Invoering pijler competitie - werkgroep C1

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: invoering pijler competitie

Bericht door jacpetanque » 20 okt 2014, 11:19

De EuroCup heeft een geheel ander opzet, omdat het min of meer een bekerformule (afvalsysteem) heeft. In iedere ronde (tegenwoordig dus slechts twee) vallen er teams. Het huidige verenigingskampioenschap komt wel sterk overeen met de EuroCup. De nieuwe NCC heeft een competitievorm: de clubs zijn in groepen en klassen ingedeeld. Binnen die groepen ontmoeten alle teams elkaar tweemaal (éénmaal zou ook mogelijk zijn, maar dan dient er wel op neutraal terrein gespeeld te worden; een optie die best het overwegen waard zou zijn geweest!). Tussen de klassen bestaat promotie en degradatie. Denk bijv. aan de voetbalcompetitie.

Overigens, en dit ter vergelijking, Frankrijk (daar ben ik weer :wink: ) kent twee vormen van een verenigingskampioenschap: de Coupe de France met een bekerformule en daarnaast het kampioenschap voor clubteams (championnat national des clubs) met een competitieformule. Het grote verschil met de EuroCup en het Nederlandse verenigingskampioenschap en de toekomstige NCC is de wedstrijdformule: in Frankrijk een ronde met 6 partijen tête à tête, een ronde voor drie doublettes en een ronde voor twee triplettes. De puntentoekenning per gewonnen partij is ook net iets anders dan bij de Coupe de France.

België, en dan heb ik het over de wintercompetitie aldaar, doet het weer anders. Negen spelers op het terrein die drie vaste triplettes vormen en drie ronden spelen tegen de drie triplettes van de tegenstanders. MIsschien zou het een goed idee om een aantal zaken binnen Europa te standaardiseren... De CEP zou hier een leidende rol in kunnen hebben.
MvN schreef:De opzet zou in grote lijnen gelijk moeten zijn aan de EuroCup.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 25 okt 2014, 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 20 okt 2014, 11:20

Ik snap ook niet waarom er een verschil moet zijn met de Europacup. Hou het gewoon het zelfde, zeker voor de landelijke en zonale niveaus.

Als de NC ere en hoofdklasse in 2016 vervalt, wat gebeurt er met de NJBB masters omdat nu de beste 4 teams uit de NC ereklasse zich daarvoor plaatsen?
Wordt het team dat het NK-triplet wint het team wat NL zal vertegenwoordigen op het EK/WK?
Regels mbt het toevoegen van equipes bestaande uit 4 spelers, en de mogelijkheid tot het 1-malig wisselen per partij.

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 20 okt 2014, 11:22

Ik ben ook lid van de werkgroep zoals de meeste wel weten, en ben eigenlijk blij dat de discussie op het forum ook is gestart. Eigenlijk precies op het goede moment, omdat dit het moment is zoveel mogelijk feedback uit petanque spelend Nederland te halen. De afdelingsvergaderingen worden in de komende weken ook bezocht door de werkgroepleden om nog meer feedback te horen om zo eventueel nu al zaken aan te scherpen. De feedback op het forum wordt ook zeker meegenomen. Voor zover ik de discussie hier kan volgen zijn er geen openstaande vragen meer, maar ik kan iets gemist hebben. Dus heb je ergens een vraag over, schroom niet en stel hem ook hier, dan kunnen we die beantwoorden.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 okt 2014, 11:27

Eddie, het is uiteraard geen wet van Meden en Perzen dat de beste vier teams van de huidige NC zich kwalificeren voor de Masters. Het gaat hier slechts om een door de NJBB gemaakte keuze. Bij het wegvallen van de huidige NC zou bijv. ook het NK triplettes die plek kunnen overnemen. Bijvoorbeeld door de nummers 1 tot en met 4 toe te voegen aan de Masters of anders door het toekennen van punten zoals bij de andere kwalificatietoernooien. Duidelijk moge zijn dat iedere verandering binnen een onderdeel van het wedstrijdgebeuren in ons land gevolgen zal hebben voor het geheel ervan. Al die zaken moeten dus terdege doordacht worden.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 20 okt 2014, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 20 okt 2014, 11:30

eddie71 schreef:Ik snap ook niet waarom er een verschil moet zijn met de Europacup. Hou het gewoon het zelfde, zeker voor de landelijke en zonale niveaus.

Als de NC ere en hoofdklasse in 2016 vervalt, wat gebeurt er met de NJBB masters omdat nu de beste 4 teams uit de NC ereklasse zich daarvoor plaatsen?
Wordt het team dat het NK-triplet wint het team wat NL zal vertegenwoordigen op het EK/WK?
Regels mbt het toevoegen van equipes bestaande uit 4 spelers, en de mogelijkheid tot het 1-malig wisselen per partij.
Belangrijk argument voor deze structuur van een ontmoeting is geweest dat een speeldag niet een hele dag hoeft te behelsen. Er zijn veel mensen die de voorkeur geven aan het spelen van 1 dagdeel (ochtend of middag of avond) zodat ze de rest van de dag ook wat tijd over hebben. Daarnaast is dit redelijk in overeenstemming met andere sporten. De reden dat we 3 wedstrijden per ontmoeting spelen is dat het anders wel heel snel voorbij kan zijn, maar belangrijker nog, er is ook nog een gelijk spel mogelijk en dat maakt de stand mogelijk spannender.

Als de ereklasse zoals we die nu kennen gaat vervallen, zal het reglement van de Masters onder handen moeten worden genomen. Voorlopig blijft de Masters bestaan zoals we hem nu kennen. Ik kan me goed voorstellen de 4 plekken van de NC ergens anders vandaan moeten komen, als de Ereklasse gaat vervallen, maar zover zijn we nog niet. De vertegenwoordiging voor EK/WK blijft dus de komende jaren uit de Masters komen verwachten we.

Het kunnen wisselen van een speler tijdens een wedstrijd hebben we wel besproken, maar hier is nog geen conclusie uit te trekken, en zal onderdeel uit gaan maken van de invulling en de reglementen die goedgekeurd dienen te worden op de bondsraad in de eerste helft van 2015.

MvN
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut/Bi-pôle/75/710

Bericht door MvN » 20 okt 2014, 13:13

Ik denk niet dat petanque goed te vergelijken is met andere sporten Fabian. Ter vergelijking: als ik ga voetballen ben ik na 2 x 45 minuten fysiek gezien op. Maar na 2 partijen petanquen ben ik net warm..

Als ik dan toch van huis ga wil ik wel het gevoel hebben dat het de moeite waard is. Als het nu 5-0 of 0-5 staat is de ontmoeting na 2 partijen beslist. Ik vind het echt beter om zowel in de ochtend als in de middag een ontmoeting over twee partijen te spelen. De gehele dag blijft dan interessant en je speelt sowieso een partij meer. Spaart ook weer 7 dagen in de wedstrijd kalender. Als er vier partijen gespeeld worden zal het nog niet laat worden en heeft iedereen nog wat tijd over.

En ben je het met me eens dat wanneer er 12 spelers en een arbiter in een hal staan dit niet echt een promotie is voor de sport? Om weer de vergelijking met voetbal te maken: hier staan vaak tientallen, zo niet honderden mensen langs de lijn...

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 20 okt 2014, 14:52

sjaakendiaan schreef:Eigen toernooien komen wel in de problemen. Want wat ik begrepen heb mag er op due dagen geen andere toernooien worden gespeeld. Groetjes Diana
Diana, hierbij, namens de werkgroep, antwoord op jouw vraag : Alleen voor cat 2 toernooien (ranglijst) zou wat ons betreft een restrictie blijven, daar deze mede door de NJBB georganiseerd worden. Cat 3 toernooien moeten echter wel georganiseerd kunnen blijven worden. En laat een NK dan maar de concurrentie met dat cat 3 toernooi aangaan.

Sake

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Re: Invoering pijler competitie - werkgroep C1

Bericht door Febiunz » 20 okt 2014, 15:00

@Marcel (maar ook anderen natuurlijk)
Petanque is nu inderdaad niet goed te vergelijken met andere sporten omdat we nu een compleet ondoorzichtig en moeilijk uit te leggen landelijke competitie structuur hebben (die maar 4 dagen duurt). Door de nieuwe opzet proberen we juist transparanter, goed uitlegbaar, en in vergelijking tot te komen...Dat jij pas na 2 wedstrijden warm bent is misschien een probleem wat we anders moeten oplossen? Als we maar 3 wedstrijden moeten spelen, kom je dan pas een half uur van te voren of 2 uur van te voren om goed warm te worden, tactiek bespreking, opstelling bespreking? Enzovoort...

Dat je het gevoel wilt hebben dat het de moeite waard is begrijp ik, en onderstreep ik ook! Moeten we er niet voor zorgen dat deze 3 wedstrijden dan de moeite waard zijn? Je relateerd de moeite waard met de hoeveelheid tijd die je er aan besteed, i.p.v. de waarde van een mogelijke winst partij/ontmoeting. Het kan inderdaad na 2 wedstrijden 5-0 staan en dan is het inderdaad beslist, maar in de praktijk verwachten we dat dit niet snel gaat gebeuren.

Dat jij liever twee ontmoetingen wilt spelen is ook een mening die ik kan volgen, echter zijn er praktisch een aantal moeilijkheden die dan om de hoek komen kijken, zoals het uit en thuis principe wat dan veel moeilijker plannen is, maar het kan wel. Belangrijker is echter de hoeveelheid tijd die er mee gemoeid gaat. Op de huidige NKV finale weekend zaterdag worden er twee ronden gespeeld, en meestal duren deze zo lang dat het pas rond 20:00-21:00 klaar is! Vergis je niet in de hoeveelheid tijd die nodig is voor 1 ontmoeting. Nu spelen we op de NKV 2 wedstrijden per ontmoeting, en in de nieuwe NCc spelen we er 3. Daarnaast is uit de enquete gebleken dat de overgrote meerderheid maar 1 dagdeel wil spelen!

En je laatste vergelijking is echt helemaal perfect! Bij voetbal staan veel mensen te kijken wat hun club speelt vandaag thuis! Zouden we hier niet naar toe kunnen groeien in de nieuwe NCc?! Dat gaat even duren natuurlijk, maar ik kan het me wel voorstellen! In Belgie reizen bijvoorbeeld altijd supporters mee met bijvoorbeeld de club Joli Bois, en Genebos denk ik ook, als ze uit spelen. Thuis zijn er sowieso altijd supporters die komen kijken.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 okt 2014, 15:54

Vreemd dat je schrijft dat categorie 2-toernooien mede door de NJBB worden georganiseerd. Miscchien heb ik iets gemist, maar bij mijn weten worden deze toernooien in eerste instantie door verenigingen georganiseerd (dus zonder de NJBB) en in de tweede plaats ook door de NJBB. Denk bijvoorbeeld aan de eerste edities van Batavia Petanque. En uiteraard kunnen ze ook mede door de NJBB worden georganiseerd.
buutjuh schreef: Diana, hierbij, namens de werkgroep, antwoord op jouw vraag : Alleen voor cat 2 toernooien (ranglijst) zou wat ons betreft een restrictie blijven, daar deze mede door de NJBB georganiseerd worden. Cat 3 toernooien moeten echter wel georganiseerd kunnen blijven worden. En laat een NK dan maar de concurrentie met dat cat 3 toernooi aangaan.

Sake

Rudolph
0 Stars
0 Stars

Bericht door Rudolph » 20 okt 2014, 16:35

Probleem met het NK Verenigingen als jitgangspunt is dat er per afdeling maar 1 team naar toe mag. Een eventueel ander sterk team uit die afdeling begint dus op niveau 3 of lager. Zie ik dat goed?

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Rob
0 Stars
0 Stars
Contacteer:

Bericht door Rob » 20 okt 2014, 17:18

Lijkt wel het Duits systeem .
jbc de drommedaris
een club voor jong & oud

Boyt
0 Stars
0 Stars
Boules: OBUT Match +

Bericht door Boyt » 20 okt 2014, 19:52

Waar ik niemand over hoor is de manier waarop een vereniging zich kan kwalificeren voor de verschillende niveaus (1 en 2). Is iedereen het daar unaniem mee eens? Als ik naar bepaalde afdelingen kijk dan is het al een opgave om zich te kwalificeren voor de landelijke dag. Een andere belemmering kan zijn de loting op het NVK 2015, deze bepaald uiteindelijk deels (natuurlijk ook de sterkst spelende teams) welke verenigingen zich (wellicht relatief eenvoudig) plaatsen voor niveau 1 of juist niet. Met dit kwalificatiesysteem bestaat de kans dat sommige verenigingen geen kans maken zich op een toneel te kunnen manifesteren waar men wel degelijk thuis hoort. Ik zou er voor kiezen om per zone de kwalificatie te laten plaatsvinden, het liefst over meerdere dagen
(minimaal 2 en maximaal 4 n.a.v. het aantal inschrijvingen). De beste twee verenigingen plaatsen zich voor het niveau 1 en de beste nr.'s 3 en 4 voor niveau 2. Misschien dat iemand nog andere suggesties heeft?

Verder vind ik de opzet om te veranderen van competitievorm een zeer goed initiatief!

sakes
1 Stars
1 Stars

Bericht door sakes » 20 okt 2014, 21:03

Beste mensen,

Ben bij de presentatie in Nieuwegein geweest.
Prachtig en keurig voorbereid.
Eigenlijk had niemand ook maar een woordje van kritiek.

Later thuis gekomen, ga je nadenken en dan komt de aap uit de mouw.
Ik heb een gezellig reisje geboekt, komt er opeens iemand die een
stofzuiger wil verkopen.
Ben er weer ingetrapt, wat zal Ans me dat weer kwalijk nemen,
want we hebben e al 2

Ik wwet wel waar het hier om gaat.
maar ben er ook ingetrapt

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 20 okt 2014, 22:01

hoi Ruud jij . de gene met het oudste licentienummer en diegene die alles al heeft meegemaakt en in allerlei commissies heeft gezeten ter verbetering van onze sport Verklaar je nader! Waar ben je ingetrapt?

mvg Bart
Laatst gewijzigd door bartboules op 21 okt 2014, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 21 okt 2014, 11:29

Rudolph schreef:Probleem met het NK Verenigingen als uitgangspunt is dat er per afdeling maar 1 team naar toe mag. Een eventueel ander sterk team uit die afdeling begint dus op niveau 3 of lager. Zie ik dat goed?
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Nee ik denk dat je dat niet goed ziet. De initiele indeling van de hoogste 2 niveaus heeft hier wel mee te maken. Maar een team/club dat zich niet weet te plaatsen hiervoor middels de NKV, kan zich alsnog aanmelden voor de overgebleven 8 plekken in het tweede niveau.

petervw
0 Stars
0 Stars

Bericht door petervw » 21 okt 2014, 18:25

Blij te lezen dat ik een goede stofzuigerverkoper ben... ;-)

Ik hoop dat de rest van de aanwezigen op 13 sept het verhaal op waarde heeft weten te schatten, en anders leggen de werkgroepleden het graag nog een keer uit tijdens de afdelingsvergaderingen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nettie
3 Stars
3 Stars
Boules: Supercou 690 73

Bericht door Nettie » 21 okt 2014, 20:46

Het principe van een verenigingscompetitie spreekt mij zeker aan. Denk dat dit de NC nieuw leven in kan blazen!

Wel denk ik dat een paar zaken nog goed uitgewerkt moeten worden.

Zo waren er op 13 sept vragen over de promotie-degradatie regeling: "promoveren mag, maar moet niet". En een tweede team van een club mag niet promoveren als er in die hogere klasse al een hoger team van diezelfde club speelt. Dat vraagt om een goede regeling over wat er in die gevallen moet gebeuren.
Ook de invallersregeling riep nog wat vragen op.

En om aan te haken op het onderwerp over 1 of meerdere ronden op een dag:

Ik kan me voorstellen dat het op de lagere niveau's vanwege de kortere reisafstanden heel goed mogelijk zal zijn om op een middag (of zelfs avond) de ontmoeting af te werken. En kan me ook voorstellen dat dat met name de mensen zijn geweest die in de enquete aangegeven hebben liever niet een hele dag van huis te zijn (correct me if I'm wrong?).

Op het landelijk niveau is dat naar mijn idee anders omdat je dan vaker met behoorlijke reisafstanden te maken zal hebben, waardoor de ontmoeting zelf misschien tot één dagdeel beperkt blijft, maar je toch een groot deel van de dag van huis bent. Dan speel ik liever 1 ronde meer, dan ben je wel weer de hele dag kwijt, maar minder vaak.

Ook sluit ik me aan bij de opmerking van Marcel over het spelen met slechts 12 man in een hal (in ons geval (Boul'Animo) niet onze eigen hal, dus we moeten iemand bereid vinden ons onderdak te bieden), de vrijwilligers die daarvoor de kantine moeten bemannen, en hoe doen we dat met de arbitrage?
Ook om die reden lijkt mij combineren van meerdere wedstrijden zeker het overwegen waard.

patrick bosch
0 Stars
0 Stars

Bericht door patrick bosch » 22 okt 2014, 10:14

En wat ik niet goed vind , is als er op een zaterdag deze competitie is, dat er op die dag GEEN ander toernooi mag zijn. Totale onzin voor de andere spelers van club die gewoon een toernooitje willen spelen. Want die mensen hebben geen zin in deze competitie van september tot maart wat ik ook veel vind zelf .
Niet nadenken, gewoon doen!!!

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 22 okt 2014, 10:40

beste Patrick

Er staat nergens dat er geen andere toernooien Mogen plaatsvinden voor de mensen die geen conpetitie spelen.
14x in 7 maanden . waarvan je dus maar 7x ergens anders speelt lijkt mij ook niet erg veel.
maar vergt wel door het hele winterseizoen een regelmatig en goed niveau.
zodat jullie als je Europa in mag ook van onze Finse vrienden winnen en dichterbij de toppers komen!

Nettie en Marcel

Dat er een hal open moet voor 2x 6 spelers is aan de clubs
ten eerste kun je er van alles omheen organiseren voor de leden
ten tweede kunnen er meerdere ontmoetingen plaats vinden in dezelfde hal.
lijkt mij een uitstekende kans om de clubkas vol te krijgen.

Lieve mensen denk in mogelijkheden niet in beperkingen!

mvg Bart

Ferry
3 Stars
3 Stars

Bericht door Ferry » 22 okt 2014, 11:10

Op zich ben ik wel een voorstander van dit concept. Omdat veel regio's op hun eigen manier al een wintercompetitie hebben denk ik dat het op regionaal gebied zeker kan aanslaan.

Voor wat betreft de landelijke opzet heb ik hier en daar wel wat vraagtekens maar goed het is dan ook niets voor niets een voorstel waarop geschoten mag/ kan worden. Idd teams moeten kunnen promoveren ( dus ook als je dan 2 teams in dezelfde klasse krijgt ), hoe ga je om met invallers etc.
Ik zie ook liever dat de 14 dagen worden omgezet naar 7 dagen met vaste speellocaties en waar dan 2 ontmoetingen ( 1 ronde triplette en 1 ronde doublette ) per speeldag gespeeld wordt. Het idee van uit en thuis spelen is leuk maar ik zou daar pas over na gaan denken op het moment dat deze competitie al wat langer loopt en op meerdere niveaus gespeeld wordt.

Plaats reactie