Alternatief voor de NC?

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
bartboules
5 Stars
5 Stars

Alternatief voor de NC?

Bericht door bartboules » 14 feb 2013, 15:49

Afschaffen die competitie en er 4 goede sterke kwalificatietoernooien voor in de plaats organiseren.
Met een goed systeem volgens cat 2 norm ipv nu 19 voorgeloot.
Daarbij hoort dit item zeker niet onder de kop nat. kampioenschappen.

mvg Bart

jeu de bouler
1 Stars
1 Stars

Re: NC Loting en indeling

Bericht door jeu de bouler » 14 feb 2013, 15:50

Misschien heeft het wel met het inschrijfgeld van 60 euro per equipe te maken . De NJBB int in 2013 voor de NC een bedrag van 11520 euro. Ik ga er vanuit dat men er niets op hoeft te verdienen. Ik ben dan ook benieuwd waar het aan opgaat. In elk geval kan er wel bezuinigd worden op het aantal WL-ers. Twee per toernooidag voor gemiddeld 38 equipes om de uitslagen in WELP in te voeren is wel een beetje te veel van het goede.
In zone D is er deze keer ook weer een dag dat men maar drie wedstrijden speelt. Dan is 250 kilometer rijden v.v. voor drie rondes wel erg veel. Laat een dag vervallen en speel dan vijf wedstrijden per dag.
In de afdeling 14 bijv. betaalt men per equipe bijna de helft om in de afdelingscompetitie mee te doen en dan wordt de vierde dag nog afgesloten met een gratis barbecue o.i.d.

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 14 feb 2013, 17:15

bartboules schreef:Afschaffen die competitie en er 4 goede sterke kwalificatietoernooien voor in de plaats organiseren.
Met een goed systeem volgens cat 2 norm ipv nu 19 voorgeloot.
Daarbij hoort dit item zeker niet onder de kop nat. kampioenschappen.

mvg Bart
Afbeelding

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 14 feb 2013, 17:39

Voor de ontwikkeling van het spelpeil in Nederland is het inderdaad veel zinvoller om in te zetten op meer categorie-2-toernooien (afgezien van de discussie van het nut van kwalificatietoernooien zoals die nu worden gehouden) dan er momenteel zijn. De NC krampachtig overeind houden leidt tot niets (en dit heeft niets te maken met het feit dat er niets meer dan alleen de eer te verdienen zou zijn, amateursport gaat nu eenmaal om eer, dat geldt voor elke vorm van competitie). Een alternatief voor de NC zou een nationale clubteamcompetitie kunnen zijn, strijd op alle niveaus. Pure breedtesport.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 14 feb 2013, 18:01

jacpetanque schreef:Voor de ontwikkeling van het spelpeil in Nederland is het inderdaad veel zinvoller om in te zetten op meer categorie-2-toernooien (afgezien van de discussie van het nut van kwalificatietoernooien zoals die nu worden gehouden) dan er momenteel zijn. De NC krampachtig overeind houden leidt tot niets (en dit heeft niets te maken met het feit dat er niets meer dan alleen de eer te verdienen zou zijn, amateursport gaat nu eenmaal om eer, dat geldt voor elke vorm van competitie). Een alternatief voor de NC zou een nationale clubteamcompetitie kunnen zijn, strijd op alle niveaus. Pure breedtesport.
Jac,

Breedtesport is inderdaad essentieel voor de ontwikkeling van het spelpeil. Maar of je dit bereikt met een nationale clubteamcompetitie betwijfel ik. Dan wordt het een klein aantal verenigingen met topsport en heel veel verenigingen met recreanten. Ik beng bang dat er op die manier steeds meer van laatstgenoemde verenigingen de NJBB de rug toe zullen keren.

Sake

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 14 feb 2013, 18:31

ik denk dat Jac gelijk heeft en dat iedere club op zn eigen niveau kan spelen danwel landelijk danwel regio of zonaal.
En dat alle spelers naar een paar (grote wedstrijd)clubs gaan hangt helemaal af van wat een club je te bieden heeft.
en wat de ambities van die club zijn.
75% van de clubs speelt nu ook geen ereklasse of hoofdklasse en de spelers die dat wel doen zoeken elkaar ook op omdat de competitie ook club gebonden is
dus zie ik sowieso geen verschil met een eventuele clubcompetitie wat betreft de redenering van Sake hierop.
Een clubcompetitie maakt zoveel meer duidelijk voor de beginnende bouler de media en de sponsors.
net als bij elke andere sport!!!

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 14 feb 2013, 18:59

Sake, dat wat wij onder elkaar, dus binnen de NJBB, topsport noemen, mag eigenlijk die naam niet hebben. Bovendien, top is een relatief begrip. Ook een molshoop kan erover meepraten! Verder mag je wedstrijdsport en breedtesport niet met elkaar verwarren. Het zijn verschillende begrippen op basis van een andere benaderingswijze. De feitelijke tegenpolen zijn breedtesport versus topsport en daarnaast wedstrijdsport versus recreatiesport. En topsport valt onder wedstrijdsport, al vormt het daar maar een heel klein deel van. M.a.w. wedstrijdsport is voor het overgrote merendeel breedtesport, maar ook recreatiesport valt onder breedtesport.

Overigens kunnen topsporters ook gewoon deelnemen aan een nationale clubcompetitie, en het is clubbeleid om zo veel mogelijk toppers binnen hun eerste team te krijgen. Maar van belang blijft dat ieder clubteam zo veel mogelijk op zijn eigen niveau kan spelen. Kortom, een competitie voor iedereen!

Zorg daarnaast voor de ontwikkeling van een gezond toernooiencircuit in de categorie 2, met zuivere systemen (Franse poules en/of directie eliminatie), dan moet je eens opletten hoe snel het spelniveau omhoog gaat. In de breedte, maar daardoor ook in de top! En wie weet, kunnen we over een jaar of tien (inderdaad, in die termijnen moet je dan durven denken!) weer eens aan echte topsport gaan doen binnen de NJBB.

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 15 feb 2013, 12:27

Eens, in Duitsland is de competitie, of hoe het daar heet: de Liga al een tijd in dit (het VK) format, en mag de winnaar dus ook uitkomen voor Duitsland in de EuroCup voor verenigingen. Als wij geen NC meer doen, maar dit Duitse format gaan gebruiken voor de VK, naast een reeks kwalificatie toernooien (ranglijst en masters) en gewone NK's zijn we bijna weer helemaal in de pas met Duitsland. Wij hebben dan alleen een masters die hun niet hebben. Persoonlijk zou ik nu alleen competitie gaan spelen voor een plek in de masters.

Totdat de bond zegt dat de NC belangrijk is, plekken voor de masters, blijven wij er ook waarde aan hechten en kan dit nog steeds gezien worden als een kampioenschap, dus daarom wel degelijk in de goede categorie Bart! :) Maar hier kun je over discussieren inderdaad. Feit is dat we gewoon geen goede plek hebben op het forum waar dit bij hoort, terwijl er in NL wel waarde aangehecht wordt. Mmmm...dat moet toch wel een signaal zijn lijkt me...

Ik zeg dus, vanaf 2014:
1. NK's (geen VK meer zoals we dat nu kennen)
2. Master kwalificatie toernooien
3. Ranglijst toernooien
4. Liga volgens duits format
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 15 feb 2013, 13:36

Om de verwarring toch weer iets groter te maken (als we het dus over een verenigingscompetitie en een verenigingskampioenschap hebben), Frankrijk kent ze beide. Sinds ongeveer 2000 de Coupe de France voor clubs en sinds enkele jaren het championnat des clubs. De Coupe de France wordt gespeeld volgens bekerformule (afvalsysteem). Het championnat van de clubs min of meer zoals in Nederland de NC (de Franse voetbalcompetitie heet championnat de foot), dus een competitie op meerdere landelijke en regionale niveaus, divisies, etc. en met promotie en degradatie. De Coupe is vooral bedoeld voor de top, de elite, het championnat meer voor de breedte (hoewel er ongetwijfeld ook enkele topclubs aan zullen deelnemen). De Coupe de France toegang tot de EuroCup, het championnat voor clubs niet.
Welke kant het in Nederland zal opgaan, dat zal de toekomst uitwijzen. Ook over de zin- en onzin van Masters kwalificatietoernooien en ranglijsttoernooien is de discussie nog lang niet uitgewoed. Van belang zijn in elk geval een behoorlijk aantal (minimaal een drie- of viervoud in vergelijking met nu) toernooien in de categorie 2 met echt competitieve wedstrijdsystemen. Met daarnaast een goed scoutingssysteem om talenten te ontdekken en te blijven volgen!

Anonymous

Bericht door Anonymous » 15 feb 2013, 17:49

op de eerste plaats zou ik de NC handhaven zoals deze is en zou deze niet veranderen naar een Duit/Belgisch of Frans Format, omdat het in Nederland bijna niet mogelijk is om een volwaardige competitie van een 18 á 20 teams van negen personen bij elkaar te krijgen is en deze zouden zich moeten aanmelden anders wordt zo''n clubcompetitie nooit volwaardig indien er een minder aantal teams deelnemen. en dan ook nog eens dat die negen personen uit dezelfde vereniging moeten gaan komen .. denk niet dat dat gaat lukken.
Het enigste dat hoeft te gebeuren en dat roep ik al een aantal jaren is.. MAAK DIE NC NU EENS ECHT INTERESANT !!!!! in iedere klasse fatsoenlijke prijzen (na gelang de inschrijfgelden)
Betaal de wedstrijdleider/scheidsrechter uit andere NJBB inkomsten.
Beperk het kostenplaatje van reiskosten en aantal gedelegeerden die aanwezig moeten zijn van de bond op zo'n speeldag.
bijv. 1 scheidrechter en 1 wedstrijdleider die niet verder dan 20 kilometer hoeft te reizen naar het te houden evenement.
en nog even over het debakel van het aantal toernooien dat in Nederland sneuvelde .. ik zou de verenigingen die een toernooi aanvragen een bedrag van bijv. 25 euro vragen voor de aanvraag van een toernooi...die extra inkomsten zouden ook ten goede moeten komen van de Nationale Competitie..bovendien verdient iedere vereniging geld aan een toernooi d.m.v. de inkomsten van de consumpties die de spelers bij die accomodatie verteren.."het zijn inmiddels bijna allemaal kleine-middelkleine of zelf sommigen vallen al onder een categorie van grotere bedrijfsvoering (of zo iets) een vereniging kan op verschillende manieren iets verzinnen om extra inkomsten te verwerven op die toernooi dagen. In Duitsland bijvoorbeeld moet er aan de bond/zone een betaling per toernooispeler afgedragen worden ...

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 15 feb 2013, 19:30

Nederland telt ca. 225 petanqueclubs met ca. 18.000 licentiehouders, dus gemiddeld zo'n 80 leden per club. En die zijn dan niet in staat om negen spelers op de been te brengen voor een clubcompetitie. Laat me niet lachen, Math!

Anonymous

Bericht door Anonymous » 15 feb 2013, 21:49

jacpetanque schreef:Nederland telt ca. 225 petanqueclubs met ca. 18.000 licentiehouders, dus gemiddeld zo'n 80 leden per club. En die zijn dan niet in staat om negen spelers op de been te brengen voor een clubcompetitie. Laat me niet lachen, Math!
Nee ik laat je inderdaad niet lachen Jacpetankuh.. het is triest maar het is de realiteit.. jammer genoeg.
18000 leden waarvan er meer dan 200 dubbel geteld zijn i.v.m. lidmaatschap bij meer dan 1 vereniging
225 vereniging gemiddeld 80 leden ??? er zouden veel verenigingen voor tekenen als er meer dan tachtig leden in hun vereniging zaten.
80 % van de leden die de njbb als lid zijn aangesloten bij een vereniging zijn alleen actief binnen hun eigen vereniging.
de overigen beschouw ik dan als wedstrijdspelers
dat zou dan 20 % van het daadwerkelijke aantal leden zijn die de NJBB telt en dat zal rond de14.000 á 15.000 leden zijn. Dus dan zou Nederland rond de 3000 wedstrijdspelers ( ik wou dat dat de realiteit was..maar helaas) hebben waarvan ik denk dat daar ongeveer een 10^% echt beschouwd kan worden als potientele deelnemer voor een Nationale-verenigings-competitie.
ik schrijf in mijn eerste reactie "dat ik denk dat het niet gaat lukken" om 18 á 20 teams van 9 personen die bereid te vinden zijn om aan die landelijke competitie deel te nemen .. en zeker niet als hier het consumeren van alcoholische dranken ook nog bij wordt verboden... :wink:

Zie bijv. de aantal inschrijvingen van het verenigingskampioenschap....dat zegt toch al genoeg.

Laten we maar eens een goed beleid rond de NC afdwingen met de daarbij behorende prijzen !!
Dit geld natuurlijk wél voor alle klassen in de NC zowel in de afdelingen/zones en landelijk
dan komt de rest vanzelf.

En wat betreft het franse format dat is goed voor dáár, maar voor Nederland??? ik denk dat je daar nog wel ongeveer 50 jaar door kan blijven dromen maar dat wordt hier echt niks. Jac

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 15 feb 2013, 22:00

Ik weet niet hoe het in andere afdelingen is, maar in afdeling 6 is er een competitie met teams van 9. Daar doen 60 teams aan mee, dus in totaal 540 spelers. Niveau van de teams is niet top, maar voor de onderkant van de pyramide is er dus genoeg animo.

Anonymous

Bericht door Anonymous » 16 feb 2013, 14:14

afd.6
tja.... ook in de afdeling 6 zal het grootste aantal spelers passen als zij voor een competitie-dag tegen 1 á 2 andere verenigingen 200km enkele reis moeten rijden.
Ik zou zeggen hou eens een enquete dan weet je gelijk over welk aantal je nog kan spreken

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 17 feb 2013, 09:10

als een club zo hoog speelt dat ze 200 km moeten reizen(landelijk/eredivisie) dan zullen ze de ambitie hebben en de klasse en
zullen ze het niet erg vinden zoer te reizen. Bovendien is het voor sponsoren een stuk duidelijker als je een competitie hebt
zoals in elke andere sport en zullen ze eerder genegen zijn te helpen bv in de reiskosten.demeeste clubs zullen zonaal of regionaal spelen
en daar veel plezier aan beleven ook al omdat je met elkaar het clubgevoel kan delen.
nu spelen er meerdere teams van 3 van de zelfde club in een 19 voorgelote competitie en spelen clubs tegen zich zelf. Een hele rare ongezonde situatie.

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 17 feb 2013, 12:32

Misschien moet Zuid-Limburg maar een eigen bond oprichten. Je kunt het de NJBB moeilijk kwalijk nemen dat ons land zo'n raar wormvormig uitsteeksel heeft! Die afstanden spelen toch ook een rol bij alle andere competities, kampioenschappen en toernooien. Kom eens met echte argumenten, zou ik zeggen.
Anonymous schreef:afd.6
tja.... ook in de afdeling 6 zal het grootste aantal spelers passen als zij voor een competitie-dag tegen 1 á 2 andere verenigingen 200km enkele reis moeten rijden.
Ik zou zeggen hou eens een enquete dan weet je gelijk over welk aantal je nog kan spreken

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 17 feb 2013, 20:27

bartboules schreef:als een club zo hoog speelt dat ze 200 km moeten reizen(landelijk/eredivisie) dan zullen ze de ambitie hebben en de klasse en
zullen ze het niet erg vinden zoer te reizen. Bovendien is het voor sponsoren een stuk duidelijker als je een competitie hebt
zoals in elke andere sport en zullen ze eerder genegen zijn te helpen bv in de reiskosten.demeeste clubs zullen zonaal of regionaal spelen
en daar veel plezier aan beleven ook al omdat je met elkaar het clubgevoel kan delen.
nu spelen er meerdere teams van 3 van de zelfde club in een 19 voorgelote competitie en spelen clubs tegen zich zelf. Een hele rare ongezonde situatie.

mvg Bart
Niet veel aan toe te voegen. En Marcel heeft ook helemaal gelijk, dat er in sommige afdelingen (niet alleen afdeling 6) al een clubteamcompetitie bestaat waaraan veel clubs met meerdere teams meedoen! Een éénduidige degelijke, pyramidaal gestructureerde clubteamcompetitie met landelijk, districts- en regionaal niveau kan best een goede oplossing zijn voor de thans versnipperde breedtesport. En wellicht een groeimodel.

Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 17 feb 2013, 22:43

bartboules schreef:als een club zo hoog speelt dat ze 200 km moeten reizen(landelijk/eredivisie) dan zullen ze de ambitie hebben en de klasse en

mvg Bart
Bart,

vergeet die sponsoren nou 's. sponsoren zijn alleen geïnteresseerd in tv-sporten. petanque kijken is voor een buitenstaander oersaai! en dat zal altijd zo blijven. valt geen droog brood mee te verdienen voor een sponsor. en hoeveel ambitieuze boulers heeft nederland volgens jou?

sake

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 18 feb 2013, 08:26

Ik vergeet de sponsors zeker niet. Als je niets durft te creeeren en als iedereen dat maar zou roepen
dan gebeurd er idd niks. Help nu is met zn allen opbouwen en begin bij t begin!
dan zijn er nu misschien 50 ambitieuse boulers en over 10 jaar 5000!
Maar we moeten wel wat doen!!!!!!!

mvg Bart

Anonymous

Bericht door Anonymous » 18 feb 2013, 08:46

50 is wel iets te weinig Bart daar doe je een hoop ambitieuze boulers mee te kort.. en een voorspelling van jou dat er over 10 jaar ..enz..enz
Dat heeft het bestuur ook een hele tijd in hun beleidsvoering geroepen(10 jaar lang) wat betreft het streven naar het aantal leden van 25.000... en wat is er van terecht gekomen ??
@Sake, ik denk dat het aantal ongeveer rond de 300 ambitieuze boulers ligt in Nederland.
we kunnen nu wel mugge-ziften over dat het met het oude systeem van de NC..enz. óok niet alles was máár er waren zeker een groter aantal leden die er ambitieuzer aan deelnam.
Het rapport zei het toch al ...het bestuur is niet besluit vast !!
en al die mensen die praten over breedte sport...laat me niet lachen met al dat ge-auweh**r daarover...
als we zo doorgaan dan wordt het in de plaats daarvan een hele smalle sport.. (wordt volgens mij met de dag al smaller)

Plaats reactie