Invoering pijler competitie - werkgroep C1

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
paul2424
6 Stars
6 Stars
Boules: obut inox dure710 74

Invoering pijler competitie - werkgroep C1

Bericht door paul2424 » 18 okt 2014, 19:35

hallo allemaal,
het valt mij op nu er een voorstel op de bondsvergadering nov 14 op het petanqueforum geen discussie is over het voorstel.
in den lande heb ik voor en tegenstanders gehoord.
de werkgroep heeft al heel veel werk gedaan.
op het forum heb ik de informatie hieromtrent nog niet voorbij zien komen.( de pijler communicatie is ook nog niet afgerond :D )
13 sept was er een informatiebijeenkomst in Nieuwegein.
in het info 459 okt 14 staat de presentatie. op alle afdelingsvergaderingen kunnen verenigingen hun zegje hierover doen.
in de stukken van de bondsvergadering staat het voorstel van de PILOT op de agenda om in te voeren.
mijns inziens een heel belangrijk onderwerp.
gezien de structuur van verenigingen,afdelingen en afvaardiging naar de bondsvergadering, denk ik niet dat iedereen op de hoogte is van het voorstel en de gevolgen ervan.
vandaar dat ik hier een discussie wil opstarten en ook de werkgroep competitie leest en ziet wat er zoal bij boulers voor meningen en ideeën zijn. ik denk dat hierdoor een win win situatie kan ontstaan en tunnelvisie voorkomen kan worden :D
in de volgende berichten zal ik de presentatie uit het info 459 weergeven.
Info 459okt14.pdf
(426.63 KiB) 92 keer gedownload
gr paul k
dia1competitie.jpg
dia2competitie.jpg

paul2424
6 Stars
6 Stars

Re: invoering pijler competitie

Bericht door paul2424 » 18 okt 2014, 19:55

dia3competitie.jpg
dia4competitie.jpg
dia5competitie.jpg

paul2424
6 Stars
6 Stars

Bericht door paul2424 » 18 okt 2014, 19:57

dia7competitie.jpg
dia8competitie.jpg
dia9competitie.jpg

paul2424
6 Stars
6 Stars

Bericht door paul2424 » 18 okt 2014, 20:01

dia9competitie.jpg
dia10competitie.jpg
dia11competitie.jpg

paul2424
6 Stars
6 Stars

Bericht door paul2424 » 18 okt 2014, 20:03

dia12competitie.jpg
dia13competitie.jpg
dia14competitie.jpg

Patrice67
1 Stars
1 Stars

Bericht door Patrice67 » 18 okt 2014, 20:06

Zoals ik het begrijp word het een verenigingscompetitie en dat is niet voor alle verenigingen toegankelijk al ware het dat sommige verenigingen simpelweg te weinig competitie spelers hebben (overwegend recreanten)

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 18 okt 2014, 21:07

Het gaat om een competitie voor de gehele NJBB, van hoog tot laag, van wedstrijdspeler tot recreant. De piramidale opbouw staat daar garant voor en iedereen kan op zijn eigen niveau spelen (en stijgen wanneer de prestaties er naar zijn!). Eigenlijk net zoals bij de huidige NC, maar dan met teams bestaande uit zestallen. Het spelen voor een team, en voor de eigen vereniging, kan het tot iets speciaals maken.
Patrice67 schreef:Zoals ik het begrijp word het een verenigingscompetitie en dat is niet voor alle verenigingen toegankelijk al ware het dat sommige verenigingen simpelweg te weinig competitie spelers hebben (overwegend recreanten)

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 18 okt 2014, 23:24

Patrice67 schreef:Zoals ik het begrijp word het een verenigingscompetitie en dat is niet voor alle verenigingen toegankelijk al ware het dat sommige verenigingen simpelweg te weinig competitie spelers hebben (overwegend recreanten)
Patrice,

Als je de presentatie goed leest zal je juist constateren dat de NCc ook voor kleinere verenigingen zeer toegankelijk is. Woensdag 22 oktober heb je de gelegenheid om met andere verenigingen van gedachten te wisselen over dit voorstel tijdens de najaarsvergadering van afdeling 1.

groet,
sake

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 19 okt 2014, 09:39

Eigenlijk net zoals bij de huidige NC, maar dan met teams bestaande uit zestallen.
Voor de goede orde kan een verenigingsteam uit in principe de hele vereniging bestaan. Je bent dus niet verplicht met 6 tot 8 man/vrouw die 14 speelronden te spelen. In principe kun je na 14 speelronden wel met 20 man/vrouw of meer gespeeld hebben.

Er wordt nog nagedacht over wanneer een club 2 of meer teams laat spelen in de competitie hoe dan de invallersregeling opgezet zal worden. Bijvoorbeeld dat je wel naar een hoger niveau mag invallen, maar dan niet meer naar een lager niveau.

Tenminste zo had ik dat begrepen.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 19 okt 2014, 11:15

Met zestallen bedoelde ik de zes spelers die daadwerkelijk aan het spelen zijn. Uiteraard kan zo'n team uit meer dan zes (wissel)spelers bestaan.

ducasque
4 Stars
4 Stars
Boules: Obt M 115 Dia 75 700
Contacteer:

Bericht door ducasque » 19 okt 2014, 16:27

Als je met 1 of meerdere teams mee doet, na moet je bij een poule van 8 teams 14zaterdagen spelen. Dan kom je misschien wel inde problemen met eigen toernooien . Piet
Zolang het geen 13 is, heb je nog niet verloren

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 19 okt 2014, 16:46

Ik denk dat de werkgroep goed heeft geluisterd naar wat er ook op het forum speelde.
Meer competitie die ergens over ging, waar nog wat aan vast hing als je won en meer competitie op sterkte.
Het goede is in ieder geval dat er, in het hoogste niveau dus niveau 1 en 2, niet meer dan 1 team van een vereniging in één poule mag zitten.
Ook onderaan wordt het weer interessanter om mee te doen en afdeling competities, hoe gezellig dan ook, juist vervangen kunnen worden omdat er per afstand gespeeld gaat worden.
Eigen toernooien komen denk ik, niet in de problemen omdat ook de toernooi structuur verandert gaat worden.
Of heb ik het nou niet begrepen??

Hans
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

sjaakendiaan
3 Stars
3 Stars
Boules: ton.r 76 700

Bericht door sjaakendiaan » 20 okt 2014, 08:40

Eigen toernooien komen wel in de problemen. Want wat ik begrepen heb mag er op due dagen geen andere toernooien worden gespeeld. Groetjes Diana

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 okt 2014, 09:20

Allereerst: niets staat nog vast, vooralsnog gaat het slecht om voorstellen. En verder, wat te denken van jaarlijks bijna 800 toernooien, waarvan de meeste er nauwelijks toe doen (althans voor de serieuze wedstrijdspelers) en die elkaar bovendien voortdurend in de weg zitten?
sjaakendiaan schreef:Eigen toernooien komen wel in de problemen. Want wat ik begrepen heb mag er op due dagen geen andere toernooien worden gespeeld. Groetjes Diana

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 20 okt 2014, 09:45

Jac, je bent weer de eerste die reageert op het stukje van Diana, dan hoef je niet te citeren.
800 toernooien, waarvan de meeste er nauwelijks toe doen (althans voor de serieuze wedstrijdspelers)
Ik zie op facebook veel spelers, die ook landelijk aan grote toernooien meedoen, steeds vaker 5 voorgeloot spelen en trots zijn op 5+40 of meer. Misschien worden die toernooien steeds belangrijker blijkbaar voor veel spelers (helaas, omdat er niets anders is dat weekend??). Het zou wat mij betreft mooi zijn als met deze opzet veel 5 voorgelote partijen zullen verdwijnen in de winter omdat iedereen op zijn eigen niveau competitie speelt.

Wat ik begrepen heb speel je in een weekend je ontmoeting tegen een andere vereniging. Het liefst op zaterdag, maar als het beter uitkomt om bv op vrijdagavond al te spelen, of zelfs op zondag dan kan dat ook. Als alle uitslagen zondagavond maar gepubliceerd kunnen worden. De andere dagen kan je gewoon een toernooi spelen of organiseren dacht ik. Je bent als speler natuurlijk niet verplicht om aan alle 14 speeldagen mee te doen.

Voor de NK's in de zomerperiode is het een goede zaak dat er die dag geen andere toernooien gepland mogen worden dan promotietoernooien. Vrees wel dat promotietoernooien enorm toe zullen nemen ;-) Maar inderdaad het zijn vooralsnog voorstellen. Daarom goed om in ieder geval vanaf september 2015 te beginnen met de pilot voor wat betreft de verenigingscompetitie.Daar kan overigens in principe elke vereniging zich voor plaatsen door nu al je als club te kwalificeren voor het VK in maart 2015 (via de afdeling). De beste 8 teams spelen de pilot op niveau 1. Tweede poule (niveau 2) zijn dan de andere 8 van het VK. En een derde poule (ook niveau 2) kan je via vrije inschrijving nog meedoen. Bij meer dan 8 inschrijvingen zullen er plaatsingswedstrijden volgen. Althans zo had ik het begrepen...

Ik persoonlijk vind het wel goed dat er van alles op de schop gaat, al hoor ik wel in het land dat veel spelers moeite hebben met de veranderingen omdat het veranderingen zijn. Eigenlijk verbaasd mij dat enorm want alles was toch zo slecht tot nu toe?

MvN
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut/Bi-pôle/75/710

Bericht door MvN » 20 okt 2014, 09:45

De opzet zou in grote lijnen gelijk moeten zijn aan de EuroCup. Maar per ontmoeting bij de NCC zijn er 3 speelronden; waarom? In de EuroCup zijn 2 speelronden. Als er twee speelronden per ontmoeting zijn dan kan er op 1 dag een 'dubbel' programma worden gespeeld. Het voordeel is dat de toernooikalender minder belast zal worden en dat er minder kosten worden gemaakt. (arbiters e.d.) Een ander voordeel hiervan is dat er meer dan twee teams per locatie actief zullen zijn. Ik kan me er namelijk moeilijk een voorstelling van maken dat we straks 14 zaterdagen met 12 spelers, een official en wat (bar) vrijwilligers in een hal staan. Ik heb dit met de NJBB masters zelf ervaren als totaal sfeerloos. Tevens maakt een dubbele ontmoeting de reis naar een locatie verder van huis meer de moeite waard.

Tevens is het moeilijk om verenigingen te verplichten om binnen te spelen. Er zullen verenigingen zijn die 7x een hal moeten afhuren, dat kan niet de bedoeling zijn. Het lijkt mij beter om per klasse speellocaties aan te wijzen zoals dat nu al gebeurd met de NC. Op die manier zijn de betreffende locaties gelijk goed gevuld wat de sfeer ten goede zal komen.

Andersom is het niet verplicht binnen spelen op de lagere niveaus geen goed idee. 14 Zaterdagen, grotendeels in de winterperiode, buiten gooien zal niemand enthousiast van worden. Deze mensen spelen nu in een afdelingscompetitie binnen op aangewezen speellocaties. Het spelen op eigen niveau is goed, maar ook hier vind ik dat de speellocatie aangewezen moet worden.

Ik heb ook gehoord dat het idee is dat op competitie dagen niks (afd. competitie / toernooien) mag worden georganiseerd. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen? Op zich zou ik de keuze om niks te organiseren wel snappen om deelname aan NCC te stimuleren, maar als dat zo is dan lijkt mij dat nog een reden om het aantal speeldagen te halveren. De mensen die zich door bijv. een wisselend werkrooster niet in kunnen schrijven voor 14 dagen, kunnen op die dag dat ze wel vrij zijn dus ook niet deelnemen aan een andere activiteit.

Samenvattend:
- Aantal speeldagen halveren door dubbele ontmoetingen, gespeeld over twee rondes per ontmoeting
- Overdekte speellocaties voor alle niveaus aanwijzen

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 20 okt 2014, 09:50

Ik heb ook gehoord dat het idee is dat op competitie dagen niks (afd. competitie / toernooien) mag worden georganiseerd. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
Ik heb begrepen dat er op die dagen niets georganiseerd mag worden wat lijkt op de VK competitie, zoals veel afdelings competities die er nu zijn. De rest mag volgens mij wel.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 okt 2014, 10:24

Aangezien het niet altijd even duidelijk is waarop en op wie gereageerd wordt, lijkt het me zinvol om de betreffende passage even te citeren. Ook al gaat om de eerste reactie.
Theo vd M. schreef:Jac, je bent weer de eerste die reageert op het stukje van Diana, dan hoef je niet te citeren.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 20 okt 2014, 10:31

Ik vind het onnodig, ook in dit geval. Maar goed daar trek jij je blijkbaar helemaal niets van aan. Nu weer on topic aub.

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 20 okt 2014, 11:07

@Diana,
Volgens mij krijgen alleen de NK's een beschermde status en geen vergelijkbare competities in afdelingen als de NCC

Plaats reactie