keuze nieuw logo njbb

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
paul2424
6 Stars
6 Stars
Boules: obut inox dure710 74

keuze nieuw logo njbb

Bericht door paul2424 » 22 jul 2015, 09:41

sinds maandag kan er door njbb leden een keuze gemaakt worden uit 2 nieuwe logo's
http://www.njbb.nl/ledenpanel.aspx
eind augustus wordt het logo definitief gekozen.
nieuwlogo1njbb.jpg
nieuwlogo1njbb.jpg (15.08 KiB) 3966 keer bekeken
nieuwlogo2njbb.jpg
nieuwlogo2njbb.jpg (15.46 KiB) 3966 keer bekeken
zelf vind ik keuze 2 de minst slechte.
ze hadden beter net zoals het petanqueforum logo( forum/viewtopic.php?f=7&t=3490&hilit=petanqueforum+logo) een wedstrijd kunnen uitschrijven.
we zullen waarschijnlijk geen veranderingen meer kunnen aanbrengen.
mijn opmerkingen zijn: de letters njbb zijn veels te groot en er ontbreekt het woord petanque
gr paul k

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Re: keuze nieuw logo njbb

Bericht door Theo vd M. » 22 jul 2015, 10:18

Ook mijn idee Paul,

De werkgroep communicatie en promotie heeft hierover weinig tot niets te zeggen gehad. Ook wij wilden vooral het woord petanque, desnoods in een slogan erbij hebben. Mijn voorkeur heeft dan ook de tweede, al vind ik het woord jeu de boules zeer ergerlijk.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 jul 2015, 11:00

Met de wijziging van het logo is er ook de mogelijkheid om eindelijk de naam van de NJBB te veranderen in bijv. NPB. Jaren geleden waren de financiële gevolgen (denk aan nieuw logo, nieuw briefpapier, etc.) van het wijzigen van de naam NJBB juist een van de argumenten van het bestuur om de naam van de NJBB niet te wijzigen. Het lijkt me dus nu of nooit meer...

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 22 jul 2015, 11:06

Werkgroep wil er wel aan, maar portefeuillehouder en anderen niet, o.a. bondsbestuurders. Dan houdt voor ons ook alles op.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 jul 2015, 11:17

Helaas, dus. Het lijkt op gebrek aan durf bij het bondsbestuur.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 22 jul 2015, 11:26

Argument is gebaseerd op rapporten dat we in de potentiële markt van misschien wel 1 miljoen mensen te veel mensen niet bereiken als we het woord jeu de boules niet meer gaan gebruiken.

Persoonlijk lijkt mij dat erg mee te vallen en juist door alleen met de juiste term petanque te werken raak je misschien ook wel in 1 klap een hoop vooroordelen en cliché's kwijt.

Het blijft nu erg moeilijk het imago dat alleen bejaarden jeu de boulen ipv dat veel mensen de sport petanque spelen te veranderen.

Het lijkt erop dat ik de langste tijd in die werkgroep wel heb gehad.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 22 jul 2015, 12:35

jacpetanque schreef:Met de wijziging van het logo is er ook de mogelijkheid om eindelijk de naam van de NJBB te veranderen in bijv. NPB. Jaren geleden waren de financiële gevolgen (denk aan nieuw logo, nieuw briefpapier, etc.) van het wijzigen van de naam NJBB juist een van de argumenten van het bestuur om de naam van de NJBB niet te wijzigen. Het lijkt me dus nu of nooit meer...
Ik heb gisteren via de mail hetzelfde laten weten aan de NJBB.
Als je toch gaat vernieuwen/veranderen doe het dan goed.

Iedereen heeft zijn mond vol over PETANQUE (al dan niet met een é) maar we gaan gewoon door met JEU DE BOULE.....
Ik heb ook even gekeken op de site van de FIPJP waar alle internationale federaties/bonden worden genoemd.

En?.....inderdaad. Nederland is de enige die het woord jeu de boule gebruikt ! Het overgrote merendeel gebruikt petanque of een vervoeging daarvan.

Gemiste kans dus! Ik heb ook aangegeven om deze reden niet voor een nieuw logo te (kunnen) kiezen!
mijn geluksgetal is 13

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 22 jul 2015, 17:21

hallo allemaal

Ik heb het zelfde gedaan als Henk. En vind de argumentatie dat je dan minder mensen bereikt ONZIN!
ALs je PETANQUE goed promoot en een serieuze mooie competitie hebt. bereik je zeker zoveel mensen.
En dan niet de 65+ campingboulers (die komen toch wel als ze willen) Maar door PETANQUE op de kaart te durven zetten zullen er sporters op af komen die rond hun 35ste op niveau willen blijven sporten,

De nu nog NJBB is een eind op weg maar moet als NPF nog het laatste zetje krijgen.

mvg Bart

DURF 10 JAAR VERDER TE KIJKEN!!!!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 jul 2015, 18:08

Die zogenaamde potentiële markt van - misschien wel - 1 miljoen mensen is natuurlijk je reinste quatsch. Zo ken ik er nog wel een paar. Ons land heeft ca. 17 miljoen inwoners: een potentiële markt! Europa 700 miljoen: idem! De gehele wereld: 7 miljard: idem idem! En ga zo maar door. Wanneer wordt het bestuur van de NJBB eindelijk eens realistisch en durft het knopen door te hakken?

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 22 jul 2015, 19:54

Ik denk dat het bestuur nu een knoop heeft doorgehakt. Even uit mijn hoofd is 75% van de verenigingsleden ouder dan 65 jaar. Voor de verenigingsleden maakt de naamgeving niet uit want die weten wat jeu de boules is. De potentiële markt is dus de 65-plusser. Daar komt bij dat de vergrijzing toe slaat. Deze mensen spelen jeu de boules en niet petanque. Je moet dus maar durven om het jeu de boules te blijven noemen en daarmee te communiceren met de potentiële markt. Wel ben ik er voor om beide termen in het logo te zien, maar zwaar til ik er niet aan.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

boesnl
3 Stars
3 Stars
Boules: OBUT *ATX* 700 gr.
Contacteer:

Bericht door boesnl » 22 jul 2015, 19:58

Ik ben 66 en ik speel petanque. Al jaren...!!! :sunny:
Plant elk jaar een boom...!!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 jul 2015, 21:47

Als je jeu de boules speelt, dan speel je lyonnaise..., parisienne..., provençal..., bretonne..., boule de fort..., bourle..., boule en bois..., boule flamande..., rafle..., sur gazon... En o ja, ik speel alleen maar petanque! Al heb ik dan één keer in mijn leven provençal gespeeld.

Ruben
1 Stars
1 Stars
Boules: MS Inox (LSZ)

Bericht door Ruben » 23 jul 2015, 02:06

Helemaal eens met de reacties hierboven, waarom wordt er niet naar geluisterd vraag je je af.
Al jaren hoor je dezelfde verhalen en argumenten om je heen en er wordt niets mee gedaan.
Heel erg jammer, dit is een gemiste kans waar iedereen nog jaren aan vast zit.
Inderdaad weinig durf, had gekozen voor een naam als NPF of NPB, dat is serieus serieuzer.
Er is echter nog een punt en dat is dat er al een aantal jaren geen tot weinig financiële middelen zijn, tenminste, dat wordt ons verteld.
Zo worden opleidingen niet of nauwelijks gegeven, vergoedingen voor "vrijwilligers" niet meer gegeven en als je dan een lunch krijgt als je zo'n "vrijwilliger" bent dan mag je eigenlijk niet kiezen wat je wil eten en drinken want dat past niet binnen het "budget", overal wordt op bezuinigd.
Er wordt zoveel bezuinigd dat je als dank van de bond voor je vrijwilligerstaken van héél vorig jaar één drankje krijgt aangeboden op het komende EK beloften in Nieuwegein, Santé!! ( O jee, nou ben ik het bonnetje ook nog kwijt )
Wie schetst mijn verbazing? Een nieuw logo? Huh? Dat kost toch best wel wat?
Een bureau in de arm nemen en dan moet alles nog gerealiseerd worden.
Nieuw briefpapier, nieuwe vlaggen, nieuwe tenues, nieuwe.... ja alles nieuw!
Of je hier nu om moet lachen of om moet huilen.....?
Wat het ook wordt, het is wel met een hele diepe zucht.
Ne laisse pas jamais passer une bonne chance de fermer ta gueule

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 23 jul 2015, 09:36

Paul Wagenaar schreef:......Daar komt bij dat de vergrijzing toe slaat............
Stom van me, dat ik hier niet aan gedacht heb.
Dit geldt inderdaad alleen in Nederland...........
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 23 jul 2015, 10:37

Los daarvan, wat heeft vergrijzing in godsnaam met jeu de boules van doen? In Frankrijk zie je ook heel veel oudjes petanque spelen. Sterker nog, het is juist als gevolg van het ontstaan van het petanque, rond 1910, dat het jeu de boules zo populair is geworden. Petanque is - naast een sport in ontwikkeling - een ideaal spel voor ouderen, in tegenstelling tot veel andere vormen van jeu de boules die veel meer van de conditie vragen. Om over na te denken...

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 23 jul 2015, 11:09

Dat de bond een nieuw logo neemt is prima.
Je moet alleen dan niet denken dat alles meteen inhoudelijk ook anders is.
Het nieuwe logo hoort de kers op de taart te zijn nadat alle veranderingen zijn doorgevoerd.

Dit logo hoort bij een groot proces van veranderingen en kun je denk ik dan ook niet vergelijken met,of je als vrijwilliger een drankje krijgt of niet.
Soms moet je investeren in bepaalde dingen om later andere zaken voor elkaar te krijgen.
Of te wel als je investeert in proffesionaliteit komen er uiteindelijk meer gelden vrij van overheidinstanties en vanuit het zakenleven
zodat de vrijwilligers misschien wel 2 drankjes per keer kunnen krijgen.

Ps een vrijwilliger is in mijn ogen iemand die iets doet omdat hij of zij het leuk vind zonder er iets voor terug te verlangen anders dan een tevreden gevoel.

mvg Bart

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 23 jul 2015, 14:00

Als iemand niet doet wat je zegt, dan zeggen we "ze luisteren niet". Geloof maar dat er wel geluisterd is en wordt.
Vergrijzing betekent dat onze potentiële markt sterk aan het groeien is. Deze markt kent het jeu de boules, maar weet niet dat het eigenlijk petanque is. Wanneer je tegen deze mensen zegt (bijvoorbeeld bij een clinic) dat er een Nederlandse Jeu de Boules Bond is, dan zijn ze verbaasd dat die er is en gaan ze erover nadenken. Wanneer je zegt dat er een Nederlandse Petanque Bond is weten ze echt niet waar het over gaat. Dat moet je uitleggen.
Als je in Nederland jeu de boules speelt, dan speel je dus petanque en dus zeker geen lyonnaise..., parisienne..., provençal..., bretonne..., boule de fort..., bourle..., boule en bois..., boule flamande..., rafle..., sur gazon... De doelgroep heeft geen flauw benul van alle varianten. Ze kennen alleen maar petanque en noemen dat nu eenmaal jeu de boules.
En wanneer ik zeg dat ik ga boulen, weet iedereen welke spelvariant ik bedoel. Niemand vraagt dan of ik ga lyonnaise..., parisienne..., provençal..., bretonne..., boule de fort..., bourle..., boule en bois..., boule flamande..., rafle..., sur gazon... spelen.
Het is net als met bier. Wanneer je in Nederland een biertje vraagt krijg je een pilsje. In België vragen ze dan wat voor bier. Maar we zijn nu eenmaal in Nederland en niet in Frankrijk.

Arjen
4 Stars
4 Stars

Bericht door Arjen » 23 jul 2015, 14:23

Als ik tegen iemand over jeu de boules begin, haken ze al snel af.
Als ik daarentegen over petanque begin, dan gaan ze ineens allemaal vragen stellen.

"vergrijzing betekent dat onze potentiële markt aan het groeien is" ?????

Dat de gemiddelde leeftijd hoog is onder de licentiehouders wil niet zeggen dat dat ook de markt moet zijn waar je je op wil richten.
Ik denk dat de potentiële markt juist ligt waar we niet zo veel leden van hebben, de jongeren.

Met een naamsverandering van jeu de boules naar petanque kan je ook een imago verandering te weeg brengen.
Mooi logo en pakkende slogan, posters door het hele land, reclamespotjes...ok misschien ga ik dan te ver, maar wil je wat bereiken dan moet je ook durven te vernieuwen.

gr. Arjen

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 23 jul 2015, 14:57

Arjen schreef:Als ik tegen iemand over jeu de boules begin, haken ze al snel af.
Als ik daarentegen over petanque begin, dan gaan ze ineens allemaal vragen stellen.
"vergrijzing betekent dat onze potentiële markt aan het groeien is" ?????
Dat de gemiddelde leeftijd hoog is onder de licentiehouders wil niet zeggen dat dat ook de markt moet zijn waar je je op wil richten.
Ik denk dat de potentiële markt juist ligt waar we niet zo veel leden van hebben, de jongeren.
Met een naamsverandering van jeu de boules naar petanque kan je ook een imago verandering te weeg brengen.
Mooi logo en pakkende slogan, posters door het hele land, reclamespotjes...ok misschien ga ik dan te ver, maar wil je wat bereiken dan moet je ook durven te vernieuwen. gr. Arjen
Als je op de eerste vraag "wat is petanque?" antwoord dat er jeu de boules bedoeld wordt, omdat ze dat wel kennen, haken ze net zo snel af.
Overigens bij een clinic en een verhuur willen mensen jeu de boules spelen en wordt er niet afgehaakt, integendeel.
Vergrijzing betekent inderdaad dat onze markt aan het groeien is. Daar moeten we gebruik van maken.
Kinderen krijg je niet zo maar aan het boulen. Het snelst gaat dat via ouders en grootouders. Maar natuurlijk moet je niet alleen op de ouderen mikken. Een verandering van jeu de boules naar petanque helpt daarbij niet.
Die imago verandering kun je bewerkstelligen door ze eerst op je club te hebben en dan uit te leggen wat petanque is.
Het blijft de vraag of je met een naamsverandering aan het vernieuwen bent. Laten we eerst eens met jeu de boules en "jeu de boule een goed gevoel", posters, reclamespotjes door het hele land gaan. Dat lukt ons al niet.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 23 jul 2015, 15:48

Totaal met Arjen eens en toaal niet met jou Paul.
Je blijft maar in een doelgroep hangen die toch wel komt.
En als men vraagt petanque uit te leggen dan zeg je dus niet dat het beter bekend staat als jeu de boules
maar leg je uit wat de sport petanque is

mvg Bart

Plaats reactie