(on)Kosten bond?!

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

(on)Kosten bond?!

Bericht door Henk de Kw » 08 okt 2013, 18:17

Op verzoek is dit onderwerp gestart!

De discussie was al even (onbewust) op Facebook begonnen.

Naar aanleiding van het plaatsen van een aantal foto's op Facebook kwam er een discussie los over het aantal begeleiders van een nationale ploeg van Nederland (dus niet specifiek over de damesploeg, maar in het algemeen).
Is het echt nodig om in de huidige tijd (bezuinigen/minder subsidies/hand op de knip/crisis enz.) zoveel begeleiding mee te sturen naar een WK/EK/Int. toenooi of dergelijke? Het gaat tenslotte ook over Uw contributie!!!

Mijn persoonlijke menig: Nee!

Roep maar.........
mijn geluksgetal is 13

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Re: (on)Kosten bond?!

Bericht door Theo vd M. » 08 okt 2013, 18:22

Foto's en discussie hierrr...

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 08 okt 2013, 18:27

Tja, als de resultaten nu nog overeenkomstig zouden zijn met het aantal begeleiders...
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 08 okt 2013, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Beerenbosch
0 Stars
0 Stars

Bericht door Beerenbosch » 08 okt 2013, 18:31

Volgens mij is men binnen het bondsbestuur wel degelijk bezig alles te bekijken . De subdidies worden toch ook minder?

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 08 okt 2013, 18:54

Even wat eenvoudige cijfers om deze discussie te voeden:

- 41 deelnemende landen
- 10 van deze landen hebben geen "Chef de Mission" (wat is hier de toegevoegde waarde van?)
- 5 landen beschikken niet over een 4e speler
- 6 landen beschikken niet over een coach (1 land heeft de functie coach/chef waarschijnlijk samengevoegd?)

voor bijzonderheden: http://www.ffpjp.info/index.php/liste-d ... engagees-2
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 08 okt 2013, 19:31

Voor wat deze lijst waard. In hoeverre is die compleet? En over gastland Frankrijk zullen we het maar even niet hebben.
Henk de Kw schreef:Even wat eenvoudige cijfers om deze discussie te voeden:

- 41 deelnemende landen
- 10 van deze landen hebben geen "Chef de Mission" (wat is hier de toegevoegde waarde van?)
- 5 landen beschikken niet over een 4e speler
- 6 landen beschikken niet over een coach (1 land heeft de functie coach/chef waarschijnlijk samengevoegd?)

voor bijzonderheden: http://www.ffpjp.info/index.php/liste-d ... engagees-2

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 08 okt 2013, 19:33

Klopt het, dat de topsportsubsidie is (wordt) teruggebracht tot 20.000 euro? In dat geval moét er wel ingekrompen worden.
Beerenbosch schreef:Volgens mij is men binnen het bondsbestuur wel degelijk bezig alles te bekijken . De subdidies worden toch ook minder?
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 08 okt 2013, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Beerenbosch
0 Stars
0 Stars

Bericht door Beerenbosch » 08 okt 2013, 20:14

Henk, het is inderdaad zo dat er landen komen met drie speelsters of speler. Daar spelen de kosten ook mee. Meer kan men niet opbrengen. Ik ben wel eens op een WK heren wezen kijken, waar een team uit ik meen Senegal aankwam zonder gelijke kleding en zonder boules! Ze hebben dat allemaal ter plekke gekregen en speelden. Ik weet niet of er nu nog degelijke teams zijn maar het kwam ook voor dat mensen die het zelf konden betalen voor hun land uitkwamen.
Het zijn maar een paar voorbeelden.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 08 okt 2013, 21:42

Beerenbosch schreef:Henk, het is inderdaad zo dat er landen komen met drie speelsters of speler. Daar spelen de kosten ook mee. Meer kan men niet opbrengen. Ik ben wel eens op een WK heren wezen kijken, waar een team uit ik meen Senegal aankwam zonder gelijke kleding en zonder boules! Ze hebben dat allemaal ter plekke gekregen en speelden. Ik weet niet of er nu nog degelijke teams zijn maar het kwam ook voor dat mensen die het zelf konden betalen voor hun land uitkwamen.
Het zijn maar een paar voorbeelden.
Inderdaad! Ik weet het en heb dat van enkele deelnemers zelf gehoord!
Wat zeuren wij dan soms over wat extra km in NL? :wink:

Blijft mijn belangrijkste vraag toch staan: Wat is de eerwaarde van een Chef de Mission? Zeker als er ook al een bondsafgevaardigde gaat?
mijn geluksgetal is 13

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 08 okt 2013, 21:57

niets een coach zal zich constant bekeken voelen en niet lekker werken.
we zien het met zn allen gebeuren elk jaar elk kampioenschap weer en we vinden het allemaal best.
resultaten sportief gezien ? eh noem ze maar!

mvg Bart

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 09 okt 2013, 22:41

In het begrotingsvoorstel van de NJBB voor 2014 wordt fors bezuinigd wegens verminderde subsidies en contributies. Bovendien wordt een aanzienlijk deel van de middelen bestemd voor de dekking van kosten van de pijlers van het nieuwe beleid. Een vlotte analyse levert in vergelijking met de realisatie van 2012 het volgende beeld op:

• In 2014 wordt gerekend op € 700.000 inkomsten tegenover € 740.000 in 2012. Dus in totaal zal er dus € 40.000 minder te besteden zijn. Die 7 ton is inclusief een nieuwe subsidie voor de “Organisatieontwikkeling” van € 65.000. Omdat voor de “Organisatieontwikkeling” bijna € 92.000 uitgetrokken wordt, dus gefinancierd wordt met € 27.000 eigen geld, komt de totale bezuiniging in 2014 neer op ca. € 130.000.

• De posten waarop in 2014 bezuinigd wordt, zijn:
o Afdelingsbijdrage: -€ 33.000 (afdelingen krijgen geen bondsgeld in 2014)
o Topsport: -€ 28.000
o Bondscommissies -€ 25.000
o Personeelskosten: -€ 22.000
o Organisatiekosten: -€ 18.000
o petanQue: -€ 13.000 (drie edities in plaats van vier in 2014)

• In 2014 worden geen opleidingen verzorgd, het opleidingsgeld wordt besteed aan de ontwikkeling van fundamenteel goede opleidingen. Ook geen uitvoering van promotieactiviteiten, wel ontwikkeling van een communicatie- en promotieplan.

• In 2014 wordt in de rubriek wedstrijdsport geen melding meer gemaakt van de volgende activiteiten: Open Jac Machielse Jeugd Masters, 4 federatie-toernooi, NJBB-Masters, Europacup, 1000-boules. Kosten van deze activiteiten bedroegen in 2012 totaal ca. 16.000.

• In 2014 worden de kosten van de topsport afgetopt op € 38.000. Dat is dus 28.000 minder dan de werkelijke kosten in 2012, hetgeen overeenkomt met de vermindering van de subsidie van NOC*NSF. In 2012 werd € 21.000 uitgegeven aan WK/EK-deelname, € 22.000 aan voorbereiding op EK’s/WK’s, € 11.000 aan training selecties, € 4.000 aan technische begeleiding en € 3.000 aan Regionale Petanque Centra. De vraag is welke taken wel en welke niet zullen worden uitgevoerd en wat dat betekent voor de belangstellende wedstrijdspeler.

• Wat betreft de begrotingen 2015 en 2016 is (vooralsnog) geen toelichting beschikbaar. In het oog springt de drastische verdere daling van het budget Topsport in de volgende twee begrotingsjaren: € 29.000 budget in 2015 en € 20.000 budget in 2016. De vraag is welke topsportactiviteiten daarmee nog overeind te houden zijn en welke gevolgen dat zal hebben voor (de beleving van) de wedstrijdsport.

Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 10 okt 2013, 11:38

Bijzondere analyse, die mij behoorlijk wat zorgen baart, en waarvan ik dus eigenlijk erg schrik...I.p.v. dat we de wedstrijdsport promoten om zo meer (jeugd) leden te kunnen werven, en middels promotie en PR ook wat te vertellen hebben, wordt hier dus minder aandacht aan besteed de komende jaren?!...

Even bijkomen...ik had het nog niet zo gezien...
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 10 okt 2013, 12:12

Mischien kan de begroting 2014 e.v. nog bijgesteld worden als (voorzichtig) gebruik gemaakt zou gaan worden van de donatie die de NJBB op 25 april 2013 ontving van de Lotto.
Zie: http://www.njbb.nl/OverNJBB/Nieuws/tabi ... fault.aspx

Citaat: Afgelopen weekend ontving NOC*NSF voorzitter André Bolhuis een cheque ter waarde van 43,8 miljoen euro voor de Nederlandse sport. Algemeen Directeur van De Lotto, Joost Otterloo overhandigde de cheque samen met Pieter van den Hoogenband, drievoudig Olympisch zwemkampioen en ambassadeur van De Lotto. De bijdrage werd overhandigd tijdens de start van de Nationale Sportweek in Tilburg. Het bedrag van De Lotto is bedoeld voor zowel de topsport als de breedtesport en wordt verdeeld over de verschillende sportbonden. Ruim €209.000 van het totale bedrag over 2012 wordt afgedragen aan Nederlandse Jeu de Boules Bond. “De NJBB gebruikt de Lotto- gelden vooral om de verenigingsondersteuning en de wedstrijdorganisatie op peil te houden”, aldus Bert Lammerts van de Nederlandse Jeu de Boules Bond.
Einde citaat.

Ik neem aan dat Bert Lammerts deze uitspraak gedaan heeft met instemming van het bondsbestuur. Wordt vervolgd.

Groet,
Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 12 okt 2013, 19:25

Als er minder geld is, dan moet er iets veranderen. Snijden in de kosten is het makkelijkst door bepaalde zaken niet meer te doen. Als waar is wat Paul aangeeft en al die mooie toernooien en opleidingen die de sport aantrekkelijk maken voor wedstrijdsporters, dan wordt ook hier gekozen voor de makkelijke weg. Moeilijker maar zo veel waardevoller is het om als uitgangspunt te nemen dat je dezelfde activiteiten gaat organiseren, en kijkt hoe je dat met minder budget kan doen. Laat de creativiteit zijn weg zoeken en er blijkt toch heel veel mogelijk.

Ben zeker bereid om in een of andere werkgroep te gaan zitten die geformeerd worden, alleen geen idee of en hoe je daarvoor in aanmerking komt. Als wedstrijdbouler met een achtergrond als sporteconoom, kan ik misschien wat toevoegen aan de reeds aanwezige kwaliteit.

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 14 okt 2013, 09:28

Marcel, leuk om te horen dat je wilt participeren. Stuur anders even een mail naar Carlijn of Twan bij de NJBB, of via info@njbb.nl en meld je aan. Zeker dat er dan contact met je wordt opgenomen denk ik.

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 14 okt 2013, 19:18

Bedankt Fabian. Mail verstuurd, nu kijken of je verwachting uitkomt ;)

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 15 okt 2013, 11:50

Marcel schreef:Bedankt Fabian. Mail verstuurd, nu kijken of je verwachting uitkomt ;)
Laten we het hopen! Dat zal wel zo netjes zijn!

kalebouler
4 Stars
4 Stars
Boules: CX Cou, 690, 73
Contacteer:

Bericht door kalebouler » 16 okt 2013, 13:13

Nieuwsgierig of er nog verder geborduurd was over de rollen die begeleiders innemen op EK's en WK's, besluit ik een reactie te plaatsen en mijn ervaring te delen.

Laten we voor het gemak uitgaan dat we allemaal instemmen met een afvaardiging van een Coach die geacht wordt altijd of bijna altijd in de nabijheid van zijn of haar equipe dient te zijn. Hij of zij zou volledig deel uit moeten maken van een wedstrijd en deze ook juist moeten aanvoelen. Lopen de spelers/speelsters ergens tegen aan? Dan kan de Coach direct ingrijpen, of iemand daarvoor inschakelen.

Na een EK/WK dient er ook geëvalueerd te worden. Op basis waarvan? Teamprestaties, individuele prestaties, communicatie, drempels, verbeterpunten en ook wat er juist goed is verlopen. Uiteraard, er zijn meerdere ondwerpen te verzinnen.

Zoals Katy al omschreven heeft neemt een Chef de Mission deel aan de vergaderingen die plaatsvinden tijdens een EK/WK. Ik kan mij niet herinneren of deze vergaderingen ook daadwerkelijk tijdens wedstrijden of andere activiteiten plaatsvinden. Ik neig er wel naar, waardoor eventueel de chef de mission niet een rol als Coach op kan nemen (en andersom).

Wat doet een Tweede Coach dan in dit hele verhaal?
Allereerst zou een tweede Coach andere teams kunnen analyseren, zoals Ed en Katy al omschreven hebben. Als speler/speelster let je niet altijd op het spel van andere teams om je heen. Dat heeft met persoonlijkheid te maken en doelen die je opstelt voor tijdens en na wedstrijden.

Een voorbeeld waarom ik als 4e speler GEEN analyse van andere teams om mij heen ga maken, terwijl mijn team aan het spelen is. Als 4e speler focus ik mijzelf op de wedstrijd waar ik deel van uitmaak. Mocht er iets voorvallen, dan weet ik hoe mijn team op deze situatie heeft gereageerd. Ik ben dan beter instaat juist te handelen of te communiceren naar mijn medespelers toe, aangezien mijn aandacht bij deze wedstrijd was. Zou ik een ander team aan het analyseren zijn geweest, dan heb ik dit voorval gemist. Ik moet dan handelen en communiceren op basis van uitleg van anderen. Ik acht mijzelf beter instaat mijn medespelers op te peppen of een postieve gedachtegang te bezorgen, wanneer ik mijn aandacht volledig op hen gericht heb. Ditzelfde zou kunnen gelden voor een Eerste Coach.

Dat je van te voren weet welke landen er spelen klopt. Dat je weet wat hun sterke en zwakke punten zijn, klopt niet als je rekening houdt met wat ik hierboven beschreven heb. Daarentegen vindt in elk land en dus elk team 99/100 keer één of meerdere wijzigingen plaats. Laten we dan ook eens een citaat meenemen die al duizend keer is geroepen:

Om beter te preseteren op WK's/EK's dient men in het thuisland WK-waardige tereinen aan te leggen.

Er van uitgaande dat dit klopt en er van uitgaande dat wij niet het enigste land zijn die deze mening deelt, dan komt een Tweede Coach weer van pas. Want wat zijn de sterke en zwakke punten van een speler/ speelster op het daadwerkelijke WK terein? Hij of zij kan eerder dat jaar of vorig jaar wel geanalyseerd zijn, maar kun je die analyse ook toepassen op een ander terein? Ik zeg nee, in iedergeval niet in haar geheel.

Een aantal voorbeelden als spelers/speelsters die ziek worden, te laat komen of andere ongebruikelijkheden kunnen ook opgelost worden door een Tweede Coach als de rest van het team inclusief de Eerste Coach daar hinder van ondervindt.

Een Tweede Coach wordt tegenwoordig ook ingezet om de statistieken van individuele spelers bij te houden, zowel van het eigen team als de tegenstander. Dit om de evaluatie na afloop te ondersteunen en de Eerste Coach te ontlasten van werk wat hem of haar kan afleiden van de wedstrijd aan zich. Ik heb zelf wel eens moeten 'schrijven', zoals het wordt genoemd. Één foutje en je loopt achter, waardoor je aandacht verplaatst naar jouw papiertje in plaats van de wedstrijd.

Heeft een Tweede Coach invloed op het resultaat?
Niet direct. Maar als ik zelf of de Eerste Coach hetgeen moet doen wat de Tweede Coach doet, kan ik garanderen dat ik er niet beter van ga spelen. Hij of zij brengt balans of stabiliteit in het team, door randzaken en dergelijke op te lossen. Dit zorgt weer voor ontlasting van stress, wat weer kan zorgen voor een beter resultaat. Dan heb ik het nog niet over de waarde die de analyses kunnen hebben van andere tegenstanders, aangeleverd door een Tweede Coach.

Dus..........een meerwaarde? Ik zeg van wel.
Laatst gewijzigd door kalebouler op 16 okt 2013, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
If you're confused about what to do,
it's a sign that your enemy is winning. :idea:

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 16 okt 2013, 13:27

Een zinnige en nuttige analyse van Tom, die ook en vooral een ervaringsdeskundige is. Verder, naast de aanleg van WK-waardge terreinen, is het net zo belangrijk, en misschien nog wel belangrijker, om WK-waardige toernooien in te richten. Ook daar schort het nog steeds aan in ins land met een te grote hoeveelheid uitsluitend recreatief gericht toernooien. Het bondsbestuur moet bij machte zijn om daar beweging in te krijgen door de juiste visie te ontwikkelen en daar vervolgens een draagvlak voor te creëren.
kalebouler schreef: (knip)
Om beter te presenteren op WK's/EK's dient men in het thuisland WK-waardige terreinen aan te leggen.
(knip)

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 16 okt 2013, 14:17

Jaq helemaal met Tom en jou eens. Dat gebeurt niet al te vaak. De bond moet een visie ontwikkelen? Ze zijn toch met de / een werkgroep bezig om het hoe en waarom van de NPB of nog steeds NJBB vorm te geven. Maar denk eens terug aan de paarden en ossen in een tredmolen. Juist , zonder dat de oude banden door worden gesneden komt er geen verandering in de routine.
Dus ik blijf hopen dat de werkgroep / klankbord groep wat touwtjes kan doorsnijden
Of ben ik nu te pessimistisch?
Hans
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

Plaats reactie