(on)Kosten bond?!

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
bartboules
5 Stars
5 Stars

Re: (on)Kosten bond?!

Bericht door bartboules » 16 okt 2013, 14:20

Tom
bedankt voor je mening.
Ik deel hem wel als de professionaliteit het gehele jaar door geldt
het gaat natuurlijk verder dan alleen het evenement zelf.
en daar schort helaas ook nog heel veel aan.
dus ik zeg doe t goed(kost geld)
of doe t niet (kost ook geld maar wat minder)

Jac .
goed dat je is een keertje aanhaalt dat de toernooien in Nederland sterker moeten worden.
ik denk dat alle forumlezers erg benieuwd zijn wat je daar mee bedoeld.
misschien kun je het is uitgebreid opschrijven!

mvg Bart

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 16 okt 2013, 20:08

Een goed en duidelijk verhaal van Tom van der Voort!

Afbeelding

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 okt 2013, 10:36

Bart en anderen, ik heb niet geschreven dat de toernooien in Nederland sterker zouden moeten worden, wel dat de toernooien (en dan in het bijzonder de toptoernooien, de categorie-2-toernooien dus) WK-waardig zouden moeten worden. Daarmee bedoelde ik te zeggen - en het is niet voor de allereerste keer dat ik dit beweer - dat die toernooien zo zouden moeten worden ingericht dat spelers leren om te gaan met een vergelijkbare druk als tijdens WK's. Dus met systemen waarbij elke partij er toe doet om het eind van het toernooi te bereiken. Toernooien waarbij je geen partij mag laten lopen, het maximale uit iedere werpronde moet proberen te halen en dat je geen enkele boule mag verkwisten (die boule zou aan het eind van de partij wel eens fataal kunnen zijn). Dat spelers leren elke minuut van de partij gecontreerd te zijn en tot aan het eind toe met een optimaal mentale weerbaarheid. Dat ze 'gehard' worden. Het smeden van de mentaliteit van een kampioen (vrij naar een bekend Frans boek van Pierre Fieux over dit onderwerp). Kortom, de toernooien in ons land moeten in sportief opzicht harder worden, de competitie (de strijd dus) moet onverbiddelijker: bij verlies lig je uit het toernooi (of in elk geval uit het hoofdtoernooi). Ik ben ervan overtuigd dat dit de enige manier is om er voor te zorgen dat de Nederlandse spelers op internationaal een rol van betekenis kunnen gaan spelen. Dat zal niet op de korte termijn gaan gebeuren, daarvoor is een lange weg te gaan. Nodig zal daarom zijn dat er voldoende toernooien aan die voorwaarden gaan voldoen. Toernooien die door de Nederlandse clubs zullen moeten worden georganiseerd. Maar het is aan de NJBB om daar een visie, een beleid, over te ontwikkelen en daarvoor een draagvlak bij de clubs te creëren.

En nog even terug te komen op de opmerking van Tom over WK-waardige terreinen, zolang de meeste spelers in ons land nog denken dat er in het petanque vooral om gaat om een boule zo dicht mogelijk bij het but te plaatsen in plaats van het op enigerlei wijze proberen een punt van jet tegenstander te verbeteren, zullen de clubbesturen daarvoor zwichten en terreinen aanleggen waarbij het zo dicht mogelijk bij het komen van het but zo eenvoudig mogelijk wordt gemaakt. Ook daar is een taak van de NJBB weggelegd om het voortouw te nemen en te blijven uitleggen dat petanque veel meer is dan een spelletje om een boule zo dicht mogelijk bij het but te plaatsen en dat het er een stuk interessanter van wordt om de terreinen niet al te gemakkelijk te maken.
bartboules schreef:(knip)
Jac .
goed dat je is een keertje aanhaalt dat de toernooien in Nederland sterker moeten worden.

mvg Bart

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 17 okt 2013, 13:00

jacpetanque schreef:...........ik heb niet geschreven dat de toernooien in Nederland sterker zouden moeten worden, wel dat de toernooien (en dan in het bijzonder de toptoernooien, de categorie-2-toernooien dus) WK-waardig zouden moeten worden.
Jac,

Een toptoernooi is in de regel geen categorie 2-toernooi.
Er zijn wel een aantal categorie-2 toernooien die je als toptoernooi kunt bestempelen.
Daarnaast zijn er nog genoeg toernooien die geen categorie 2-toernooi zijn maar wel degelijk toptoernooien zijn!

gr
Henk
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 okt 2013, 13:14

Henk, je weet net zo goed als ik dat de categorie 2 voor toernooien indertijd is ingesteld om voorwaarden te scheppen voor de organisatie van toernooien. Voorwaarden om een bepaalde kwaliteit te verzekeren, zoals een wedstrijdsysteem dat voor wedstrijdsporters is bedoeld. De categorie 3 was bedoeld als een open categorie voor alle andere systemen met een doelgroep vooral binnen de recreatiespelers. M.a.w., toptoernooien zou je eerder moeten onderbrengen onder de categorie 2 dan onder de categorie 3. En dat PUK het Haarlems Petanque Weekend de afgelopen jaren heeft aangevraagd als categorie-3-toernooien gaat dus eigenlijk in tegen de huidige opzet van de toernooicategorieën. En je weet dat ik dit ook aan PUK heb laten weten. En verder blijf ik het jammer vinden dat de NJBB er zo weinig aan doet om de categorie 2 te promoten bij de clubs.

Maar eigenlijk staat deze discussie te ver af van het eigenlijk onderwerp van dit topic, zij het dat ik het heb over kosteloze activiteiten van de NJBB. ;-)
Henk de Kw schreef:
jacpetanque schreef:...........ik heb niet geschreven dat de toernooien in Nederland sterker zouden moeten worden, wel dat de toernooien (en dan in het bijzonder de toptoernooien, de categorie-2-toernooien dus) WK-waardig zouden moeten worden.
Jac,

Een toptoernooi is in de regel geen categorie 2-toernooi.
Er zijn wel een aantal categorie-2 toernooien die je als toptoernooi kunt bestempelen.
Daarnaast zijn er nog genoeg toernooien die geen categorie 2-toernooi zijn maar wel degelijk toptoernooien zijn!

gr
Henk
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 17 okt 2013, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 17 okt 2013, 14:20

De Nederlandse (top) spelers weten heel goed welke toernooien heel sterk zijn en welke niet. Of die nou categorie 1, 2 of 3 hebben of een simpel promotietoernooi zijn, dat zal ze niet uitmaken. Er zijn promotietoernooien die sterker zijn dan een categorie 1 toernooi waar 7 teams NC spelen, of 9 teams een NK.

Met facebook en evt. andere social media en natuurlijk dit forum weet iedereen wie waar naartoe gaat en zo op die manier kan inschatten hoe sterk een toernooi zal zijn. Dan nog hoor je dat veel spelers een ander toernooi uitkiezen omdat ze geen opvulling willen zijn voor de grote jongens. Met die mentaliteit komen we er natuurlijk nooit.

Toewijzing in categorieën is leuk om een beetje orde in de chaos te brengen maar voor spelers voegt het niets toe.

---------------

Over de 2de coach en het (duidelijke) verhaal van Tom ben ik nog steeds van mening dat die persoon niets toevoegt aan het team.
Als de schatkist overvol zit van het geld vooral meenemen maar zo niet lekker thuislaten. Zeker in het Zwitsers systeem zal de 2de coach weinig volgende tegenstanders kunnen analyseren omdat je gewoon niet weet wie de volgende tegenstander zal worden.

Daarnaast vult hij/zij de spelers alleen maar met nog meer informatie terwijl ze gewoon op het moment surpreme een goede bal moeten gooien.

Daarnaast vraag ik me serieus af hoeveel partijen Nederland (jeugd, dames en senioren) meer heeft gewonnen tegenover als we geen 2de coach aanwezig was.

Mijn idee is nog steeds gewoon een partij beginnen door zo goed mogelijk te spelen, en gaandeweg mocht dat nodig zijn de taktiek aanpassen naar aanvallender danwel verdedigender mocht je vinden dat dat beter is. En zeker niet voor elke beslissing overleggen met de coach en ook nog eens de 4de man en de wisselspeler. Daar gaat degene die moet gooien echt niet beter van gooien, eerder slechter.

Maar dat is mijn mening.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 17 okt 2013, 14:22

Jac .

mvg Bart
Kan me overigens niet voorstellen dat je de ondertoon van Bart compleet hebt gemist???

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 17 okt 2013, 14:51

Theo vd M. schreef:De Nederlandse (top) spelers weten heel goed welke toernooien heel sterk zijn en welke niet. Of die nou categorie 1, 2 of 3 hebben of een simpel promotietoernooi zijn, dat zal ze niet uitmaken. Er zijn promotietoernooien die sterker zijn dan een categorie 1 toernooi waar 7 teams NC spelen, of 9 teams een NK.

Met facebook en evt. andere social media en natuurlijk dit forum weet iedereen wie waar naartoe gaat en zo op die manier kan inschatten hoe sterk een toernooi zal zijn. Dan nog hoor je dat veel spelers een ander toernooi uitkiezen omdat ze geen opvulling willen zijn voor de grote jongens. Met die mentaliteit komen we er natuurlijk nooit.

Toewijzing in categorieën is leuk om een beetje orde in de chaos te brengen maar voor spelers voegt het niets toe.

---------------

Over de 2de coach en het (duidelijke) verhaal van Tom ben ik nog steeds van mening dat die persoon niets toevoegt aan het team.
Als de schatkist overvol zit van het geld vooral meenemen maar zo niet lekker thuislaten. Zeker in het Zwitsers systeem zal de 2de coach weinig volgende tegenstanders kunnen analyseren omdat je gewoon niet weet wie de volgende tegenstander zal worden.

Daarnaast vult hij/zij de spelers alleen maar met nog meer informatie terwijl ze gewoon op het moment surpreme een goede bal moeten gooien.

Daarnaast vraag ik me serieus af hoeveel partijen Nederland (jeugd, dames en senioren) meer heeft gewonnen tegenover als we geen 2de coach aanwezig was.

Mijn idee is nog steeds gewoon een partij beginnen door zo goed mogelijk te spelen, en gaandeweg mocht dat nodig zijn de taktiek aanpassen naar aanvallender danwel verdedigender mocht je vinden dat dat beter is. En zeker niet voor elke beslissing overleggen met de coach en ook nog eens de 4de man en de wisselspeler. Daar gaat degene die moet gooien echt niet beter van gooien, eerder slechter.

Maar dat is mijn mening.
Theo,

Ik had beide punten niet beter kunnen verwoorden.
Wat vul je me lekker aan!
Je mag volgend jaar weer in Delft met me spelen :lol:

Gr
Henk
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 okt 2013, 17:59

Opvallend dat de laatste reacties meer ingaan op bijzaken, dan op de essentie van wat ik schreef. :(

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 18 okt 2013, 08:59

Een zinnige en nuttige analyse van Tom, die ook en vooral een ervaringsdeskundige is. Verder, naast de aanleg van WK-waardge terreinen, is het net zo belangrijk, en misschien nog wel belangrijker, om WK-waardige toernooien in te richten. Ook daar schort het nog steeds aan in ins land met een te grote hoeveelheid uitsluitend recreatief gericht toernooien. Het bondsbestuur moet bij machte zijn om daar beweging in te krijgen door de juiste visie te ontwikkelen en daar vervolgens een draagvlak voor te creëren.
Volgens mij waren we prima on topic totdat jou bovenstaande bericht kwam en we daarop gewoon antwoordden.

Ik wil ook best gaan werken met slotjes om onderwerpen op slot te zetten zodra we een zijstapje maken, maar daar wordt het discussiëren naar mijn idee niet leuker op.

Daarnaast reageer ik op de toernooien en ga in hetzelfde onderwerp weer terug naar de vraag of een 2de coach nut heeft of niet.

Oftewel je bent er zelf schuldig aan dat we hier, maar ook in andere onderwerpen, overgaan in verschillende discussies die wat afwijken van het oorspronkelijke onderwerp. Wat mij betreft prima, maar als mensen dat vervelend vinden gaan we met slotjes werken zodat er op die onderwerpen dan niet meer gereageerd kan worden.

michel
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut S5

Bericht door michel » 18 okt 2013, 10:32

Om dan nog maar even on topic te blijven hier een opmerking van Heintje:

Vragen we ons wel eens af waardoor we ondermaats presteren op WK`s en EK `s ? (de uitzonderingen daargelaten)
Trainen trainen trainen......... een vies woord voor veel petanquespelers.
Hoeveel ballen zal een Franse topspeler per week gooien en hoeveel ballen een Nederlandse?
Wat doen wij aan mentale training en zoeken een mentale coach om daar begeleid te worden. Bij vele regionale topsportcentra kun je subsidie hiervoor ontvangen.
Wie gaan er met een team uit eigen beweging en op eigen kosten vele buitenlandse toernooien spelen? (een paar uitgezonderd)

Echt sterke toernooien zijn er niet in Nederland. Zo gauw er Belgen meedoen is het vaak gebeurd.

En dan het op een plank schieten. Omgaan met veranderende omstandigheden, puur mentaal

Als je dit nou eens zou veranderen, dan maakt het niet uit hoeveel coaches er mee gaan, je zou zelfs zonder kunnen!!
Bij Frankrijk is al dat voorwerk al gedaan en zij maken tijdens een wedstrijd nauwelijks gebruik van de Coach.

Michel
Je gaat het pas zien als je het doorhebt

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 18 okt 2013, 16:47

Besparen: even een kort door de bocht reactie.

Er gaan nu 7 man naar een EK of WK.

4 spelers
1 coach
1 bondsafgevaardigde
1 chef de mission

Je hebt minimaal 5 man nodig

3 spelers ( om te spelen)
1 bondsafgevaardigde (voor de vergadering en de randzaken te regelen)
1 coach (om te coachen)

In het geval een speler geblesseerd raakt heb je iemand nodig die kan invallen.

In het geval de coach tevens en speler is met een acceptabel niveau zou die tevens als reserve knnen fungeren. maar dan natuurlijk alleen in het geval een van de drie spelers echt niet verder kan.

kun je met 5 in plaats van 7 mensen naar een WK of EK.

besparing even kort door de bocht 28%

Misschien niet optimaal, maar wel reeel denk ik

Andries

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 26 okt 2013, 11:38

Febiunz schreef:Marcel, leuk om te horen dat je wilt participeren. Stuur anders even een mail naar Carlijn of Twan bij de NJBB, of via info@njbb.nl en meld je aan. Zeker dat er dan contact met je wordt opgenomen denk ik.
Reactie gehad dat ik op een lijstje sta met mensen die in een werkgroep willen zitten. Vraag me af hoe ze die gaan samenstellen. Toch best wel belangrijk om te weten wat de achtergrond van de diverse mensen is, zodat je de aangeboden kwaliteiten van iedereen zo goed mogelijk kunt benutten.

Plaats reactie