Deelnemers gevraagd werkgroepen "Toekomst NJBB"

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Deelnemers gevraagd werkgroepen "Toekomst NJBB"

Bericht door Theo vd M. » 14 jan 2014, 15:47

Om zoveel mogelijk mensen hiervan op de hoogte te stellen een hele korte samenvatting van de oproep zoals te vinden op de site van de NJBB.

BOUW MEE AAN DE TOEKOMST VAN ONZE SPORT!

In 2013 heeft de NJBB een nieuw meerjarenbeleidsplan ontwikkeld met als titel:
‘Bouwen aan de toekomst van onze sport. Vizier op de toekomst, focus op het fundament.’

Dit jaar start de bouw aan de toekomst van onze sport. Voor vier projecten wordt een werkgroep samengesteld bestaande uit leden van de bond.
Wilt u bijdragen aan de toekomst van Jeu de Boules in Nederland?
Heeft u affiniteit met opleiden, competitie, promotie of organisatiestructuur?
Herkent u zich in het functieprofiel voor leden van de werkgroep?
Lees onderstaande informatie dan goed door en geef u uiterlijk 3 februari 2014 op voor deelname door uw motivatie en cv te mailen naar info@njbb.nl
De NJBB ziet uw aanmelding graag tegemoet!
-----
Functieprofiel en kenmerken en kwaliteiten leden werkgroep
- Proactieve houding en bijdrage;
- Resultaatgericht;
- Praktijkgericht;
- Daadkrachtig;
- Beschikbaar;
- Representatief achterban;
- Affiniteit, kennis en ervaring met onderwerp;
- In nieuwe structuren kunnen denken (out of the box, maar binnen het beleidskader).

----
Projecten:
- Project V1 Opleiding technisch kader
- Project C1 Competitie
- Project P1 Communicatieplan- en strategie
- Project B1 Herstructurering bondsorganisatie

In de bijlage de pdf met alle informatie.
Ook te vinden op de site van de NJBB onder de kop Nieuws.

Wil je meer weten vraag dit dan aan de NJBB via het email adres info@njbb.nl en niet via het forum aub.

Voor iedereen die zich gaat aanmelden en gaat mee denken alvast enorm bedankt voor je inzet.
Bijlagen
Oproep deelname werkgroepen 2014.pdf
(160.4 KiB) 100 keer gedownload

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Deelnemers gevraagd werkgroepen "Toekomst NJBB"

Bericht door jacpetanque » 14 jan 2014, 19:05

'Wilt u bijdragen aan de toekomst van Jeu de Boules in Nederland?'

Ik vraag me af of je me deze vraag 'toekomst van jeu de boules' veel vrijwilligers werft. Jeu de boules heeft geen enkele toekomst in Nederland. Petanque misschien... Als de NJBB nu eens begint het voortaan over petanque te hebben...

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 14 jan 2014, 21:57

Dat is dus 1 van de discussiepunten. Jeu de boules in de markt zetten of petanque. Hier is je kans!

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 14 jan 2014, 23:13

Ik hoop oprecht dat deze commissies bezet gaan worden door mensen die het petanque/jeu de boules een warm hart toedragen, kwaliteit meebrengen en in staat zijn om over de eigen belangen heen te kijken. Als je de afgelopen jaren gefrustreerd bent geraakt over de gang van zaken, dan is dit de (laatste?) kans om het roer de goede kant op te zetten.

Cristel
0 Stars
0 Stars

Bericht door Cristel » 15 jan 2014, 19:03

Ben benieuwd of en zo ja welke forumleden zich gaan aanmelden voor een van de werkgroepen..? Ik overweeg P1... :?

Groetjes Cristel

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 16 jan 2014, 21:42

Ik heb me opgegeven voor C1.
Groet,
Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 16 jan 2014, 23:28

Wordt met "C1 Competitie" bedoeld competitie in de nauwe betekenis van het woord (dus Nationale Competitie, Verenigingscompetitie, enz.) of in meer algemene zin, dus de wedstrijdsport in het algemeen (m.a.w. alle vormen van competities, toernooien en kampioenschappen).

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 16 jan 2014, 23:53

Project C1 Competitie
Projectdoel:
Een landelijk uniforme en toegankelijke competitie tussen verenigingen.

Projectopdracht:
1. Het ontwikkelen van een projectplan dat dient als leidraad voor de realisatie van het project en waarin werkwijze, rolverdeling, planning en budgettering beschreven zijn;

2. Het ontwikkelen van een landelijk uniforme competitiestructuur die voldoet aan de gestelde richtlijn en sportbeoefening en toegankelijkheid van de competitiesport op alle niveaus stimuleert;

3. De uitvoering van de activiteiten binnen de VSK Spelregelmodule;

4. Het opstellen van een speelkalender waarin competities, toernooien en kampioenschappen op elkaar afgestemd worden en de onderlinge samenhang gewaarborgd wordt.

Projectresultaat:
1. Een landelijk uniforme competitiestructuur die de sportbeoefening en toegankelijkheid van de competitiesport op alle niveaus stimuleert;
2. Een opbouw in reglementen naar gelang niveau op basis van de 10 spelregels die essentieel zijn voor het gezamenlijk beoefenen van de sport en een overzicht van de 20 meest voorkomende spelsituaties die discussie opleveren;
3. Een speelkalender.

Looptijd:
Februari t/m december 2014

Projectverantwoordelijk:
Voorzitter van de werkgroep

Projectspecifieke functieprofielen en kenmerken en kwaliteit leden werkgroep
Voor het project C1 zijn werkgroepleden benodigd met kennis van de huidige en eerdere competitiestructuren en met landelijke ervaring m.b.t. de competitiesport. Daarnaast is het van belang dat de werkgroep de verschillende type boulers vertegenwoordigd. Derhalve is een vertegenwoordiging van een recreatieve vereniging, een vereniging met affiniteit met wedstrijd- en topsport, de nationale selecties en de afdeling benodigd. In verband met de VSK spelregelmodule dient tenminste één lid van de werkgroep taalkundig vaardig te zijn.
Herkent u zich in één of meerdere kenmerken uit het functieprofiel? Geef u dan op voor deelname aan de werkgroep door uw motivatie en cv te mailen naar info@njbb.nl
----

Dat is wat er staat.

Volgens mij een nieuw op te zetten competitie structuur, meer verenigingsgericht dan team gericht...

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 17 jan 2014, 09:38

Ik heb me aangemeld voor C1, met mogelijk P1 als alternatief.

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 17 jan 2014, 10:21

Ik heb me overal voor aangemeld! :) Maar de meeste bijdrage kan ik leveren voor de C1 projectgroep.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 jan 2014, 10:52

Bedankt Theo voor je opheldering voor wat betreft prjoectgroep C1. Hoe zinnig ik een heuse verenigingscompetitie dan ook ik vind, persoonlijk vind ik dat toch een te beperkte taak. Liever had ik gezien dat het gehele wedstrijdwezen binnen de NJBB onder de loep wordt genomen. Dat is ook al eens gebeurd halverwege de jaren '90 van de vorige eeuw, maar met uiteindelijk helaas weinig resultaat (veel zaken zijn weer teruggeschroefd). Als het om een bredere aanpak zou gaan, zou ik bereid zijn om mee te denken. En dan heb ik over de toernooicultuur in zijn algemeenheid, de verschillende toernooicategorieën, hoe in de breedte - en als gevolg daarvan later in de top - het spelpeil te verhogen, de toernooikalender, de nationale kampioenschappen, enzovoort. En dat alles in een onderlinge samenhang, waarin een nieuwe opzet van de nationale competitie in echte verenigingsvorm slechts een onderdeel is. Ik vind die samenhang helaas niet terug in de huidige aanpak.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 17 jan 2014, 11:05

Ik denk dat de NJBB nu vooral op zoek is naar mensen die naar de toekomst willen kijken en niet vast blijven houden wat er vroeger allemaal al verzonnen is en de frustratie dat van alles weer is terug geschroefd.

Dat is een dusdanige negatieve houding waar we nu niet op zitten te wachten. Daarom misschien goed dat je je niet aanmeld voor een projectgroep.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 jan 2014, 12:21

Kennelijk heb je slecht gelezen wat ik beoogde: een verbetering van de huidige wedstrijdcultuur, en wel in een breder verband. Dat ik daarbij - als wijze les hoe het niet moet gaan - even terugblikte naar het verleden, doet daar niets aan af.
Theo vd M. schreef:Ik denk dat de NJBB nu vooral op zoek is naar mensen die naar de toekomst willen kijken en niet vast blijven houden wat er vroeger allemaal al verzonnen is en de frustratie dat van alles weer is terug geschroefd.

Dat is een dusdanige negatieve houding waar we nu niet op zitten te wachten. Daarom misschien goed dat je je niet aanmeld voor een projectgroep.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 17 jan 2014, 13:12

Sorry hoor Jac, blijf het een negatief verhaal van je vinden. Op jouw manier en anders doe je niet mee??

Daarmee is in het verleden al te veel mee verknalt naar mijn idee. Het ego staat voorop dan pas het resultaat.

Overigens met alle respect voor je werk uit het verleden. Kan niet ontzegt worden dat je veel bijgedragen hebt tot het petanque van vandaag de dag met beschrijvingen van wedstrijdsystemen en boekjes.
Als het om een bredere aanpak zou gaan, zou ik bereid zijn om mee te denken.
----

We hebben juist nu mensen nodig die als het ware de sport(bond) en het competitie element vanaf *scratch* willen opbouwen met alle mogelijkheden die de promotie daarbij geboden wordt.

En wat mij betreft begint dat bij het omvormen van de NJBB naar de NPB of de NPF (Nederlandse Petanque Bond of de Nederlandse Petanque Federatie). Er is niet 1 land in de wereld die het over jeu de boules heeft dan Nederland. En in Nederland ga je pas jeu de boulen als je in je laatste levensfase zit. Dat is de realiteit die om het jeu de boules hangt.

Ik zeg dumpen die term en alleen nog maar praten over petanque

En ja dat kost geld, en veel verenigingen zullen hun naam moeten veranderen naar CdP ipv JdB club.

We spelen petanque, het is niet anders.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 17 jan 2014, 15:02

hallo allemaal

Ik heb me opgegeven voor C1 met de bedoeling de gehele kalender in orde te krijgen met als aanvang de club competitie.

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 jan 2014, 15:19

Nogmaals - en misschien tot treurens toe - hoe nuttig en belangrijk ik een verenigingscompetitie ook vind (ik ben er al meer dan 30 jaar een voorvechter van!), het gaat mij om meer dan alleen deze nieuwe competitievorm. Het gehele wedstrijdwezen dient onder de loep genomen te worden. Bart geeft dat al min of meer aan door ook naar de toernooikalender te verwijzen. De beperking tot uitsluitend de vorm en inrichting van de competitie, gaat mij niet ver genoeg. Bij een bredere aanpak ben ik genegen mee te denken. En als iemand dat negatief vindt, dan laat ik dat graag aan diens mening over.

Over de term petanque i.p.v. jeu de boules, daarover zijn we het eens. Maar door alleen het beestje een andere - zij het correcte - naam te geven, ben je er nog niet. Het gaat eerst en vooral om de inhoud.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 17 jan 2014, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 17 jan 2014, 15:27

Prima, het laatste woord is voor Jac.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 17 jan 2014, 16:55

het laatste woord is aan de leden!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 jan 2014, 19:40

Inderdaad. Maar het zou wel eens lastig woorden als die leden allemaal wat anders willen...
bartboules schreef:het laatste woord is aan de leden!

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 18 jan 2014, 11:42

Jac

Daarom zoeken we ook mensen die hun mening niet op willen dringen. maar openstaan en luisteren naar andere ideeen!

mvg Bart

Plaats reactie