Informatiebijeenkomst meerjarenplan NJBB 5 oktober 2013

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Informatiebijeenkomst meerjarenplan NJBB 5 oktober 2013

Bericht door Febiunz » 04 okt 2013, 09:40

Hier nog even, en alvast een onderwerp om eventueel nog extra input te kunnen verzamelen voor de bijeenkomst a.s. zaterdag bij de NJBB.

Op zich een goed plan, goed onderbouwd, maar zie ik nu dat we nu pas in 2016 een landelijke competitie gaan invoeren?! Is dit nu nog weer later geworden?

Een kleine mening peiler (vanwege mijn persoonlijke interesse, en omdat ik natuurlijk vind dat dit allemaal weer veel te lang gaat duren):
Wat zou je er van vinden als we in 2014 al geen normale (zoals we die nu kennen) competitie meer zouden hebben, maar een (zoals de BundesLiga en NL VK) VK competitie, 4 speeldagen in het jaar, en daarnaast een aantal Nederlandse kampioenschappen, en ranglijst toernooien, die allemaal niet op eenzelfde dag gepland worden, en er geen andere toernooien op die dagen gepland mogen worden?

P.S. Hoe we met de masters om moeten gaan, even buiten beschouwing gelaten...hier moeten we wel over nadenken. Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Re: Informatiebijeenkomst meerjarenplan NJBB 5 oktober 2013

Bericht door hansar » 04 okt 2013, 12:04

ben ik het mee eens. Is een stapje terug naar vroeger zoals ik het begrepen heb van nog ouderen. Maar een stapje terug is vaak beter om goede stappen vooruit te gaan maken
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 04 okt 2013, 12:15

vk mag /moet mi competitie worden de gehele winter door en niet maar 4 dagen.
T zwijntje uit. altijd lastig!!!
het is zelfs van groot belang ivm de commercie dat het een volwaardige competitie wordt.

mvg Bart

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 04 okt 2013, 12:16

en ja dat kan al in 2014!!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 04 okt 2013, 13:26

Landelijke clubteamcompetitie zo snel mogelijk starten. Is geen stap terug, maar een grote voorwaarts!

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 04 okt 2013, 13:54

nee Jaq die bedoelde ik niet. Geen toernooien organiseren tijdens zulke competities. Ook geen afgeleide in afdelingen
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 04 okt 2013, 14:26

Daar kan ik me in vinden. Overigens ben ik van mening dat eer aparte landelijke kalender moet komen, te verspreiden door de NJBB, o.a. op de NJBB-site, met daarin uitsluitend de nationale kampioenschappen en de categorie-2-toernooien (waarvan er in elk geval meer behoren te komen!). Daarnaast houdt iedere afdeling zijn eigen afdelingskalender bij (in principe dus de categorie-3-toernooien). Uiteraard staat het iedereen vrij deel te nemen aan afdelingstoernooien buiten de eigen afdeling. Informatie is dan te vinden op de diverse afdelingssites.
hansar schreef:nee Jaq die bedoelde ik niet. Geen toernooien organiseren tijdens zulke competities. Ook geen afgeleide in afdelingen

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 04 okt 2013, 14:26

Hansar dat is een goed plan!!!

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 04 okt 2013, 18:59

De invoering van een verenigingscompetitie hoeft echt geen 2 jaar te duren.
Maar waarom zijn alle opleidingen stopgezet in 2014.
Volgens mij betalen de deelnemers de opleiding en dus budgettaire neutraal.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 06 okt 2013, 22:01

is er nog nieuws te melden over de bijeenkomst van afgelopen zaterdag?

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 06 okt 2013, 22:36

Jazeker, ik zal proberen om daar morgenavond een korte impressie van te geven.
Groet,
Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 07 okt 2013, 22:00

Informatiebijeenkomst 5 oktober 2013, Huis van de Sport, Nieuwegein

Bouwen aan de toekomst van de NJBB
Vizier op de toekomst, focus op het fundament

Aanwezig: grove schatting: ca. 60 afdelings- en verenigingsvertegenwoordigers

Agenda
1. Achtergrond en Vernieuwingstraject in vogelvlucht door vice-voorzitter NJBB, Sjoerd Pieterse;
2. Projectaanpak door lid Projectgroep Twan Beckers (Bondsbureau);
3. Toelichting op de gemaakte keuzes, de Pijlers Verenigingsondersteuning, Competitie, Promotie en Bondsorganisatie
4. Inventarisatie bevindingen in 3 groepen (geen discussies). Daarna plenaire terugkoppeling.

Bevindingen:
• Zorgen geuit over de hoogte ambitieniveau:
o Zijn de doelstellingen niet te ambitieus, wel voldoende haalbaar om vertrouwen in de voortgang te houden? Projectgroep is positief op basis van de geluiden uit het land.
o Komen er wel voldoende vrijwilligers om te helpen de implementatieplannen te maken? Projectgroep is daar positief over .
o Zijn de financiële middelen toereikend om de plannen tot uitvoering te brengen, in deze jaren van bezuiniging, en druk op de vrijwilligerswerving? Bepaalde activiteiten zoals de uitvoering van sporttechnische opleidingen (WL, SR en PT) en promotieactiviteiten worden in 2014 stilgelegd om ruimte te creëren om de opleidingen e de promotie structureel goed neer te zetten. De begroting 2014 en meerjarenbegroting 2015-2016 lagen overigens niet voor.
• Het beleidsplan 2014-2016 spreekt steeds over “Jeu de Boules sport” en niet over Petanque sport”. De NJBB wordt opgroepen om zich duidelijk uit te spreken over een definitie van onze sport, voordat een communicatieplan en –strategie geformuleerd zal worden. Vice/voorzitter bevestigt dat die vraag in de Pijler Promotie afgekaart zal worden.
• Het traject van de opzet en inrichting van een verenigingscompetitie moet sneller tot stand gebracht kunnen worden, zo werd bepleit. In ons omringende landen liggen modellen klaar. De voorzitter van de vergadering benadrukte de zorgvuldigheid van de fundamentele aanpak, maar sloot een snellere implementatie echter niet uit.
• Onduidelijkheid bestaat over de rol van de afdeling(sbestur)en tijdens het vernieuwingstraject. Afdelingen houden voorlopig hun gewone taken en bevoegdheden, vormen tijdens het traject de onmisbare schakel tussen bondsbestuur en –apparaat en de verenigingen: uitdragen van de bondsplannen richting verenigingen en het aanbrengen van suggesties vanuit de verenigingen.
• De later in het proces toegevoegde pijler Bondsorganisatie die toch ondersteunt om de doelen van de drie andere pijlers te realiseren, lijkt even belangrijk als de drie primaire pijlers VO, Competitie en Promotie. Projectgroep acht op basis van de historische ervaringen binnen de bond continuë aandacht voor de kwaliteit van de bondsorganisatie onmisbaar voor een succesvolle implementatie.
• Doel Sponsorwerving in jaar 2016: lijkt veel te laat, gegeven de dalende subsidiestroom. Hoe denkt de NJBB intussen de kosten van lopende zaken te denken. Daar wordt in de Meerjarenbegroting 2014-2016 in voorzien, aldus bondsbestuur.
• De projectgroep acht betrokkenheid en vertrouwen van vereniging(sbestur)en in de continuïteit van het diverse aanbod van essentieel belang. Projectgroep is daar op basis van geluiden uit het land positief over. Zorg werd daarentegen geuit over de betrokkenheid en het vertrouwen van specifieke doelgroepen binnen de verenigingen die gevaarlijk onder druk kunnen komen te staan in de komende jaren vanwege juist de stringente focus op fundament. Zo werd onder de aandacht gebracht dat bijvoorbeeld de doelgroep wedstrijdsporters al geruime tijd ontevreden zijn over het gevoerde (top)sportbeleid (denk aan de kritiek en suggesties van de “klankbordgroep” 2 jaar geleden). Als wedstrijd- en topsportbeleid - maar ook jeugdbeleid werd genoemd - in de jaren 2014-2016 in afwachting van fundamentele aanpak tot stilstand komt, zal dat een zware wissel kunnen trekken op juist de betrokkenheid en het vertrouwen in het toekomstig beleid. De onlangs gepubliceerde meerjarenbegroting zou deze zorg onderstrepen.
• Vanuit de praatgroepen werd geadviseerd om de toegankelijkheid van de toekomstige sporttechnische opleidingen vooral laagdrempelig en vooral niet formalistisch te laten zijn. Juist vrijwilligers met (soms veel) ervaring maar zonder eerder behaald diploma moeten worden uitgedaagd (WL en PT).
• Zorgen blijken er te zijn over de (voorgenomen) bijstelling van de vrijwilligersvergoe-dingen voor WL en SR.

Tot zover mijn (korte) impressie. Let wel, het is slechts een persoonlijke optekening! Ik hoop dat andere aanwezigen mij kunnen aanvullen.

Groet,
Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

RC
3 Stars
3 Stars
Boules: OBUT-Match73/720
Contacteer:

Bericht door RC » 07 okt 2013, 23:53

Paul, zijn er ook uitspraken gedaan over de samenhang van (verenigings)competities, categorieen van toernooien en NK's tussen de afdelingen, regio's en de bond? De afstemming van de speelkalenders of de toekomstige vormgeving daarvan? En misschien ook nog iets over de huidige of toekomstige licentiestructuur?
gr
Roel
(ik kon helaas zelf niet aanwezig zijn ivm prive-aangelegenheden)
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 08 okt 2013, 09:11

Roel, alle onderwerpen die je aanstipt zijn wel langs gekomen volgens mij, maar niet echt inhoudelijk besproken.

Over de passage van Paul:
• Het traject van de opzet en inrichting van een verenigingscompetitie moet sneller tot stand gebracht kunnen worden, zo werd bepleit. In ons omringende landen liggen modellen klaar. De voorzitter van de vergadering benadrukte de zorgvuldigheid van de fundamentele aanpak, maar sloot een snellere implementatie echter niet uit.

Wat extra info: Ik heb dit issue erg veel waarde gegeven, gezien mijn topic start stelling. Achteraf heb ik nog gesproken met een aantal projectgroep leden, en ze verzekerde mij dat na de goedkeuring van het plan, op 16 november gestart kan worden met projectgroepen voor de inrichting en uitwerking van dit onderwerp. Aan ons, of eigenlijk de leden van die projectgroep om natuurlijk deze kans te pakken, en sneller een nieuw systeem uit te denken en in te voeren. Ze drukte mij nog op het hart dat we rekening moeten houden dat we alle afdelingen en verenigingen mee moeten krijgen met de nieuwe opzet, en dat dit wellicht veel tijd gaat kosten.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 08 okt 2013, 09:54

Febiunz schreef:....... Ze drukte mij nog op het hart dat we rekening moeten houden dat we alle afdelingen en verenigingen mee moeten krijgen met de nieuwe opzet, en dat dit wellicht veel tijd gaat kosten.
Ik ben bang dat het onder deze conditie minimaal nog één generatie gaat duren voordat het gaat veranderen. :?
'Alle' is weel heel veel!
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 08 okt 2013, 10:11

Ik deel de angst van Henk, kijk maar naar de Tweede Kamer, je krijgt nooit iedereen mee. Of althans, niet meteen. Beginnen, zou ik zeggen. Maak een opzet. Welke formule (triplettes, doublettes, tête à tête). Bedenk een structuur (grootte klassen en poules) met promotie- en degradatieregeling. Denk na over de invulling, welke clubs in de hoogste klasse (in dit verband: blijft de huidige NC bestaan of niet; zo niet, dan zou de indeling van de NC de basis kunnen zijn voor de indeling van het eerste jaar). Alternatief kan zijn: helemaal aan de basis werken en van daaruit opbouwen naar een piramidestructuur. Wat te doen met het verenigingskampioenschap? Moet dat blijven bestaan en zo ja, welke van de twee competitievormen is dan kwalificatief voor de Eurocup? Kortom, aan de slag, kom met een concreet voorstel en maak een start. De afdelingen die op dat moment nog niet mee doen (kunnen of wensen) volgen ongetwijfeld kort erop.
Henk de Kw schreef:
Febiunz schreef:....... Ze drukte mij nog op het hart dat we rekening moeten houden dat we alle afdelingen en verenigingen mee moeten krijgen met de nieuwe opzet, en dat dit wellicht veel tijd gaat kosten.
Ik ben bang dat het onder deze conditie minimaal nog één generatie gaat duren voordat het gaat veranderen. :?
'Alle' is weel heel veel!

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 08 okt 2013, 10:41

Helemaal mee eens met beide opmerkingen hoor! Ik heb ze ook direct verteld dat we niet direct iedereen mee krijgen, maar het concept van invoeren op het hoogste niveau i.p.v. helemaal onderaan bij ALLE verenigingen te beginnen vond men maar moeilijk te begrijpen. Ik ben vooral benieuwd wie er gevraagd gaan worden voor de projectgroep. Wie er mee doen?

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 08 okt 2013, 13:53

Ik was het eigenlijk wel eens met de stelling om niet meteen al een competitie in te gaan voeren zonder dat men al weet hoe deze eruit moet komen te zien. Daarnaast waren er nog vele vragen onbeantwoord.

Er wil nu niet de fout begaan worden zoals dat tot op heden steeds wel het geval is geweest door iets te snel in te willen voeren en pas achteraf "as we go along" de regels gaan veranderen omdat ze niet kloppen of omdat er nog niet goed over is nagedacht. Zie NJBB Masters.

Eerst een goed fundament, dan een gedegen pilot, dan een volwaardige competitie met alle promotie, ondersteuning voor verenigingen en revolutie binnen de bondsorganisatie die daar bij hoort.

Allemaal veranderingen die we op zich liever gisteren al zagen dan vandaag, maar die door traditie binnen de bond veel weerstand gaan opwekken dat we op moeten passen niet al meteen de helft van alle clubs te zien verdwijnen en er misschien 3 "zwarte verenigingen" voor terug zien.

Er komen verschillende projectgroepen om al die pijlers goed doordacht op te gaan zetten, en voor zover ik heb begrepen kan iedereen die zich geroepen voelt zich aanmelden (het is niet voorbehouden aan bestuurders van afdelingen/verenigingen, maar voor iedereen die petanque speelt en weet waar hij/zij over praat.)

Overigens wil niet zeggen dat als je je aanmeldt dat je dan ook automatisch in een projectgroep zit. Men gaat wel kijken naar een bepaalde kwaliteit die men moet bezitten, althans zo had ik het begrepen.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 08 okt 2013, 13:56

Oja, ik ben tevens van mening dat we moeten blijven praten en de sport moeten blijven positioneren als petanque. Dat we in Nederland de fout hebben gemaakt te beginnen met de Nederlandse Jeu de Boules Bond is jammer maar is niet anders. OP elke internationale poster staat het woord petanque en dat is waar we over praten. Dan maar keer op keer uitleggen wat het verschil is tussen jeu de boules en petanque, maar positioneer het begrip petanque op de Nederlandse sportmarkt.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 08 okt 2013, 14:50

Ik ben daar al ruim 34 jaar mee bezig, maar wie weet, komt het er ooit nog eens van...
Theo vd M. schreef:Oja, ik ben tevens van mening dat we moeten blijven praten en de sport moeten blijven positioneren als petanque. Dat we in Nederland de fout hebben gemaakt te beginnen met de Nederlandse Jeu de Boules Bond is jammer maar is niet anders. OP elke internationale poster staat het woord petanque en dat is waar we over praten. Dan maar keer op keer uitleggen wat het verschil is tussen jeu de boules en petanque, maar positioneer het begrip petanque op de Nederlandse sportmarkt.

Plaats reactie