manier Paul

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 jul 2016, 19:31

Ik zal het nog eens navragen bij mijn club- en afdelingsvoorzitter.
buutjuh schreef:Jac,

Ik was aanwezig op de laatste bondsraad. Ik kan me niet herinneren dat dit voorstel aan de orde is geweest.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 20 jul 2016, 22:53

graag. afdeling 1 en 2 hebben tijdens de laatste bondsraad een amendement ingediend om de NK's terug te brengen naar 1 dag. Dit amendement is door geen enkele afdeling ondersteunt.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 25 jul 2016, 16:25

jacpetanque schreef:Ik zal het nog eens navragen bij mijn club- en afdelingsvoorzitter.
buutjuh schreef:Jac,
Zie de notulen van 31 oktober 2015.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 25 jul 2016, 17:13

Ik heb de notulen er - nog niet - op nageslaan. Wel heb ik van mijn club-, resp. afdelingsvoorzitter vernomen dat het bondsbestuur voorstander is van de mogelijkheid om alleen het rompgedeelte van het toernooireglement door de bondsraad te laten vaststellen en alle bijlagen door het bondsbestuur (na advies te hebben ingewonnen bij de toernooicommissie en eventuele andere deskundigen op dit specifieke terrein).

petervw
0 Stars
0 Stars

Bericht door petervw » 25 jul 2016, 20:32

jacpetanque schreef:Ik heb de notulen er - nog niet - op nageslaan. Wel heb ik van mijn club-, resp. afdelingsvoorzitter vernomen dat het bondsbestuur voorstander is van de mogelijkheid om alleen het rompgedeelte van het toernooireglement door de bondsraad te laten vaststellen en alle bijlagen door het bondsbestuur (na advies te hebben ingewonnen bij de toernooicommissie en eventuele andere deskundigen op dit specifieke terrein).
Jac, dit is in okt 2015 niet aangenomen, ondermeer omdat de bondsraad het te vroeg vond, mede omdat het NPC reglement nog aangenomen moest worden.

Het staat het bondsbestuur overigens nog steeds vrij om aanpassingen in de bijlagen te doen en deze pas achteraf aan de bondsraad ter goedkeuring voor te leggen.

mjbakker
2 Stars
2 Stars

Bericht door mjbakker » 23 aug 2016, 10:48

hallo, (ook oud leden vd toernooicom.)
op dit moment staan er 12 veteranenteams ingeschreven voor de NK op 11 EN 12 september ;alle bovenstaande verhalen
gaan over het aantal teams voor de 'finaledag"...16 als het goed is;
graag wil ik dat iemand mij uitlegt dat als er uiteindelijk bijv. 18 teams op de lijst staan we 2 dagen moeten spelen en ook welk systeem er moet
worden gespeeld;
Ter herinnering......de laatste jaren hebben we prachtige NK's gehad op 1 dag...met veel publiek...
martin

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 23 aug 2016, 14:26

mjbakker schreef:........op dit moment staan er 12 veteranenteams ingeschreven voor de NK op 11 EN 12 september.........
Al 13 Martin, gaat hard nu :lol:
mijn geluksgetal is 13

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 24 aug 2016, 00:22

De bondsraad (het hoogste orgaan) heeft de bijlage over het NK Veteranen bij het toernooireglement, op 28 mei goedgekeurd. Daarin staat dat we met 12 teams op zaterdag 4 ronden Zwitsers spelen en dat op zondag de beste 4 teams een afvalsysteem spelen. Met 13 teams spelen we ook 4 ronden Zwitsers maar gaan er 8 door naar de zondag. Met meer dan 16 teams spelen we 5 ronden Zwitsers en gaan er ook 8 door naar de zondag. Ook Le Biberon was vertegenwoordigd op de bondsraad en heeft het reglement dus mede goedgekeurd. Moeten we dus niet 3,5 maand later ongehoorzaam worden aan het hoogste orgaan.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 24 aug 2016, 08:12

Kennelijk was de bondsraad slecht geïnformeerd of slecht voorgelicht. Toepassing van het Zwitsers systeem is pas zinvol als er voor alle deelnemende teams tot en met de laatste ronde nog een belang op het spel staat. Bij de huidige NK's is dat na twee of drie verloren partijen (afhankelijk van het aantal ronden en het aantal teams dat doorgaat) niet het geval, die teams spelen nergens meer om. Let op het verschil met WK's een EK's, daar is er voor de uitgeschakelde teams immers nog Coupe des Nations als een soort troosttoernooi. Kortom, een niet doordacht besluit van onze bondsraad. Mijn vraag blijft dan ook of dit soort technische reglementen vastgesteld moet worden door het hoogste orgaan van de NJBB.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 24 aug 2016, 16:28

Paul Wagenaar schreef:De bondsraad (het hoogste orgaan) heeft de bijlage over het NK Veteranen bij het toernooireglement, op 28 mei goedgekeurd. Daarin staat dat we met 12 teams op zaterdag 4 ronden Zwitsers spelen en dat op zondag de beste 4 teams een afvalsysteem spelen. Met 13 teams spelen we ook 4 ronden Zwitsers maar gaan er 8 door naar de zondag. Met meer dan 16 teams spelen we 5 ronden Zwitsers en gaan er ook 8 door naar de zondag. Ook Le Biberon was vertegenwoordigd op de bondsraad en heeft het reglement dus mede goedgekeurd. Moeten we dus niet 3,5 maand later ongehoorzaam worden aan het hoogste orgaan.
Ho Paul,
Even wat rechtzetten. Afdelingen zijn vertegenwoordigd in de Bondsraad, niet verenigingen. Verder kun je in het verslag lezen dat juist afdeling 1 d.m.v. een amendement heeft geprobeerd om de NK's weer plaats te laten vinden op één dag. Hiervoor bestond helaas geen meerderheid. Dat is wat anders dan jouw stelling dat Le Biberon het reglement heeft goedgekeurd. In zijn algemeenheid ben ik van mening dat het echt een lachertje is. Met 13 teams 2 dagen strijden voor een titel! Tijd dat "het hoogste orgaan" in gaat grijpen! Een reglement is niet heilig dunkt mij.

Sake

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 24 aug 2016, 17:16

Paul schreef niet dat Le Biberon aanwezig was op de Bondsraad, maar vertegenwoordigd, te weten door afdeling 1. Het was dus correct wat hij schreef. Overigens wel met Sake eens dat twee dagen spelen met zo'n gering aantal deelnemende teams te zot voor woorden is. Gezond verstand gebruiken en ingrijpen dus.

Plaats reactie