Alternatief voor de NC?

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Re: Alternatief voor de NC?

Bericht door Febiunz » 26 feb 2013, 17:38

Hierboven is wel gesproken over afdelingen en zones, en regio's, en allerlei klassen en niveau's dus volgens mij hebben we best een hoog percentage wat hier aan deel neemt, en dus wel erg belangrijk.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 26 feb 2013, 21:39

Daar gaat het juist om

, In de regio's is het ook hardstikke leuk
want je speelt minstens 4 a 5 partijen op een dag
enje hoeftniet ver weg.de meeste vinden het geweldig.
dit moeten de regio's ook zeker in stand houden.

Landelijk en voor de echte wedstrijdboulers is t een ander verhaal
daar heb je niks aan 4 dagen 5 voorgeloot waarbij voor het grootste gedeelte na 2 dagen al niets meer te winnen valt'
die spelers moeten gewoon elk weekend metzn allen op nul beginnen en zien dat ze lang in het toernooi blijven.

mvg Bart

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 27 feb 2013, 12:04

Lang in het toernooi blijven...mmm...betekent dat niet dat we naast de competitie die een seizoen duurt, dagelijkse prijzen moeten hebben? Dan lijkt het me inderdaad leuk om mee te doen. Kan ik elke dag prijzen winnen (geld en/of punten voor de ranglijst/masters), en mogelijk dus ook voor een seizoensprijs: deelname aan EuroCup...klinkt wel boeiend...
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 27 feb 2013, 12:11

De gemiddelde leeftijden in 2013:

8727 W-licentiehouders: ca. 64 jaar
7983 C-licentiehouders: ca. 70 jaar

60 NC Ereklasse spelers: ca. 40 jaar
120 Hoofdklasse spelers: ca. 47 jaar
426 Zonale 1e en 2e klasse spelers: ca. 53 jaar

Kortom, beleid dat zich richt op de ontwikkeling van petanque als competitiesport dient zich te focussen op een aanzienlijk jongere leeftijdsgroep dan de gemiddelde W-licentiehouder. Doelgerichte inzet in die richting biedt dus ruime kans op verjonging en daarmee vitalisering van verenigingen en van de bond.

Mvg Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 feb 2013, 12:43

Ik denk dat Bart bedoelde te zeggen dat je ieder toernooi met een schone lei begint, dat wil zeggen dat je je van het eerste begin af aan moet bewijzen door iedere partij te winnen om vervolgens zo lang mogelijk in het toernooi te blijven en de finale te hallen. Ideaal voor het kweken van een goede wedstrijdmentaliteit! En wat heeft het te maken met een alternatief voor de NC: het lijkt me ideaal om in de winterperiode een echte NC te hebben, dus voor echte clubteams die zijn samengesteld uit meerdere triplettes en doublettes, met daarnaast in de zomerperiode uitsluitend sterk bezette toernooien met goede systemen (directe eliminatie al dan niet vooraf gegaan door Franse poules) en nationale kampioenschappen.

Tegelijkertijd zou dan nog eens goed moeten worden nagedacht over vorm en inhoud van de NJBB-toernooikalender. M.i. zou de NJBB slechts de (nieuwe) NC moeten vermelden, de nationale kampioenschappen en de toernooien in de categorie 2 (laten we ze meteen maar tot nationale of landelijke toernooien bombarderen!). De toernooien in de categorie 3 zouden uitsluitend via de afdelingskalenders moeten worden bekendgesteld. Je zou het een vorm van sanering van de toernooikalender kunnen noemen.
Febiunz schreef:Lang in het toernooi blijven...mmm...betekent dat niet dat we naast de competitie die een seizoen duurt, dagelijkse prijzen moeten hebben? Dan lijkt het me inderdaad leuk om mee te doen. Kan ik elke dag prijzen winnen (geld en/of punten voor de ranglijst/masters), en mogelijk dus ook voor een seizoensprijs: deelname aan EuroCup...klinkt wel boeiend...

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 27 feb 2013, 17:54

Paul van E schreef:De gemiddelde leeftijden in 2013:

8727 W-licentiehouders: ca. 64 jaar
7983 C-licentiehouders: ca. 70 jaar

60 NC Ereklasse spelers: ca. 40 jaar
120 Hoofdklasse spelers: ca. 47 jaar
426 Zonale 1e en 2e klasse spelers: ca. 53 jaar

Kortom, beleid dat zich richt op de ontwikkeling van petanque als competitiesport dient zich te focussen op een aanzienlijk jongere leeftijdsgroep dan de gemiddelde W-licentiehouder. Doelgerichte inzet in die richting biedt dus ruime kans op verjonging en daarmee vitalisering van verenigingen en van de bond.

Mvg Paul
1 tot 4 % beoefent Petanque dus als sport, afhankelijk van het feit of je 1e en 2e klasse spelers mee moet tellen, waar ik mijn twijfels over heb. In deze vijver bevinden zich waarschijnlijk ook het grootste deel van de boulers die bereid zijn om toernooien met directe eliminatie te spelen. De toernooikalender van 2013 bevat op dit moment 550 toernooien c.q. competities c.q. kampioenschappen. M.a.w. verhoudingsgewijs 1 tot 20 toernooien zouden categorie 1 of 2 moeten zijn. Wanneer je categorie 3 toernooien ook niet meer opneemt in de kalender voelen 96 tot 99 % zich niet meer serieus genomen. een groot deel van deze groep zal op zoek gaan naar verenigingen die niet (meer) aangesloten zijn bij de NJBB. onder het mom van "we tellen toch niet (meer) mee". dat is wat ik zie gebeuren. ik hoop dat ik ongelijk heb/krijg.

groet
sake

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 feb 2013, 19:24

Het argument 'we tellen niet meer mee' aanvoeren om de huidige overvolle toernooikalender te laten zoals die is, is natuurlijk een demagogisch argument. De NJBB is niet voor niets onderverdeeld in afdelingen. Het merendeel van de deelnemers aan toernooien in de categorie 3 komt uit de eigen of uit de naastgelegen afdeling. Een mooie taak dus voor de afdelingen om hun eigen (regionale) kalenders op hun websites te plaatsen en downloadbaar te maken. En als er spelers uit verder afgelegen afdelingen willen deelnemen, op de site van de desbetreffende afdeling kunnen ze alles vinden. De NJBB is niet uitsluitend Nieuwegein, maar vooral ook de rest van het land, resp. de afdelingen. Een dergelijke aanpak zou ook het werk van de landelijke toernooicommissie verlichten (jaarlijks bijna 700 toernooien moeten nu verwerkt worden), waardoor deze commissie misschien eindelijk eens tijd krijgt om de nationale kampioenschappen goed aan te kleden en de toernooien in de categorie 2 optimaal te bevorderen.

Dit alles laat niet onverlet dat ik van mening ben dat de stelling dat er slechts 1 à 20 toernooien binnen de categorie 1 of 2 zouden moeten (mogen) vallen, een zeer defaitistische opvatting is. Het wordt tijd dat we onze sport eindelijk een serieus gaan nemen, rekening houdend uiteraard met de verschillende doelgroepen (zie boven). Het is bovendien onjuist om te stellen dat uitsluitend de deelnemers aan de huidige NC het petanque als sport beoefenen. Ik ben ervan overtuigd dat er een steeds grotere groep is ontstaan die de NC om allerlei moverende redenen de rug heeft toegekeerd en vooral nog deelneemt aan toernooien en/of afdelingscompetities in afwijkende vorm t.o.v. de NC. De groep sportbeoefenaren binnen de NJBB is heus aanzienlijk groter dan de slechts 1 à 4 procent die je schetst.
buutjuh schreef: 1 tot 4 % beoefent Petanque dus als sport, afhankelijk van het feit of je 1e en 2e klasse spelers mee moet tellen, waar ik mijn twijfels over heb. In deze vijver bevinden zich waarschijnlijk ook het grootste deel van de boulers die bereid zijn om toernooien met directe eliminatie te spelen. De toernooikalender van 2013 bevat op dit moment 550 toernooien c.q. competities c.q. kampioenschappen. M.a.w. verhoudingsgewijs 1 tot 20 toernooien zouden categorie 1 of 2 moeten zijn. Wanneer je categorie 3 toernooien ook niet meer opneemt in de kalender voelen 96 tot 99 % zich niet meer serieus genomen. een groot deel van deze groep zal op zoek gaan naar verenigingen die niet (meer) aangesloten zijn bij de NJBB. onder het mom van "we tellen toch niet (meer) mee". dat is wat ik zie gebeuren. ik hoop dat ik ongelijk heb/krijg.

groet
sake

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 27 feb 2013, 19:29

Kenden jullie dit woord?
jacpetanque schreef: defaitistische opvatting

Ik ook niet.

Daarom heb ik het maar even opgezocht: defaitistisch = moedeloosheid

Bedankt Jac, weer een woord aan mijn vocabulaire toegevoegd :D
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 feb 2013, 19:39

Taalverrijking heet zoiets, Henk! ;-)
Henk de Kw schreef:Kenden jullie dit woord?
jacpetanque schreef: defaitistische opvatting
Ik ook niet.

Daarom heb ik het maar even opgezocht: defaitistisch = moedeloosheid

Bedankt Jac, weer een woord aan mijn vocabulaire toegevoegd :D

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 05 mar 2013, 13:29

gister ontving ik bijgevoegd scenario van JBC De Hakhorst. Tot nu toe beste scenario wat ik heb gelezen.

groet
sake
Bijlagen
130227 Toekomst NJBB Scenario 5 def.doc
(87.5 KiB) 115 keer gedownload

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 05 mar 2013, 14:46

Niets mis mee, met dit scenario 5, maar dan wel in combinatie met scenario 3. Competitie en wedstrijdsport zullen altijd herkenbaar in beeld moeten zijn, naast recreatiesportbeoefening. En ik herhaal: breedtesport is wedstrijdsport en recreatiesport tezamen en het is aan de sportbeoefenaar zelf om een keuze te maken! De bond (lees: bond + afdelingen + clubs) zal deze keuzemogelijkheid moeten waar maken en aanbieden.
buutjuh schreef:gister ontving ik bijgevoegd scenario van JBC De Hakhorst. Tot nu toe beste scenario wat ik heb gelezen.

groet
sake

Plaats reactie