Alternatief voor de NC?

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Re: Alternatief voor de NC?

Bericht door Febiunz » 19 feb 2013, 10:00

Onderwerpen even gespitst wat ging niet meer direct over de NC maar een alternatief voor de NC. Hoe prima deze discussie ook is. Blijf er met zijn allen op letten dat we elkaar niet beledigen zoals al een aantal maal hierboven is vermeld. Blijf van de goede bedoelingen uit gaan van een ieder.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 19 feb 2013, 10:08

Zullen we weer gaan boulen met zijn allen??!!!!
mijn geluksgetal is 13

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 19 feb 2013, 11:27

tuurlijk Henk gaan we weer boulen , de vraag hier is alleen wil je dat het op deze manier voortkabbelt ofwil je graag verandering.
Gewoon boulen is ook een mening.Dus bij deze bedankt voor je bijdrage!

mvg Bart

Anonymous

Bericht door Anonymous » 19 feb 2013, 11:33

hoe zo Henk ? door middel van het ventileren van een mening veranderd er misschien nog een keer iets in de positieve zin waar ieder lid iets aan heeft en niet alleen voor die "50 spelers" aan de bovenkant van de pyramide

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 19 feb 2013, 12:42

Precies, en om mijn mening maar duidelijk te maken: Ik ben voor het Duitse format Bundesliga (en alle niveau's en regio's en afdelingen daaronder).
Een link naar hun reglement: http://www.deutsche-petanque-bundesliga ... tlinie.pdf
De website met alle info: http://www.deutsche-petanque-bundesliga.de/

Lekker concreet en kunnen we snel overnemen en gewoon gaan doen.

Nogmaals mijn lijstje:
1. NK's (geen VK meer zoals we dat nu kennen)
2. Master kwalificatie toernooien
3. Ranglijst toernooien
4. Liga volgens duits format, winnaar speelt EuroCup

Invoeren in 2014 of 2015
En per die datum dus ook de NC afschaffen, NK's, Masters en ranglijsttoernooien blijven bestaan.
(eventueel opnieuw kijken hoe we tot het team komen wat naar de EK en WK gaat, maar dat kan in de komende 2 jaar eerst wel zo blijven zoals nu is)

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 19 feb 2013, 13:29

Anonymous schreef:hoe zo Henk ? door middel van het ventileren van een mening veranderd er misschien nog een keer iets in de positieve zin waar ieder lid iets aan heeft en niet alleen voor die "50 spelers" aan de bovenkant van de pyramide
@Math en de rest:
Ik heb de opmerking geplaatst omdat ik soms een beetje moe wordt van allerlei opmerkingen over en naar elkaar toe. Vooral het 'op de persoon' spelen vind ik niet nodig en (vaak niet) kunnen. Dat je een mening hebt over een onderwerp; prima! Maar iemand persoonlijk aanspreken doe je in persoon en niet op een forum.

Verder is er op zaterdag 9 maart 2013 een ledenraadpleging belegd waarin iedereen zijn zegje kan doen nav het door het adviesbureau opgemaakte rapport. Maak daar gebruik van als je een mening hebt, en misschien wordt er wel naar je geluisterd.

@Fabian: Bedankt voor je post. Ik zal het eens grondig doorlezen!
mijn geluksgetal is 13

Anonymous

Bericht door Anonymous » 19 feb 2013, 15:17

@Henk, moe van allerlei opmerkingen over en naar elkaar toe ?? de waarheid mag toch zeker wel een keer boven water komen !!
en als jij en sommige anderen vinden dat dit niet plaats kan op een forum dan denk ik dat je een verkeerd inzicht hebt van een Forum ik laat de mensen echt wel in hun waarde, maar op een Forum mag je ook wel mensen aanspreken die het belangrijkste overslaan.. het forum is tenslotte met alle respect geen heilig kerkblaadje toch. en wat betreft de opmerking van jouw om iedereen maar zijn zegje te laten doen op 9 maart........enz..
dat geeft dus aan dat je eigenlijk bedoeld dat we op het forum niks meer moeten schrijven over het wel en wee van het Pétanque.. valt me toch een beetje tegen van je.
Wat betreft de bijeenkomst van 9 maart: is mijn advies blijf lekker allemaal thuis en doe er geen moeite voor.. het is nl. weer een uit de trukendoos getoverde noodgreep die het bestuur handteerd. dat heeft het bestuur al eens eerder gedaan om de achterban te raadplegen d.m.v. een spelerspanel op een aantal bijeenkomsten te laten komen.. met als gevolg geen enkele vooruitgang aan de hand van de adviezen die het spelerspanel heeft voorgesteld..
en op 9 maart zal het niet anders gaan daar de bijeenkomst wordt geleid door een bestuurslid !!

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 19 feb 2013, 15:49

Ik heb hier maar één antwoord op):

Verleden,heden, toekomst.
't Is de kunst
om 't heden,
langs 't verleden
de toekomst te
laten worden.

Is 't verleden
vervelend geweest,
richt je dan op
het heden,
dan heb je aan
de toekomst
HET MEEST!

Ik hoop dat dit ook opgaat voor de ideen en toekomst van de NJBB!
mijn geluksgetal is 13

Anonymous

Bericht door Anonymous » 19 feb 2013, 18:22

@Henk, wijze woorden, maar natuurlijk niet van je zelf.... bovendien is dat ook geen oplossing die je bied.
Je zou ook eens kunnen schrijven hoe jij de toekomst van de Petanque sport in en voor héél Nederland ziet en hoe we er verbetering in krijgen, aan wazige plagiaat hebben we hier nl. niks

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 19 feb 2013, 20:26

Math bedankt voor je antwoord. Inderdaad wordt steeds onderbelicht dat elke mening telt en dat het waard is om naar de ander te luisteren. Dus niet alleen horen dat hij praat maar echt naar elkaar luisteren. Ik ben nog steeds van mening dat de NJBB in stand gehouden wordt door de spelers die lid zijn bij aangesloten verenigingen. Dat wil dus zeggen "WIJ "zijn de NJBB. Ook ik ben diverse jaren op de bondsvergadering geweest, het punt of de plaats om veranderingen door te voeren of in gang te zetten. Het is mij daar al vaker opgevallen dat er zeer tam vergaderd wordt en dat het wel lijkt of meerdere afgevaardigden pas wakker worden als er gestemd moet worden, en dan niet weten over het hoe of wat. Waar zijn de mensen van dit forum in die vergaderingen?? Ik weet dat ik op moet passen niet te generaliseren, maar zo voel ik het wel! Jouw mening stel ik echt wel op prijs en lees je stukken altijd graag.
Hans
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 20 feb 2013, 08:35

Febiunz schreef:Precies, en om mijn mening maar duidelijk te maken: Ik ben voor het Duitse format Bundesliga (en alle niveau's en regio's en afdelingen daaronder).
Een link naar hun reglement: http://www.deutsche-petanque-bundesliga ... tlinie.pdf

Nogmaals mijn lijstje:
3. Ranglijst toernooien

Invoeren in 2014 of 2015
En per die datum dus ook de NC afschaffen, NK's, Masters en ranglijsttoernooien blijven bestaan.
(eventueel opnieuw kijken hoe we tot het team komen wat naar de EK en WK gaat, maar dat kan in de komende 2 jaar eerst wel zo blijven zoals nu is)
Elke ontmoeting in de Liga bestaat uit 2x triplet en 3x doublet, dus de formule van het huidige NK verenigingen.
Onder het landelijke niveau van de "Deutsche-petanque-bundesliga" organiseren de deelstaten volgens hetzelfde model hun "deelstaatliga". Die bestaat/kan dan bestaan uit meerdere niveaus (klassen). De deelstaat is/kan dan weer zijn verdeeld in regio's, waardoor deelnemende verenigingen dicht(er)bij huis kunnen deelnemen. Er is sprake van promotie en degradatie van laag tot hoog, van onderin de deelstaat tot en met de bundesliga.
Mooi voorbeeld daarvan: http://www.boule-nrw.de/liga/index.php Daarin zie je bijvoorbeeld ook dat verschillende verenigingen met een tweede team of zelfs derde, vierde team deelnemen.

Lijkt me een geweldige uitdaging voor de NJBB. Lees bijvoorbeeld voor Bundesliga 'landelijke klasse' en voor deelstaatliga 'zonale klasse' en voor Bezirk 'afdeling'...
Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Anonymous

Bericht door Anonymous » 20 feb 2013, 10:01

Ik wil nu niet weer pessimisties overkomen maar, zelf denk ik dat het hier boven iets te mooi wordt afgeschilderd.
In Nederland hebben we de provincies die we kunnen vergelijken met de Duitse Deelstaten..
In Duitsland wordt de scepter gezwaaid door de Deelstaten "NRW" Nordrhein-Westfalen, "BAWU" Baden-Württemberg en de Deelstaat Saarländ.
dat zijn in pricipe maar drie provincies ter vergelijking met Nederland..en dat terwijl er 10 Deelstaten zijn in Duitsland.
Als er gekozen gaat worden voor een landelijke aanpak om over te gaan naar een vergelijkbare team-competitie denk ik dat op de eerste plaats een enquete gehouden moet worden onder alle verenigingen vooralsnog zo'n besluit wordt genomen op een algemene vergadering, dit lijkt mij het beste, zo dat er vóór dat er een dergelijk besluit wordt genomen hier van te voren genoeg onderzoek naar is gedaan, dit alles in verband met de kans van slagen van deze wijziging !! Want ook in Duitsland heerst een andere cultuur dan hier in Nederland... bovendien vind ik dat zo'n enquete altijd een duidelijker beeld geeft van dat gene wat er op de pétanque vloeren speelt

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 20 feb 2013, 10:40

Paul van E schreef:
Febiunz schreef:Precies, en om mijn mening maar duidelijk te maken: Ik ben voor het Duitse format Bundesliga (en alle niveau's en regio's en afdelingen daaronder).

Nogmaals mijn lijstje:
3. Ranglijst toernooien

Invoeren in 2014 of 2015
Elke ontmoeting in de Liga bestaat uit 2x triplet en 3x doublet, dus de formule van het huidige NK verenigingen.
Onder het landelijke niveau van de "Deutsche-petanque-bundesliga" organiseren de deelstaten volgens hetzelfde model hun "deelstaatliga". Die bestaat/kan dan bestaan uit meerdere niveaus (klassen). De deelstaat is/kan dan weer zijn verdeeld in regio's, waardoor deelnemende verenigingen dicht(er)bij huis kunnen deelnemen. Er is sprake van promotie en degradatie van laag tot hoog, van onderin de deelstaat tot en met de bundesliga.
Mooi voorbeeld daarvan: http://www.boule-nrw.de/liga/index.php Daarin zie je bijvoorbeeld ook dat verschillende verenigingen met een tweede team of zelfs derde, vierde team deelnemen.

Lijkt me een geweldige uitdaging voor de NJBB. Lees bijvoorbeeld voor Bundesliga 'landelijke klasse' en voor deelstaatliga 'zonale klasse' en voor Bezirk 'afdeling'...
Paul
Ziet er inderdaad goed uit! Lijkt mij ook een enorme uitdaging!
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 feb 2013, 11:43

Hé Fabian, mag er wel naar Duitsland worden gekeken en niet naar Frankrijk? :wink: Uiteraard is het nuttig om over de grenzen te kijken om te zien hoe ze daar de zaken hebben geregeld, we leven immers niet meer in de Middeleeuwen. We kunnen er alleen maar iets van opsteken. En het spreekt voor zich dat iedereen daarbij zo zijn eigen voorkeurslanden heeft...

Nogmaals mijn lijstje:
3. Ranglijst toernooien

Invoeren in 2014 of 2015

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 20 feb 2013, 11:58

Ik heb niet echt een voorkeur voor landen zoals Duitsland of Frankrijk. Het gaat mij er vooral om van deze systemen te leren, zodat het weer leuk wordt voor iedereen om hieraan mee te doen. Al denk ik trouwens wel dat wij dichter bij de cultuur en mentaliteit van de Duitsers zitten, dan bij de Fransen maar goed dat is maar een mening...

Natuurlijk zullen we dit moeten uitdragen/communiceren/peilen/draagvlak creëren in NL alvorens dit door te voeren, maar dit forum lijkt een goed start punt. De NJBB heeft bij mij al de reglementen opgevraagd die ik hierboven toen ook maar gepost heb. Uiteindelijk kan dit alleen via de NJBB geregeld worden, of tenminste dat zouden we graag zien denk ik. Ze zijn er denk ik mee bezig, maar hier moeten wij wel bij helpen, misschien op 9 maart?

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Re: NC Loting en indeling

Bericht door SandraGill » 25 feb 2013, 23:42

bartboules schreef:ik denk dat Jac gelijk heeft en dat iedere club op zn eigen niveau kan spelen danwel landelijk danwel regio of zonaal.
En dat alle spelers naar een paar (grote wedstrijd)clubs gaan hangt helemaal af van wat een club je te bieden heeft.
en wat de ambities van die club zijn.
75% van de clubs speelt nu ook geen ereklasse of hoofdklasse en de spelers die dat wel doen zoeken elkaar ook op omdat de competitie ook club gebonden is
dus zie ik sowieso geen verschil met een eventuele clubcompetitie wat betreft de redenering van Sake hierop.
Een clubcompetitie maakt zoveel meer duidelijk voor de beginnende bouler de media en de sponsors.
net als bij elke andere sport!!!

mvg Bart
Even de aantallen in de NC wat concreter maken:

Voor de NC 2013 zijn ingeschreven:
Ereklasse: 20 triplettes uit 15 verenigingen
Hoofklasse: 40 triplettes uit 37 verenigingen
Landelijk: 60 triplettes uit 41 verenigingen
1e klasse: 77 tripletes uit 51 verenigingen
2e klasse: 85 triplettes uit 45 verenigingen
Zonaal: 162 triplettes uit 63 verenigingen
Totaal NC: 222 triplettes mee uit 78 verenigingen

Mvg Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Re: NC Loting en indeling

Bericht door Henk de Kw » 26 feb 2013, 09:38

Paul van E schreef:
bartboules schreef:ik denk dat Jac gelijk heeft en dat iedere club op zn eigen niveau kan spelen danwel landelijk danwel regio of zonaal.
En dat alle spelers naar een paar (grote wedstrijd)clubs gaan hangt helemaal af van wat een club je te bieden heeft.
en wat de ambities van die club zijn.
75% van de clubs speelt nu ook geen ereklasse of hoofdklasse en de spelers die dat wel doen zoeken elkaar ook op omdat de competitie ook club gebonden is
dus zie ik sowieso geen verschil met een eventuele clubcompetitie wat betreft de redenering van Sake hierop.
Een clubcompetitie maakt zoveel meer duidelijk voor de beginnende bouler de media en de sponsors.
net als bij elke andere sport!!!

mvg Bart
Even de aantallen in de NC wat concreter maken:

Ereklasse: 20 triplettes uit 15 verenigingen
Hoofklasse: 40 triplettes uit 37 verenigingen
Landelijk: 60 triplettes uit 41 verenigingen
1e klasse: 77 tripletes uit 51 verenigingen
2e klasse: 85 triplettes uit 45 verenigingen
Zonaal: 162 triplettes uit 63 verenigingen
Totaal NC: 222 triplettes mee uit 78 verenigingen

Mvg Paul
Om dit nog wat concreter te maken de percentages van verenigingen erachter (uitgaande van 210 verenigingen - zie NJBB-site)

Ereklasse: 20 triplettes uit 15 verenigingen (7,1%)
Hoofklasse: 40 triplettes uit 37 verenigingen (17,6%)
Landelijk: 60 triplettes uit 41 verenigingen (19,5%)
1e klasse: 77 tripletes uit 51 verenigingen (24,3)
2e klasse: 85 triplettes uit 45 verenigingen (21,4)
Zonaal: 162 triplettes uit 63 verenigingen (30%)
Totaal NC: 222 triplettes mee uit 78 verenigingen (37,1)

Bart zat blijkbaar met zijn 75% (die geen Ere- of hoofdklasse spelen) nog aan de voorzichtige kant ook!!

En 222 tripletten (we spreken sinds januari niet meer over triplettes :lol: ) is 666 spelers.
Dit duivelse getal betekent dat 3,7% van de geregistreerde leden (ongeveer 18.000 in 2011) in één van de competities deelneemt. Dat is niet echt veel....
mijn geluksgetal is 13

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 26 feb 2013, 10:16

Verschillende afdelingen hebben ook allerlei winter en zomercompetitie's. Daarvan zullen er een deel uit dezelfde spelers bestaan, maar veel ook niet. Als je die er bij optelt, aan welk percentage zou je dan komen?

Bartolo
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Bartolo » 26 feb 2013, 11:03

Als je ook nog alle competities bij elkaar neemt van alle afdelingen kom je echt tot een behoorlijk hoog percentage deelname.
Dan bestaan er ook nog bij diverse verenigingen interne competities voor de eigen leden. Bijvoorbeeld MIDI te Delft met een dinsdagmiddagcompetitie waaraan 36 doubletten meedoen en een looptijd van een 5 maanden.
Hoezo er wordt weinig competatief gespeeld?

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 26 feb 2013, 14:49

Je hebt gelijk Bart,

Er zijn enorm veel competities te bedenken en benoemen.
Alleen: dit onderwerp gaat over Nationale Competitie.....

Dan is er maar 1 conclusie: percentage van 3,7% is errrrrg laag!
mijn geluksgetal is 13

Plaats reactie