Informatiebijeenkomst meerjarenplan NJBB 5 oktober 2013

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Re: Informatiebijeenkomst meerjarenplan NJBB 5 oktober 2013

Bericht door hansar » 08 okt 2013, 15:54

Theo schreef
Allemaal veranderingen die we op zich liever gisteren al zagen dan vandaag, maar die door traditie binnen de bond veel weerstand gaan opwekken dat we op moeten passen niet al meteen de helft van alle clubs te zien verdwijnen en er misschien 3 "zwarte verenigingen" voor terug zien.
Las van de week in een clubblad van een " bondsvereniging"" " Dan moeten we voor die ca 150 leden die geen W.licentie willen maar een aparte vereniging binnen onze club oprichten en wat meer toernooien gaan organiseren samen met ongebonden verenigingen.

De aanzet tot de beweging zit er al in dus. Als dit gebeurd is het eeuwig zonde! . Volgens mij zitten we weer bij de deltawerken "het water staat de petanque sport aan de lippen. Snel handelen kan misschien voorkomen dat het zinloos wordt !!!
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 08 okt 2013, 16:03

Over de licentiestructuur zal ook nog nagedacht gaan worden maar toch is dat van zo'n vereniging wat hypocriet, want blijkbaar willen ze wel wat competitie op hun eigen niveau?!? Dat is juist waar men naartoe wil.

Ben bang dat veel verenigingen bang zijn dat ze weer van alles van bovenop opgelegd krijgen zonder inspraak. (Zij bepalen en wij moeten volgen) Terwijl men juist zoveel mogelijk in overleg wil met alle verenigingen en niet alleen de topverenigingen die de wedstrijdsport al hoog in het aanzien hebben staan.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 08 okt 2013, 16:38

gewoon beginnen nu met de veranderingen en vervolgens laten zien dat het zin heeft en leuk is op ieder niveau
Niet bang zijn voor leden verlies
als je de veranderingen goed uitvoert gaat het binnen enkele jaren opleveren.
Nu kom je nergens!

mvg bart

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 08 okt 2013, 16:58

Theo vd M. schreef:Over de licentiestructuur zal ook nog nagedacht gaan worden maar toch is dat van zo'n vereniging wat hypocriet, want blijkbaar willen ze wel wat competitie op hun eigen niveau?!? Dat is juist waar men naartoe wil.

Ben bang dat veel verenigingen bang zijn dat ze weer van alles van bovenop opgelegd krijgen zonder inspraak. (Zij bepalen en wij moeten volgen) Terwijl men juist zoveel mogelijk in overleg wil met alle verenigingen en niet alleen de topverenigingen die de wedstrijdsport al hoog in het aanzien hebben staan.
Ben het helemaal met je eens Theo. Het moet bottom up en niet bottom down. Anders gaat het niet werken. Zie naar invoering nieuwe licentie-structuur en afschaffen van promotiemogelijkheid van afdelingscompetitie naar nationale competitie. Heeft een hoop ontevreden leden c.q. verenigingen opgeleverd in het verleden.

Nettie
3 Stars
3 Stars
Boules: Supercou 690 73

Bericht door Nettie » 08 okt 2013, 22:07

Ook ik was er zaterdag bij en denk dat de voorgestelde veranderingen een verbetering zullen zijn voor de NJBB (toekomstige NPB??).

Ik ben het met de opstellers van de plannen eens dat een nieuwe competitievorm goed uitgewerkt moet worden, qua structuur, logistiek, data etc. Het te snel, ondoordacht en zonder draagvlak ontwikkelen en invoeren van plannen is de afgelopen jaren nu juist steeds de valkuil van de NJBB gebleken.
2014 is zowieso niet haalbaar omdat de hele toernooikalender al vaststaat. 2015 misschien al wel, wie weet?? Zal vooral van de werkgroep afhangen, denk ik.
Wel denk ik dat het erg belangrijk is, om in de tussenliggende tijd nog wel ergens om te spelen, anders kunnen we de NC van 2014 net zo goed meteen schrappen. Klassering in de NC 2014 (mede)bepalend maken voor je uitgangspositie in de nieuwe competitie of er andere aantrekkelijke beloning aan verbinden.

Verder denk ik dat de werkgroep "promotie" inderdaad snel de keuze zal moeten maken voor de naam petanque voor onze sport (en dan ook de naam van de bond wijzigen). Misschien zegt het veel mensen niets, maar dan heb je meteen iets om uit te leggen. Bovendien is de associatie met de naam petanque minder suf dan met jeu-de-boule, scheelt al weer in de eerste indruk!

De korting van budget voor opleidingen en topsport is misschien niet wenselijk, maar als er op andere plaatsen geld bij moet, zal er ook ergens wat af moeten. Opleidingen zodanig aanpassen dat geroutineerde boulers via modules zich kunnen scholen op het onderwerp waarop ze zich willen scholen. Topsport weer opbouwen op als de basis voor petanque als sport versterkt is. Je kan nu eenmaal niet alles tegelijk!

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 09 okt 2013, 12:31

Goed om te lezen dat we allemaal redelijk eens zijn. Er blijft volgens mij nog 1 discussie over als je het over het invoeren van een nieuwe competitie op welk niveau (landelijk, afdeling) hebt, tenminste, als het over de snelheid waarmee en wanneer dit ingevoerd gaat worden, gaat:

Bottom-Up VS Top-Down !!! Met alle argumenten voor en tegen...

Kunnen we een hybride oplossing hiervoor verzinnen? Toch zo snel mogelijk beginnen, landelijk invoeren, en in de tussentijd de zonale/afdelingen competities inventariseren, draagvlaak creeeren, ontwikkelen goede systemen, en dergelijken.

Een voorzetje voor de invoering op hoogste niveau:
1. Landelijke competitie zoals VK, gedurende het jaar, tussen de NK's en ranglijst/masters kwalificatie door
2. Winnaar in 2014 speelt in 2015 EuroCup
3. Vanaf 2014 dus geen VK in huidige vorm meer.
4. Clubs kunnen zich dus plaatsen hiervoor, nu misschien op basis van VK resultaten afgelopen jaar i.c.m. NC resultaten afgelopen jaar.
5. 2 poules/klassen, om zometeen promotie/degradatie mogelijkheden te kunnen hebben
6. Regionale/Afdelingen kunnen hier dan op voortborduren/aansluiten terwijl we de behoeften hiervan inventariseren in 2014
6a. Misschien wel maximaal 3 partijden op 1 dag, of anders gezegd: 1 clubontmoeting in 1 dag, niet de hele dag boulen, maar alleen de ochtend of middag.
6b. Uit en thuis spelen, of toch een aantal ontmoetingen op 1 dag, op 1 locatie waar meerdere clubs bijeenkomen.

Schiet maar...(wel opbouwend natuurlijk:))
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 09 okt 2013, 13:48

So wie so is het belangrijk een totaalopzet te hebben, m.a.w. een structuur vastleggen hoe deze competitie voor clubteams er over 4 à 5 jaar dient uit te zien. Dus een piramidale vorm vaststellen van landelijk, via zonaal naar afdeling. Hoeveel lagen op welk niveau? Bijv. 2 op landelijk en zonaal niveau en (uiteraard) onbeperkt in de afdelingen. De competitie kan gaandeweg zijn definitieve vorm krijgen, dus in de loop van 4 à 5 jaar. Beginnen bij de top of bij de basis? Een overgangsjaar lijkt me wenselijk, resultaten van de laatste NKV en/of de laatste NC zouden kunnen meewegen bij de eerste indeling van teams.

Vaststellen hoe groot de poules moeten worden. Competitiedagen centraal te houden op landelijk, zonaal en afdelingsniveau. Daardoor meerdere ontmoetingen per locatie. Uit- en thuis spelen is afhankelijk van het aantal ploegen per poule: bij ca. 10 teams is uit en thuis haalbaar, bij 20 al een stuk minder. Uit en thuis spelen lijkt me niet van heel groot belang gezien de 'neutrale' speellocaties.

Formule van de competitie, te weten welke wedstrijdvormen? Alleen triplettes, of combinatie met doublettes en/of tête à tête? In het buitenland komen al deze verschillende vormen voor! Een zelfde formule als bij de Eurocup ligt voor de hand. Overleg met het buitenland en is er in dat verband een rol weggelegd voor de CEP om tot één uniforme formule te komen?

Puntentoekenning vaststellen, waarbij een gelijk spel mogelijk moet zijn (e.e.a. uiteraard afhankelijk van de gekozen formule; zie boven).

Kortom, er zijn nog keuzes volop te maken alvorens concreet aan de slag te kunnen gaan!

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 09 okt 2013, 15:26

Gaan we hier weer niet van TOP down uit Jac. ??
Als er een breed draagvlak moet komen, wat m.i. zeer wenselijk is, denk ik dat er onderaan begonnen moet worden.
Loopt het uit naar 2015? so what ! Er wordt al zolang getobd dat er beter een goede fundatie gemaakt kan worden. 2014 staan n.l. al tegen de deur te schoppen.
Of denk ik nu te simplistisch??
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 09 okt 2013, 15:34

Het streven moet zijn tot een competitie te komen die uitdagend zal zijn voor regio t/m top, nu en op de lange termijn.

Mij lijkt dat er een diverse modellen voor een verenigingscompetitie denkbaar zijn. Allemaal met voor- en nadelen, wellicht met verschillende knelpunten, grote en kleine. We kunnen natuurlijk gebruik maken van de ervaring met zulke competitiemodellen van ons omringende federaties. Eerlijk gezegd lijkt een internationale afstemming binnen de CEP nog een brug te ver.
Gestreefd zou kunnen worden naar een top-3 van modellen. Elk van die top-3 modellen zou m.i. totaal uitgewerkt moeten worden om alle ins- en out, knelpunten, organisatorische en financiële randvoorwaarden etc. in kaart te brengen om tot implementatiescenario's te komen. Uit die top 3 kan dan uiteindelijk een keuze gemaakt worden.

Ik stel me voor dat er in samenspraak met de projectgroep al snel tot het formeren van een werkgroep kan worden overgegaan die al start met dit voorwerk. Als de bondsraad zou besluiten tot een ander beleid dan voorgesteld, hoeft dat voorwerk niet 1,2,3 weggegooide energie zijn.

Zijn er onder de lezers van Petanque Forum belangstellenden die in zo'n werkgroep willen deelnemen?

Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 09 okt 2013, 15:42

Als men het eens zou zijn over de doelstellen om te komen tot een competitie te komen die uitdagend zal zijn voor regio t/m top, nu en op de lange termijn, dan zou ik de scope op voorhand niet willen beperken door een keuze voor top-down of bottom up. Die keuze vloeit wellicht voort uit de haalbaarheidsstudies van verschillende modellen.
Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 09 okt 2013, 16:11

Ik wil graag in de werkgroep Paul, en jij ook denk ik? Bart Scholten misschien, en natuurlijk op zoek naar mensen van clubs waar de wedstrijdsport nog niet zo ver is als van de clubs van gemoende mensen. Overigens is iedereen welkom om mee te doen denk ik.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 09 okt 2013, 16:26

Een feit is in elk geval, zo lijkt me, dat de top van zo'n competitie makkelijker en sneller te realiseren is dan de basis ervan. Het zou wel eens heel lang kunnen duren voordat alle afdelingen bereid zijn mee te doen. In het model zou daar indien mogelijk rekening mee kunnen worden gehouden. Daarnaast, als de top van zo'n competitie, dus met nog niet alle afdelingen erbij, goed zou verlopen, dan zou dat wel eens een trekpleister kunnen zijn voor de rest om mee te doen. 2014 lijkt me inderdaad nog te vroeg, maar 2015 zou haalbaar moeten zijn.
hansar schreef:Gaan we hier weer niet van TOP down uit Jac. ??
Als er een breed draagvlak moet komen, wat m.i. zeer wenselijk is, denk ik dat er onderaan begonnen moet worden.
Loopt het uit naar 2015? so what ! Er wordt al zolang getobd dat er beter een goede fundatie gemaakt kan worden. 2014 staan n.l. al tegen de deur te schoppen.
Of denk ik nu te simplistisch??

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 09 okt 2013, 17:42

Febiunz schreef:Ik wil graag in de werkgroep Paul, en jij ook denk ik? Bart Scholten misschien, en natuurlijk op zoek naar mensen van clubs waar de wedstrijdsport nog niet zo ver is als van de clubs van gemoende mensen. Overigens is iedereen welkom om mee te doen denk ik.
Wanneer is de sluitingsdatum voor deze sollicitatie?
Mijn brief is onderweg.

Mijn motto (tevens een dooddoener): "vind niet opnieuw het wiel uit"!
Kijk hoe omringende landen het hebben aangepakt.
Het is dan niet alleen transparant voor elke deelnemer, het maakt de competitie m.i. alleen maar sterker!
Een zogenaamde win-win situatie (weer zo'n dooddoener)!

Ik kan niet wachten!
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 09 okt 2013, 17:55

Helaas, Henk, zijn er in de ons omringende landen verschillende wielen! En al hoef je het wiel dan niet opnieuw uit te vinden, er moeten wel keuzes worden gemaakt! Het ene wiel is het andere niet...
Henk de Kw schreef:
Febiunz schreef:Ik wil graag in de werkgroep Paul, en jij ook denk ik? Bart Scholten misschien, en natuurlijk op zoek naar mensen van clubs waar de wedstrijdsport nog niet zo ver is als van de clubs van gemoende mensen. Overigens is iedereen welkom om mee te doen denk ik.
Mijn brief is onderweg.

Het is dan niet alleen transparant voor elke deelnemer, het maakt de competitie m.i. alleen maar sterker!

Ik kan niet wachten!

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 09 okt 2013, 18:03

jacpetanque schreef:Helaas, Henk, zijn er in de ons omringende landen verschillende wielen! En al hoef je het wiel dan niet opnieuw uit te vinden, er moeten wel keuzes worden gemaakt! Het ene wiel is het andere niet...
Henk de Kw schreef:
Mijn brief is onderweg.

Ik kan niet wachten!
Het is maar net waar je voor kiest.
Voor een 1, 2 of driewieler!

Als de keuze maar doordacht en juist gemaakt wordt!
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 09 okt 2013, 18:05

Maar hoe dan ook, het blijft een keuze uit diverse mogelijkheden die niet allemaal slecht hoeven te zijn. Dat maakt kiezen nu juist zo moeilijk... en daarom ook vaak zo arbitrair.
Henk de Kw schreef: Het is maar net waar je voor kiest.
Voor een 1, 2 of driewieler!

Als de keuze maar doordacht en juist gemaakt wordt!

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 12 okt 2013, 13:40

Waarom zouden de afdelingen niet mee willen met de nieuwe opzet?
Wij gaan als bestuur van afdeling 07 ons aanmelden om een pilotproject te draaien.
Geen hakken in het zand maar de kar meehelpen trekken lijkt ons het beste.
Het is toch interessant om als afdeling voorop te lopen, mee te denken en ervaring op te doen. Met je neus er bovenop zitten.
Wordt afdelingsbestuurder zijn nog weer interessanter. :D

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 14 okt 2013, 09:26

Precies Kees! Iedere afdeling zou zo moeten denken eigenlijk. Dan wordt het er snel leuker op voor iedereen, ook in de afdeling! Top!

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 24 okt 2013, 14:11

Maar om alvast een beetje concreet te worden, en mogelijk voor het echte plan uit: Welke verenigingen zouden in 2014 al mee willen doen aan deze nieuwe vorm van competitie?

Betekent dus geen VK meer zoals we dat nu kennen, en de winnaar gaat naar de EuroCup, misschien al in 2014, en anders een jaar later in 2015 (moeten we nog iets verzinnen wie er dan wel gaat in 2014)

Mijn idee: 't Zwijntje, PUK, Les Cailloux, 't Dupke, De Gooiers, Midi, Plop, en misschien nog meer?

P.S. de transitie van verenigings kampioenschap naar Bundes Liga hebben ze in Duitsland in 2007 gedaan.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 24 okt 2013, 15:11

puk is voor!!!

Plaats reactie