Invoering pijler competitie - werkgroep C1

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
marco_petanque
3 Stars
3 Stars

Re: Invoering pijler competitie - werkgroep C1

Bericht door marco_petanque » 22 okt 2014, 14:39

Ik ben voorstander van dit concept.

Vind alleen het uit en thuis principe (nog) niet nodig. En daarbij vind ik 14 speeldagen veel te belastend. Drie ronden tegen een club lijkt me een ronde teveel. Twee zou voldoende moeten zijn. En zou graag vaste speellokaties zien waar meerdere clubs elkaar treffen.

Ben daarnaast toch sceptisch over het competitie element. Het gaat weer leiden tot vreemde situaties. Mss vrienden diensten e.d. en later mss steekpenningen en omkoop schandalen. Haha net als in het fijne voetbal wereldje. Oh. Ik vergat hooligans nog.....

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 22 okt 2014, 15:40

Allereerst wil ik mijn complimenten uitspreken voor de werkgroep die energie heeft gestoken in de opzet voor de verandering van de competitie.
:salut:
Tuurlijk, het zal nooit naar ieders tevredenheid zijn. Het is nog maar een voorstel en daarom heb ik hieronder ook nog even mijn bedenkingen/vragen/opmerkingen neergezet. Niet om te zeuren maar om over na te denken…

Op de derde sheet van de presentatie staat de opmerking: ‘landelijk uniforme structuur’
Dit is tegenstrijdig met de opmerkingen elders in de presentatie:
• Opbouw van reglementen obv niveau – niet uniform als je per niveau verschillen aanbrengt
• Op lagere niveaus teams van gelijke sekse toegestaan – als men promoveert naar het landelijke moet 1 speler/speelster plaats maken omdat er dan pas sprake is van ongelijke sekse in een team. Vreemde situatie.
• Verplicht overdekt spelen op landelijk niveau ivm temperatuur – alsof de temperatuur bij de lagere klassen niet van betekenis is of kan zijn

14 competitiedagen is m.i. ook wel veel.
Terugbrengen naar 7 speeldagen met twee ontmoetingen (4 teams op 1 locatie) per dag lijkt mij slimmer.
Als je landelijk speelt kost het je met reistijd (bv Friesland/Brabant of Noord-Holland/Limburg) een hele dag en dan is 14 dagen op 26 (winter) weekenden wel heel erg veel
Het geluid was dat spelers 4 dagen te weinig vonden en vinden nu 14 wellicht iets te veel. 7 speeldagen is dan een mooi compromis ;)

Als niveau 1 en 2 (landelijk) een jaar eerder beginnen dan het 3e en 4e niveau krijg je na het 1e jaar problemen met degradatie/promotie bij niveau 2 en 3. Of je moet van te voren stellen dat in het (pilot) jaar geen degradatie/promotie plaats vindt.

Dan nog even de NK’s:
3e zaterdag juli is wel heel ongelukkig gekozen.
Dit is midden in de (school)vakantie - geldt voor elke regio.
Velen van ons hebben nog schoolgaande kinderen (of zijn dit zelf nog) en zullen dus verstek moeten laten gaan bij dit NK.

Ik wens de werkgroep heel veel sterkte met alle argumenten/opmerkingen/aanbevelingen in deze topic.
mijn geluksgetal is 13

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 22 okt 2014, 16:43

hallo allen

fijn dat het leeft en er gereageert wordt
nogmaals ik denk dat 1x in de maand ergens uit spelen niet te veel is
daarbij hoef je niet elke keer te spelen.

Er zijn heel veel clubs waar op zaterdagmiddag een balletje wordt gegooit
en waar dus steeds de zelfde mensen week in week uit tegen elkaar spelen.
het zu toch leuk zijn als deze mensen de krachten is bundelen en eens in de 2 a 3 weken
is tegen anderen spelen.

het meerdere keren spelen op 1 dag en op een aangewezen terrein draagt niet bij tot het clubgevoel
Het is juist mooi dat andere leden de thuiswedstrijden en hopelijk ook de uitwedstrijden komen kijken
en tussendoor nog lekker even zelf een balletje gooien. ook goed voor de kantines!
de huidige competitie wordt op neutraal terrein gespeeld en het interreseert niemand buiten de spelers zelf om
wat een team van een bepaalde club presteert. de meeste leden weten niet eens dat er een team van hun club meedoet.
Petanque en je zelf willen verbeteren gebeurd als je de sport dicht bij houdt!

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 okt 2014, 20:58

Ik kan me wel iets voorstellen bij het argument van Bart. Ik hoef daarvoor maar terug te denken aan het moment, inmiddels meer dan 30 jaar geleden, dat ik getuige was van een competitieavond in Aalst in België. Het ging om de Belgische wintercompetitie voor clubteams. Het tweede team van Alosta speelde die avond thuis met als inzet de hoogste plaats in zijn klasse die recht gaf op promotie. Het Alostateam werd fel aangemoedigd door vele tientallen clubsupporters en zelden heb ik zo'n geweldige ambiance meegemaakt!

Saillant detail in dit verband is het volgende. Enkele jaren tevoren - ik heb het dan over 1980 - waren we als wedstrijdcommissie gestart met de NC voor triplettes. Aan het eind van dat eerste jaar vond er een evalutie plaats waar alle deelnemende clubs hun mening konden geven over de nieuwe competitie. De vereniging Beusichem (vlakbij Culemborg; inmiddels geen lid meer van de NJBB) kwam daarbij met het voorstel om de NC voor triplettes te wijzigen in een competitie voor clubteams. Die teams zouden dan moeten bestaan uit drie triplettes. Tot mijn schande - zo heb ik later moeten bekennen - werd dit idee door ons, dus de toenmalige wedstrijdcommissie van de NJBB, min of meer weggehoond! Op die bewuste avond in Aalst enkele jaren nadien ben ik tot een ander inzicht gekomen en ben sindsdien een fervent voorstander geworden van een dergelijke competitieopzet. Het was echter te laat om het tij te doen keren...

Kortom, het uit en thuis spelen kan een extra dimensie aan een clubteamcompetitie geven, ook al zijn er de nodige praktische bezwaren te bedenken. Kijk sommige reacties op dit forum er maar op na. Het gaat echter om een keus waarbij vele afwegingen gemaakt moeten worden. Het door Bart genoemde is zeker niet het minste!

Marcel
1 Stars
1 Stars

Re: invoering pijler competitie

Bericht door Marcel » 22 okt 2014, 23:43

MvN schreef: Tevens is het moeilijk om verenigingen te verplichten om binnen te spelen. Er zullen verenigingen zijn die 7x een hal moeten afhuren, dat kan niet de bedoeling zijn. Het lijkt mij beter om per klasse speellocaties aan te wijzen zoals dat nu al gebeurd met de NC. Op die manier zijn de betreffende locaties gelijk goed gevuld wat de sfeer ten goede zal komen.

Andersom is het niet verplicht binnen spelen op de lagere niveaus geen goed idee. 14 Zaterdagen, grotendeels in de winterperiode, buiten gooien zal niemand enthousiast van worden. Deze mensen spelen nu in een afdelingscompetitie binnen op aangewezen speellocaties. Het spelen op eigen niveau is goed, maar ook hier vind ik dat de speellocatie aangewezen moet worden.

Samenvattend:
- Aantal speeldagen halveren door dubbele ontmoetingen, gespeeld over twee rondes per ontmoeting
- Overdekte speellocaties voor alle niveaus aanwijzen
Met bovenstaande ben ik het persoonlijk eens. Uitleg over een halve of hele dag boulen heb ik gelezen en welke keuze ook gemaakt wordt, er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn.

Het tweede argument heb ik nog niet echt veel reactie op gezien. Ik denk dat het aantal toeschouwers bij een temperatuur onder de 10 graden tussen Boule op het dak 5 tegen Kets hem raak 4 niet heel veel publiek zal trekken en dat de spelers er ook weinig plezier aan gaan beleven. De grootste groep deelnemers aan de wintercompetities zie ik niet snel buiten spelen in de winter. Een overdekte locatie voor een dergelijke competitie lijkt mij een must om iedereen aan boord te krijgen/houden.

Het argument over de supporters vind ik voor nu nog wat te optimistisch. Zolang er bij de VK weinig supporters zijn en bij de voorronde van de EC in Zeist het aantal supporters ook zeer beperkt is, kan je hier nu nog geen beleid op maken.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 23 okt 2014, 10:18

hallo Marcel

bedankt voor je reactie
Bedenk wel dat we aan het begin staan van een verandering.
En dat je ook verder vooruit moet durven kijken. hier doel ik dan op de publieke belangstelling.
Dat er weinig publiek is bij de VK huidige stijl is voor mij een bevestiging dat op neutaral terrein spelen
dus niet bijdraagt tot de sport belevenis.

Verder hopen wij dat clubs zonder boulodroom vindingrijk gaan worden.
Je kunt je voorstellen dat er in de lagere klassen niet direct een hal hoeft te staan met een hoogte van 7 meter
omdat men allemaal portees gooit! oude lege schoolgebouwen , bedrijfspanden loodsen, enz. zijn goede opties
Les Callioux is ooit begonnen in een oude koekfabriek samen met een boogschuttersclub.
Verder zijn er ook clubs in de buurt die wel overdekt spelen. wellicht kunnen daar thuis wedstrijden gespeeld worden.

dan nog even het volgende
Als je nu als nieuw lid binnenkomt bij een club is het erg onduidelijk hoe alles in elkaar steekt qua competities, kampioenschappen
en toernooien, de een met ranglijstpunten de ander zonder, afvalsysteem, of 5 voorgeloot.
Het is moeilijk daar een plek in te vinden, het uberhaupt uit te leggen.
Wat is er nu bv voor een jeugd lid als die zich aanmeld.Je mag het hele jaar trainen om 1x per jaar een NK te spelen en
dan kom je tegenover een team te staan met Nederland op de rug en een hoop rondspringende trainers er omheen.

De competitie is voor iedereen duidelijk en toegankelijk en er kan makkelijk ingestroomd worden in een team.
Het is een goede basis om je zelf verder te ontwikkelen . Hierdoor groeit de breedte sport en worden we uiteindelijk een land wat meetelt!
Je kunt ook alles laten zoals het nu is en dan geldt dat in het land der blinden 1 oog koning is.
Als we het team van Jan Danen, Marc Helffer, en Dick Toonen uit de kast halen en afstoffen halen ze met een beetje trainen gewoon de Masters.
Lieve Petanquers durf je zelf te verbeteren, durf vooruit te kijken, en durf er een sport van te maken!!

mvg Bart

marco_petanque
3 Stars
3 Stars

Bericht door marco_petanque » 23 okt 2014, 11:19

@bart...ssshhh..geen slapende honden wakker maken....haha...

Uit en thuis is wel leuk bedacht maar gaat toch vervelende situaties opleveren. Want....her thuis spelende team zal in meeste gevallen in de allersterkste samenstelling spelen...terwijl het uit spelende team wss niet in staat is om met haar sterkste team te spelen. Hierdoor ontstaan oneerlijke kracht verschillen en zal het zeker voorkomen dat het thuis team over het uit spelende team heen walst. Natuurlijk moet je dat dan rechtzetten in de return game, maar zo krijg je al gauw een a en een b team binnen de club. Het a team zal vooral thuis klappen uitdelen, terwijl het b team klappen krijgt.

Selecties zijn niet erg breed binnen clubs qua spel niveau. Ik vind dit niet wenselijk. Zo zal het in de praktijk wel gaan denk ik, tenzij de spelers van de sterkste opstelling bereid zijn 14 keer te spelen.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 23 okt 2014, 11:40

beste Marco

???????

mvg Bart

marco_petanque
3 Stars
3 Stars

Bericht door marco_petanque » 23 okt 2014, 11:55

Haha...ik doelde op danen, helffer, toonen uit de kast halen...haha.

Back on topic graag!

MvN
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut/Bi-pôle/75/710

Bericht door MvN » 23 okt 2014, 12:00

Dit snap ik ook niet helemaal? Ik verwacht juist dat de 'sterke' spelers die nu alle toernooien afgaan uit het meeste mee zullen spelen.

Feit blijft wel dat ik geen voorstander van uit en thuis ben trouwens. Zoals (andere) Marcel zegt komt er ook praktisch geen hond kijken bij de landelijke VK finale. Ik geloof niet dat dit komt doordat er gespeeld wordt op neutraal terrein maar zie het meer als teken aan de wand. Mensen spelen graag zelf maar een dag(deel) kijken is toch, zoals een bekende voetbaltrainer ooit zei, 'another coockie'. Ik zie het echt niet werken en vrees dat het uit en thuis spelen een hoop mensen (nationaal en regionaal) zal ontmoedigen om deel te nemen.

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 23 okt 2014, 12:13

En het is natuurlijk aan ons alles om iedereen wel enthousiast te krijgen (o.a. voor het uit en thuis principe) de komende jaren! Proberen de voordelen eerst volledig uit te nutten, en das pas naar de nadelen te kijken. Die worden meestal al minder waardevol als je de voordelen goed hebt geïnventariseerd. Maar goed, dat ben ik...de positief ingestelde man zoals ik ben. Maar alle kritiek blijft welkom! Hier hebben we veel aan!
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

MvN
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut/Bi-pôle/75/710

Bericht door MvN » 23 okt 2014, 13:19

Ik ben ook zeker een positief ingesteld persoon, maar ook een realist. Ik ben bang dat het qua publiek trekken is aan een dood paard. :roll:
Ook voor het spelen op 1 centrale locatie geldt natuurlijk dat er eerst naar de voordelen gekeken kan worden. Ik hoop ook dat er niet alleen maar naar de positieve punten van het eerste idee gekeken zal worden, want onder die noemer kan elk ander idee natuurlijk wel afgewimpeld worden. Om eerlijk te zijn heb ik nog niemand gesproken die zegt: 'Goh, leuk 14 dagen op pad om competitie te gaan spelen'. De bedenkers niet meegeteld natuurlijk.

Goed, mijn idee is inmiddels duidelijk en ik heb er vertrouwen in dat jullie alles serieus zullen bekijken. Laten we hopen dat er nog vele spelers hier hun mening zullen geven!!

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 23 okt 2014, 13:42

Ik ben ook voorstander van 7 dagen spelen, en dan conform het Europacup systeem dus met 2 ronden. Tegen 2 andere teams op één dag.
Als het argument is dat je ook gelijk kunt spelen, dan levert een winst in triplet 3 punten op, een winst in doublet 2 punten. Kun je toch op 6-6 komen met twee speelronden.
Zoals Henk al aangeeft, eenduidigheid. Zowel landelijk als zonaal als in regio's.
Eerste jaar pilot met 8 teams, dus geen promotie/degradatie. Jaar er op alleen promotie/degradatie van hoogste naar niveau er onder en vice versa.

Waar ik ook niets over lees is bijvoorbeeld wat er te winnen valt, met uitzondering van de eerste plaats in de hoogste klasse.
Ik neem aan dat teams inschrijfgeld verschuldigd zijn, hoeveel? Wat wordt er met dit geld gedaan? Kun je het inschrijfgeld gebruiken als prijzengeld voor de nummers 1 t/m 3 in iedere klasse?

Voor wat betreft de NK's, ik zou een voorstander zijn van alle NK's ergens centraal in Nederland te houden in het weekend van bijvoorbeeld Hemelvaartsdag, dan heb je donderdag t/m zondag. Hierover hadden Theo en Joop wel eens gebrainstormd.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 23 okt 2014, 13:44

hoi Marcel

op de tot nu toe bezochte afdelingsvergaderingen was het grote merendeel positief.
Ook hebben we nog een jaar de tijd voor aanpassingen en verbeteringen
we draaien immers eerst een jaar een pilot!

mvg Bart

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 23 okt 2014, 15:10

Het verplicht binnenspelen in de landelijke niveaus en uit en thuis sluit naar schatting 2/3 van de clubs uit van landelijk gedeelte. Het is nog steeds een minderheid van de clubs die een hal hebben. Bij een van de buurverenigingen binnenruimte huren of ter beschikking krijgen werkt voor deze clubs niet echt als thuis spelen.

Ik vind dat een groot nadeel.

Verder ben ik van mening dat 6 doubletten en 2 tripletten een wat scheve verhouding geeft tussen deze twee spelvormen. Waarom niet twee maal twee keer tripletten en een doubletteronde tussenin. Dan is get met 4-3 meer in evenwicht.

Dan kunnen we maar niet gelijk spelen.

Andries

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 23 okt 2014, 15:30

Nu spelen heel veel boulers in afdeling 7: 7 avonden verenigingscompetitie, 3 hele dagen wintercompetitie en 1 x voorronde NC verenigingen.
Dat is in 4 á 5 maanden 7 avonden en 4 hele dagen boulen, naast de toernooien hier en daar.
De nieuwe competitie-opzet is van 15 september tot 15 mei, dat is 14 middagen in 8 maanden. Eindelijk wat meer ruimte op de kalender thuis :) .
Ik stel me in onze afdeling voor dat clubs zonder hal, een thuisbasis zoeken bij de clubs met hal en tegelijk de thuiswedstrijden spelen.
Door deze concentratie alle banen bezet, goede kantine-omzet, vrijwilligers zoeken voor een halve dag is een minder groot probleem. Geldt ook voor scheidsrechters.
Wij (afdelingsbestuur) gaan er voor om volgend jaar ook in afdeling 7 te beginnen met de nieuwe opzet. Vooruitlopend op de landelijke invoering.
Kunnen we onze ervaringen delen.
Ik ben enthousiast. Gewoon uitvoeren zoals de projectgroep voorstelt en evalueren natuurlijk.
Hoe interessant ook sommige ideeën zijn, niet de hakken in het zand , geen ja-maar, maar doe maar!

De zonale zomercompetitie kan volgens mij ook worden geschrapt, als alles boven de eerste klasse vervalt. Dan speel je echt voor de kat zijn viool.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 23 okt 2014, 16:17

bartboules schreef:hallo Marcel

Verder hopen wij dat clubs zonder boulodroom vindingrijk gaan worden.
Je kunt je voorstellen dat er in de lagere klassen niet direct een hal hoeft te staan met een hoogte van 7 meter
omdat men allemaal portees gooit! oude lege schoolgebouwen , bedrijfspanden loodsen, enz. zijn goede opties
Les Callioux is ooit begonnen in een oude koekfabriek samen met een boogschuttersclub.
Verder zijn er ook clubs in de buurt die wel overdekt spelen. wellicht kunnen daar thuis wedstrijden gespeeld worden.

dan nog even het volgende
Als je nu als nieuw lid binnenkomt bij een club is het erg onduidelijk hoe alles in elkaar steekt qua competities, kampioenschappen
en toernooien, de een met ranglijstpunten de ander zonder, afvalsysteem, of 5 voorgeloot.
Het is moeilijk daar een plek in te vinden, het uberhaupt uit te leggen.
Wat is er nu bv voor een jeugd lid als die zich aanmeld.Je mag het hele jaar trainen om 1x per jaar een NK te spelen en
dan kom je tegenover een team te staan met Nederland op de rug en een hoop rondspringende trainers er omheen.
mvg Bart
Bart ik ben het volledig met je eens dat er duidelijkheid moet komen in competitieland en zie dit ook als een grote stap vooruit. Ik denk dat de stip op de horizon uitstekend is, alleen de route er naar toe zou ik iets minder drastisch doen. Dus eerst met stappen die zeker haalbaar zijn en van daaruit verder uitbouwen. Geeft een veel positievere flow dan terug moeten bieden omdat zaken niet werken. Voordeel dat je hier hebt, is dat elke stap vooruit al een verbetering is. Waarom dan reuzestappen (uit en thuis spelen, buiten spelen, clubs op zoek naar een binnenlocatie, supporters) maken als we de obstakels al kennen, als kleinere stappen (alles binnen, gehele speeldag van een competitie op dezelfde plek) hetzelfde effect hebben en van daaruit de obstakels oplossen?

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 23 okt 2014, 22:29

Ik denk dat een aantal zaken die Marcel obstakel noemt, juist in de pilotfase van de landelijke klassen worden getest en opgelost. Uit en thuis spelen gebeurt reeds (jaren) in een aantal afdelingen, een behoorlijk deel van de clubteams die in deze pilotklassen te verwachten zijn, beschikken over overdekte accommodatie, hebben ambitieuze spe(e)l(st)ers.

Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 24 okt 2014, 11:34

Marcel, ik vind jou alternatieven juist de obstakels voor de korte termijn. Alles binnen gaat niet lukken omdat niet iedereen een hal heeft, en als er dan afspraken met buurtvereniging worden gemaakt, kan dit misschien niet in de planning omdat er maar 7 speeldagen zijn (i.p.v. 14) omdat de hal al vol is. En als we geen uit en thuis doen , betekent dit dat ik 7 keer waarschijnlijk ver moet rijden.

Ik snap de overwegingen wel, maar nu is het moment de goede structuur neer te zetten en hier de komende jaren aan vast te houden. In de details kunnen natuurlijk dingen veranderen, maar in globaal opzicht lijkt me niet. Zeker niet gezien het feit dat de meeste oplossingen die we hebben verzonnen uit de enquete komen. D.w.z. de oplossingen ondersteunen de resultaten uit de enquete of andersom. Ik snap dat een deel wedstrijdspelers wat zaken graag anders ziet, maar er zijn nog 17000 andere spelers, die hebben aangegeven wat ze willen in de enquete...Nou ja...Ik zou zelf bijvoorbeeld ook liever gewoon het EuroCup systeem aanhouden voor een ontmoeting, maar er is uit de enquete gebleken dat men 2 wedstrijden wel heel kort vind. Aan de andere kant wil men niet de hele dag kwijt zijn, dus 2 speelronden is weer te veel. Dan is 3 wedstrijden tegen 1 andere club een mooie tussenoplossing lijkt me. Op naar de volgende reacties, opmerkingen, en vooral ook vragen. Als die r zijn, kunnen we die hopelijk beantwoorden, om zo onduidelijkheid weg te nemen.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 26 okt 2014, 11:36

In het verlengde van hetgeen Kees over Afdeling 7 meldt, kan ik aangegeven dat in Afdeling 6 al tientallen jaren in de winter op zaterdagen een clubteamcompetitie draait, waarin thans 56 negentallen in 10 ontmoetingen uit- en thuis strijden in drie verschillende klasseniveaus, daarenboven 36 triplettes deelnemen in een 2 klassen tellende triplettescompetitie en 108 doublettes een hele competitie spelen in poules van ca. 16 in 3 klasseniveaus. Kortom, een schoolvoorbeeld van hoe deugdelijk georganiseerde competities speelvreugde voor velen is gaan opleveren.

Iets vergelijkbaars gebeurt in Afdeling 5, waar al jaren een clubteamcompetitie (9 spelers) draait met vorig jaar 62 clubteams en in Afdeling 14 met 50 clubteams van 9 spelers. Ook in de afdeling 2, 9, 10 en 11 bestaan er soortgelijke clubteamcompetities.

Dat zijn ook de afdelingen met relatief veel overdekte accommodaties. Die zijn er mede dankzij en ten behoeve van die al die wintercompetities gekomen.

Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Plaats reactie