NJBB Ledenberaad 9 maart

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

NJBB Ledenberaad 9 maart

Bericht door Theo vd M. » 09 mar 2013, 16:00

Vandaag in Nieuwegein geweest voor het ledenberaad.

Allereerst de presentatie van het rapport van het adviesbureau, ook te lezen op de NJBB site.

Duidelijk is geworden dat de NJBB (wij dus) een duidelijke richting moeten kiezen en daar beleid op maken ipv zoals het nu gaat in een heleboel verschillende richtingen op te denken en iedereen tevreden te houden door zo veel mogelijk ad hoc te werken waarbij niet iedereen precies weet wie nu wat zou moeten doen.

Er zijn volgens het adviesbureau 4 richtingen (scenario's) mogelijk, en het NJBB bestuur heeft ook met veel belangstelling scenario 5 van de Hakhorst gelezen.

Het NJBB bestuur heeft al duidelijk de voorkeur uitgesproken voor scenario 3. Petanque als competitiesport.

Alle aanwezigen werden in groepen opgedeeld om over de verschillende scenario's te praten, valkuilen aan te geven, voordelen aan te dragen en aanbevelingen te doen voor de NJBB.

In alle groepen was er ook duidelijk de voorkeur voor scenario 3 met al dan niet aanbevelingen uit de andere scenario's en het scenario van de Hakhorst.

Enkele belangrijke opmerkingen die gemaakt zijn door o.a. de groepen, maar ook door de NJBB: petanque is een sport, en de verenigingen die onder de NJBB vallen zijn sportverenigingen. Anders gezegd, mensen die recreatief willen jeu de boulen hebben niet per se de NJBB nodig om te kunnen spelen.

Het NJBB bestuur zal nu met alle opmerkingen die gemaakt zijn een voorstel maken dat nog deze week bij iedereen op de mat zal vallen zodat de Bondsvergadering hierover kan stemmen.

Mensen die er geweest zijn moeten maar aanvullen of verbeteren mocht dat nodig zijn.

cembos
0 Stars
0 Stars
Boules: x cou 75 mm 700gr

Re: NJBB Ledenberaad 9 maart

Bericht door cembos » 09 mar 2013, 19:16

Theo vd M. schreef: Enkele belangrijke opmerkingen die gemaakt zijn door o.a. de groepen, maar ook door de NJBB: petanque is een sport, en de verenigingen die onder de NJBB vallen zijn sportverenigingen. Anders gezegd, mensen die recreatief willen jeu de boulen hebben niet per se de NJBB nodig om te kunnen spelen.

Vooropgesteld dat ik niet bij deze vergadering ben geweest, en dus niet aan de discussie daar heb deelgenomen, wil ik toch even reageren.

Op dit moment vind ik (en dus is het mijn persoonlijke mening) dat we nog (lang) niet kunnen spreken van een sport. Immers zijn er veel randzaken die niets met sport te maken hebben. Ik maak me daar overigens ook gewoon schuldig aan hoor, maar daarom zou ik meer willen hebben over competatieve recreatie, waarbij de bond gaat werken naar petanque als sport in Nederland.

Daarbij vind ik dat de NJBB petanque op alle niveaus dient te ondersteunen, ook mensen die meer lokaal en recreatief willen spelen. Ik zou eerder willen stellen dat de bond er bij gebaat is om een specifieke afdeling wedstrijdzaken of (top)sport in te richten die de (top)sport gaat ontwikkelen.

GR. Chris

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 09 mar 2013, 19:23

Theo,

hoe was de opkomst?

sake
Theo vd M. schreef:Vandaag in Nieuwegein geweest voor het ledenberaad.

Allereerst de presentatie van het rapport van het adviesbureau, ook te lezen op de NJBB site.

Duidelijk is geworden dat de NJBB (wij dus) een duidelijke richting moeten kiezen en daar beleid op maken ipv zoals het nu gaat in een heleboel verschillende richtingen op te denken en iedereen tevreden te houden door zo veel mogelijk ad hoc te werken waarbij niet iedereen precies weet wie nu wat zou moeten doen.

Er zijn volgens het adviesbureau 4 richtingen (scenario's) mogelijk, en het NJBB bestuur heeft ook met veel belangstelling scenario 5 van de Hakhorst gelezen.

Het NJBB bestuur heeft al duidelijk de voorkeur uitgesproken voor scenario 3. Petanque als competitiesport.

Alle aanwezigen werden in groepen opgedeeld om over de verschillende scenario's te praten, valkuilen aan te geven, voordelen aan te dragen en aanbevelingen te doen voor de NJBB.

In alle groepen was er ook duidelijk de voorkeur voor scenario 3 met al dan niet aanbevelingen uit de andere scenario's en het scenario van de Hakhorst.

Enkele belangrijke opmerkingen die gemaakt zijn door o.a. de groepen, maar ook door de NJBB: petanque is een sport, en de verenigingen die onder de NJBB vallen zijn sportverenigingen. Anders gezegd, mensen die recreatief willen jeu de boulen hebben niet per se de NJBB nodig om te kunnen spelen.

Het NJBB bestuur zal nu met alle opmerkingen die gemaakt zijn een voorstel maken dat nog deze week bij iedereen op de mat zal vallen zodat de Bondsvergadering hierover kan stemmen.

Mensen die er geweest zijn moeten maar aanvullen of verbeteren mocht dat nodig zijn.

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 09 mar 2013, 20:57

Bedoeling is een petanque verenigingscompetitie op alle niveau's en van heel weinig tot landelijke afstanden. Voor iedereen op zijn/haar niveau de sport petanque spelen. Sport omdat het competatief is.

Opkomst was iets van 80 man/vrouw...
PetaNK=> Alle informatie over de komende NK's overzichtelijk op een rij. Ook informatie over sterke,grote en mooie toernooien in Nederland.

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 09 mar 2013, 21:14

Bedankt voor het verslag Theo. Leest als een constructieve meeting met een goede uitkomst. Op naar het daadwerkelijk inhoud geven van deze richting!

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 11 mar 2013, 10:29

Theo vd M. schreef:Bedoeling is een petanque verenigingscompetitie op alle niveau's en van heel weinig tot landelijke afstanden. Voor iedereen op zijn/haar niveau de sport petanque spelen. Sport omdat het competatief is.

Opkomst was iets van 80 man/vrouw...
Kom ik weer met mijn Duitse Liga systeem, ideaal voor dit doel...

Bedankt voor het verslag Theo!
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 12 mar 2013, 13:30

Theo vd M. schreef: Het NJBB bestuur heeft al duidelijk de voorkeur uitgesproken voor scenario 3. Petanque als competitiesport.
Theo,
Wat is de reden dat het adviesbureau niet spreekt over scenario 3 in hun presentatie?

http://www.njbb.nl/Portals/5/NJBB/Login ... advies.pdf

Of zit er soms een foutje in........... :?
mijn geluksgetal is 13

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 12 mar 2013, 13:43

Dat waren de powerpointdia's die het adviesbureau gebruikte tijdens hun presentatie en toen werd ook al opgemerkt dat het een typefoutje is. Overigens waren er ook leden die niet helemaal blij waren met het feit dat het NJBB bestuur al een voorkeur had uitgesproken voor een scenario, zodat het leek dat er geen keuze meer mogelijk was.

Al met al hadden ook die leden uiteindelijk voor scenario 3 gekozen waarschijnlijk. Het is nog afwachten op het definitieve voorstel van het NJBB bestuur. En daarover zal uiteindelijk gestemt worden.

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 13 mar 2013, 11:25

Vanmorgen ontving ik van het Bondsbureau NJBB een brief met de volgende inhoud:

Hoort bij: Agendapunt 4 van de Extra bondsvergadering d.d. 23 maart 2013

Besluitvorming over toekomst NJBB

De toekomst van de NJBB

Van: Bondsbestuur

Samenvatting inhoud:
Het bondsbestuur is de afgelopen periode meer en meer tot de conclusie gekomen dat voortgaan op de huidige weg ondanks alle goedbedoelde en doordachte notities en nota’s geen garantie is voor een goede positionering van de NJBB in het sportieve krachtenveld.

Financieel ondersteund door NOC*NSF is het afgelopen half jaar een onderzoek uitgevoerd, waarvan de uitkomsten richtinggevend moeten zijn voor de toekomst en de positionering van onze bond.

Dit onderzoek is uitgevoerd door Tien Organisatieadvies met de opdracht deze conclusie te onderzoeken en daarbij de leden een aantal keuzes voor te leggen.
Een viertal landelijke overleggen, een uitgebreide documentenstudie, interviews met sleutelpersonen en een enquête onder niet-aangesloten verenigingen hebben geleid tot de conclusie dat de NJBB een heldere keuze moet maken over hoe hij de georganiseerde sport petanque positioneert in Nederland. Wordt deze heldere keuze niet gemaakt, zo voorspelt het onderzoek, dan is er geen toekomst voor de NJBB.

Het bondsbestuur onderschrijft de conclusies van het onderzoek en heeft uit de geschetste toekomstvisies een keuze gemaakt.

Dit is gebeurd vanuit de gedachte dat de NJBB een sportbond is, waar binnen verenigingen en hun leden zich met elkaar kunnen meten en ook in nationaal en internationaal verband de petanque sport willen bedrijven.

Dit betekent dat in de ogen van het bondsbestuur er de volgende primaire taken voor de NJBB zijn.

Als eerste de zorg voor een goede wedstrijdorganisatie, met de volgende kenmerken:
- een goed georganiseerde en duidelijk gestructureerde clubcompetitie, waaraan alle leden op eigen niveau kunnen meedoen.
- het opleiden van goed sporttechnisch kader.
- het instellen van een nieuwe licentiestructuur en lidmaatschapsvorm
- het beschikbaar stellen van goed sporttechnisch kader en opleidingen daarvoor.

Als tweede een gedegen verenigingsondersteuning met:
- een goede administratieve ondersteuning van de competitie.
- het ondersteunen bij het realiseren van goede wedstrijdaccommodaties.
- het ondersteunen van regionale trainingsfaciliteiten.
- het maken van een mentorprogramma voor kleine clubs, die zich willen ontwikkelen in de competitie.

En als derde promotie en PR van onze sport door:
- promotie en pr meer te richten op de grote sportbonden en het bedrijfsleven;
- een landelijke campagne gericht op 45-plus en ex-sporters;
- het ontwikkelen van een draaiboek en promotiemateriaal voor lokale werving onder ex-sporters en in het bedrijfsleven;
- een draaiboek te maken voor lokale sponsorwerving en aansluitend promotiemateriaal.

Dit uitgangspunt van denken is besproken in het ledenberaad van 9 maart 2013 en tot zijn genoegen heeft het bondsbestuur kunnen beluisteren dat tijdens dit beraad deze visie bijna unaniem werd ondersteund door de aanwezigen.

De daar aangedragen meningen, verwoord vanuit de diverse groepen, maken dat het bondsbestuur met vertrouwen deze richting verder wil bewandelen.

Het bondsbestuur heeft echter ook goede nota genomen van een aantal opmerkingen, die in de bandbreedte van de gekozen richting waardevolle aanvullingen kunnen zijn en zullen die waar mogelijk inpassen in de uitwerking van de gekozen richting.

Alle reden voor het bondsbestuur om u voor te stellen het bondsbestuur de opdracht te geven om dit in gang gezette proces met kracht voort te zetten.
Wij zijn van mening dat de continuïteit en de inhoud van dit proces rechtvaardigen dat we dit onder externe professionele begeleiding voortzetten.
Het bondsbestuur stelt u dan ook voor dit veranderingsproces onder begeleiding van Marieke Polman van het bureau Tien Organisatieadvies te laten plaatsvinden.

De komende periode tot 16 november 2013 willen wij gebruiken om:
1. de toekomstvisie uit te werken tot een concreet voorstel;
2. een voorstel te formuleren voor goede organisatorische borging van deze toekomstvisie inclusief de implementatie van een concreet stappenplan, dat we u als “plan van aanpak”willen voorleggen.

Overigens is het onze uitdrukkelijke bedoeling u hierbij intensief te betrekken zodat wij een voorstel kunnen doen dat kan rekenen op breed draagvlak.

Het is met deze intentie dat wij de bondsraad van de NJBB voorstellen:

Voorstel afdoening:
1. Het bondsbestuur op te dragen om met behulp van externe professionele begeleiding het proces van de toekomst van de NJBB op te starten op basis van “petanque als competitiesport”.
2. Bij de uitwerking nadrukkelijk rekening te houden met hetgeen in het ledenberaad is besproken.
3. De bondsraad van 16 november 2013 een uitgewerkt stappenplan voor te leggen dat richtinggevend is voor de komende jaren en recht doet aan de positie van de NJBB in de Nederlandse sportwereld.

Mvg. Paul van Eijkelenborg
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

RC
3 Stars
3 Stars
Boules: OBUT-Match73/720
Contacteer:

Bericht door RC » 14 mar 2013, 00:06

Dank voor de inzage in deze brief Paul. Ik hoop oprecht dat bestuur en de bondsvergadering wel ook de prioriteiten en de volgorde goed stellen. Ik vind het een slecht signaal dat hierin pas als derde punt de promotie en de PR van de sport genoemd wordt. Dit is het enige extern gerichte punt dat kan zorgen voor vernieuwde groei, groei in aandacht en groei in leden. De andere twee, ook niet onbelangrijk, zijn weliswaar toch meer intern gericht, organisatorisch van aard en heb een langere termijn nodig om te herstructureren. Zoals tijdens het ledenberaad gezegd: Gooi je oude jas niet weg, voordat je een nieuwe hebt.
Heel veel mensen kunnen zich in deze aanpak vinden, omdat ze al heel veel jaren meedraaien en vinden dat er iets moet veranderen in de organisatie. Dat is ook wel zo, maar ... met meer promotie en PR (en navenante ledengroei) heb je ook een aanleiding en betere reden om die verandering in gang te zetten.
In de bovenstaande brief lees ik toch weer iets te veel nadruk voor de wedstrijdsport en iets te weinig voor de breedtesport. En als men groei beoogd zal men toch moeten aanvangen met de breedtesport en de promotie en PR daarvan.

Daarnaast vind ik het al een beperking in denkwijze als expliciet 45-plussers als een van de doelgroepen wordt genoemd. Een promotiecampagne kan meerdere invalshoeken belichten (om in Jac's stiel te blijven) en daarmee meerdere doelgroepen bereiken.

Ik hoop dat op tijd wordt ingezien dat het bestaansrecht van de bond en alle verenigingen primair ligt bij de omvang van het volledige ledenbestand en niet alleen bij de wedstrijdsporters. Het mag duidelijk zijn waar de groei vandaan moet komen.
Dus leg de prioriteiten op de juiste gronden aan!

gr
Roel
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 14 mar 2013, 08:57

Roel, ik heb het hier al eens eerder uiteengezet: de tegenstelling is niet wedstrijdsport versus breedtesport! De wijze van sportbeleving kan je op twee manieren opsplitsen:

1. topsport versus breedtesport;
2. wedstrijdsport versus recreatiesport.

Of anders gezegd: topsport is onderdeel van de wedstrijdsport en wedstrijdsport is voor een belangrijk deel ook breedtesport. Het zijn twee verschillende benaderingen vanuit verschillende invalshoeken. Ik neem aan dat je in je bijdrage de recreatiesport hebt bedoeld (die inderdaad volledig tot de breedtesport behoort). Overigens ben ik niet zo bang dat de recreatiesport benadeeld zal worden als gevolg van de uitwerking van scenario 3. Recreatiesport vindt vooral plaats op afdelings- en verenigingsniveau en ik heb niet het idee dat daar ergens wat aan schort. Kijk maar eens naar de jaarlijks 700 toernooien (om en nabij). Hoeveel toernooien zijn er dan niet met recreatieve wedstrijdensystemen? En hoeveel toernooien met op de wedstrijdsport gerichte wedstrijdsystemen? Of vergelijk het aantal toernooien in de categorie 2 eens met het aantal inde categorie 3 (de categorie laat ik even buiten beschouwing). Je komt dan op nog geen 10 toernooien in de categorie 2 en om en nabij de 690 in de categorie 3. Meer hoef ik dan niet te zeggen om de vinger op de zere plek te leggen! Eindelijk dus de meer aandacht voor de wedstrijdsport!

En wat die leeftijdsgroep betreft (45-plussers), dat is nu juist de leeftijdsgroep met kinderen tussen, pakweg, 10 en 25 jaar! Misschien toch wel slim...

RC
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door RC » 14 mar 2013, 11:46

Jac, dan hebben we dus een meningsverschil.
Ik ben niet tegen de wedstrijdsport vanwege de aantrekkingskracht, maar ik ben vóór de promotie en PR over de geschiktheid en bereikbaarheid van de sport voor velen, te beginnen onderaan.
En dan heb ik het niet over het reeds bestaande circuit van cat.3 toernooien, dan bedoel ik bekendheid met de sport en ledengroei.
Ik sluit een tweesporenbeleid niet uit, maar de hoofdaccenten en prioriteiten moeten meer naar de recreatiesport (ivm ledengroei) dan naar de wedstrijdsport.
en wat betreft die leeftijdsgroep, noem het geen 45plussers, noem het ex-sporters of vrijetijders of geef het een naam waarin mensen zich kunnen herkennen.
Eigenlijk is het een en/en situatie. Promotie, PR, Ledenwerving en -groei en parallel de organisatie (kader, wedstrijdvormen en competities) verder structureren naar een herkenbaar model waarin van onderuit wedstrijden kunnen worden gespeeld met een doorgroeimogelijkheid, zodat er voor ieder wat wils is. Maar toch ... extern gericht als prioriteit!
gr
Roel
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 14 mar 2013, 11:49

Hmm...

Voorstel afdoening:
1. Het bondsbestuur op te dragen om met behulp van externe professionele begeleiding het proces van de toekomst van de NJBB op te starten op basis van “petanque als competitiesport”.

Waarom moet dit nou weer met die externe? Kan iemand mij dat uitleggen, want volgens mij kost dat heel veel geld, en hebben we kennis volgens mij wel onder de leden zitten.
Ook vind ik dat het weer te lang moet duren. Eind 2013 hebben we een stappenplan? Ik zeg dat kan in maximaal 2 maanden ook gerealiseerd zijn, zodat we de tweede helft van het jaar kunnen gebruiken om de details uit te werken en uit te voeren! Ik kan misschien wel 1 dag in de week hieraan werken als ik genoeg betaald krijg, om mijn huidige werk een dag te kunnen verminderen... :) Maar goed...mijn mening...

Verder een prima verhaal lijkt me.

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 14 mar 2013, 11:52

RC schreef:Jac, dan hebben we dus een meningsverschil.
Ik ben niet tegen de wedstrijdsport vanwege de aantrekkingskracht, maar ik ben vóór de promotie en PR over de geschiktheid en bereikbaarheid van de sport voor velen, te beginnen onderaan.
En dan heb ik het niet over het reeds bestaande circuit van cat.3 toernooien, dan bedoel ik bekendheid met de sport en ledengroei.
Ik sluit een tweesporenbeleid niet uit, maar de hoofdaccenten en prioriteiten moeten meer naar de recreatiesport (ivm ledengroei) dan naar de wedstrijdsport.
en wat betreft die leeftijdsgroep, noem het geen 45plussers, noem het ex-sporters of vrijetijders of geef het een naam waarin mensen zich kunnen herkennen.
Eigenlijk is het een en/en situatie. Promotie, PR, Ledenwerving en -groei en parallel de organisatie (kader, wedstrijdvormen en competities) verder structureren naar een herkenbaar model waarin van onderuit wedstrijden kunnen worden gespeeld met een doorgroeimogelijkheid, zodat er voor ieder wat wils is. Maar toch ... extern gericht als prioriteit!
gr
Roel
Ik ben het eigenlijk wel met jullie beide eens hoor. Maar volgens mij hebben we al jaren geprobeerd het beleid van onderaf te stimuleren, de recreatie spelers. Echter heeft dit tot nog toe niet geleid tot een breder publiek, eigenlijk heel logisch. Er zijn voorbeelden genoeg van sporten die groot (en hiermee heel breed) zijn geworden doordat er 1 of 2 enkele spelers hoge ogen gooien op internationaal gebied. Zie bijvoorbeeld snowboarden en darts. Dus als ik moet kiezen zou ik die hoek ook proberen op te zoeken.

Patrice67
1 Stars
1 Stars

Bericht door Patrice67 » 14 mar 2013, 12:29

Is er al in kaart gebracht hoeveel verenigingen recreatief zijn ingesteld en hoeveel echt competitie gericht?

Zoals ik het zie is word dit de doodsteek van de bond, er zijn namelijk al veel verenigingen in deze buurt die het gevoel hebben dat ze er niet toedoen omdat de bond alleen oog zou hebben voor wedstrijd spelers! (was het niet duitsland die op een gegeven moment twee bonden had)

RC
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door RC » 14 mar 2013, 12:33

Fabian, je hebt daarin gelijk. De aantrekkingskracht of zeggingskracht van petanque wordt groter als aansprekende internationale resultaten worden geboekt. Maar de enige die daaraan momenteel beantwoord is Kees Koogje en een klein beetje de NJBB-jeugdselectie.
En wordt daar promotie mee gemaakt of wordt daar PR mee bedreven? Ik zie het niet.
Ik zie sowieso heel weinig promotie- en PR-activiteit en dat is wat me dwars zit.

@Patricia: Het risico van twee bonden (of een bond en een federatie) ligt hier ook op de loer.
Net zo goed als je een schifting kunt krijgen binnen verenigingen, terwijl je samen juist sterker staat. Daarom ook en/en, maar als je prioriteiten moeten stellen, dan moet eerst gekozen worden voor de promotie en ledengroei.
groeten,
Roel

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 14 mar 2013, 13:09

De bond - en opnieuw moet ik me herhalen - is niet uitsluitend 'Nieuwegein'. Alle afdelingen, de clubs zijn ook de bond en vooral op dat niveau speelt het recreatieve petanque zich af. En wat is - onder andere - de rol van 'Nieuwegein' hier dan in? Het verzamelen en beschikbaar stellen van de kennis en ervaring bij al die afdelingen en clubs opdat iedereen daar ten volle van kan profiteren. En ondertussen dient 'Nieuwgein' zich ook te buigen om de wedstrijdsport petanque eindelijk tot volwassenheid te brengen. En dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van de recreatiesport!

Overigens kan ik me niet herinneren dat Duitsland ooit twee petanquebonden heeft gehad. Frankrijk daarentegen wel (en nog steeds!).
Patrice67 schreef:Is er al in kaart gebracht hoeveel verenigingen recreatief zijn ingesteld en hoeveel echt competitie gericht?

Zoals ik het zie is word dit de doodsteek van de bond, er zijn namelijk al veel verenigingen in deze buurt die het gevoel hebben dat ze er niet toedoen omdat de bond alleen oog zou hebben voor wedstrijd spelers! (was het niet duitsland die op een gegeven moment twee bonden had)

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 14 mar 2013, 17:14

Tijdens het ledenberaad is naar voren gebracht en genoteerd dat we het binnen de NJBB zo snel mogelijk eens moeten worden over de betekenis die we hechten aan het begrip 'breedtesport' zodat we niet verzeild raken/blijven in dit soort spraakverwarring.

Als ik google kom ik bijvoorbeeld de volgende betekenissen tegen:

breedtesport
Synoniem: amateursport, massasport, recreatiesport Uitleg: alle sport behalve topsport
Gevonden op http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/breedtesport.htm

breedtesport
sport die door alle lagen van de bevolking beoefend kan worden op amateurbasis
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/breedtesport

De Hakhorst citeert Van Dale in haar brief over haar opvatting over de Toekomst van de NJBB:
Breedtesport
“een sport die door alle lagen van de bevolking beoefend kan worden op amateurbasis (en dus niet op professionele basis)”, waarbij sport bestaat uit “allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden” (www.woorden-boek.nl, Van Dale).

Groet,
Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 14 mar 2013, 17:42

De motivering van Roel komt m.i. dicht in de buurt van de visie van De Hakhorst. Groei moet inderdaad hoofddoel zijn. Roel voegt daaraan toe dat het eigenlijk meer èn/èn is, zowel een (extern gericht) promotie- en PR-beleid formuleren als de wedstrijdorganisatie stevig aanpakken. De hoogste prioriteit die petanque-NL - ook- in de verenigingsenquete stelt is: "we moeten van het oubollige imago zien af te komen". Het beeld van een oubollige sport is de laatste decennia eerder sterker, dan zwakker geworden. De vraag is dus hoe we petanque succesvol, dus geloofwaardig, kunnen promoten als laagdrempelige sport zonder dat oubollige karakter. M.i. helpen een heldere bottum-up clubcompetitie à la de Duitse Liga plus attractieve toernooien daar wel degelijk bij. Trots worden op je sport, op je vereniging, op je bond. Dat helpt vast. Andere bonden zijn ons voorgegaan in het oplossen van vergelijkbare dilemma's, dus die kennis moet toch voorhanden zijn!

Groet, Paul

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 15 mar 2013, 13:30

Ik doe hier maar even een voorstel voor een stappenplan. Dat is niet moeilijk omdat er maar 2 stappen genomen hoeven te worden. En die 2 stappen kunnen ook nog gelijktijdig genomen worden.
Stap 1: Laat iedereen met gekleurde boules spelen, bijvoorbeeld rode en blauwe boules. Iedereen koopt twee setjes (en twee kleuren kleding) en wedstrijden zijn voor het brede publiek te volgen. Vertel mij niet dat het niet mogelijk is. Wanneer we mensen op de maan kunnen zetten, moeten we toch zeker ook gekleurde boules kunnen maken. Wanneer daardoor eigenschappen veranderen dan moet dat maar. Vroeger was het ook anders met spijkerboules.
Stap 2: Gooi een boule binnen 15 seconden. De traagheid waarmee nu gespeeld wordt is dodelijk voor de kijker. Binnen 15 seconden gooien kun je gewoon trainen.
Met deze twee stappen groeit de (breedte)sport en vallen televisiezenders over ons heen om het te mogen uitzenden. (Bijna) iedereen kan het ineens volgen, vinden het leuk en gaan het zelf doen.

Zonder deze twee stappen zal het nooit meer worden dan wat het nu is. Voorbeelden: volleybal voert een ander telsysteem in, biljarten is met gekleurde ballen, tafeltennis heeft een grotere bal, enzovoorts.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Plaats reactie